ندای لرستان

آخرين مطالب

نهضت احیای واحدهای راکد در راستای جهش تولید اقتصادي

نهضت احیای واحدهای راکد در راستای جهش تولید
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - بروجرد - توسعه همه جانبه کشور، مبارزه جدی و فراگیر با تحریم‌های ظالمانه دشمنان و کاهش فشار اقتصادی با راهکار نهضت احیای واحدهای راکد و نیمه فعال به عنوان مهمترین تدبیر دولت یازدهم در راستای رونق و تحقق شعار جهش تولید در دستور کار قرار گرفت.

رویکرد اصلی دولت تدبیر و امید احیای واحدهای تولیدی و صنعتی نیمه فعال و راکد بود و برای تحقق این مهم از تمام امکانات و ظرفیت های موجود به شکل مطلوب استفاده می شود.
یکی از راهکارهای لازم برای برون رفت از فشار تحریمها، کاهش بحران اقتصادی در جامعه، افزایش ضریب اشتغال، کاهش بیکاری و تامین نیازهای کشور، فعال‌کردن واحدهای نیمه فعال و راکد بوده که در قالب، نهضت احیای واحدهای تولیدی با تدبیر تیزبینانه و هوشمندانه دولت تدبیر و امید در کشور تداوم و زمینه ساز تحول مهمی درسطح کشور و به طبع در شهرستان 400هزار نفری بروجرد شده است.
نهصت احیای واحدهای تولیدی در کنار نهضت تولید مقدمه جهش تولید شد و همین امر با تدبیر دولتمردان در بروجرد موجب احیای 20 واحد تولیدی نیمه فعال در سال 96 و 20واحد دیگر تا پایان سال 99 شده است.
همگان به خوبی واقف هستیم که بحران اقتصادی که در سالهای اخیر بر کشور حاکم شده و همواره از سوی دولتمردان طرحها و گامهایی در راستای کاهش این بحران برداشته شده تنها ناشی از مشکلات اقتصادی داخلی نبوده و تحریمها به عنوان یگ واقعیت نقش مهمی در بحران اقتصادی داشته است.
اینکه با آب به آسیاب دشمن ریختن برخی بخواهند، تحریم ها را نبینند و دولت را مسبب همه مشکلات بدانند کاری اشتباه است و این روزها همه میبینیم افزایش دلار و سکه و ارز چگونه اقتصاد حهان را تحت تاثیر قرار داده است.
اگر چه در دولت تدبیر و امید، همه مشکلات 100 درصد حل نشده اما اقداماتی از حمله احیای واحدهای نیمه فعال، و راکد ،ایجاد و توسعه شبکه ریلی، ساخت مسکن محرومان و اجرای طرح مسکن ملی صورت گرفته است.
در دهه 90 انچه بیش از هر چیز دیگر موجب رنجش مردم و بروز مشکلات می شد تعطبلی بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی بود که در بروجرد که روزی قطب صنعت لرستان به شمار میرفت موجب بروز بیکاری مبتنی بر تعطیلی واحدهای تولیدی شد که بدون شک فعال شدن واحدهای راکد و نیمه تعطیل در برعکس کردن این روند، اثر بسزایی داشته است.
تاکید رهبر انقلاب بر رونق و جهش تولید
رهبر فرزانه انقلاب در سال های اخیر، با توجه ویژه به موضوع اقتصاد و تولید، امسال را نیز به نام جهش تولید نامگذاری فرموده اند، که همین امر تلاش ها را برای توسعه بخش تولید و کاهش معضل بیکاری دوچندان کرده است.
مقوله تولید در شرایط حساس کنونی، مهم‌ترین موضوعی است که دستگاه‌های مختلف اجرایی برای تقویت و سرپا نگاه داشتن آن با عزمی راسخ به میدان آمده‌اند.
شهرستان بروجرد با بیش از 600واحد صنعتی بزرگ و کوچک دارد امروز 55درصد از این تعداد فعال است به عنوان قطب تولید و صنعت در لرستان زمینه ساز اشتغال 10هزار نفر در این مجموعه است.
یک کارشناس حوزه اقتصاد گفت: با وجود مشکلات ناشی از تحریم ها و شیوع ویروس کرونا دولت توانسته در زمینه سرمایه گذاری در بخش صنعت و احیای واحدهای نیمه فعال، توسعه مسکن، توسعه طرحهای زیربنایی ریلی و فرودگاهی گامهای مثبتی بردارد.
مهران سلیمی افزود: نباید دستاوردهای دولت را در بخشهای مختلف مانند احیای 432 بنگاه تولیدی را نادیده گرفت و یا آن را تحریف کرد.
وی تاکید کرد: مشکلاتی مانند کمبود نقدینگی، مواد اولیه، تحریم، نوسان قیمت ارز و فرسودگی ماشین آلات، بدهی‌های مالیاتی، بانکی، بیمه‌ای و پایین آمدن سطح درآمد سبب شده بخشی از واحدهای تولیدی در سطح استان لرستان و شهرستان بروجرد دچار رکود و یا تعطیلی و نیمه تعطیلی شوند که امروز با عزم جدی دولت شاهد احیای این واحدها هستیم.
این کارشناس اقتصادی افزود: تاکید مقام معظم رهبری بر خوداتکایی، خودباوری و از سویی دیگر تشدید تحریم‌های ظالمانه دشمنان این فرصت را به وجود آورده تا نگاه‌ها به داشته های درونی معطوف شود و دولتمردان در سالهای اخیر توان و سرمایه گذاری را بر تشویق احیای واحدهای راکد نمایند که موفقیت‌هایی تاکنون حاصل شده است.
معاون عمرانی فرمانداری بروجرد گفت: موقعیت ویژه بروجرد و برخوردار بودن از شرایط آب و هوایی مطلوب قرار گرفتن در جاده ترانزیتی غرب به جنوب کشور علاقه سرمایه‌گذار برای حضور در این شهرستان به عنوان یک قطب اقتصادی، را جلب کرد.
مسعود فلاح افزود: دستگاه‌های اجرایی و اداری از نمایندگان عالی دولت همگی بر امر حمایت از واحدهای تولیدی تاکید دارند تا صنعت بروجرد پویایی دوباره را به دست آورده و افزون بر ایجاد اشتغال، نیازهای داخلی و بازارهای هدف منطقه را در تسلط خود قرار دهد.
وی اظهار داشت: حمایت از واحدهای صنعتی غیرفعال و بازگرداندن آنها به چرخه تولید از برنامه های مهم دولت می باشد که از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت و شهرک های صنعتی پیگیری تا با شناسایی واحدهای تعطیل عامل تعطیلی آنها بررسی و مجددا با حفظ اشتغال و کارآفرینی موانع تولید برطرف و احیا شوند.
احیا واحدهای تولیدی راکد بروجرد نیازمند تخصیص سرمایه در گردش
معاون برنامه ریزی و اقتصاد فرماندار بروجرد گفت: فعال نمودن واحدهای صنعتی راکد علاوه بر تخصیص سرمایه در گردش، داشتن نیروی متخصص و توان حرفه‌ای نیازمند دقت و توجه لازم به نیاز بازار عرضه و تقاضا نیاز دارد.
احمد گودرزیان افزود: احیای واحدهای صنعتی راکد و نیمه تعطیل از مهمترین شاخص ها و مولفه های جهش تولید است که دولت تدبیر در کنار توجه به تامین مواد اولیه و زنجیره تولید درتلاش است تا فازهای توسعه ای خود را به خوبی پیش ببرد.
وی اظهار داشت: با توجه به تحریم های اقتصادی و مشکلات ایجاد شده در بخش صنایع مختلف و اقتصاد، فعال کردن واحدهای تولیدی در شرایط اقتصادی کنونی با تدبیر دولت یک هنر است که بسیاری تلاش دارند این هنرمندی را ضعیف جلوه دهند.
بازگشت به چرخه تولید 20 واحد صنعتی در بروجرد
معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری بروجرد گفت: احیا واحدهای صنعتی راکد و نیمه فعال از اولویتهای جدی بوده و با تشکیل کمیته رفع موانع تولید این مهم با مدیریت فرمانداری بروجرد در حال اجرا بوده و در این راستا حدود 50 واحد بزرگ صنعتی بزرگ و کوچک راکد شناسایی شده و با برگزاری جلسات مختلف مشکلات این واحدها بررسی و زمینه احیا مجدد آنها فراهم شده است.
وی اظهار داشت: شهرستان بروجرد با برخوردار بودن از 610 واحد صنعتی بزرگ و کوچک زمانی 30 درصد صنعت لرستان را به خود اختصاص داده بود و اکنون از مجموع 610 واحد صنعتی 55 درصد واحدهای صنعتی بروجرد فعال و نیمه فعال هستد.
وی فزود: در راستای تحقق شعار جهش تولید 20 واحد تولیدی ،صنعتی که به دلیل قرار گرفتن در مالکیت بانکها غیرفعال شده اند در این شهرستان احیا خواهند شد.
گودرزیان اظهار داشت: پارسال نیز 20 واحد صنعتی راکد این شهرستان در راستای تحقق شعار رونق تولید احیا شد.
گودرزیان افزود: از جمله این واحدها که زمینه اشتغال بیش از 160 نفر را فراهم کرده کارخانه زمان کار، جلوگیری از تعطیلی زاگرس خودرو و تولید 120دستگاه خودرو، کاشی جم ،، کارخانه پلاستیک سازی و کارتن سازی بودند.
وی با بیان اینکه در سال 99 نیز پیگیری و اقدامات لازم برای احیای 20 واحد صنعتی راکد انجام می شود گفت : از جمله این کارخانه ها، احیای سامان کاشی و جلوگیری از تعطیلی کارخانه نساجی و حمایت لازم از این واحدها که یک برند در کشور بشمار می روند می باشد.
رئیس اداره برنامه ریزی و اقتصاد فرمانداری بروجرد اضافه کرد: تلاش شده تا با احیا واحدهای راکد که درسالهای اخیربا مشکلاتی مواجه شده اند ضمن احیا این واحدها در زمینه جهش تولید و اشتغال مجدد کارگران اقدامات لازم را انجام دهد.
به گفته وی سیاست دولت حمایت و احیای واحدهای صنعتی نیمه فعال و راکد است و فرمانداری بروجرد رفع مشکلات واحدهای صنعتی بزرگ این شهرستان که درسال های اخیر دچار رکود و تعطیلی شده اند و به زودی تدابیر لازم برای احیا کارخانه ها و سنگبریهای صورت خواهد گرفت.
تأمین نقدینگی، توجه به صادرات واردات در دولت تدبیر
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد گفت: با توجه به ادامه‌دار بودن تحریم‌ها، مشکلات ویروس کرونا نیز به آن اضافه شده است که باید برای دوران پساکرونا موضوعات مختلف از جمله تأمین نقدینگی، موضوعات صادرات واردات و مشکلات دیگر واحدها را به‌صورت دقیق موردبررسی قرار داد و خوشبختانه دولت تدبیر در این راستا به خوبی فعالیت را از سر گرفته است.
حمید آزادبخت افزود: امسال سال جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری نام‌گذاری شده است که این موضوع نیز باید عملیاتی شده که ضرورت رصد واحدها و مشکلات آنها را دوچندان می‌کند.
وی با تأکید بر اینکه همه واحدهای خرد، کوچک و بزرگ راکد و نیمه فعال در همه بخش‌های تولیدی باید موردبررسی و رصد قرار گیرند، و مشکلات سرمایه‌گذاری باید در دستور کار قرار گیرد و کارآفرینانی که دارای ایده‌های جدیدی بوده که ممکن است منجر به راه جدید و یا حل مشکلات باشد نیز امسال باید مورد توجه قرار گیرد.
رییس اداره صمت بروجرد بر اهمیت رصد واحدهای تولیدی و وضعیت آنها با توجه به شعار سال تأکید کرد و گفت: اولویت اصلی امسال باید احیای واحدهای قابل‌برگشت و بررسی آن‌ها و پیشنهاد برای کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید باشد.
آزادبخت افزود: حدود 55 درصد واحدهای صنعتی شهرستان اکنون به صورت فعال و نیمه فعال مشغول فعالیت هستند.
وی افزود: از مجموع 610 پروانه بهره برداری صادر شده در بروجرد، هم اکنون 183 واحد فعال،133 کارگاه نیمه فعال و مابقی به صورت راکد هستند.
وی با بیان اینکه هم اکنون 34 درصد صنایع استان لرستان در شهرستان بروجرد وجود دارد، اظهار داشت: بیش از 10 هزار نیرو در این واحدها فعالیت می کنند که حدود یک هزار و 500 نفر از این تعداد را زنان تشکیل می دهند.
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد گفت: حدود 14 معدن فعال و نیمه فعال در این شهرستان با برداشت مواد معدنی تالک، فلدسپات، سیلیس، خاک رس و شن و ماسه مشغول فعالیت هستند.
آزدبخت با اشاره به اینکه تعداد 33 کارگاه قالیبافی به صورت متمرکز و غیر متمرکز در سطح شهرستان وجود دارد، افزود: از این تعداد چهار کارگاه فعال و مابقی بافندگان بصورت خانگی فعالیت می کنند.
وی، تعداد واحدهای دارای پروانه کسب در سطح شهر بروجرد را 11 هزار واحد عنوان کرد و گفت:‌ احیا صنایع راکد و پیشگیری از تعطیلی واحدهای فعال صنعتی از اولویت کاری دولت در سال جاری است و اجرای فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر رونق تولید، از موئلفه های مهم و در دستور کار دولت است.
رییس اداره صمت بروجرد گفت: در سالهای گذشته بسیاری از واحدهای بزرگ صنعتی این شهرستان به دلایل مختلف راکد و تعطیل شده و علاوه بر رونق بیکاری، چرخ تولید این صنایع متوقف شده که با حمایت دولت و تلاش فرمانداری بروجرد اقدامات لازم برای فعالیت مجدد این واحدها صورت گرفته است.
شهرستان بروجرد دارای 610 واحد تولیدی بزرگ، متوسط و کوچک است که از این تعداد 260 واحد فعال، 115 واحد نیمه فعال و 185 واحد راکد است.
برچسب‌ها
بروجرد دولت تدبیر و امید ستاد تنظیم بازار لرستان

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/155057/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

جوی آرام و پایدار در لرستان

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

بازدید استاندار لرستان از پروژه راه‌آهن خرم‌آباد

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

فیلمی از سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

لرستان |توانمندسازی تسهیلگران اقتصاد مقاومتی در لرستان

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

غبارروبی گلزار شهدا خرم‌آباد با حضور استاندار جدید لرستان

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

دمای روزانه در لرستان روند افزایشی دارد

مراسم قرعه کشی پخش مناظرات نامزد‌های انتخاباتی در صدا و سیمای لرستان

حضور بیش از 60 پزشک در بیمارستان صحرایی شهرستان دلفان

اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است

دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه ثبت اختراع شد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

افزایش 93 درصدی سطح زیر کشت کلزا در سلسله

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد