ندای لرستان

آخرين مطالب

گود میلاد و بلواردریا از پرخطرترین گودهای تهران اند

سرنوشت 485 گود پرخطر تهران؛ ساخت سازه یا مزایده شهرداری تهران

سرنوشت 485 گود پرخطر تهران؛ ساخت سازه یا مزایده
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - شهر: عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران گفت: 485 گود پرخطر در تهران شناسایی شده است که شهرداری بر اساس قانون می تواند پس از پایش با اقدام قضایی مالکان را مجبور به ساخت سازه در این گودها کند و یا نسبت به مزایده سازه ها اقدام کند.

زهرا نژاد بهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار شهر درباره وضعیت گودهای پرخطر تهران گفت: یک مسأله مهم در تهران موضوع گودهای پرخطر است. این گودها مربوط به املاکی هستند که عده ای در سال های گذشته قصد ساخت و ساز در آن مکان را داشته اند. 
او با اشاره به اینکه عمر برخی از این گودها به 10 سال می رسد، بیان کرد: ادامه عملیات ساختمان پس از گودبرداری انجام شده به دلایل متعددی متوقف شده است لذا به همین شکل رها شده و در گوشه وکنار شهر قابل مشاهده هستند به ویژه در بخش هایی که ساخت و ساز بیشتر در آنها صورت می گیرد.
عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر گفت: گاهی اندازه این گودها به قدری زیاد است که دغدغه ها و نگرانی های جدی برای بافت زمین شناسی شهر به وجود آورده است. به طور مثال گود میلاد همجوار با سازه اساسی و مهم برج میلاد است. گودی در منطقه 2 به نام گود ایران زمین وجود دارد یا گودی در کنار بلوار دریا که بسیار عمیق است.
او اعلام کرد: به طور کلی حدود 485 گود در تهران شناسایی شده است که به سه بخش پر خطر، کم خطر و بی خطر دسته بندی شده اند. نکته مهم این است که به هر دلیلی با این پدیده روبرو هستیم و بعضی از این گودها حتی امکان پر کردن هم ندارند.
نژاد بهرام با بیان اینکه دو اقدام می توان در مورد این گودها انجام داد، افزود: اول اینکه باید از حفر گودهای جدید پیشگیری شود مگر اینکه تمام اقدامات مربوط به حوزه ساختمانی با نظارت شهرداری و سازمان نظام مهندسی صورت گرفته باشد. به این ترتیب هیچ گود جدیدی حفر نمی شود مگر اینکه عملیات ساخت درون آن با توجه به مجوزهایی که دارد بلافاصله انجام بگیرد نه اینکه گود حفر شود و بعد مالک به دنبال عملیات ساخت و ساز برود و ببیند چطور قصد ساخت دارد.
او ادامه داد: در این مورد که مربوط به پیشگیری است دو سازمان موثر یعنی شهرداری و نظام مهندسی هستند که باید به طور کامل نسبت به این موضوع نظارت داشته باشند. اگر هر کدام از دو سازمان نظارت کافی نداشته باشند به صورت طبیعی باید مرجع قضایی به مسأله رسیدگی کند چراکه سازه شهر دچار چالش می شود و خاک شهر با حفر این نوع گودها دچار چالشی می شود که ممکن است منجر به بروز خطرها و ناایمنی هایی در سطح شهر شود.
نژادبهرام گفت: در زمینه پیشگیری تذکرهای جدی در صحن داده شده است و خوشبختانه در طول سه، چهار سال گذشته که مدیریت جدید بر سر کار بوده است موارد از این دست نداشته ایم. هر گودی که حفر شده سازه روی آن نشسته است و این طور نبوده که گودی حفر و رها شود.
او در ارتباط با 485 گود موجود در تهران توضیح داد: با توجه به تقسیم بندی شهرداری، اولین گام این است که نسبت به ایمن سازی این گودها اقدام شود و سپس مراحل قضایی و اقداماتی که قانون در اختیار شهرداری و نظام مهندسی برای وادار کردن مالکان به ساخت سازه مورد نظر قرار داده است، انجام گیرد.
نژادبهرام گفت: در صورتی که مالکان برای ساخت سازه مورد نظر اقدام نکنند باید از مراجع قضایی شکایت شود و دستورالعمل گرفته شود تا نسبت به امن سازی و ایمن سازی این نوع گودها اقدام لازم انجام شود. بسیاری از گودها مانند گود میلاد یا گود بلوار دریا آنقدر بزرگ هستند که حتی با ریختن خاک هم امکان پر کردن آنها وجود ندارد چون هم عمیق و بزرگ هستند و هم اینکه تغییرات جدی در سازه خاکی ایجاد شده است. پس تنها راه این است که پایش مداوم صورت گیرد و از طرف دیگر نیز اقدامات قضایی در جهت وادارسازی مالکان و انجام اقدام شکل بگیرد و اگر به هر دلیل هم نمی توانند این کار را انجام دهند با مزایده در معرض فروش قرار داده شود. نمی توان ایمنی شهر را منوط به خواست یا تمایل مالکان کنیم که می توانند ساخت و ساز را انجام دهند یا خیر.
او با بیان اینکه مهم ترین بخش کار ما ایمنی شهر است، افزود: بعضی از گودها، خرد و کوچک هستند که می توان در مورد آنها با مالکان صحبت کرد. اینها گودهای کم خطر یا بی خطر هستند که البته وجود همین گودها هم در بلند مدت آثار نامطلوبی هم از نظر بصری و هم بستر ایمنی شهری داشته باشد. این اقدامات با احضار مالکان و تعیین مدت زمان مشخص از سوی شهرداری های مناطق در حال انجام است که در صورت اجرا نشدن از سوی مالکان باید اقدامات پایشی انجام شود. در صوتی که اقدامات پایشی صورت گرفت و مالکان باز هم مراجعه نکردند نسبت به مزایده ملک اقدام شود.
نژادبهرام گفت: در ماده 9 قانون شهرداری ها صراحتا اشاره می کند که شهرداری می تواند در ارتباط با مسائل ایمنی شهری ورود پیدا کند. این گودها جزو مصادیق نا ایمنی در شهر هستند که باید نسبت به آن اقدام شود. تلاش هایی از سوی دو کمیسیون عمران و شهرسازی انجام گرفته و افشین حبیب زاده، عضو کمیسیون شهرسازی و رئیس کمیته عمران بازدیدهایی انجام داده اند. پیش از این هم بنده بیش از یک و سال نیم جلسات متعددی با مسئولان شهرداری و مالکان مشارکت کننده برج میلاد داشته ام. تا پیش از این دیدارها پایشی در مورد این گود وجود نداشته است ولی خوشبختانه به صورت ماهانه این پایش در حال انجام است و اقدامات لازم برای ایجاد سازه مربوطه از سوی معاونت شهرسازی و معاونت اقتصادی شهرداری انجام گرفته تا با مشارکت شهرداری و بنیاد تعاون نیروی انتظامی که قطعه را به صورت مشارکتی در اختیار دارند اقدامات لازم انجام گیرد.
او گفت: خوشبختانه از جهت ایمنی در منطقه برج میلاد و گود مذکور اقدامات لازم انجام شده و آنچه مهم است ایمنی و امنیت شهر از نظر سازه ای است که شهرداری در این زمینه اقداماتی انجام داده است اما این اقدامات کند است که این کندی موجب شده تلاش هایی که در شورا انجام می شود به نتیجه مثبت نرسد. در حال حاضر یک سال است که در انتظار دریافت پاکت حجمی برج میلاد هستیم که بعد از هر بار مراجعه گفته اند در حال مذاکره با مالک هستیم. 
او در پاسخ به این سوال که در مورد گودهای دیگر چه اقدامی انجام شده گفت: تلاش هایی برای پرد کردن گودها شده است اما پر کردن آنها راهکار نیست. خاک دستی در گود به معنی امن کردن گود نیست و با بارندگی ها و تغییرات خاک، نشست پیدا می کند. باید سازه مربوطه در گود بنشیند. باید مالک وادار به ساخت شود و اگر نمی تواند باید با حکم قضایی نسبت به رفع مشکل اقدام کنیم. مالکان باید بدانند حق ندارند ایمنی شهر را دچار چالش کند. این یک حق عمومی است و اجازه نداریم حق عمومی را به خاطر حق اختصاصی در چالش قرار دهیم. 
خبرنگار: سمیرا امیر چخماقی

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/169519/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرصت مذاکره؟

متفکر آمریکایی: چگونه بایدن به آتش جنگ در خاورمیانه دمید؟

تسهیلات وزارت ارشاد در برگزاری برخی کنسرت ها

ثبت بیش از 500 مورد آلودگی زیست محیطی در لرستان

پلمب یک واحد غیر مجاز کشتار دام در کوهدشت

10 هزار مترمربع زمین‌ کشاورزی در بروجرد رفع تصرف شد

نیویورک تایمز: حمله ایران پیروزی بزرگ منطقه‌ای بود

دام تل‌آویو برای واشنگتن

زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت ماه

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

10 هزار متر مربع زمین‌ کشاورزی در بروجرد رفع تصرف شد

تحریم جدید، فیک یا واقعی؟

تحلیلگر صهیونیست: حمله ایران ناتوانی ما را به نمایش گذاشت

بُرد ژئوپلیتیک ایران

فارن‌پالیسی: ایران قادر بود تل‌آویو را هم بزند اما خویشتنداری کرد

اقتصاد ژاپن خوش رنگ شد

ثبت بالاترین میزان تاریخ تولید فولاد ایران در سال 1402

طلای جهانی دوباره از جا برخاست

مناظر زیبای بهاری لرستان+تصاویر

پیش‌بینی تولید 100 هزار تن گوشت مرغ در لرستان

رونمایی از دو عنوان کتاب در لرستان

برگزاری مراسم یادواره شهید حجازی در رومشکان + فیلم و تصاویر

برگزاری رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت در لرستان

آسفالت 87 کیلومتر از راه های روستایی لرستان

کشف 13 فقره سرقت و انهدام باند حرفه ای سارقان در خرم آباد

بازداشت کلاهبردار 6 میلیارد ریالی در بروجرد

جشنواره رود و ریل در لرستان/«بیشه» در مسیر ثبت جهانی

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

سه تیم گشت‌زنی همیاران پلیس در راه‌آهن لرستان فعال شد

نرخ جدید کرایه تاکسی‌های خرم‌آباد به فرمانداری ابلاغ شد

پلمب مطب و جریمه سنگین پزشک متخلف در کوهدشت

انهدام باند سارقان حرفه‌ای منزل در خرم‌آباد

دستگیری عاملان تیراندازی در خرم‌آباد

500 آلودگی زیست‌محیطی در لرستان ثبت شد

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

یک میلیون و 232 هزار لرستانی زیر چتر حمایت بیمه سلامت

مقاوم سازی 75 درصد از واحد‌های مسکونی روستایی لرستان

مبارزه علیه آفات زراعی و باغی بروجرد در سطح بیش از 35 هزار هکتار

آسفالت 87 کیلومتر از راه‌های روستایی لرستان

مبارزه با بیماری «زنگ زرد» در 400 هکتار از اراضی لرستان

راهپیمایی جمعه خشم در همه شهر‌های لرستان برگزار می‌شود

خوابیدن به پاکسازی مغز از ضایعات متابولیک کمک می‌کند

برنامه‌ریزی برای تولید 100 هزار تن گوشت مرغ در لرستان

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

20 کشوری که بیشترین جمعیت زاغه نشین را دارند

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

کشف و ضبط 100 قبضه اسلحه شورشی و شکاری در لرستان