ندای لرستان

آخرين مطالب

رابطه شرایط اقتصادی و کودک‌آزاری گفتگو

رابطه شرایط اقتصادی و کودک‌آزاری
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - ایسنا/لرستان یک جامعه‌شناس گفت: زمانی‌که شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع رو به انحطاط برود کودک آزاری افزایش می‌یابد.

مریم ملکی صادقی در گفت‌وگو با ایسنا بااشاره به این‌که به طور کلی خشونت از دو منظر قابل بررسی است، اظهار کرد: خشونت درون ساختار خانواده که از دلایل گوناگونی مانند اعتیاد، بیکاری و اختلاف والدین متأثر می‌شود و متأسفانه کودکان به جهت آسیب‌پذیری، بیش‌از دیگران از خشونت در خانواده لطمه می‌بینند و این آسیب‌ها به آزارهای جسمی، روانی و گاه جنسی می‌انجامد.
وی ادامه داد: بخشی‌از این پدیده نیز به خشونت خارج از محیط خانواده ارتباط دارد و به جهت فضای خشونت‌آمیز محیطی، تمام افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، به‌عنوان مثال اجرای احکامی مانند شلاق و اعدام در ملاءعام به گسترش این خشونت‌ها دامن می‌زند.
صادقی با اشاره به این‌که برخی قوانین بسترساز وقوع انواع خشونت‌ها به شمار می‌رود، عنوان کرد: زمانی که قانون مدنی بر تأدیب کودکان مشروعیت بخشیده، علاوه‌بر آنکه در ارتکاب کودک آزاری بازدارنده نیست، به چنین آزارهایی با قید متعارف بودن، وجهه قانونی نیز می‌دهد و قوانین دیگری که گرفتن طلاق را از طرف زوجه با دشواری‌های بسیاری روبه رو می‌سازد به استمرار این آشفتگی در خانواده و متشنج‌تر و خشونت‌آمیزتر شدن وضعیت محیط خانه می‌انجامد از طرف دیگر فشارهای اقتصادی به گسترش خشونت در جامعه دامن می‌زند، بنابراین درباره وقوع و شیوع خشونت‌هایی مانند کودک‌آزاری می‌توان گفت که عوامل بسیاری تأثیرگذار هستند.
این جامعه‌شناس افزود: آنچه که در خانواده می‌تواند موجب کاهش خشونت شود، آموزش به والدین است زیرا فراگیری مهارت‌های زندگی و فرزندپروری در بهبود ارتباط زوج‌ها و ارتباط آنان با کودکان بسیار مؤثر است.
وی با اشاره به این‌که درحال حاضر بسیاری از قوانین تنها بر جرم‌انگاری و کیفر نظارت دارد، تصریح کرد: اگرچه که بسیاری از مجازات‌ها بسته به نوع آن تا حدودی بازدارنده هستند اما قانونی کارآمد و مؤثر است که همه جانبه و پیشگیرانه باشد، به‌عنوان مثال قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب سال 1381 خورشیدی فقط جرایم و مجازات‌ها را در برمی‌گیرد و به جنبه‌های دیگر قانون توجهی ندارد.
ملکی صادقی ادامه داد: قانون جدید حمایت از کودکان و نوجوانان با تمرکز بر کودکان در معرض خطر، سعی می‌کند تا به شناسایی کودکانی بپردازد که در وضعیت مخاطره آمیز قرار دارند و در راستای حمایت از این کودکان، دستگاه‌های اجرایی را به فراخور وظایف ذاتی به پاره‌ای اقدام‌ها مکلف می‌کند، به‌عنوان مثال کودکی که والدین معتاد دارد، نیازمند حمایت جهت خروج از وضعیت مخاطره‌آمیز است زیرا خشونت ناشی از اعتیاد والدین به کودک آزاری منجر می‌شود، در این وضعیت والدین کودک در مراکز بازپروری تحت درمان قرار می‌گیرند و از طرف دیگر قانون می‌تواند در سیستمی منطبق بر عدالت ترمیمی با تمرکز بر افراد بزه دیده در راستای التیام آلام آن‌ها اقدام کند.
این جامعه‌شناس با بیان این‌که از رسالت‌های خطیر رسانه ملی، فرهنگ‌سازی است، اضافه کرد: صدا و سیما با توجه به ویژگی‌های خاص مخاطبان، می‌تواند با تمرکز بر آموزش با هزینه به مراتب کمتری زمینه‌ساز کاهش بروز خشونت در خانواده و جامعه شود اما اکنون چنین آموزش‌هایی بسیار محدود و گاه غیر تخصصی هستند و جهت کاهش کودک آزاری در این رسانه، برنامه مشخصی وجود ندارد.
