ندای لرستان

آخرين مطالب

آبخیزداری تنها راه برون‌رفت از بحران سیل و خشکسالی در لرستان است اقتصادي

آبخیزداری تنها راه برون‌رفت از بحران سیل و خشکسالی در لرستان است
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - ایسنا/لرستان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: روند رو به رشد سیل در سال‌های اخیر حاکی از آن است که اکثر مناطق کشور در معرض تهاجم سیلاب‌های مخرب قرار داشته و ابعاد خسارات و تلفات جانی و مالی سیل افزایش یافته است.
شیرزاد نجفی امروز سوم آذرماه، با اشاره به اینکه به دلیل تنوع شرایط اکولوژیکی، دستیابی به یک الگوی مشخص و یا ارائه دستورالعمل معین که دارای کاربرد یکسان در تمامی حوزه‌های آبخیز باشد میسر نیست، اظهار کرد: به همین دلیل افزون بر شناخت حوزه‌ها و مسائل آن‌ها، اولویت عملیات آبخیزداری، متناسب با پتانسیل‌های موجود اجتناب‌ناپذیر است.
وی استفاده غیراصولی از اراضی را دلیل محکمی بر موجبات برهم‌خوردن تعادل اکولوژیک که در نهایت منجر به افزایش پتانسیل سیل‌خیزی حوزه‌های آبخیز می‌شود، دانست و تصریح کرد: به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی استان لرستان، کمبود آب و خشکسالی نیز یک تهدید حتمی و اجتناب‌ناپذیر است؛ اما می‌توان با ارائه الگوهای بهینه مدیریتی اثرات و عوارض پیچیده آن را تعدیل کرده و مانع از بروز بحران آب شد.
نجفی سیل و خشکسالی را دو روی سکه تغییرات آب‌وهوا قلمداد کرد که یکی از طریق مازاد آب (سیل) و دیگری از طریق کمبود آب (خشکسالی) عمل می‌کند و بیان کرد: گزارش ملی سیلاب‌ها که به دنبال سیل فروردین 1398 از سوی دفتر رئیس‌جمهوری تهیه شد، به‌کرات به نقش و اهمیت آبخیزداری اشاره‌کرده و طبق گفته مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، پروژه‌های آبخیز و آبخوان‌داری فقط در 10 درصد از حوضه‌های آبخیز کشور اجرایی شده؛ زیرا در برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه، منابع تخصیص‌یافته اندک بوده و در حال حاضر نیز فقط منابع مالی برای انجام آن‌ها از ردیف بودجه صندوق توسعه ملی ( با عنایت مقام معظم رهبری ) تخصیص می‌یابد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان آبخیزداری را تنها راه برون‌رفت از بحران‌های سیل و خشکسالی در استان دانست و عنوان کرد: در همین راستا اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان بر اساس اولویت‌های کارشناسی، اقدام به بررسی و مطالعه تفصیلی اجرایی حوزه‌های آبخیز استان کرده که با استفاده از نتایج حاصله، می‌توان پروژه‌های متعدد کنترل سیلاب و سازگاری با خشکسالی (مدیریت بحران آب) را در سال گذشته و امسال عملیاتی کرد.
وی با اشاره به بررسی بارش‌های مورخه 99.9.1 و اثربخشی عملیات آبخیزداری در حوزه‌ آبخیز شمال خرم‌آباد، اضافه کرد: حوزه آبخیز شمال خرم‌آباد (به‌استثناء حوزه‌های کوچک حومه شهر)، تنها حوضه ‌ایست که رواناب حاصل از بارش‌های آن به رودخانه خرم‌آباد می‌ریزد؛ بنابراین اجرای برنامه‌های جامع آبخیزداری در این حوضه و سایر حوضه‌های لرستان، علاوه بر حفاظت از منابع خاک و آب بالادست، صدمات ناشی از سیل و خشکسالی را کاهش داده و سبب کنترل سیلاب‌های شهری و برطرف نمودن مشکلات و مسائل پایین‌دست نیز می‌شود.
این مقام مسئول در خصوص موقعیت حوزه آبخیز شمال خرم‌آباد و تحلیل اثربخشی عملیات آبخیزداری در بارش‌های اخیر، ادامه داد: به گزارش اداره‌کل هواشناسی استان لرستان، مقدار بارش شهرستان خرم‌آباد، طی 30 ساعت گذشته 24 میلی‌متر بوده است که با توجه به مساحت 43 هزار هکتاری حوزه شمال خرم‌آباد، کل بارش دریافت شده بر سطح این حوضه 10 میلیون و 320 هزار مترمکعب برآورد می‌شود.
نجفی افزود: بر اساس بیلان کلی 30 ساله کشور چنانچه 23 درصد از بارش یادشده به‌صورت رواناب جاری شود، حجمی حدود دو میلیون و چهارصد هزار مترمکعب رواناب وارد رودخانه خرم‌آباد خواهد شد؛ از طرفی طی سال 1398 تاکنون، 70 نقطه برای احداث سازه‌های تأخیری و کنترل فرسایش و رسوب با استفاده از سامانه‌های سنجش‌ازدور و سیستم اطلاعات جغرافیایی و روش پیمایشی مکان‌یابی شده است که در صورت اجرای سازه‌های مذکور حجم ایجادشده حدود چهار میلیون مترمکعب تخمین زده می‌شود.
وی با بیان اینکه تاکنون قریب به دو میلیون مترمکعب از سازه‌ها احداث‌شده و در حال بهره‌برداری ست اظهار کرد: بنابراین سوای پیچیدگی‌های هیدرولوژیکی و مسائل بارش رواناب، سازه‌های احداث شده توانایی ذخیره‌سازی دو میلیون مترمکعب از حجم رواناب ایجاد شده را دارند که به عبارت دیگر در رخداد بارشی اخیر، 20 درصد از حجم رواناب جاری شده در مخزن سازه‌ها ذخیره شده که به مرور از طریق لوله‌های تخلیه تحتانی و زهکشی تخلیه می‌شوند.
نجفی با اشاره به بیلان کلی کشور، عنوان کرد: چنانچه شش درصد از حجم ذخیره شده در زمین نفوذ کند بالغ بر 120 هزار مترمکعب آب به لایه‌های زیرین یا سفره‌های زیرزمینی تزریق خواهد شد که باعث رونق فضای کسب‌وکار در بخش‌های مختلفی که به‌طور مستقیم با آب سروکار دارند، بخصوص بخش‌های کشاورزی و صنعتی می‌شود.
انتهای پیام
منبع: ایسنا

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/175303/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان

دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم

اتصال 232 روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت

فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی