ندای لرستان

آخرين مطالب

چرا اسقاط خودرو تنها در ایران اجباری است؟ سازمان حفاظت محیط زیست

چرا اسقاط خودرو تنها در ایران اجباری است؟
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - به گفته دبیر کمیته فنی صدور مجوز‌های خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به اینکه در کشور ما، خودرو یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود، افراد بدون اجبار، خودروی خود را اسقاط نمی‌کنند و با عث آلودگی هوا می‌شوند.

بهزاد اشجعی در گفت‌وگو با میزان گفت: برای هر نوع خودرویی، یک سن مشخص برای فرسودگی خودرو وجود دارد. در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، هیچ اجباری برای عدم استفاده از خودرو‌های فرسوده و اسقاط وجود ندارد و خودرو‌ها تا زمانیکه معاینه فنی دریافت کنند، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرند؛ اما بر اساس آمار، تنها 25 درصد ناوگان خودرویی این کشور‌ها فرسوده و تا 15 سال پس از تولید، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
وی افزود: در سایر کشورها، نهایت استفاده از یک خودرو 15 سال است و تا 23 سالگی نیز مواردی مشاهده می‌شود، اما در بیشتر موارد، اروپایی‌ها پس از 15 سال، با اختیار خود خودرو را اسقاط کرده یا به سایر کشور‌ها ها صادر می‌کنند.
اشجعی اظهار کرد:، اما در کشور ما، با توجه به اینکه نگاه سرمایه‌ای به خودرو وجود دارد، توجهی به سن فرسودگی خودرو نمی‌شود و معمولا تا زمانی که خودرو کار میکند، از آن استفاده می‌شود.
دبیر کمیته فنی صدور مجوز‌های خودرویی ادامه داد: بر اساس آمار، سن فرسودگی خودروی‌های شخصی 14 تا 16 است و در این بازه زمانی باید اسقاط شوند، اما در قانون کشور ما مشخص شده است که خودرو‌های 20 ساله باید اسقاط شوند و اینگونه فرصتی برای مردم در نظر گرفته شده است.
تفاوت اسقاط خودرو در ایران و سایر کشور‌های جهان
وی در پاسخ به این سوال که چرا برخلاف اروپا در ایران اسقاط اجباری وجود دارد؛ گفت: مکانیزم معاینه فنی در اروپا دقیق‌تر و قابل اطمینان‌تر از ایران است. همچنین چرخه اسقاط خودرو‌ها در اروپا یک فرآیند خود به خودیست. یعنی بدون نیاز به مشوق یا اجبار از طرف حاکمیت. اما در ایران این چرخه حتماً می‌بایست با محوریت حاکمیت انجام شود، چون نه صاحب خودرو مشارکت می‌کند، نه خودروساز.
این مقام مسئول در سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه مقررات ترافیکی در اروپا بسیار دقیقتر و سختگیرانه‌تر از ایران است افزود: در اروپا هزینه استفاده از خودرو بالاست و در مقابل قیمت خودرو پایین. هزینه استفاده از خودرو با افزایش سن آن نیز تصاعدی افزایش می‌یابند؛ بنابراین در یک سنی، صاحب خودرو اسقاط وسیله اش را به استفاده از آن ترجیح میدهد و اصطلاحاً عطایش را به لقایش می‌بخشد! اما در ایران دقیقا برعکس است.
دبیر کمیته فنی صدور مجوز‌های خودرویی گفت: همه این دلایل ریشه اسقاط اجباری در ایران است. اما این شکل از اسقاط نیز مشکلاتی دارد. به همین دلیل در لایجه اصلاح قانون هوای پاک پیشنهاد شده همانند اروپا، سن اسقاط از سن فرسودگی جدا شده و در فاصله این دو سن، هزینه استفاده از خودرو افزایش یابد تا صاحب خودرو بصورت خودجوش اقدام به اسقاط کند.
اشجعی درباره عدم اسقاط خودرو‌ها در سن فرسودگی ادامه داد: اگر خودرو‌های فرسوده اسقاط نشوند، باعث افزایش تولید آلاینده‌های جوی و در مجموع آلودگی هوای شهر می‌شوند.
وی افزود: افراد با تحویل خودرو‌های فرسوده خود به مراکز اسقاط و فروش آن به نام ماشین اوراقی، وجهی را دریافت کرده و خودرو از بین می‌رود. همچنین از ضایعات خودرو در دیگر صنایع استفاده می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/152651/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افزایش 13 درصدی تردد خودروها در جاده‌های لرستان

رویکرد ما در لرستان اتحاد خدمت‌رسانی حول محور برنامه است

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

آغاز ضبط مناظرات دور دوم انتخابات؛ اوایل هفته آینده در لرستان

بهره مندی 138 هزار کارگر در لرستان از پوشش بیمه تأمین اجتماعی

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

فیلم| تصاویری از مسیر ریلی راه آهن لرستان

استاندار لرستان: وضعیت اعتبارات مصوباتی که به اتمام نرسیده‌اند، پیگیری می‌شوند

بهره‌برداری از گلخانه 3 هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف 6 ماه آینده

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

روشنگری از دلایل اجرای طرح نور؛ به زودی

داستان ابوشجاع

عامل تحریم

واردات گوشت گرم از آفریقا به کشور

جزئیات از سامانه جدید «خودنویس»

بالا و پایین سرخابی‌ها در بورس

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو

پیش‌بینی جوی آرام برای آخر هفته در لرستان

سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی

اشتغال‌زایی 350 میلیاردی بسیج سازندگی در لرستان

آمادگی 35 مرکز خرید تضمینی گندم و کلزا در لرستان

لزوم ارتقاء مرکز جامع سلامت اشترینان به بیمارستان

ده نمکی در دو اپیزود

در باکو جایی برای شیعیان نیست

چرا رئیسی به پاکستان سفر کرد؟

صادرات طلای سرخ به 400 تن می‌رسد

صنعت خودرو، قربانی زیاده‌خواهی مسئولان و دلالان

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش 119 درصدی حقوق در 3 سال