وی با اشاره به این‌که بخشی از راهکارها به مدیریت کلان بازمی‌گردد که در دست حاکمیت و دولت قرار دارد، عنوان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با وضع قوانین مناسب می‌توانند به این فرآیند کمک کنند، علاوه‌بر آن نقش آموزش که متولی اصلی آن را باید آموزش و پرورش دانست قابل کتمان نیست، مدرسه‌ها این قابلیت را دارند تا با برنامه‌ریزی و آگاهی بخشی برای ایجاد ارتباط مؤثر و کارآمد در خانواده تلاش کنند اما اکنون کمتر به تقویت این ارتباط اهتمام می‌ورزند و گاه خود زمینه‌ساز وقوع انواع کودک آزاری‌ها می‌شوند.
ملکی صادقی افزود: با حضور مشاوران و مددکاران در مدرسه‌ها می‌توان از وقوع بسیاری از خشونت‌ها پیشگیری کرد.
این جامعه‌شناس با اشاره به این‌که کودک آزاری شامل رفتارهایی است که توسط افراد دیگر مخصوصاً بزرگسالان، نسبت به کودکان انجام می گیرد و به نوعی به سلامت جسمی و روانی آنان آسیب می‌رساند، بیان کرد: آمار کودک آزاری در ایران هر سال بالاتر می‌رود و بچه‌های زیای قربانی آن شده و صدمه‌های جبران ناپذیری می‌بینند؛ از آسیب‌های روحی و جسمی شدید تا حتی مرگ!
وی در رابطه با علل افزایش خشونت علیه کودکان گفت: وقتی شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع رو به انحطاط برود کودک آزاری افزایش می‌یابد.
ملکی صادقی طلاق‌های عاطفی، اختلالات شخصیتی و ناتوانی در تأمین هزینه‌های زندگی را از دیگر عوامل افزایش خشونت دانست و عنوان کرد: در حال حاضر شرایط خانواده‌ها متزلزل است و کودکانی که در دامن این خانواده‌ها پرورش می‌یابند، بیشتر در معرض آزار و اذیت قرار می‌گیرند.
این جامعه‌شناس یا بیان این‌که علل پیدایش کودک‌آزاری در جهان را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد، افزود: شرایط خانوادگی، فرهنگی و خود کودک ازجمله این علل هستند، بعضی از کودکان دارای ناتوانی ذهنی یا اختلالاتی مانند پریشانی یا بیش‌فعالی هستند که منجر به قربانی شدن آن‌ها می‌شود.
وی تأکید کرد: متأسفانه برخی‌از کودکان با شرایط خاص مانند ناخواسته یا نامشروع متولد شده‌اند یا دارای چهره و اخلاق مناسبی نیستند، حتی تعدادی از کودکان به دلیل انزوا در معرض خشونت بیشتری قرار می‌گیرند، از دیگر عوامل، شرایط بیمارگونه کودک آزارهاست که مشکلات فرهنگی و اقتصادی بیماریشان را تشدید می‌کند.
ملکی صادقی با اشاره به این‌که خوشبختانه در ایران به‌دلیل وجود آموزه‌های دینی، کودک‌آزاری خصوصاً آزارهای جنسی در مقایسه با جهان کمتر است، افزود: برخی کودک‌آزاری‌ها از روی دلسوزی والدین به منظور تربیت انجام می‌شود مانند تنبیه بیش‌از حد کودکان، متأسفانه برخی‌از والدین روش‌های صحیح تنبیه و تشویق را بلد نیستند، کودک ایرانی نیز وقتی مورد آزار قرار می‌گیرد به‌دلیل ترس از آینده و آبرو، نبودن مراکز مرتبط و ترس از والدین این اتفاق را گزارش نمی‌دهد.
این جامعه‌شناس با بیان این‌که افزایش مشکلات اقتصادی و فرهنگی جامعه، زیرساخت‌ها، عدم وجود قوانین حمایتی از کودکان و عدم اجرای قوانین به صورت سریع و قاطع نسبت به کودک‌آزاری جزء مواردی هستند که باعث شده این مسئله درجهان افزایش یابد، عنوان کرد: قوانین قاطع‌تر برای اجرا در این زمینه لازم است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/153839/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

جوی آرام و پایدار در لرستان

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

بازدید استاندار لرستان از پروژه راه‌آهن خرم‌آباد

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی