ندای لرستان

آخرين مطالب

کار مطالعاتی تالاب آقگل درحال نهایی شدن است سازمان حفاظت محیط زیست

کار مطالعاتی تالاب آقگل درحال نهایی شدن است
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - تصمیم گیری درخصوص حقآبه تالاب منوط به انجام کار مطالعاتی است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان، معاون فنی اداره کل با بیان اینکه تصمیم گیری درخصوص حقآبه تالاب آقگل منوط به انجام کار مطالعاتی بوده، گفت: کار مطالعاتی تالاب درحال نهایی شدن است. تالاب آقگل ملایر یکی از تالابهای طبیعی و بزرگترین تالاب فصلی استان همدان در مرز استانهای مرکزی و همدان است که در 20 کیلومتری شمال شرقی شهر ملایر و یک کیلومتری جنوب شرقی شهر اسلامشهر آقگل از توابع ملایر واقع شده؛ همچنین این تالاب در 25 کیلومتری شمال غرب شهر خنداب در نزدیکی روستای قاسم آباد قرار دارد. تالاب آقگل ملایر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و جزء مناطق شکارممنوع است و آب این تالاب از حوضه آبریز رودخانه قره چای در جنوب دشت کمیجان تأمین می شود.
فصول آبگیری تالاب از اواخر آذرماه آغاز شده و تا اواسط خردادماه هرسال ادامه دارد که البته این امر به میزان بارندگی سالیانه ارتباط مستقیم دارد؛ با توجه به فصلی و مستطیل شکل بودن این تالاب، محل گِرد آمدن هرزآبهای فصلی منطقه است.
تالاب آقگل یکی از زیستگاههای مهم پرندگان وحشی و کوچنده همچون فلامینگو، قو، غاز خاکستری، تنجه، اردک مرمری، اردک سرسبز، مرغ سقا، لک لک و حواصیل است. با توجه به بارندگیها کم طی چند سال اخیر، خشکسالی گریبان گیر این تالاب فصلی شد و دغدغه مندان محیطزیست به این موضوع ورود کردند که پس از ورود آنها و پیگیریهای صورت گرفته، موضوع حقآبه این تالاب مطرح شد.
با طرح این موضوع در فضای مجازی از سوی دوستداران محیطزیست، این مهم مورد توجه مسئولان کشوری و استانی از رئیس سازمان حفاظت محیطزیست کشور تا استاندار همدان، نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی و اداره کل محیطزیست همدان قرار گرفت و وعده هایی مبنی بر مساعدت در این خصوص مطرح شد. اما چندی پیش رئیس اداره حفاظت محیطزیست ملایر از آبگیری تالاب فصلی آقگل پس از بارشهای اخیر و اواخر سال گذشته به طور کامل و آبگیری بیش از 500 هکتار از تالاب خبر داد که این امر موجب رضایت فعالان محیطزیست و دغدغه مندان در این خصوص شد.
موضوع تالاب آقگل و تأمین حقآبه این تالاب فراموش نشده و سپهرغرب بهمنظور پیگیری وضعیت آن و موضوعات پیش آمده با معاون فنی اداره کل حفاظت محیطزیست استان همدان گفتگو کرد. مهدی صفی خانی در گفتگو با خبرنگار ما ضمن اشاره به موضوع تالاب آقگل و حقآبه این تالاب، اظهار کرد: این موضوع همچنان در جریان بوده و درحال انجام است. وی با بیان اینکه تصمیم گیری درخصوص حقآبه این تالاب منوط به انجام کار مطالعاتی شده، گفت: انجام کار مطالعاتی به منظور پرداختن عمیق تر به این موضوع و در دست اقدام است.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیطزیست استان همدان بیان کرد: کار مطالعاتی تالاب آقگل درحال نهایی شدن بوده و به مجرد قطعیت در دستور کار مشترک قرار گرفته و تصمیم گیری در مورد آن انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه کار مطالعاتی طی دو تا سه ماه آینده قطعی خواهد شد، افزود: اما جهت در دستور کار قرار گرفتن برای تصمیم گیری باید مطالعات و اولویت بندی در کل کشور انجام شود. صفی خانی با اشاره به اقدامات سازمان محیطزیست درخصوص این موضوع، تصریح کرد: پیگیریهای اداره کل در استان منتج به این خواهد شد که موضوع حقآبه تالاب آقگل در دستور کار کارگروه مشترک قرار گیرد.
وی با بیان اینکه دو منظر در موضوع حقآبه تالاب آقگل وجود دارد، ادامه داد: یک منظر این است که از منابع داخل استان حقآبه تالاب تأمین شود.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیطزیست استان همدان خاطرنشان کرد: سعی شد با همکاری دستگاههای متولی مسیرها و منابع مشخص شوند که حتی المقدور منجر به هدایت آبهای در جریان استان باشد و باعث حرکت در مسیر طبیعی این تالاب شود. وی یادآور شد: طی دو سال گذشته اداره کل حفاظت محیطزیست استان با همکاری آب منطقه ای به عنوان دستگاه متولی، تمام تلاش خود را در هدایت آبهای در جریان در محدوده استان به سوی تالاب آقگل داشته است.
