ندای لرستان

آخرين مطالب

مهر گزارش می‌دهد؛

فراز و فرود تشکیل خانواده در لرستان؛ طلاق در قله و ازدواج در قعر! مقالات

فراز و فرود تشکیل خانواده در لرستان؛ طلاق در قله و ازدواج در قعر!
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم‌آباد- فراز و فرود تشکیل خانواده در لرستان نشان می‌دهد به رغم روند کاهشی ازدواج، همچنان آمار طلاق رو به افزایش است، موضوعی که می‌تواند به آسیب‌های اجتماعی در این استان دامن بزند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: روند افزایشی طلاق در استان لرستان معلول عوامل مختلفی است که باید ضمن آسیب شناسی برای جلوگیری از این روند و کاهش آن تدابیر جدی از سوی متولیان امر اندیشیده شود.
جلسه درمانی برای حل معضل طلاق!
این روند موجب شد که شورای فرهنگ عمومی لرستان تمرکز خود را روی معضل طلاق بگذارد، چرا که تا کنون نتایج کار در این زمینه جز جلسه درمانی و ارائه گزارش عملکردهای تکراری چیز دیگر نبوده است.

ندای لرستان


ناهید پرویز پور مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان در سخنانی با بیان اینکه یکی از اقدامات دفتر امور بانوان و خانواده استانداری در سال گذشته، بحث تدوین سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان بود اظهار داشت: در قالب این سند چالش‌های مهم خانواده با توجه به آمار و ارقامی که در دسترس بود و همچنین مطالعات موردی و میدانی، احصا شد.
افزایش نرخ طلاق و کاهش مدت زندگی زناشویی
وی با بیان اینکه در قالب این سند نتایجی در استان مشخص شد گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات خانواده‌ها در لرستان بحث افزایش نرخ طلاق و کاهش مدت زندگی زناشویی است.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان با تاکید بر اینکه بر اساس آمار نفوس و مسکن سال 95، 29 درصد طلاق‌ها در استان در 10 ساله اول زندگی اتفاق افتاده است گفت: همچنین افزایش سن ازدواج و عدم تمایل جوانان از دیگر چالش‌های موجود در استان است.

ندای لرستان


پرویز پور با اشاره به اینکه یکی از آسیب‌های موجود در استان طلاق و افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار است عنوان کرد: در حال حاضر نزدیک به 67 هزار زن سرپرست خانوار در لرستان وجود دارد که تقریباً 55 هزار نفر از آنها زیر 50 سال هستند.
وی ادامه داد: این زنان کسانی هستند که مسئولیت خانواده بر عهده آنها است.
غفلت از برنامه‌های «تاب آوری »
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان با بیان اینکه مشکلات اقتصادی و بحث تأمین معیشت خانواده، موجب شده که زندگی زنان سرپرست خانوار به سختی بگذرد و این زنان بار عظیمی بر دوش دولت هستند چرا که مجبور هستند از کمک‌ها و حمایت‌های دولتی استفاده کنند تصریح کرد: مسئله طلاق علاوه بر اینکه به خانواده آسیب می‌رساند و برچسب‌هایی به زنان سرپرست خانوار و کودکان آنها می‌زند، چالش‌های دیگری را نیز در جامعه و خانواده‌ها ایجاد می‌کند.
پرویز پور با تاکید بر اینکه در سال 98، متأسفانه 13 درصد کاهش نرخ موالید را داشته‌ایم افزود: این امر ما را هم در حوزه شهری و هم روستایی، تأمین نیروی کار و… با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد.

ندای لرستان


وی با اشاره به اینکه ما نباید منتظر بمانیم که طلاق به یک معضل در استان تبدیل شود و سپس به دنبال راهکارهای مقابله با آن باشیم تصریح کرد: ما نباید بگذاریم که شخصیت فرد به طور کامل تشکیل شود و بعد به دنبال اجرای برنامه‌های «تاب آوری » باشیم و از همان دوران کودکی باید افراد را «تاب آور » کنیم.
قبح مسئله طلاق در جامعه شکسته شده است
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان با تاکید بر برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیش از ازدواج و ترویج زندگی‌های آسان در استان افزود: متأسفانه قبح مسئله طلاق در جامعه شکسته شده است.
پرویز پور با بیان اینکه یکی از مسائل و مشکلات موجود در استان کاهش گفتگوی بین اعضای خانواده است ادامه داد: خانواده امن ترین و مهم‌ترین نهاد اجتماعی است که می‌توان عمده مشکلات را در آن حل کرد.

ندای لرستان


وی با تاکید بر برگزاری نشست‌های تخصصی در صدا و سیما، دانشگاه‌ها، مدارس و… بیان داشت: متأسفانه مراکز مشاوره آن طور که باید خدمات مطلوب را ارائه نمی‌دهند.
کاهش نرخ ازدواج در لرستان
احمد حسین فتایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان نیز در این رابطه با اشاره به بررسی چالش اجتماعی طلاق در شورای فرهنگ عمومی لرستان اظهار داشت: نرخ ازدواج در لرستان طی سال 98 نسبت به مدت مشابه قبل از آن کاهش یافته است.
وی عنوان کرد: متأسفانه علاوه بر این امر، شاهد افزایش نرخ طلاق در لرستان در این مدت بوده‌ایم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به اینکه آمارها و گزارش‌هایی توسط دستگاه‌های اجرایی، مؤسسات و… در رابطه با وضعیت نرخ طلاق در استان جمع آوری شده است تصریح کرد: امیدواریم با تشکیل کمیته‌های تخصصی در زیرمجموعه دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی بتوانیم در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و به ویژه طلاق در استان گام برداریم.

ندای لرستان


فتایی گفت: مسئله کاهش طلاق یک موضوع جدی در سطح کشور است، با توجه به اینکه وضعیت لرستان نیز در این زمینه مطلوب نیست و در میانه‌های جدول طلاق قرار دارد، بنا بر این شده که اقدامات علمی و عملی را در استان برای رفع این معضل اجتماعی انجام دهیم.
وی بیان داشت: این اقدامات علمی و عملی در قالب مشاوره‌های قبل از ازدواج، بعد از ازدواج و… در دستور کار قرار می‌گیرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با تاکید بر اینکه طلاق یک بحث بسیار گسترده است و مجموعه عواملی باعث طلاق می‌شود افزود: حتی اگر در رفع یکی از این عوامل موفقیتی حاصل شود یک امر مطلوب است.
اقدامات و برنامه‌ها برای کاهش طلاق هدفمند نبوده است
حجت الاسلام سید احمد شاهرخی نماینده ولی فقیه در لرستان نیز در سخنانی با اشاره به آمار طلاق در استان اظهار داشت: پیش از این اقدامات و برنامه‌ها برای کاهش طلاق در استان هدفمند نبود.
وی با اشاره به برگزاری همایش‌ها، جلسات و… در استان بیان داشت: با این وجود آمار طلاق در لرستان بالا بود.

ندای لرستان


نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تاکید بر اینکه باید در جلسات آتی بر کیفیت اقدامات و برنامه‌ها در حوزه کاهش طلاق افزوده شود عنوان کرد: آمارهای داده شده در رابطه با طلاق، ابتدایی و برای شروع کار است، پیشنهاد ما این است که عوامل مورد بررسی در رابطه با طلاق، در یک کمیته تخصصی مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد.
حجت الاسلام شاهرخی با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت نخبگان حوزه و دانشگاه در این کمیته تصریح کرد: عوامل مؤثر بر طلاق در استان به دقت مورد مطالعه قرار بگیرند.
وی با اشاره به اینکه کارهای تحقیقاتی انجام شده در حوزه طلاق در استان توسط نخبگان مورد تجزیه و تحلیل بگیرد افزود: طرحی که از سوی جهاد دانشگاهی در رابطه با طلاق ارائه شده مورد بررسی جدی قرار بگیرد.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تاکید بر اینکه اگر این اقدامات به صورت علمی و جدی انجام شود می‌توانیم در زمینه کاهش معضل اجتماعی طلاق در استان قدمی رو به جلو برداریم گفت: استفاده از ظرفیت معتمدان و ریش سفیدان در استان نیز می‌تواند در کاهش طلاق در لرستان مؤثر باشد.
ضرورت مشاوره و آزمایشات پزشکی قبل از ازدواج
سید موسی خادمی استاندار لرستان نیز با اشاره به وجود برخی از آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد و طلاق در سطح جامعه و ضرورت مقابله با آنها، گفت: ضرورت دارد پس از بررسی موضوع و تجزیه و تحلیل، یک کار علمی، محاسبه شده و دقیق توسط دستگاه‌های ذیربط در این زمینه انجام پذیرد.
وی با تاکید بر ریشه یابی عوامل فردی و اجتماعی به بررسی موضوع از طریق مطالعات اجتماعی، عوامل محیطی و ریشه یابی آسیب‌های اجتماعی به منظور ارائه راه حل منطقی تاکید کرد.

ندای لرستان


استاندار لرستان به دلایل مختلفی همچون عوامل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در این زمینه اشاره کرد و بر لزوم هدف گذاری برای مقابله در این زمینه‌ها تاکید کرد.
خادمی به گزارشی که توسط جهاد دانشگاهی در زمینه طلاق ارائه شده بود اشاره کرد و گفت: این اطلاعات در نوع خود، کاری خوب، نو و ارزشمند است.
وی مشاوره و آزمایشات پزشکی قبل از ازدواج را در زمینه پیشگیری از طلاق مؤثر دانست و به عوامل اجتماعی و فرهنگی همچون ازدواج در سن پایین نیز اشاره کرد و بر ضرورت برنامه ریزی و اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه در این زمینه تاکید کرد.
استاندار لرستان با اشاره به اهمیت مقوله آموزش گفت: در جهت آموزش و آگاه سازی جامعه از بخشی از اعتبارات دستگاه‌های مختلف می‌توان استفاده کرد و با بررسی و ریشه یابی دلایل طلاق، مواردی را هدف‌گذاری کرده و از طریق آموزش و دیگر راهکارها این موضوع را در قالب تشکیل کمیته‌های تخصصی در ذیل شورای فرهنگ عمومی مورد بررسی قرار داده تا زمینه کاهش این آسیب اجتماعی فراهم آید.
به هر روی آنچه مسلم است این است که دست روی دست گذاشتن و مشاهد بالا رفتن آمار طلاق در استان لرستان نه تنها عوارض اجتماعی و فرهنگی زیادی را به دنبال دارد بلکه بنیان خانواده‌ها را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد، معضلی که راهکار آن تنها جلسه درمانی صرف نیست و باید گام‌های عملیاتی تر در این زمینه برداشته شود.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/159285/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

جوی آرام و پایدار در لرستان

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

بازدید استاندار لرستان از پروژه راه‌آهن خرم‌آباد

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

فیلمی از سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

لرستان |توانمندسازی تسهیلگران اقتصاد مقاومتی در لرستان

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

غبارروبی گلزار شهدا خرم‌آباد با حضور استاندار جدید لرستان

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

دمای روزانه در لرستان روند افزایشی دارد

مراسم قرعه کشی پخش مناظرات نامزد‌های انتخاباتی در صدا و سیمای لرستان

حضور بیش از 60 پزشک در بیمارستان صحرایی شهرستان دلفان

اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است

دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه ثبت اختراع شد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

افزایش 93 درصدی سطح زیر کشت کلزا در سلسله

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد