ندای لرستان

آخرين مطالب

235 هکتار از زمین های شهرداری منطقه 22 تعیین تکلیف شد شهرداری تهران

235 هکتار از زمین های شهرداری منطقه 22 تعیین تکلیف شد
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - شهردار منطقه 22 از تعیین تکلیف 235 هکتار زمین که به شهرداری تعلق داشت خبر داد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه 22؛ علی نوذرپور شهردار این منطقه در همین ارتباط گفت: محدوده شمال‌غربی تهران تا چند دهه قبل بیرون از محدوده شهر تهران بود و زمانی که به پایتخت اضافه شد، ﻗﺎﻧﻮن ﺗﻌﯿﯿﻦ وﺿﻌﯿﺖ اﻣﻼک واﻗﻊ در طرح‌های دوﻟﺘﯽ و شهرداری‌ها در آن مصداق پیدا کرد. منطقه22 در سال1371 از محدوده خدماتی 25ساله شهر که جزو محدوده قانونی شهر نبود، جدا و وارد محدوده قانونی شهر ‌شد. از همان زمان اراضی این منطقه ارزش پیدا کرد و نهادهای مختلفی ساخت‌وساز در آن را شروع کردند اما باید بخش بزرگی را به شهرداری می‌دادند.
او با بیان قوانین تأمین زمین شهری در گذشته، ادامه داد: در سال78 در صورت‌جلسات 320 (طرح تفصیلی) و بند3 مصوبه‌357 (مصوبه 30- 70) کمیسیون ماده5 آمده است که 70درصد هر ملک بالای هزار متر که در شهر قرار می‌گیرد، در اختیار شهرداری خواهد بود. این قاعده از سال‌78 تا ‌96 اجرا می‌شد ولی در این سال مورد اعتراض واقع شد و دیوان عدالت اداری آن را لغو کرد، زیرا مطرح شد که کمیسیون ماده5 نمی‌تواند فارغ از قوانین و مقررات کشور چنین حکمی بدهد.
او همچنین درباره انتقال مالکیت و استفاده رسمی و قانونی از این اراضی برای شهرداری، افزود: متوجه شدیم اراضی 511 هکتاری مربوط به بنیاد تعاون ارتش که طبق 30-70 باید سند 350 هکتار آن می بایست به شهرداری انتقال داده می‌شد اما مراحل انتقال مالکیت آن طی نشده است . بخشی از این اراضی که در تصرف شهرداری قرار گرفته بود، اساسا سند مالکیت نداشت و مالک آن اداره کل راه‌وشهرسازی بود. جلساتی با مدیران تعاونی‌ ارتش در سال1396 برگزار شد، سال گذشته، 97 هکتار (27هکتار زمین و بقیه معابر) را که در جنوب همت قرار داشت و از قبل برای آن سند مالکیت وجود داشت، باز پس گرفته شد، اما پیگیری انتقال بقیه اراضی کار سختی برای منطقه بود.
او ادامه داد: بعضی از ساخت‌وسازها در چارچوب پروانه ساختمانی نبود. با بازرسی‌هایی که انجام شد، نزدیک 100هزارمتر مغایرت مشخص شد که طبق قانون پرونده تخلفات را به ماده100 فرستاده شد. رأی اول تخریب بود و رأی دوم هنوز صادر نشده است. از وقتی که انتقال سند زمین به تأخیر افتاد، در صدور مجوزهای بعدی محدودیت ایجاد شد. براساس مصوبه کمیسیون ماده5 اگر انتقال مالکیت انجام نشود، مجوز ساخت در 30درصد باقیمانده باطل است. بنابراین تا تکلیف زمین‌ها روشن نشده بود، می‌توانستیم مانع فعالیت عمرانی شویم.
او درباره علت توقف کار ساخت مجموعه تفریحی و گردشگری هزار و یک شب تا شهریور ماه امسال گفت: در شهریور امسال وکالت بلاعزل انتقال سند 126هکتار به شهرداری منطقه داده شد، و مابقی آن تا 350هکتار هم در شبکه معابر و حریم مسیل یا حریم شهر قرار دارد که نمی‌توانند از آن استفاده کنند و ارگان دیگری نمی‌تواند برای آن سند بگیرد. اقداماتی برای ساخت مجموعه تفریحی و گردشگری در آن انجام شد ولی شهرداری باید به تناسب پیشرفت فیزیکی سند مالکیت درصدی از آن را در اختیار شریک خود قرار می‌داد اما زمین‌ها نه به نام شهرداری و نه به نام ارتش بودند، بنابراین، کار تا شهریور امسال متوقف شد.
نوذرپور در ادامه بازپس گرفتن زمین های مربوط به شهرداری گفت: امسال شهرداری منطقه22 توانسته است 16هکتار هم از بنیاد تعاون سپاه در شهرک شهید خرازی که مربوط به توافقی در گذشته است را دریافت کند. براساس توافق باید تا پایان کار این شهرک حدود 70هکتار به شهرداری داده شود. از این هم قسمتی در شبکه معابر قرار می‌گیرد. نزدیک به یک هکتار اراضی از نیروی هوافضای سپاه پس گرفته خواهد شد و به‌جز اینها 17فقره اسناد از مالکان خصوصی دریافت شده و مساحت آنها بیش از 8 هکتار است.
او افزود: شهرداری منطقه توانسته جمعا 235هکتار زمین از تعهدات باقیمانده را دریافت کند که می‌توانیم بعضی موارد دیگر مانند حدود 3.8هکتار زمین دانشگاه علامه طباطبایی را به آن بیفزاییم. اگرچه همه این زمین‌ها به‌صورت قابل استفاده نیست و بخش زیادی از آنها در محدوده بزرگراه‌های وسیع منطقه قرار دارد.
نوذرپور با اشاره به دسته دیگری از زمین‌هایی که باید به شهرداری برگردد، افزود: بند6 ماده55 قانون شهرداری‌ها که در سال1334 تصویب شد، به شهرداری اجازه می‌دهد که برای خدمات آموزش فرهنگی، هنری و اجتماعی، اراضی و مستحدثاتی را با حفظ مالکیت به سازمان‌های مردمی بدهد تا از آن بهره‌برداری کنند. البته این باید با تأیید شورای شهر باشد.
او به چند مورد انحراف از بند 6 که مراحل قانونی مانند تأیید شورای شهر را طی نکرده‌اند، اشاره کرد و گفت: مساحت مجموع آنها 31هزار مترمربع و به ارزش تقریبی 372 میلیارد تومان است. 13فقره را که کاملا خارج از مصادیق بند6 بود، شناسایی کردیم و درصدد رفع تصرف با نظر کمیته معاونت اجتماعی هستیم. با رفع مشکلات سندی، به‌نظر می‌آید موضوع املاک پروژه‌های کلان مانند هزارویک‌شهر هم حل شود و سندهایی که چند دست بین نهادهای مختلف دست‌به‌دست شده بودند، به نتیجه قانونی برسد.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/160743/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وقتی دونالد ترامپ دی‌جی می‌شود!

انتقال خون لرستان سه رتبه نخست کشوری را کسب کرد

88درصد لرستان درگیر خشک‌سالی است

58 درصد ظرفیت سد‌های لرستان خالی است

کارگران نساجی بروجرد و دغدغه شروع به کار در سال جدید

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

مبارزه با آفت زنگ زرد در 400 هکتار از گندم زار‌های لرستان

قصابی و رستوران متخلف در بروجرد پلمب شد

واگذاری 1741 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد در لرستان

انجین‌های 10 میلیاردی قاچاق در توقیف پلیس/دستگیری عامل آزار و اذیت در فیروزآباد

لرستان جزو استان های برتر در ساخت مسکن برای مددجویان

حمایت شهرهای مختلف لرستان از اقدام دفاعی سپاه علیه اسرائیل

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

استمرار حمایت مردم لرستان از اقدام دفاعی سپاه علیه اسرائیل

شکرانۀ «وعده صادق» در لرستان

برگزاری اولین جلسه ستاد بازآفرینی شهری لرستان

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

پیام هشدار جدید و بی سابقه ایران به اسرائیل

بازدید رئیس کل بازرسی لرستان از پل در دست ساخت شوراب

شکست خیبر برابر سایپا/ چادرملو در گیلان متوقف شد

قلعه فلک الافلاک لرستان آماده ثبت جهانی

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

دیدار فرمانده سپاه لرستان با خانواده شهید نعمت پور در الشتر

بارش رگبار‌های بهاری فردا در لرستان

رونمایی از دو عنوان کتاب در لرستان

آسمان لرستان در انتظار رگبارهای بهاری

چند روز آینده آب و هوای این استان ها رویایی می شود

چهره‌های شاخص هنر انقلاب اسلامی لرستان تجلیل شدند

خیبر خرم‌آباد در اندیشه صعود به لیگ برتر/ جدال با سایپا برای تداوم صدرنشینی

عامل ساخت پیام‌های جعلی و هتک حرمت افراد در اینستاگرام دستگیر شد

شکستن در و پنجره ورودی سالن کنسرت معین در وان!/ ویدئو

واگذاری 1741 واحد مسکونی به مددجویان لرستان

تاکید بازرس کل لرستان بر تسریع در روند احداث پل «شوراب»

راهپیمایی «جمعه خشم» در لرستان برگزار می‌شود

عامل ساخت پیام‌ های جعلی در بروجرد دستگیر شد

پیش‌بینی بارش‌های پراکنده برای آسمان لرستان

عاملان تیراندازی در خرم‌آباد دستگیر شدند

ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب

پیام نماینده ولی فقیه در لرستان در پی عملیات وعده صادق

مبارزه با بیماری «زنگ زرد» در 400 هکتار از اراضی لرستان

دستگیری عامل آزار و اذیت 2 دختر بچه در فارس

سنگ تمام ستاره پرسپولیس در کنسرت لُرها + ویدئو | «قهرمان لُرستان امشب در کنسرت تال است»

مبارزه با آفت «زنگ زرد» در 400 هکتار از گندم‌ زارهای لرستان

اولین اطلس جامع از پیری عضلانی انسان طراحی شد

وضعیت ورودی سالن کنسرت معین در وان!/ ویدئو

پیام نماینده ولی فقیه در لرستان در حمایت از پاسخ نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»