ندای لرستان

آخرين مطالب

گزارش «شهر» از سهمیه بنزین تاکسی های پایتخت

رانندگان تاکسی از سهمیه ناکافی بنزین دولتی ناراضی هستند شهرداری تهران

رانندگان تاکسی از سهمیه ناکافی بنزین دولتی ناراضی هستند
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - شهر: پس از گذشت 10 ماه از سهمیه بندی بنزین، همچنان رانندگان تاکسی خطی و گردشی شهر تهران نسبت به میزان ناکافی از سهمیه اعتراض دارند و 250 لیتر و 400 لیتر بنزین خودروهای دوگانه سوز و تک سوز را برای کار جابجایی مسافران در یک ماه کافی نمی‌دانند.

به گزارش شهر ، اواخر آبان سال گذشته بود که دولت از افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی آن در سراسر کشور خبر داد. از روز 24 آبان سهمیه ماهانه هر خودرو شخصی 60 لیتر با نرخ یکهزار و 500 تومان و قیمت هر لیتر بنزین آزاد برابر با سه هزار تومان شد. ابتدا سهمیه درنظر گرفته شده برای تاکسی‌های درون شهری تک سوز و دوگانه سوز برابر با 400 و 200 لیتر بنزین بود. اما پس از رایزنی‌های مسئولان ذیربط با وزارت کشور، سهمیه تاکسی‌های درون شهری دوگانه سوز به 250 لیتر بنزین افزایش یافت. سهمیه بنزین تاکسی‌های درون شهری براساس نوع فعالیت و میزان پیمایش نیست، بلکه از ابتدای سهمیه بندی، طبق تک سوز و دوگانه سوزی تاکسی، سهمیه بنزین به کارت هوشمند رانندگان واریز می‌شود.
هم‌اکنون سهمیه بنزین تاکسی‌های درون شهری که از سوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران اختصاص داده شده، تک سوز 400 لیتر، دوگانه سوز 250 لیتر و ون‌ها برابر با 600 لیتر بنزین است. اینکه چنین میزان سهمیه‌ای برای مصرف یک ماه تاکسی‌های درون شهری پایتخت کافی است یا خیر را باید از زبان رانندگان تاکسی شنید.
روایت اول: تاکسی‌های دوگانه سوز
علی آقا، درحالی‌که سر خود را از پنجره ماشین بیرون می‌آورد، ماسک را روی صورت‌ش می‌زند و می‌گوید: «معلوم است که 250 لیتر بنزین برای تاکسی گردشی کافی نیست. اگر هم قرار بر گاز زدن باشد باید سه ساعت تو صف جایگاه CNG بایستم و مسافر هم که هیچی!»
چهره برافروخته‌اش از پشت ماسک هم نمایان است. از ماشین پیاده می‌شود و دوباره ادامه می‌دهد که بین 20 تا 25 لیتر بنزین، مصرف یک روز مسافرکشی تاکسی خطی است.
در همین حین، راننده دیگری که به حرف‌های دوستش (علی آقا) گوش می‌داد، صحبت راننده 52 ساله را قطع می‌کند و می‌گوید: «مگر چقدر درآمد داریم که باید بنزین آزاد سه هزار تومنی هم بزنیم؟ شما این گرانی را ببین! راننده تاکسی درآمد دارد؟ درست است که کرایه‌ها افزایش پیدا کرده اما با این سهمیه کم بنزین، درآمد ما هیچی نیست. یک چیزی هم از جیب می‌دهیم. هرچی هم که در می آوریم باید خرج ماشین کنیم.»
تعدادی راننده دیگر به سمت علی آقا و دوستش که پایین میدان هفت تیر ایستاده‌اند، می‌آیند. صحبت‌های همکارشان را با سر تأیید می‌کنند. یکی از مردها که تقریباً 40 ساله است جلوتر از بقیه می‌ایستد و می‌گوید: «خانم! نمی‌شود که مدام از گاز استفاده کنیم، تو شیب و سربالایی‌های تهران که پراید یا پژو با گاز نمی‌تواند راه برود. 250 لیتر کلاً مصرف 13-14 روز یه راننده تاکسی است. شما می‌دانی در این وضعیت کرونایی، گاهی اوقات چند کیلومتر باید طی کنیم تا یک مسافر سوار ماشین شود؟»
راننده دیگری به سمت دیگر رانندگان گرد هم جمع شده، حرکت می‌کند و پس از گوش دادن صحبت‌ها، می‌گوید: «مدام داریم گاز می‌زنیم. اصلاً بنزین نمی‌شود با این 250 لیتر سهمیه زد! گاز هم که بیشترین آسیب را به ماشین می‌رساند، موتور را از بین می برد. کسی هم 400 لیتر بنزین ندارد خانم. بیشتر تاکسی‌ها دوگانه سوز هستند.»
ر وایت دوم: تاکسی‌های تک سوز
«قیمت بنزین آزاد که شده سه تومن، لوازم یدکی هم حداقل چهاربرابر شده. واقعاً 400 لیتر واسه یه راننده تاکسی کم است» احمد، جوان 34ساله‌ای است که با عصبانیت این جملات را بازگو می‌کند. همکار دیگرش به نام صالح را صدا می‌زند و از می‌خواهد که بگوید این سهمیه بنزین کافی‌ست یا خیر. صالح نسبت به بقیه رانندگان خطی میرداماد، سن و سال‌تر است. درحالی‌که دست در جیب‌های شلوار پارچه‌ای آفتاب خورده خود می‌کند، «نه» بلند و کشداری می‌گوید و ادامه می‌دهد: «این 400 تا بنزین برای زمان فروردین-اردیبهشت که تعداد مسافر کمتر بود، صرف داشت. ماشینی که سوختش فقط بنزین هست را نمی‌شود که 400 تا سهمیه بهش داد. اگر هم کسی می‌گوید این اندازه کافی است، قطعاً کمتر کار می‌کند. سه ساعت مسافرکشی می‌کند و بقیه روزش را جای دیگری مشغول است.»
راننده دیگری وارد گفتگو می‌شود و رو به آقا صالح می‌گوید که اگر 50 یا 100 لیتر دیگر به سهمیه اضافه شود برای راننده تاکسی‌های بنزینی، بهتر است و نیاز نمی‌شود که پایان ماه بنزین سه هزار تومانی وارد باک ماشین کنند.
پایین‌تر از خیابان ولیعصر، پایانه ونک، تعدادی تاکسی سبز و زرد به صف ایستاده‌اند. راننده‌ای با دستمال یزدی درحال تمیز کردن شیشه‌های ماشین خود است که همان پرسش آیا این سهمیه برای تاکسی‌ها کافی است یا خیر را می‌پرسم. دست از کار برمی‌دارد و با لحنی جدی و عصبی می‌گوید: «معلوم است که کافی نیست. حداقل روزی 20 لیتر بنزین ماشین می‌خواهد. تازه این درحالی‌که تاکسی خطی باشی نه گردشی.»
محسن راننده 41 ساله دیگری، صحبت راننده قبلی را اینگونه ادامه می‌دهد: «پس فردا که هوا سردتر شود، بنزین بیشتری سوخت میرود چرا که مسافر از ما می‌خواهد بخاری ماشین روشن شود. کولر یا بخاری هم که روشن شود، ماشین بنزین بیشتری مصرف می‌کند.»
این گزارش تنها روایت کوتاهی از تعدادی راننده تاکسی خطی و گردشی درباره میزان سهمیه بنزین تخصیص یافته به رانندگان شهر تهران بود.
خبرنگار: ملیکا هاشمی

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/163243/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

فیلم| تصاویری از مسیر ریلی راه آهن لرستان

استاندار لرستان: وضعیت اعتبارات مصوباتی که به اتمام نرسیده‌اند، پیگیری می‌شوند

بهره‌برداری از گلخانه 3 هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف 6 ماه آینده

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

روشنگری از دلایل اجرای طرح نور؛ به زودی

داستان ابوشجاع

عامل تحریم

واردات گوشت گرم از آفریقا به کشور

جزئیات از سامانه جدید «خودنویس»

بالا و پایین سرخابی‌ها در بورس

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو

پیش‌بینی جوی آرام برای آخر هفته در لرستان

سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی

اشتغال‌زایی 350 میلیاردی بسیج سازندگی در لرستان

آمادگی 35 مرکز خرید تضمینی گندم و کلزا در لرستان

لزوم ارتقاء مرکز جامع سلامت اشترینان به بیمارستان

ده نمکی در دو اپیزود

در باکو جایی برای شیعیان نیست

چرا رئیسی به پاکستان سفر کرد؟

صادرات طلای سرخ به 400 تن می‌رسد

صنعت خودرو، قربانی زیاده‌خواهی مسئولان و دلالان

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش 119 درصدی حقوق در 3 سال

برگزاری اردوی تیم ملی کستی آزاد جوانان در ساری

روشنایی گردنه زاغه ملایر به طول 5 کیلومتر آماده بهره برداری است

اولین نشست استاندار لرستان با مدیران اقتصادی

معارفه استاندار جدید لرستان | استاندار جدید کیست؟

لرستان صدر جدول؛ تعداد مجوزهای تبدیل شده از 427 هزار گذشت

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

التهاب سیاسی در دانشگاه‌های آمریکا

افزایش سه برابری ظرفیت تبادل برق ایران و ترکمنستان

بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه؛ نرخ مالیات املاک، خودرو، طلا و ارز چقدر است؟

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش حقوق بی‌سابقه بوده، 119 درصد افزایش یافت

56 هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت

پایانی بر شروع دوباره طبابت دندانپزشک قلابی در بروجرد

مبادلات طلا ساماندهی می‌شود

وصول 110 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در سال گذشته

اتمام بررسی جداول لایحه بودجه 1403 در کمیسیون تلفیق

ابراز تاسف معاون وزیر صمت از کاهش عرضه محصولات پتروشیمی

هشدار وزارت کار: اخبار رسمی کالابرگ‌ را تنها از مراجع رسمی دنبال کنید

319 هزار هکتار از اراضی لرستان در قالب طرح جهش تولید زیر کشت رفته است

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

قاچاقچی پارچه و فندک در لرستان جریمه شد

افزایش 17 برابری خرید شمش طلا در حراج مرکز مبادله

هفت هزار تن چای خارجی اموال تملیکی به مزایده گذاشته شد

خبر خوب برای کارگران؛ اخراج سخت شد