ندای لرستان

آخرين مطالب

روزگار خوش روستانشینان لرستان همراه با اینترنت مقالات

روزگار خوش روستانشینان لرستان همراه با اینترنت
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم‌آباد- توسعه روستایی و کاهش شکاف طبقاتی مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته از مهمترین اقدامات دولت بوده که طی سال‌های اخیر رنگ واقعیت به خود گرفته و روستاهای لرستان از نظر زیرساخت‌های ارتباط دیجیتال و اینترنت پا به پای مناطق شهری در حال پیشرفت هستند.

به گزارش ایرنا هرچند لرستان در برخی شاخص های توسعه نسبت به استان های دیگر و متوسط کشور عقب مانده است اما توسعه زیرساخت های ارتباطی و مخابراتی این دیار به ویژه در مناطق روستایی یکی از شاخص ترین اقدامات انجام شده به شمار می رود.
روستاهایی که با وجود نداشتن راه دسترسی مناسب و ضعف زیرساخت هایی چون آب، برق و گاز اما در ارتباطات مجازی و مخابراتی دست کمی از مناطق شهری ندارند و روزگار روستانشینی آنها با چاشنی اینترنت و فضای مجازی خوش تر شده است.
باید توجه داشت شرایط جغرافیایی لرستان به دلیل گستردگی و پراکندگی روستاها و داشتن 70 درصد موقعیت کوهستانی بسته خاصی از دشواری های خدمات رسانی را ایجاد کرده و ارزش هرگونه خدمتی در این دیار به ویژه روستاها بیش از پیش نمایان می شود.
ورود مخابرات و اینترنت به روستا به منزله تامین مقدمات توسعه اقتصادی، فرهنگی ، آموزشی و اشتغال است تا روستانشینان با دریافت این خدمات مهم، قید مهاجرت به شهر را زده و در دیار خود نسبت به راه اندازی کسب و کارهای مهم و حتی تحصیل مشتاق شوند.
امروزه که کرونا نیز به مصائب جامعه بشری اضافه شده و مقوله کسب و کار و آموزش های مجازی اهمیت بیشتری یافته است، ضرورت دارد که مرکز توجه را از سمت شهرها و ایجاد زیرساخت های اینترنتی درآن تا حدودی تغییر داده و به جمعیت های روستایی که گاها تا حدود 40 درصد برخی استان ها از جمله لرستان را شامل می شوند بپردازیم. 
بهره‌مندی 91 درصد روستاهای لرستان از شبکه‌های ارتباطی
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان به ایرنا گفت: 91 درصد روستاهای استان از شبکه‌های ارتباطی ثابت و سیار بهره‌مند هستند.
شهاب حیدری اظهار داشت:‌ یکی از مهم‌ترین اولویت‌های این اداره کل برقراری زیرساخت‌های ارتباطی در مناطق محروم و روستایی است که تاکنون از 2هزار و 861 روستای این استان، 2 هزار و 578 روستا به‌صورت کامل از شبکه‌های ارتباطی بهره‌مند شده اند.
به گفته وی در پروژه توسعه شبکه تلفن روستایی، احداث 16 سایت جدید ارتباطی در دستور کار قرار گرفته که از این تعداد 12 سایت به بهره‌برداری رسیده و چهار سایت دیگر نیز در دست اقدام است.
وی از تجهیز 82 درصد روستاهای لرستان به خطوط تلفن ثابت با استفاده از توسعه شبکه فیبر نوری خبر داد و گفت: پروژه‌های فیبر نوری مراکز داداگلاب و حسن‌آباد سنجابی مربوط به اولویت یک فاز اول طرح تار هستند.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان ادامه داد: در پروژه اول 21 سایت از اپراتورهای مختلف به شبکه فیبر نوری "داداگلاب" و در پروژه دوم هشت سایت از اپراتورهای مختلف به شبکه فیبر نوری پروژه "حسن‌آباد سنجابی" متصل شده که در نتیجه، مناطق زیادی که دارای پوشش ضعیف‌تر هستند به شبکه ارتباطی مجهز شدند.
حیدری افزود: با تحقق این مهم مناطق واقع در مسیر طرح از مزایایی همچون ارائه خدمات نوین، توسعه زیرساخت‌های الکترونیکی، عدم مراجعه غیرضروری به شهرها، افزایش سطح خدمت‌رسانی دستگاه‌های اجرایی به مردم این مناطق و کاهش شکاف دیجیتال بین تمامی نقاط شهری و روستایی بهره‌مند شده‌اند.
وی تصریح کرد: در مجموع 92 هزار و 253 مشترک فعال پهن باند ثابت و 6 هزار و 43 مشترک اینترنت پرسرعت در روستاهای این استان وجود دارد که با تاکید وزارت ارتباطات و همکاری شرکت ارتباطات زیرساخت، مخابرات منطقه لرستان، اپراتور اول، اپراتور دوم و شرکت های­وب، انتظار می‌رود این پوشش در سراسر استان برقرار شده و وضعیت ارتباط با کیفیت بالا و به‌صورت صددرصدی در استان برقرار شود.
بهره‌مندی 82 درصدی مناطق دورافتاده از خطوط تلفن ثابت
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان همچنین گفت: زیرساخت‌های ارتباطی کاملی در مناطق دورافتاده ایجاد شده و اکنون 2هزار و 578 روستای استان تحت پوشش شبکه‌های ارتباطی هستند.
حیدری افزود: تحقق دولت الکترونیک، آغاز اصلاحات ساختاری کشور در انجام امور اداری است که در گرو دسترسی همگانی به شبکه ملی اطلاعات در تمامی مناطق شهری و روستایی می باشد.
وی یکی از مهم‌ترین اهداف دولت الکترونیک را ورود کشور به عرصه دیجیتال و افزایش سطح کیفیت خدمات برشمرد و اظهار داشت: از جمله اقدامات قابل‌توجه استان جهت تحقق این اهداف، قرار گرفتن 2هزار و 578 روستا تحت پوشش شبکه‌های ارتباطی، و واگذاری 2 هزار و 334 خط ارتباطی روستایی است.
وی ادامه داد: نصب و راه‌اندازی 523 سایت نسل دوم، 350 سایت نسل سوم، 295 سایت نسل چهارم اپراتور اول، 242 سایت نسل دوم، 231 سایت نسل سوم، 174 سایت نسل چهارم اپراتور دوم و همچنین 41 سایت نسل سوم اپراتور سوم از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا بوده است
رتبه دوم لرستان در اتصال روستاها به شبکه ملی و تجهیز 750 روستای جدید
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان اضافه کرد: زیرساخت‌های ارتباطی کاملی در مناطق دورافتاده استان ایجاد شده به نحوی که لرستان رتبه دوم کشور را از نظر تعداد روستاهای متصل به شبکه ملی اطلاعات دارد.
حیدری گفت: سهم امسال استان برای تجهیز روستاها به شبکه ملی اطلاعات 700 مورد است که از ابتدای امسال تاکنون بیش از 300 روستا این خدمت را دریافت کرده‌اند.
وی افزود: اتصال تمامی مناطق دور افتاده و کمتر توسعه یافته به شبکه ملی اطلاعات از مهم ترین گام های کاهش شکاف دیجیتال بین مناطق شهری و روستایی می باشد که تا پایان برنامه ششم باید 2 هزار روستای این استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.
وی با بیان اینکه در فاز اول این طرح یکهزار و 245 روستا به این شبکه متصل شده ادامه داد: تمامی دستگاه های اجرایی می تواند خدمات الکترونیکی خود را در این بستر ارائه دهند.
وی تصریح کرد: امسال بیش از 100 هزار کاربر تلویزیون اینترنتی در استان فعال خواهد شد که برای این منظور یک طرح تشویقی رایگان برای استفاده از سرویس های ADSL ( اینترنت پرسرعت)خانگی ارائه می شود.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان گفت: خدمات دولت الکترونیک در بخش‌های صنعت و تجارت، سلامت و بهداشت، رفاه و تامین اجتماعی، محیط ‌زیست، منابع طبیعی و کشاورزی قابل اجرا بوده و هر کشور برای تبدیل‌شدن به یک دولت الکترونیک، باید بیش از هر چه بر مواردی چون استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و به‌طور ویژه استفاده از اینترنت پرسرعت متمرکز باشد.
حیدری افزود: در حال حاضر 98 درصد مناطق این استان از شبکه­ های ارتباطی هستند و پوشش 99 درصدی جاده‌های مواصلاتی، دسترسی 92 هزار و 253 مشترک فعال پهن باند ثابت و برخورداری 6 هزار و 43 مشترک از اینترنت پرسرعت در روستاهای این استان محقق شده است.
وی اضافه کرد: شاخص توسعه‌ دولت الکترونیک در استان سیری صعودی دارد که کاهش هزینه‌های دولت، صرفه‌جویی در وقت و انرژی، کاهش فساد اداری و افزایش سطح آگاهی مردم، ایجاد اشتغال توسط بخش خصوصی، اجرای عدالت اجتماعی با استفاده از شفافیت و دسترسی به اطلاعات، کاهش شکاف دیجیتال، گسترش اهداف اجتماعی و اقتصادی در بین بخش‌های دور افتاده و فراهم کردن فرصت‌های اقتصادی برای جوامع محروم از مزایای این مهم به شمار می رود
360 دفتر پیشخوان روستایی در لرستان فعال است
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان همچنین گفت: 360 دفتر پیشخوان به منظور افزایش خدمات دولت و بخش عمومی غیردولتی در روستاهای استان فعال است.