صفی خانی با بیان اینکه آبی که در بستر رودخانه های استان در حوزه آبریز مربوطه جریان داشته به مسیر اصلی هدایت شده و از هدررفت آب جلوگیری شده است، اظهار کرد: دیواره شکل گرفته در جدار تالاب سبب عدم ورود آب به تالاب و هدررفت آب میشد. وی به احداث دریچه مدیریت آب در این منطقه به منظور جلوگیری از هدررفت آب اشاره کرد و گفت: با ایجاد این دریچه تمام آبهای در جریان منطقه به صورت طبیعی وارد تالاب می شوند.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیطزیست استان همدان بیان کرد: دیواره ایجاد شده باعث میشد تمام آبهای جاری در مسیر استان که حتی ممکن بود در استان مرکزی باشد، از کنار تالاب عبور کرده و تالاب از این آبها بهره مند نشود.
وی با تأکید بر اینکه اکنون با ایجاد دریچه های مدیریتی مشکل عبور آب از کنار تالاب رفع خواهد شد، افزود: به مرور و با احداث این دریچه ها اجازه هدررفت به آب را در این منطقه نخواهیم داد .صفی خانی با بیان اینکه باید موضوع حقآبه در استان مرکزی نیز مشخص شود، تصریح کرد: اگر حق آبه ای از آن مسیر و بالا دست وجود دارد باید دستگاه متولی برنامه ریزی کرده و آن را به سمت تالاب هدایت کند که قطعا ما نیز همکاری و کمک خواهیم کرد.
وی با تأکید بر اینکه اکنون مهمتر از موضوع حق آبه برداشت ها از منابع زیرزمینی در استان است، ادامه داد: باید این موضوع را نیز مدیریت کنیم، چراکه هرچه سعی بر انتقال و هدایت آبهای جاری از مسیر طبیعی به تالاب شود اما نتوانیم الگوی کشت آن منطقه و چاه های غیر مجاز و برداشتهای حاشیه تالاب را مدیریت و ساماندهی کنیم، به نتیجه ای نخواهیم رسید.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیطزیست استان همدان خاطرنشان کرد: برنامه مدیریت زیست بومی تالاب نیز در مراحل پایانی است و با توجه به شرایط شیوع کرونا ، برگزاری نشست پایانی به تعویق افتاد و نشست آخر به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه با برگزاری نشست پایانی در بحث برنامه مدیریت زیست بومی تالاب تکلیف در تمام دستگاهها مشخص است، یادآور شد: با مشخص شدن تکلیف ، دستگاهها باید انجام وظایف خود را شروع کرده و اجرا کنند.
صفی خانی درخصوص وضعیت کنونی تالاب نیز اظهار کرد: تالاب آقگل اکنون در گرمترین فصل سال پُر آب است و وضعیت خوبی دارد که این مهم محصول شرایط پُرآب سال گذشته و شرایط عادی سال آبی در سال جاری است.
وی با بیان اینکه درصورت ادامه روند مذکور و بارندگی عادی در سال آبی آتی قطعا سال بعد نیز این شرایط وجود خواهد داشت گفت: در این صورت تالاب پُرآب خواهد بود که این امر منجر به احیای آن خواهد شد.
اکنون که وضعیت تالاب آقگل نسبت به سالهای گذشته در شرایط خوبی بوده و با توجه به بارندگی های پُربار سال پیش و امسال آبگیری مناسبی را نیز شاهد بودیم، نباید از موضوع حق آبه این تالاب غافل شد و با توجه به نامشخص بودن شرایط بارندگی در سالهای آینده، باید هرچه سریعتر حق آبه تالاب مشخص شود.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/152679/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

سقوط قیمت بیت کوین

هشدار زرد هواشناسی در لرستان

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

پایان یکه تازی اردوغان؟

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

لایروبی آبشخور‌های مناطق حفاظت محیط زیست لرستان

اقامه نماز جمعه خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمسی فر

عامل ساخت پیام‌های جعلی و هتک حرمت افراد در اینستاگرام دستگیر شد

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

لرستانی‌ها سالانه چه میزان انجیر سیاه تولید می‌کنند؟

سقف‌های مهربانی، سرپناه مددجویان کمیته امداد لرستان

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

انقلابیون انتقادی

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

جشنواره «رود و ریل» در روستای بیشه لرستان برگزار شد

850 هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در سیلوهای لرستان داریم

20 تن‌ ماهی قزل‌آلا از لرستان به خارج از کشور صادر شد

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

تولید 700هزار تن آرد در لرستان

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری