ندای لرستان

آخرين مطالب

بیکاری جوانان را پا در رکاب مرگ کرد/معامله جان برای نان اجتماعي

بیکاری جوانان را پا در رکاب مرگ کرد/معامله جان برای نان
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - معضل بیکاری، جوانان لرستانی را به شوتی گری سوق می دهد؛ خودروهای شوتی علاوه بر جابجایی بار قاچاق، با سرعت زیادی تردد می کنند و قوانین راهنمایی و رانندگی را نادیده می گیرند و جان خود و دیگران را به خطر می اندازند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر افلاک اگرچه تا چند وقت پیش واژه خودروهای شوتی کمی غریبه به نظر می رسید اما مدتهاست عده ای با شوتی گری و به صورت ویژه و خاص، بارهای قاچاق را در میان این خودروها قرار داده و از بنادر به سمت استانها و شهرستانها حمل می کنند.
این در حالیست که تا قبل از این بارهای قاچاق توسط خودروهای سنگین و کامیون ها حمل و نقل می شد که ریسک بسیار بالایی داشت و در صورت مشاهده و بازرسی پلیس همه نقشه های قاچاقچیان نقش بر آب می شد.
اما پای خودروهای شوتی در میان همهمه قاچاق باز شد و همین میزان بارها در بین چند دستگاه خودروی سواری خرد شود و هر کدام بخشی از بار را از مبدا به مقصد می رسانند و دستمزدهای چند میلیونی دریافت می کنند.
شکل و شمایل خودروهای شوتی از دور هم پیداست، کمک فنرهای این خودروها در عقب بسیار بالا بوده و با سرعت برق و باد در جاده ها حرکت می کنند، گاهی همین بار قاچاق قاتل جان راننده خودروی شوتی می شود و گاهی هم بارها سالم به مقصد می رسند.

ندای لرستان

بسیاری از این خودروها توجهی به سرعت و علائم و یا سایر قوانین راهنمایی و رانندگی ندارند، قوانین راهنمایی و رانندگی زیر چرخ های خودروهای شوتی قرار می گیرد و با سرعت بیش از 180 کیلومتر در ساعت جاده ها را برای حمل قاچاق طی می کنند.
خودروهای شوتی بیشتر در شبها فعالیت می کنند تا کمتر در دید باشند و اگر هم گشت و بازرسی مشاهده کنند با همه توان می کوشند تا از دست پلیس فرار کنند البته در برخی از موارد این خودروها در چنگال پلیس و قانون افتاده و میلیاردها تومان قاچاق از آنها کشف و ضبط می شود.
شوتی، شغلی خطرناک برای افراد بیکار
بسیاری از افرادی که در پا در رکاب خودروهای شوتی می گذارند افرادی هستند که برای فرار از بیکاری چاره ای جز این ندارند، جوانان در این خودروها برای کسب درآمد بارهایی قاچاق حمل می کنند که به نظر می رسد با این اوصاف مسئولین برای بیکاری جوانان فکری اساسی کنند.
نبود شغل این روزها دغدغه بسیاری از جوانانی است که مدتهاست به دنبال کار می گردند اما دستشان به شغل و کار نرسیده و با توجه به شرایط اقتصادی و مشکلات معیشتی در این مسیر فعالیت می کنند.

ندای لرستان

این در حالیست که قاچاق در گام اول ضربه به تولید داخل می زند و سبب بیکاری بسیاری از کارگران واحدهای تولیدی می شود اما رانندگان خودروهای شوتی هم برای امرار معاش، اگرچه تخلف است ولی چاره ای ندارند.
بارخودروهای شوتی گاه پوشاک است و کیف و کفش و گاهی هم لوازم منزل و مواد غذایی، برای رانندگان خودرو فرقی ندارد چه چیزی را حمل می کند مهم دستمزدی است که دریافت می کنند.
دستمزدهای خودروهای شوتی چند میلیونی است که این دستمزدها با توجه به شرایط تردد در جاده ها گاهی به قیمت جان راننده همین خودرو تمام می شود.
حالا خودروهای شوتی مختص شهر و مسیر خاصی نیستند بلکه متاسفانه نام آنها در بسیاری از شهرها شنیده می شود و در اخبار روزانه تعدادی از این خودروها متوقف و بارهای قاچاق آنها توقیف می شود.
همین بارهای قاچاق وقتی به مقصد می رسند بعد از برنامه ریزی در بسیاری از مغازه ها و فروشگاه ها با قیمتی کمتر به دست مصرف کننده خواهد رسید، گاهی به پوشاکی که از این طریق به دست مصرف کننده می رسد ته لنجی هم می گویند اما در مجموع فرقی ندارد، قاچاق همان قاچاق است و ضربه خود را وارد می کند.
با توجه به این میزان حجم تردد خودروهای شوتی در جاده ها و حمل بارهای قاچاق نیاز است که برخوردی اساسی برای این امر در دستور کار قرار گیرد.
تشکیل 1305 پرونده قاچاق در استان
حمیدرضا القاصی مهر مدیر کل تعزیرات حکومتی لرستان در گفت و گو با خبرنگار سفیر افلاک اظهار داشت: در نیمه اول امسال شش هزار و 962 پرونده به تعزیرات حکومتی ارجاع داده شده که از این تعداد هزار و 305 پرونده مربوط به قاچاق بوده است.
وی افزود: محکومیت در قاچاق بیش از 897 میلیارد ریال بوده و بیشتر افرادی که در بحث خودروهای شوتی فعالیت دارند اقدام به جابجایی بارهای قاچاق می کنند.
مدیرکل تعزیرات حکومتی لرستان عنوان کرد: بحث خودروهای‌های شوتی یک معضل در کل کشور و به‌ویژه در استان لرستان است.

ندای لرستان

60 تا 70 درصد رانندگان شوتی لرستانی هستند
وی با بیان اینکه استان لرستان شاهراه جنوب به شمال و به نحوی مسیر تردد است، تصریح کرد: متاسفانه بیش از 60 تا 70 درصد متهمینی که در بحث خودروهای شوتی مرتکب حمل قاچاق می‌شوند از استان لرستان هستند که این قضیه نشأت گرفته از بیکاری است.
القاصی مهر بیان کرد: ورود بار قاچاق به کشور علاوه بر این که تخلف است ضربه سنگینی به تولید و اقتصاد وارد می کند که در صورت مشاهده برخورد جدی صورت می گیرد.
مدیر کل تعزیرات حکومتی لرستان عنوان کرد: علاوه بر جزای نقدی و ضبط کالای قاچاق از خوردوهای شوتی، خودرو هم ضبط می شود تا برای قاچاق شرایط نامن باشد.
توقیف 607 خودروی شوتی در نیمه اول امسال
سردار محمد مهدیان نسب فرمانده انتظامی لرستان با اشاره به توقیف خودروهای شوتی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون 607 دستگاه خودروی شوتی در استان توقیف شده است.
وی افزود: طی امسال 120 میلیارد تومان کالای قاچاق در استان کشف و ضبط شده که 43 میلیارد تومان کالای قاچاق شامل پوشاک، لوازم خانگی، پارچه و اقلامی دیگر از خودروهای شوتی کشف و ضبط شده است.
وی بیان کرد: با توجه به این که خودروهای شوتی با سرعت بسیار بالایی در جاده ها تردد می کنند،این خودروها یکی از عوامل تصادفات در جاده ها هستند.
سردار مهدیان نسبت عنوان کرد: سال گذشته حدود هزار خودروی شوتی در استان توقیف شد و در نیمه اول امسال بیش از 600 دستگاه خودروی شوتی توقیف شده که در صورت مشاهده با این خودروها برخورد می شود.

ندای لرستان

نرخ بالای بیکاری در لرستان و روی آوردن به مشاغل کاذب
در استان لرستان نرخ بیکاری همیشه بالا بوده و جوانان این استان به دنبال کار می گردند، اگرچه آمار و ارقامی از اشتغال و شغل های جدید اعلام می شود اما بیکاری جوانان به قوت خود باقیست و خانواده های زیادی درگیر این مشکل هستند.
تاکنون هر آنچه آمار بیکاری بالا بود با شیوع کرونا بیکاری دوچندان شد و افراد زیادی هم با کسادی کسب و کار همراه شدند و یا شغل خود را از دست دادند.
این در حالیست که طرح های ارائه شده در این سالها برای کاهش بیکاری مانند کارورزی و یارانه دستمزد و امثال اینها موثر واقع نشده و جوانان به دلیل بیکاری، رو به مشاغل کاذب می آورند.
نرخ بیکاری در لرستان 14٫7 است
علی آشتاب مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان در این راستا به خبرنگار سفیرافلاک گفت: نرخ بیکاری هم اکنون در استان لرستان 14٫7 درصد است که نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است.
وی افزود: در سال جدید در اجرای طرح کارورزی 304 از فارغ التحصیلان معرفی شدند و در طرح یارانه دستمزد نیز 423 نفر موفق به عقد قرارداد شدند.
آشتاب گفت: طرح های زیادی برای ایجاد اشتغال و رفع بیکاری در نظر گرفته شده که علاوه بر این طرح ها، تسهیلات اشتغال شهری و روستایی نیز در نظر گرفته و افراد واجد شرایط از این تسهیلات برای ایجاد شغل استفاده می کنند.
اما افزایش خودروهای شوتی و حمل بار قاچاق، فریاد بیکاری را سر می دهد که اگر جوانان دارای شغلی مناسب باشند هیچگاه در رکاب قاچاق و خطر تردد در این جاده ها حرکت نمی کنند.
ضروری است مسئولین و متولیان علاوه بر این که برای ایجاد اشتغال پایدار جوانان فکری کنند از سوی دیگر برای خودروهای شوتی و برخورد جدی برای حمل بار قاچاق این خودروها چاره ای اندیشیده شود.
انتهای پیام/
منبع: دانا

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/170188/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

تتو با خاکستر لمی کیلمیس، ستاره درگذشته گروه موتورهد بر روی انگشت وسط جیمز هتفیلد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

بارش پراکنده و رگباری در راه لرستان

پیش بینی ذخیره سازی بیش از 600 هزار تن گندم در لرستان

صادرات 75 تن خوراک آبزیان از لرستان به عراق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

پیش بینی بارش‌های رگباری از فردا در لرستان

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

آشیانه سری

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند

چه شد که ون‌ها برگشتند؟

رسوایی 99 درصدی

10 ادکلن خوشبو و اصل مردانه

رونق صادرات در جزیره جهانی قشم / تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید

درآمد عجیب از زباله گردی

پروژه‌های نیمه‌تمام لرستان در امر مولدسازی اولویت‌بندی شوند

کشف جانوری با «170 چشم» در سواحل چین/عکس

معاون رئیس جمهور: رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به بیش از 6 درصد رسید

ایرانی‌ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

هنر ظرفیت تحول یک جامعه را دارد

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

ساختمان و سازه کارخانه کاغذ سنگ الیگودرز تکمیل شده است

رئیس جمهور: بخشی از تنش آبی در استان سمنان حل شده است

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن در روستاها مشخص شد

کلاهبردار سکه‌های تقلبی در الیگودرز دستگیر شد

جذب 4 هزار نیرو در یگان حفاظت منابع طبیعی کشور

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

انبار لاستیک قاچاق در بروجرد کشف‌و‌ضبط شد

صدور 3.5 میلیون گواهینامه مهارت در 2 سال گذشته

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

صادرات تخم مرغ به بیش از 18 هزارتن رسید

جمع آوری 44 میلیارد تومان زکات فطریه در لرستان

کشف انبار لاستیک‌های قاچاق در بروجرد

کشف و ضبط انبار لاستیک قاچاق در بروجرد

اطفای حریق انبار ضایعات در دورود