ندای لرستان

آخرين مطالب

آتش‌سوزی چه تأثیری در آینده جنگل‌های زاگرس دارد؟ علمي

آتش‌سوزی چه تأثیری در آینده جنگل‌های زاگرس دارد؟
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - آتش‌سوزی در محیط‌زیست تأثیرات زیادی بر پوشش گیاهی و فرسایش خاک دارد و باعث بروز مشکلات جدی زیست محیطی مثل کاهش تنوع و فراوانی گونه‌ها می‌شود. تاثیرات آتش‌سوزی باتوجه به شدت و مدت زمان آتش، نوع خاک، ترکیب پوشش گیاهی، آب و هوا و شرایط منطقه، متفاوت است.
مطالعات نشان داده که پس از وقوع آتش‌سوزی، بازسازی اکوسیستم جنگلی به بقای حیاتی ذخیره‌شده در خاک یا بانک بذر خاک، وابسته است. اگر پوشش گیاهی موجود در جنگل، پس از آتش‌سوزی به طور شدید تخریب شود، بانک بذر ذخیره‌شده در خاک منبع ژنتیکی مهمی برای بازسازی و نگهداری جوامع گیاهی جنگل است.
گیاهان به طور معمول با نگهداری برخی از بذرهای خود به حالت سکون درون خاک، قسمتی از تجدید حیات خود را به تاخیر انداخته و بانک بذر خاک را تشکیل می‌دهند تا پس از بروز شرایط نامطلوب، زمینه حضور آن‌ها در رویشگاه فراهم باشد. آتش‌سوزی می‌تواند بر ویژگی‌های بانک بذر خاک نیز تاثیر بگذارد و ترکیب گونه‌ای، تراکم و سرعت جوانه‌زنی بذرها را نیز تغییر دهد.
جنگل‌های زاگرس از ذخیره‌گاه‌های با ارزش گونه‌های گیاهی و جانوری هستند که هر ساله آتش‌سوزی‌های زیادی به صورت عمدی و غیر عمدی در آن‌ها اتفاق می‌افتد و آسیب‌های زیادی به پوشش گیاهی جنگل‌ها وارد می‌کند.
با توجه به اهمیت بررسی بانک بذر جنگل‌ها برای احیای پوشش گیاهی، پژوهشگران دانشگاه‌های گیلان و لرستان در مطالعه‌ای به مقایسه اثر آتش‌سوزی در بازه‌های زمانی مختلف بر ویژگی‌های بانک بذر خاک پرداختند.
کورش نظرپورفرد و حسن پوربابایی به همراه همکارانشان در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان و دانشگاه لرستان در این پژوهش مشارکت داشتند.
منطقه مورد مطالعه در این پژوهش، شهرستان کوهدشت در غرب استان لرستان است و سه منطقه از جنگل‌های این شهرستان که در سال‌های مختلف دچار حریق شده‌اند و یک منطقه که آتش‌سوزی در آن رخ نداده به عنوان منطقه شاهد مورد بررسی قرار گرفتند. گونه غالب گیاهی این منطقه بلوط ایرانی است و گونه‌های کیکم، زالزالک، بادام کوهی و آلبالو وحشی گونه‌های همراه آن هستند.
منطقه اول در تیرماه سال 1385 در سطح 90 هکتار، منطقه دوم در مردادماه 1391 در سطح 80 هکتار و منطقه سوم در سال 1395 با مساحت 100 هکتار دچار آتش‌سوزی شده‌بودند.
از هر منطقه 40 نمونه و در مجموع 160 قطعه نمونه از مناطق مورد بررسی نمونه‌برداری انجام شد و پژوهشگران هر قطعه نمونه را از نظر حضور و نبود گونه‌ها و تراکم و فراوانی آن‌ها بررسی کردند.
نمونه‌های جمع‌آوری شده به آزمایشگاه منتقل شدند و به منظور سرمادهی نمونه‌ها به مدت دو ماه در سردخانه با دمای 3 تا 4 درجه سانتی‌گراد قرار گرفتند و پس از این مدت نمونه‌ها برای کشت آماده شدند. پژوهشگران پس از کشت نمونه‌های گیاهی، با استفاده از منابع آن‌ها را شناسایی کردند.
یافته‌های به‌دست‌آمده از این پژوهش نشان داد که بانک بذر خاک در برابر آتش‌سوزی واکنش نشان داده و میزان زمانی که از آتش‌سوزی گذشته، بر ترکیب بانک بذر خاک تأثیر داشته است. بانک بذر جنگل‌هایی که پنج سال و 10 سال از آتش‌سوزی آن‌ها گذشته شباهت داشتند. همچنین گروه 10 ساله و گروه شاهد از نظر تنوع شبیه هم بودند. این نشان می‌دهد که آتش‌سوزی بر بانک بذرها اثر داشته و این مناطق توانسته‌اند پس از گذشت زمان خود را بازیابی کنند.
گروه‌هایی که یک سال از آتش‌سوزی آن‌ها گذشته بود و گروه‌هایی که پنج سال گذشته بود از نظر تنوع ترکیب گونه بانک بذر مشابه بودند. این نشان می‌دهد که آتش‌سوزی ترکیب گونه‌ای را در کوتاه‌مدت تغییر می‌دهد. این تغییرات شامل جوانه‌زنی گونه‌های جدید و آسیب و حذف گونه‌های با بذر سطحی و گونه‌های غالب بانک بذر خاک است و در بلندمدت این تغییرات بازیابی می‌شوند.
بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، محققان این پژوهش می‌گویند: «تغییرات رویشگاه پس از آتش‌سوزی در کوتاه مدت به صورت مشخص در ترکیب خاک نمایان می‌شود و این تغییرات با گذشت زمان بازیابی می‌شوند».
به عقیده این پژوهشگران آتش‌سوزی اثرات نامطلوبی بر بانک بذر خاک جنگل به عنوان منبع پوشش گیاهی روزمینی آینده دارد و توصیه می‌کنند: «در آینده این بررسی‌ها در منطقه زاگرس در کنار بررسی پوشش گیاهی و عوامل خاک انجام گیرد تا پتانسیل احیای این مناطق تعیین شود».
نتایج این پژوهش با عنوان «تاثیرات آتش‌سوزی در دوره‌های مختلف زمانی بر ترکیب و تنوع بانک بذر خاک» در مجله «جنگل ایران»؛ نشریه علمی پژوهشی انجمن جنگل‌بانی ایران منتشر شده است.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/155797/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

جوی آرام و پایدار در لرستان

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

بازدید استاندار لرستان از پروژه راه‌آهن خرم‌آباد

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی