ندای لرستان

آخرين مطالب

خودشناسی، عامل مقاومت در برابر فشارهای اجتماعی گفتگو

خودشناسی، عامل مقاومت در برابر فشارهای اجتماعی
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - ایسنا/لرستان یک روان‌شناس گفت: ازجمله مزایای خودشناسی می‌توان به رسیدن به شادکامی، تصمیم‌گیری بهتر، افزایش خودکنترلی و مقاومت در برابر فشارهای اجتماعی اشاره کرد.

لیلا میررضایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که خودشناسی ازجمله مفاهیمی است که برای تمامی انسان‌ها در مراحل مختلف رشدی مطرح می‌شود، اظهار کرد: اغلب افراد گمان می‌کنند به‌صورت کامل خود را می‌شناسند، اما زمانی که از آن‌ها درباره اهداف، ارزش‌های زندگی‌شان و دیگر مسائل پرسیده می‌شود حتی نمی‌توانند به خود پاسخی مناسب بدهند.
وی ادامه داد: باورها، علایق، احساسات، نیازها و بسیاری از چیزهای دیگر در طول زندگی تغییر می‌کند، اما آیا این تغییرات همیشه باعث شادکامی و رشد افراد می‌شوند؟ چگونه می‌توانیم مسیر زندگی خود را به سمت ترقی و پیشرفت و رسیدن به خوشحالی پیش ببریم؟
میررضایی با اشاره به این‌که خودشناسی یعنی تلاش انسان برای یافتن بهترین مسیر زندگی، تلاشی که عوامل ارثی و محیطی در آن تأثیرگذار هستند، عنوان کرد: همه افراد به دنبال رسیدن به سعادت و کمال هستند، اما خودشناسی به افراد کمک می‌کند تا جست‌وجو را به شکلی سنجیده و آگاهانه دنبال کنند.
این روان‌شناس با بیان این‌که شناخت خود یعنی شناختن قدرت‌ها و ضعف‌ها، علایق و ترس‌ها، خواسته‌ها و آرزوها که در نهایت به شناخت هدف در زندگی منجر می‌شود، ادامه داد: از طرفی خودشناسی به ما کمک می‌کند تمام الگوهای فکری مخرب و عادت‌های ناسالم خود را شناخته و آن‌ها را اصلاح کنیم.
وی افزود: با تقویت این مهارت می‌توانید در زندگی تصمیمات بهتری بگیرید و درموقعیت‌های گوناگون، واکنش‌های رفتاری عاقلانه‌تری نشان دهید.
میررضایی با بیان این‌که با خودشناسی می‌توانیم سلامت زندگی فردی و اجتماعی خود را ارتقاء بدهیم، افزود: زمانی‌که متوجه شویم رفتارها و عواطف ما تا چه حدی به باورهای ما وابسته است، خودشناسی اهمیت می‌یابد، درواقع احساس ما نسبت به دنیا و آدم‌ها براساس نگرش و باور خاص ماست، به‌عنوان مثال از دروغ گفتن دیگران دلخور می‌شویم به این دلیل که طبق قضاوت ما کار ناپسندی است.
این روان‌شناس ادامه داد: جالب اینجاست که ما درباره خودمان هم براساس این ارزش‌ها قضاوت می‌کنیم و نسبت به خود احساس غرور و رضایت یا برعکس احساس سرافکندگی یا سرزنش می‌کنیم.
وی با اشاره به این‌که انسان خودشناس، فردی آگاه است که خود را از بند تعصبات و تحمیل‌های محیطی آزاد کرده و مسیری آگاهانه را برای زندگی خود انتخاب می‌کند، بی‌شک چنین انسانی در سطح اجتماع نیز با روشن‌بینی و شناخت صحیح از رفتارهای خویش به انتخاب‌هایی خردمندانه و دوراندیشانه دست می‌زند.
میررضایی با اشاره به این‌که رسیدن به خود شناسی چند راهکار کلیدی دارد، عنوان کرد: ازجمله این راه‌کارها می‌توان به شناخت علایق خود، مشخص شدن ارزش‌ها، شناسایی ویژگی‌های شخصیتی، تعیین اهداف برای رسیدن به خودشناسی و سبک زندگی اشاره کرد.
این روان‌شناس ادامه داد: سعی کنید به احساسات، سرگرمی‌ها و هرچیزی که توجه شما را به خودش جلب می‌کند توجه داشته باشید، مردم ترجیح می‌دهند در حوزه‌ای که به آن علاقه دارند بیشتر فعالیت کنند، هر چه شما از علایق خود بیش‌تر آگاهی داشته باشید بهتر می‌توانید مسیر زندگی خود را مشخص و به موفقیت‌های شغلی و تحصیلی دست یابید.
وی با اشاره به این‌که مشخص کردن ارزش‌ها می‌تواند راهنمای ما در تصمیم‌گیری و ایجاد انگیزه برای حرکت در مسیر اهداف باشد، افزود: داشتن ارزش‌ها باعث می‌شود گام‌های درست‌تری در زندگی خود برداریم، همچنین به ما کمک می‌کند تا بتوانیم سختی‌های موجود در راه رسیدن به خواسته‌های خود را تحمل کنیم و با قدرت و انگیزه بیشتری به سوی اهداف خود در زندگی حرکت کنیم.
میررضایی با اشاره به این‌که وقتی با خصوصیات فردی خود آشنا باشید حرکت شما به سمت شکوفایی بیشتر استعدادها و توانایی‌هایتان تسهیل می‌شود، عنوان کرد: اگر شخصیت خود را بشناسید، می‌توانید به راحتی نقاط قوت خود را بهبود بخشیده و نقاط ضعف خود را مدیریت کنید.
این روان‌شناس با اشاره به این‌که با درک نقاط قوت و استعدادهای خود می‌توانید به موفقیت‌های بیشتری دست یابید چراکه هیچ‌کس کامل و بی‌نقص نیست، بیان کرد: همه‌ ما به خوبی از دیگران انتقاد می‌کنیم، اما نقص‌های خود را نمی‌بینیم، این درحالی است که خودشناسی به ما کمک می‌کند تا عیب‌های خود را دیده و اشتباهات خود را بپذیریم.
وی افزود: تعیین اهداف به صورت درست، اصولی و واقع‌بینانه از اهمیت زیادی برخوردار است، هدف‌گذاری‌ها و رویاهای اشتباه، عزت‌نفس ما را خدشه‌دار کرده و خودشناسی به افراد کمک می‌کند که اهداف خود را بر پایه باورهای درست و شناختی که از نقاط قوت و ضعف خود دارند تعیین کنند.
میررضایی تأکید کرد: در مسیر خودشناسی باید از شرایط و سبک زندگی خود و تأثیراتی که روی ما دارد آگاه باشید.
این روان‌شناس یا بیان این‌که خودشناسی دارای مزایایی است، عنوان کرد: ازجمله مزایای آن می‌توان به رسیدن به شادکامی، تصمیم‌گیری بهتر، افزایش خودکنترلی و مقاومت در برابر فشارهای اجتماعی اشاره کرد.
وی با اشاره به این‌که خودشناسی به شما برای حرکت به سوی تحقق آرزوهایتان کمک می‌کند، عنوان کرد: درواقع هر چه بیشتر خود را بشناسید تصویر روشن‌تری از آرزوهای خود خواهید داشت و با آگاهی بیش‌تری در این مسیر حرکت خواهید کرد، از طرفی وقتی رفتار شما با احساسات، ارزش‌ها و باورهای شما تطابق داشته باشند، با تضاد و چالش کمتری مواجه خواهید شد.
میررضایی با بیان این‌که وقتی خودتان را بهتر بشناسید چهارچوب‌هایی برای زندگی خود مشخص می‌کنید و مطابق با آن اصول عمل می‌کنید که به شما در تصمیم‌گیری مناسب و حل مشکلات زندگی کمک می‌کند، تصریح کرد: خودشناسی باعث می‌شود که نقاط ضعف و قوت خود را بهتر بشناسید.
این روان‌شناس با اشاره به این‌که همه ما، در خانواده و تحت شرایط محیطی به خصوصی متولد می‌شویم و رشد می‌کنیم درواقع انسان در هرکجا که رشد کرده باشد تحت تأثیر مجموعه‌ای از آموزش‌های آن محیط بخصوص است که بر تفکر و رفتار ما تأثیر می‌گذارد و آن را شکل می‌دهد، اظهار کرد: خیلی اوقات تصمیم‌هایی می‌گیریم که ناخودآگاه تحت تأثیر محیطی که در آن رشد کرده‌ایم است، خودشناسی فرآیندی است که به هر انسانی که خواهان دست یافتن به انتخاب آگاهانه است کمک می‌کند.
وی بابیان این‌که برای اینکه بتوانید به موفقیت‌های بزرگ و دستاورهای پایدار برسید لازم است که به برخی از لذت‌ها و خوشی‌های زودگذر نه بگویید، عنوان کرد: نه گفتن به خود یک مهارت است و مانند بسیاری از مهارت‌های دیگر با تمرین کردن تقویت می‌شود، هرچه بیشتر در برابر امور کوچک به خود نه بگویید، قوی‌تر شده و در مقابل وسوسه‌های بزرگ مقاومت بیشتری نشان می‌دهید.
میررضایی با بیان این‌که تقویت خودشناسی باعث می‌شود که افراد در موقعیت‌های مختلف واکنش‌های عاقلانه‌ای از خود نشان دهند، عنوان کرد: افرادی که به خودشناسی نرسیده‌اند در شرایط بحرانی واکنش‌های عجولانه‌ای می‌دهند که منجر به بدتر شدن شرایط می‌شود، در شرایط استرس‌زا که خشمگین هستید یا احساس سرخوردگی می‌کنید، یک نفس عمیق بکشید تا آرام شوید در این صورت می‌توانید شرایط را ارزیابی کنید و مناسب‌ترین برخورد را داشته باشید.
این روان‌شناس با اشاره به این‌که همه انسان‌ها عیب‌هایی دارند و هیچ کس کامل نیست، افزود: اینکه افراد عیب‌های خود را بدانند ولی مسئولیت آن‌ها را قبول نکنند هیچ فایده‌ای ندارد، اکثر مردم به دیگران انتقاد می‌کنند اما از عیب‌های خود چشم‌پوشی می‌کنند این درحالی است مهارت خودشناسی کمک می‌کند که افراد عیب‌های خود را بپذیرند.
وی اضافه کرد: افکاری که به ذهن انسان وارد می‌شود همواره مثبت نیست، بسیاری از این افکار منفی هستند و به راحتی می‌توانند زمینه افسردگی و استرس را در انسان ایجاد و واکنش‌هایی که نسبت به پیروزی، شکست و سایر اتفاقات زندگی‌تان می‌دهید بر ذهن شما تأثیر می‌گذارد.
میررضایی با اشاره به این‌که زبان بدن بر افکار و حال روحی شما تأثیر زیادی می‌گذارد، ادامه داد: برای درک بهتر حرکات بدنی می‌توانید از خود فیلم بگیرید و خود را تماشا کنید، افرادی که خمیده راه می‌روند و آهسته و نامفهوم صحبت می‌کنند، سطح کورتیزول در بدنشان افزایش می‌یابد و اعتمادبه‌نفس آن‌ها کاهش می‌یابد و در مقابل کسانی که با صدای بلند حرف می‌زنند و راست می‌ایستند اعتمادبه‌نفس بیشتری دارند، این رفتارها باعث افزایش ترشح هورمون تستسترون در بدن شده و به بهبود کارایی فرد کمک می‌کند.
این روان‌شناس عنوان کرد: افرادی که مهارت خودشناسی را در خود تقویت نمی‌کنند، در موقعیت‌های گوناگون نمی‌توانند رفتار عاقلانه‌ای داشته باشند، آن‌ها به سرعت عصبانی می‌شوند و واکنش‌هایی بر اساس هیجان از خود نشان می‌دهند در صورتی که فردی که با خودشناسی و آگاهی عمل می‌کند شرایط را ارزیابی می‌کند تا بهترین واکنش را نشان دهد.
وی با اشاره به این‌که خودشناسی محدود به جامعه، ملیت یا آیین خاصی نیست، افزود: اگرچه جامعه تأثیر زیادی در شیوه نگرش و احساس فرد دارد ولی یکی از چالش‌های مهم انسان در هر کجای دنیا، تعیین مسیری شفاف برای زندگی به دور از هر تعصبی است تا بتواند بر پایه آگاهی، شناخت و برنامه‌ریزی سرنوشت خود را تعیین کند.
میررضایی با اشاره به این‌که خودشناسی یک فرآیند سیستماتیک است که به شیوه‌ای روشن و با هدفی مشخص صورت گرفته و بستری ضروری برای خودشکوفایی است، تصریح کرد: بدون خودشناسی، تلاش‌های انسان بی‌هدف خواهد بود، ولی هرکس با شناخت خویش و نیازها و قابلیت‌های خود می‌تواند در مسیری روشن گام بردارد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/155281/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

تتو با خاکستر لمی کیلمیس، ستاره درگذشته گروه موتورهد بر روی انگشت وسط جیمز هتفیلد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

بارش پراکنده و رگباری در راه لرستان

پیش بینی ذخیره سازی بیش از 600 هزار تن گندم در لرستان

صادرات 75 تن خوراک آبزیان از لرستان به عراق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

پیش بینی بارش‌های رگباری از فردا در لرستان

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

آشیانه سری

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند

چه شد که ون‌ها برگشتند؟

رسوایی 99 درصدی

10 ادکلن خوشبو و اصل مردانه

رونق صادرات در جزیره جهانی قشم / تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید

درآمد عجیب از زباله گردی

پروژه‌های نیمه‌تمام لرستان در امر مولدسازی اولویت‌بندی شوند

کشف جانوری با «170 چشم» در سواحل چین/عکس

معاون رئیس جمهور: رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به بیش از 6 درصد رسید

ایرانی‌ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

هنر ظرفیت تحول یک جامعه را دارد

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

ساختمان و سازه کارخانه کاغذ سنگ الیگودرز تکمیل شده است

رئیس جمهور: بخشی از تنش آبی در استان سمنان حل شده است

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن در روستاها مشخص شد

کلاهبردار سکه‌های تقلبی در الیگودرز دستگیر شد

جذب 4 هزار نیرو در یگان حفاظت منابع طبیعی کشور

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

انبار لاستیک قاچاق در بروجرد کشف‌و‌ضبط شد

صدور 3.5 میلیون گواهینامه مهارت در 2 سال گذشته

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

صادرات تخم مرغ به بیش از 18 هزارتن رسید

جمع آوری 44 میلیارد تومان زکات فطریه در لرستان

کشف انبار لاستیک‌های قاچاق در بروجرد

کشف و ضبط انبار لاستیک قاچاق در بروجرد

اطفای حریق انبار ضایعات در دورود