حیدری افزود:‌ یکی از مهترین اهداف مجموعه دفاتر پیشخوان ( ICT)، توسعه خدمات الکترونیک و اقتصاد دیجیتال است که امید می‌رود با افزایش دفاتر روستایی در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته این استان و همچنین برون‌سپاری خدمات دستگاه‌های اجرایی به این مراکز، شاهد افزایش خدمات دولت در این مناطق باشیم.
حیدری با اشاره به اینکه تمام دستگاه‌های اجرایی می‌توانند از این بستر برای ارائه خدمات خود استفاده کنند ادامه داد: در حال حاضر خدمات شرکت مخابرات، پست‌بانک، کارت سوخت، ثبت احوال، بیمه سلامت و شهرداری در دفاتر پیشخوان دولت ارائه می‌شود که می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های قانونی برنامه ششم، چهار خدمت اصلی بانکداری، کشاورزی، بهداشت و آموزش را در دفاتر پیشخوان روستایی فعال کرد.
وی افزود: از مجموع 360 دفتر استان، 267 دفتر شرکت ملی پست، 217 دفتر به صورت مشترک کارگزار مخابرات و شرکت پست و همچنین 57 دفتر نیز به صورت مشترک به عنوان باجه‌های بانکی و توزیع مرسولات پستی در حال ارائه خدمت هستند.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان اضافه کرد: برای بهبود وضعیت موجود و توسعه این دفاتر، کارشناسان این اداره کل ماموریت بازخوانی نقشه‌های استان را بر اساس جمعیت روستاها، دفاتر فعال و فاصله روستاها به منظور واگذاری پیشخوان های جدید بر عهده دارند.
98 درصد مدارس روستایی لرستان به اینترنت پرسرعت تجهیز شد
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان گفت: 98 درصد مدارس روستایی این استان با تجهیز به اینترنت پرسرعت به شبکه ملی اطلاعات نیز متصل شد.
حیدری افزود: از مجموع یکهزار و 600 مدرسه روستایی استان یکهزار و 560 مدرسه توسط تیم‌های تخصصی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات به شبکه اینترنت متصل شدند و تجهیزات لازم جهت بهره‌مندی از این خدمات در اختیار مدیران مدارس قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه تمام مدارس شهری لرستان از اینترنت پرسرعت برخوردار هستند تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود و امکان انتشار ویروس کرونا در فضاهای پرتراکم، نیاز افراد به شبکه‌های اجتماعی، بسترهای مجازی و برنامه‌های آموزشی بیشتر شده و دسترسی به برنامه "شاد" آموزش و پرورش با هوشمندسازی مدارس و از طریق ارائه آموزش برخط (آنلاین) فراهم می‌شود.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان ادامه داد: چهار هزار و 941 مدرسه در استان وجود دارد که با توجه به متصل بودن تمامی مدارس شهری، تجهیز مدارس روستایی با اولویت بندی مکان روستا، مقطع تحصیلی و تعداد دانش‌آموز هر آموزشگاه انجام شده است.
حیدری ابراز امیدواری کرد با فراهم شدن زیرساخت های لازم، تعداد محدود مدارس روستایی باقی مانده نیز از اینترنت بهره مند شوند.
برچسب‌ها
توسعه ایران ارتباطات توسعه روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/162000/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

قتل یک دندان‌ساز در الشتر

افزایش 5 هزار تنی تولیدات باغی در لرستان

لرستانی‌ها کدام نوع نان را بیشتر مصرف می‌کنند‌؟

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

نجات دو کوهنورد در ارتفاعات شیرز لرستان

تأمین سوخت مورد نیاز 414 سورتی پرواز در لرستان

آغاز فصلی نو یا انتخابی مصلحتی در ورزش زورخانه ای لرستان

قتل یک نفر با شلیک افراد ناشناس در لرستان

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

ثبت تصاویر 4 قلاده خرس قهوه‌ای در لرستان

یک نفر بر اثر تیراندازی افراد ناشناس در «سلسله» به قتل رسید

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

سوخت مورد نیاز 414 سورتی پرواز در لرستان تامین شد

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!