ندای لرستان

آخرين مطالب

یادگاران دیروز، جان‌نثاران امروز مقالات

یادگاران دیروز، جان‌نثاران امروز
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم‌آباد - کیسه دارو و اسپری کوچک تنفسی‌ش را همیشه به همراه دارد و خس خس سینه، مداوم به او یادآوری می کند که برای دفاع از میهن و ناموس در صف اول مبارزه با دشمن بوده است.

به گزارش ایرنا ملت ایران، بسیجی، ارتشی و سپاهی، اقشار مختلف مردم مانند اقلیت ها همه با هم در یک جبهه، متحد برای دفاع از مرز، ناموس و شرف این آب و خاک از هیچ تلاش و ایثاری دریغ نکردند.
رزمندگان با حضور در جبهه های جنگ نشان دادند که حافظ انقلاب اسلامی بوده و با هرگونه تهدیدی در پاسداری از کشور آماده تقدیم جان و مالشان هستند و اینگونه بود که صحنه های بیادماندنی دلاوری و جوانمردی بارها و بارها در هشت سال دفاع مقدس خلق و ثبت شد.
بدون شک یکی از حساس ترین و تاریخ ساز ترین تحولات ایران اسلامی، دوران دفاع مقدس بود که ملت با بصیرت و فهیم برگ زرینی را در تاریخ این کشور رقم زدند و هنوز هم گفته ها از این دوران طلایی تازگی دارد.
31 شهریور 59 عراق حمله نظامی به ایران را آغاز کرد و در هشت سال دفاع مقدس 85 هزار نیروی بسیجی و 48 هزار ارتشی ، بیش از 33 هزار دانش آموز و بیش از سه هزار و 500 دانشجو به شهادت رسیدند، 88 مسیحی، 18 کلیمی و 9 زرتشتی در دفاع از خاک میهن شهید شدند و 2 هزار تبعه غیر ایرانی نیز با حضور در جبهه های نبرد در مقابل عراق به شهادت نایل آمدند.
بر اساس آمار موجود پنج میلیون ایرانی در جنگ تحمیلی شرکت کردند که از این تعداد افزون بر 220 هزار نفر به شهادت رسیدند که از این تعداد 16 هزار نفر در جریان بمباران مناطق مسکونی به شهادت رسیدند و بقیه در جبهه های نبرد شهید شدند.
لرستان نیز از قافله رشادت و دلاورمردی عقب نماند و این مدت بیش از 6 هزار و 200 شهید 837 نفر آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرد و اکنون 2 هزار و 951 نفر جانباز زیر 25 درصد، 6 هزار و 379 جانباز 25 تا 70 درصد و 263 نفر جانباز 70 درصد به بالا در این استان هستند که با تبعات و عارضه های مجروحیت همچنان مبارزه می کنند.
یکی از جانبازان و یادگاران لرستانی هشت سال دفاع مقدس از حال و هوای آن روزگاران می گوید: 
خودتان را معرفی کنید؟
علی یاراحمدی 57 ساله متولد شهرستان بروجرد و اکنون ساکن خرم آباد هستم شغل آزاد دارم. از سال 59 تا پایان جنگ حدود 36 ماه حضور فعال در منطقه داشته ام.
در چه عملیات هایی حضور داشتید؟
اعزامی از لرستان بودم اما مامور از پادگان 41 ثارالله کرمان و تیپ ویژه شهدا به منطقه اعزام شدم، عملیات بیت المقدس در سال 61حدود 45 روز و در عملیات والفجر 2، خیبر، حاج عمران و بدر حدود 24 ماه حضور داشتم.
زمان جنگ 19 ساله بودم و به عنوان نیروی بسیج در منطقه حضور داشتم و مدتی هم سرباز سپاه پاسداران بودم.
از چه ناحیه ای جانباز شده اید؟
به دلیل موج انفجار در عملیات والفجر 2 در کردستان به درجه رفیع جانبازی نائل آمدم، ریه، چشم و پوست بدنم شیمیایی شده که در مجموع 35 درصد جانبازی دارم و برای درمان عارضه شیمیایی ریه، به اجبار قرص مصرف می کنم و به چشم و پوست خود پماد می زنم.
خاطرات خوب و بد هشت سال جنگ را بگویید؟
جنگ تماما خاطرات خوب و بد دارد، بهترین جوانان در جنگ حضور داشتند که با خلوص نیت جنگیدند و برخی از آنها به شهادت رسیدند، جوانان امروز باید جوانان جنگ را الگوی خود قرار دهند.
در عملیات های مختلف از بهترین جوانان این مرز و بوم به شهادت رسیدند و چه شب هایی که تا صبح بر بالین زخمی ها و جانبازان عزیز بودیم.
اما یکی از خاطرات خوب و جالب جنگ برای من این بود که در عملیات حاج عمران سردار سپهبد شهید صیاد شیرازی با اینکه مسئولیت منطقه را برعهده داشت اما در کنار دیگر رزمندگان از مرزهای میهن پاسداری می‌کرد.
در عملیات خیبر ساعت 6 عصر هواپیمای دشمن شیمیایی انداخت که مجروح شدم.
در یکی دیگر از عملیات ها حسین هم رزمم یک لرستانی بود که پای خود را از دست داد و از نیمه شب تا صبح منتظر تیم امداد بودیم که در این مدت به او روحیه می دادم و با چفیه ران پایش را بستم تا خون بیشتری از او نرود.
حسین اکنون چهار فرزند دارد و ارتباط خانوادگی داریم که گاهی از خاطرات جبهه و جنگ هم می گوییم اما بودند جوانانی که در کنار ما به شهادت رسیدند و حتی برخی ها هنوز پس از 40سال مفقودالاثر هستند.
یکی از نزدیکترین بستگانم در یکی از عملیات ها مفقود شد و مادر پیرش چشم انتظار فرزندش بود اما دوری فرزند چشمانش را کم سو کرد و در آخرین لحظات زندگی اش گفت: به کاظم بگویید مادر، دیدار به قیامت.
از هم سنگرهایتان خبری دارید؟
تنها با مرور آلبوم جبهه و جنگ می توانیم برخی از دوستان را ببینم. از بسیاری بی خبرم و با تعدادی محدود در ارتباط هستم، با مرور عکس ها متوجه می شوم چقدر خلوص نیت و پاکی در چشمان رزمندگان بود.
خاطره جالب از جبهه دارید؟
مناطق جنگی مملو از حضور جوانان بود، سال 61 در عملیات بیت المقدس سن کمی داشتم، هنگام شب در حال استراحت در سنگر بودیم وقتی صبح شد متوجه شدیم در کنار جنازه سربازهای دشمن شب را سپری کرده ایم و تمام مدت نمی‌دانستیم.
در عملیات حاج عمران از ساعت 10 شب تا 6 صبح جنگیدیم و به محض روشن شدن هوا متوجه شدیم تمام سربازان دشمن پشت سنگر کشته شده اند و اگر این اتفاق نمی افتاد پیشروی می کردند و هر حادثه ای ممکن بود رخ دهد.
آیا برای درمان دارو مصرف می کنید؟
بله همیشه کیسه قرص هایم کنارم هست و سر ساعت باید مصرف کنم، همچنین از پماد های مخصوی برای عارضه پوستی ناشی از شیمیایی استفاده می کنم.
منتی بر هیچکس ندارم چراکه با خلوص نیت و ایده پاک در راه کشور به میدان جنگ رفتیم اما برخی بی مهری های مسئولان رزمندگان را آزرده می کند، بسیاری که حتی یک روز جبهه نداشتند با پرونده سازی خود را جانباز معرفی کرده اند.
توصیه شما به جوانان؟
جوانان امروز باید با الگو قرار دادن جوانان جنگ در حفظ انقلاب کوشا و مردم باید پشتیبان ولایت فقیه باشند، مشکلات در جامعه وجود دارد اما با دلگرمی به انقلاب و پشتیبانی از خون شهدا ازآن عبور خواهیم کرد.
حرف آخر؟
پشتیبان ولایت بودن تنها راه برون رفت از مشکلات است، نباید نه یک قدم عقب تر نه یک قدم جلوتر از رهبری باشیم، باید گوش به فرمان بوده و راه شهدا و امام شهدا را ادامه دهیم.
برچسب‌ها
جنگ تحمیلی دفاع مقدس هفته دفاع مقدس جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی عراق لرستان ایران

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/161672/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

جوی آرام و پایدار در لرستان

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

بازدید استاندار لرستان از پروژه راه‌آهن خرم‌آباد

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی