ندای لرستان

آخرين مطالب

حماسه بانوان به وقت دفاع مقدس مقالات

حماسه  بانوان به وقت دفاع مقدس
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - بروجرد - بانویی سالخورده که سنگینی گام‌هایش را با عصای همراهش تقسیم کرده به آن تکیه زده تا نفسی تازه کند، در کنار مزار فرزندان شهیدش می‌نشیند، لابه‌لای چین و چروک های صورتش روایت هایی از صبر و سختی و فداکاری نهفته است، کمتر حرف می زند و بیشتر زمزمه می‌کند.

بیش از 30 سال زائر قبور شهدا است، شرایط خاص کرونا باعث شده کمتر به گلزار شهدا بیاید و نوه اش یعنی فرزند یکی از پسران شهیدش او را همراهی می کند. حالا دیگر چشمانش کم سو شده رازها در دل دارد و به ظاهر آرام است.
تمایلی به حرف زدن ندارد ، با این حال به رسم ادب و احترام پاسخ می دهد؛ از روزهای تنهایی وسختی های دوران جنگ می گوید؛ زمانی که همسر و چهار فرزند پسرش همزمان در جبهه حضور داشتند و در آن زمان مجبور بود برای مخارج خانواده، دامپروری و کشاورزی را به تنهایی به دوش بکشد. از شب هایی که چشم انتظار فرزندانش بوده است می گوید و اینکه چگونه با رادیوی کوچکی به امید گرفتن اخبار جبهه مونس شده بود. 
این بانوی مادر شهید می گوید: از ابتدای جنگ ، همسرش داوطلبانه وارد بسیج و پس از پنج سال حضور مداوم در خط مقدم به درجه جانبازی نائل می شود و تا پایان عمر روی ویلچر باقی ماند. به تشویق پدر چهار فرزند خانواده درخط مقدم ، حضوری شجاعانه داشتند که 2 جانباز و 2 شهید حاصل این حضور مقتدرانه است.
وی می گوید: با جنگ بزرگ شده ام ؛ اینک با همان خاطرات زندگی می کنم و می توان گفت حکایت دفاع مقدس باز هم برایم تکرار می شود؛ از سختی های روزهای جنگ و نگهداری از همسر جانبازم تا داغ فرزندان و حضور تنها فرزند جانباز بازمانده از جنگ در جمع مدافعان حرم، همگی برایم خاطرات دفاع مقدس را زنده نگهداشته است.
این بانوی سالمند که روزشماری از سختی ها و فداکاری های دوران دفاع مقدس را به واسطه حضور همسر و فرزندانش در جبهه و جنگ دارد می گوید: ایستادگی و تداوم در مسیر شهدا و دفاع از آرمان های آنها افتخاری برای همگان است و امروز خوشحالم که حتی نوه ام سربازی از مدافعان حرم است.
سکوت میکند و گویی دیگر حرفی بیشتر از این برای گفتن ندارد، کنار تربت همسر و فرزندانش نشسته است و زمزمه هایی را هم بر لب دارد، حکایت او که سه نسل رزمنده را تربیت کرده تا مدافعی برای اعتقادات و ایمان خود باشند حکایت تمام شیرزنانی است که در هشت سال دوران دفاع مقدس و بعد از آن، بی هیچ ادعایی پای باورهای خود ماندند و با صبر و همراهی خود مدافعان راستینی در پشت جبهه بودند.
31 شهریور 59 ناقوس جنگ با تجاوز عراق
31 شهریور 1359 پس از تعرضات پی در پی رژیم بعث و تجاوز هوایی، زمینی و اقدامات تخریبی در جنوب کشور، دیکتاتور معدوم عراق صدام حسین با شلیک گلوله توپ و پخش تصاویر آن در تلویزیون رسما علیه ایران و انقلاب نوپای اسلامی وارد جنگ شد. اگر چه مردم ایران از همان روزهای اول جنگ دفاع جانانه ای از خاک میهن انجام دادند و زن و مرد، پیر و جوان با دستان خالی در مقابل ارتش مسلح دشمن ایستادند اما دفاع طولانی ادامه داشت و رژیم جنگ افروز عراق با حمایت استکبار هر روز جنگ را وارد مرحله ای تازه می کرد.
اشغال، موشکباران مناطق مسکونی، بمباران شیمیایی، میدان های گسترده مین، پشتیبانی قدرت های بزرگ و جنگ مستقیم، در مقابل مردان و زنان انقلابی ایران راه به جایی نبرد و اراده پولادین رزمندگان اسلام با روحیه ایثار و شهادت و رهبری خردمندانه امام خمینی(ره) هشت سال تاریخ ساز را در معادلات جهانی به نفع ایران ثبت کرد و نه تنها انقلاب با مشکل مواجه نشد، بلکه استوار و قویتر نیز شد.
اگر چه ذات جنگ و دفاع، مختص مردان شجاع سرزمین بود اما زنان با غیرت با تاسی از آرمان های انقلاب در دفاع مقدس نقش آفرینی کردند و هفته دفاع مقدس فرصتی برای بازگویی فداکاری زنان در پیروزی و استحکام انقلاب اسلامی است.
دفاع مقدس و حضور اجتماعی زن
جنگ تحمیلی و دفاع مقدس در ایران، پیش از آنکه صحنه نمایش دلاوریها و شجاعت مردان این سرزمین باشد آوردگاه صبر، تحمل صلابت و ایثار زنانی بود که جاودان ماندند تا همسر، فرزند، برادر را برای شهادت بدرقه کردند و در غیاب مردان خانه باید پدری هم می کردند.
امام خمینی(ره) در وصیت نامه سیاسی الهی به نقش زنان در جامعه اشاره و بیان می دارد، ما مفتخریم که بانوان و زنان پیر و جوان و خرد و کلان در صحنه های فرهنگی و اقتصادی و نظامی حاضر و هم دوش مردان یا بهتر از آنان در راه تعالی اسلام و مقاصد قرآن کریم فعالیت دارند، مقام معظم رهبری نیز نقش زنان را در جنگ نه تنها کمتر از مردان نمی دانند، بلکه با اشاره به اهمیت آن بیان می‌دارند: «اگر زنان حماسه جنگ را نمی سرودند و در خانه ها جنگ را به عنوان یک ارزش تلقی نمی کردند، مردان اراده و انگیزه رفتن به جنگ را پیدا نمی کردند و خیل عظیم بسیجیها به سمت جبهه روانه نمی شد»
بانوان در همان روزهای نخستین جنگ با تمام وجود از خاک وطن دفاع کردند و در مقابل متجاوزان در کنار مردان اسلحه بدست گرفتند و دوشادوش مردان مقاومت کردند تا با نثار جان خود به درجه رفیع شهادت نائل شوند و بسیاری از زنان نیز در شمار جانبازان قرار گرفتند.
براساس آمار بنیاد شهید وامور ایثارگران تعداد کل جانبازان زن پنج هزار و 735نفر است که از این تعداد سه هزار و 75نفر بالای 25درصد جانبازی دارند. جمعیت 6 هزار نفری زنان جانباز، شامل کسانی است که در بمباران‌ها، مبارزات انقلاب و سال‌های دفاع مقدس به فیض جانبازی نائل آمده‌اند و کمتر توانسته‌اند در جامعه و نزد افکار عمومی خود را مطرح و جایگاه واقعی خود رابه دیگران بشناسانند، از این رو کمتر از آنان یاد می‌شود.
پرستاری و رسالت زینبی
بیمارستان صحرایی زیر حلبی در پشت جبهه، دوری از خانواده، زندگی زیر رگبار و گلوله باران دشمن، امکانات ابتدایی آنجا که میخ پایه سرم بود و حصیر تخت بیمارستان،بدن های پاره پاره،دست های بریده و پاهای افتاده مجروحین جنگ و پرستاری که لباس سفیدش آغشته به خون بود اما شبانه روز همچون پروانه ای به گرد شمع وجود جانبازان می گشت؛ حکایت پرستاری جنگ حکایت عشق ، ایثار، شجاعت و مهربانی بود که در بیمارستان های نظامی پشت جبهه و در شهرها زیر موشک باران دشمن به انجام رسید .
همسران، مادران و خواهران جانبازان، هر روز زندگی سخت و دردآلود عزیزان خود را می‌بینند و در این بین به ویژه در نقش همسر جانباز و مادر فرزندان، با قامتی استوار ستون خانواده را پا برجا نگاه می‌دارند و نمی گذارند که گرمی کاشانه مهرشان در تلاطم توفان زندگی به سردی گراید.
حماسه جاودان همه زنان ایران
نویسنده و پژوهشگر حوزه شهدا و دفاع مقدس در گفت و گو با ایرنا گفت: زنان مسلمان و انقلابی ایران در طول هشت سال دفاع مقدس، با اقتدا به حضرت فاطمه (س) و حضرت زینب (س) باحضور در صحنه های نبرد، خوش درخشیدند.
مصطفی تیموری افزود: اسلام به نقش و کارکرد زنان در صحنه‌های فعالیت اجتماعی، سیاسی اهمیت و اعتبار کافی داده است، حضور فعالانه زنان در عرصه‌های انقلاب اسلامی و حضور داوطلبانه آنها در رخدادهای جنگ و جبهه و مسائل سیاسی ، اجتماعی جامعه اسلامی به منزله نیمی از پیکره این جامعه، همواره مورد تأیید رهبر و بنیانگذار انقلاب اسلامی بوده است.
وی بیان کرد: ریشه دعوت و حرکت زنان به انجام دادن این قبیل فعالیتها به نقش الگویی زنان صدر اسلام و بانوانی همچون فاطمه زهرا و زینب (س) بر می‌گردد تا زنان مسلمان ایرانی با الهام از تعالیم اسلامی با شجاعت و شهامت وصف ناشدنی، در صحنه های مختلفی حتی در میدان های رزم حضور یابند.
این پژوهشگر دفاع مقدس اضافه کرد: اگر چه همسران شهدا، زنان رزمنده، زنان آزاده، زنان جانباز، مادران و خواهران شهدا بیشترین افتخار را در دفاع مقدس به نام خود ثبت کردند اما نیاید فراموش کرد نقش آفرینی زنان دلیر و با صلابت ایران اسلامی را در در طول هشت سال دفاع مقدس، علاوه بر حضور در سنگر های اجتماعی چون مساجد، مدرسه، دانشگاه و تولید، در دوران حساس جنگ با محدود کردن سطح توقعات خویش و واقع بینی خردمندانه، مشکلات پس از جنگ را با آگاهی،‌ ساده زیستی و قناعت تحمل کردند و عملا به مبارزه با رفاه طلبی، عافیت‌گرایی و دنیاگرایی پرداختند.
تیموری ادامه داد: مادران، همسران، خواهران و دختران شهدا میراث داران افتخار شهدا هستند، بخش عمده ای از انتقال فرهنگ ایثار و روحیه شهادت طلبی در میان مردان، پسران، جوانان و آحادملت مدیون حضور آگاهانه این عزیزان در اجتماع است.
نویسنده زندگینامه شهدا افزود: رسالت امروز بسی سنگین تر است! اگر دیروز، ما با تهاجمی نظامی دشمن مواجه بودیم، امروز با شبیخون فرهنگی دشمن مواجه هستیم از این رو لازم است تا با توکل به خدا و با سلاح ایمان، علم، عفت، پاکدامنی، ایثار، شجاعت و شهامت و با الگوپذیری از حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت زینب (س) و با جدیت و تلاش راه شهدا تداوم یابد و ایران اسلامی با صلابت در جهان الگو باشد.
وی یادآور شد: در جنگ فقط اعزام مردان به صحنه نبرد ضامن پیروزی نبود، بلکه حمایت و پشتیبانی از نبرد توسط بانوان بصورت تشویق مردان به حضور مداوم در جبهه، مراقبت از کودکان و حفظ کانون خانواده، مراقبت و پرستاری از مجروحین ، قبول مسوولیت و انجام وظیفه به جای مردان ، حفظ سنگرهای پشت جبهه، اداره و توسعه نهضتهای مقاومت و بسیاری موارد دیگر تاثیر مستقیمی بر روحیه رزمندگان و سرنوشت جنگ تحمیلی به یادگار گذاشت.
بروجرد در دوران هشت سال دفاع مقدس 51 بار مورد حملات هوایی دشمن قرار گرفت و 600 تن از شهروندان بروجردی از جمله 68 دانش آموز مدرسه استثنایی شهید فیاض بخش در این حملات شهید شدند.
بنا بر گفته رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان بروجرد در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس یکهزار و 500 شهید، 2 هزارو 500 جانباز و 250 آزاده تقدیم میهن اسلامی کرده است.
آنچه بعنوان اعداد و ارقام تعداد شهدا، جانبازان و آزاده عنوان میشود تنها عدد و رقم نیستند هر کدام حکایتی و روایتی از درس دفاع و ایثار و از خودگشتن تا سرحد فدا کردن جان در دوران دفاع مقدس است و در پشت هر یک نفر، خانواده، زنان، همسران، خواهران و مادران شهید، ایثارگر و آزادهای هستند که با منش و اعتقادی راسخ از خاک این سرزمین و باورهای خود دفاع کردند.
در طیف گسترده زنان ایثارگر، زنانی قراردادند که به عنوان "همسر جانباز " مشغول انجام خدمتی الهی هستند و عاشقانه و عارفانه از مردان جانباز بعضا بالای70 درصد جانباز، قطع نخاعی و به ویژه جانبازان اعصاب و روان (دچار موج گرفتگی) پرستاری می‌کنند. این بانوان از خودگذشته را باید در زمره ایثارگرانی دانست که گویی جنگ برای آنها هنوز پایان نیافته‌است، این گروه از زنان پس از سالها که از پایان جنگ‌ می گذرد همچنان یادگارهای جنگ را در خانه دارند و ایثارگرانه به تیمارداری این جانبازان جنگ مشغول هستند.
برچسب‌ها
بروجرد هفته دفاع مقدس لرستان بانوان چهلمین سالگرد دفاع مقدس
پروندهٔ خبری
چهلمین سال دفاع مقدس

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/161059/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

فیلم| تصاویری از مسیر ریلی راه آهن لرستان

استاندار لرستان: وضعیت اعتبارات مصوباتی که به اتمام نرسیده‌اند، پیگیری می‌شوند

بهره‌برداری از گلخانه 3 هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف 6 ماه آینده

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

روشنگری از دلایل اجرای طرح نور؛ به زودی

داستان ابوشجاع

عامل تحریم

واردات گوشت گرم از آفریقا به کشور

جزئیات از سامانه جدید «خودنویس»

بالا و پایین سرخابی‌ها در بورس

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو

پیش‌بینی جوی آرام برای آخر هفته در لرستان

سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی

اشتغال‌زایی 350 میلیاردی بسیج سازندگی در لرستان

آمادگی 35 مرکز خرید تضمینی گندم و کلزا در لرستان

لزوم ارتقاء مرکز جامع سلامت اشترینان به بیمارستان

ده نمکی در دو اپیزود

در باکو جایی برای شیعیان نیست

چرا رئیسی به پاکستان سفر کرد؟

صادرات طلای سرخ به 400 تن می‌رسد

صنعت خودرو، قربانی زیاده‌خواهی مسئولان و دلالان

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش 119 درصدی حقوق در 3 سال

برگزاری اردوی تیم ملی کستی آزاد جوانان در ساری

روشنایی گردنه زاغه ملایر به طول 5 کیلومتر آماده بهره برداری است

اولین نشست استاندار لرستان با مدیران اقتصادی

معارفه استاندار جدید لرستان | استاندار جدید کیست؟

لرستان صدر جدول؛ تعداد مجوزهای تبدیل شده از 427 هزار گذشت

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

التهاب سیاسی در دانشگاه‌های آمریکا

افزایش سه برابری ظرفیت تبادل برق ایران و ترکمنستان

بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه؛ نرخ مالیات املاک، خودرو، طلا و ارز چقدر است؟

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش حقوق بی‌سابقه بوده، 119 درصد افزایش یافت

56 هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت

پایانی بر شروع دوباره طبابت دندانپزشک قلابی در بروجرد

مبادلات طلا ساماندهی می‌شود

وصول 110 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در سال گذشته

اتمام بررسی جداول لایحه بودجه 1403 در کمیسیون تلفیق

ابراز تاسف معاون وزیر صمت از کاهش عرضه محصولات پتروشیمی

هشدار وزارت کار: اخبار رسمی کالابرگ‌ را تنها از مراجع رسمی دنبال کنید

319 هزار هکتار از اراضی لرستان در قالب طرح جهش تولید زیر کشت رفته است

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

قاچاقچی پارچه و فندک در لرستان جریمه شد

افزایش 17 برابری خرید شمش طلا در حراج مرکز مبادله

هفت هزار تن چای خارجی اموال تملیکی به مزایده گذاشته شد

خبر خوب برای کارگران؛ اخراج سخت شد