ندای لرستان

آخرين مطالب

برگ ریزان انسان‌ها در پاییز کرونایی مقالات

برگ ریزان انسان‌ها در پاییز کرونایی
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - کرونا که از اوایل اسفندماه رخ خود را به ایرانیان نشان داد، همه فکر می کردیم شاید مدت کوتاهی مهمان مان باشد، ترس وجود همه را گرفته بود، قرنطینه را خوب رعایت کردیم، حتی دید و بازدید عید و سیزده بدر را انجام ندادیم، در خبرهای شنیده شد که گرمای هوا ممکن است شدت انتشار این ویروس را کاهش دهد به همین دلیل همه با رعایت پروتکل های بهداشتی منتظر فرارسیدن فصل گرما شدند.
وضعیت خیلی خوب پیش رفت، مردم شاید از ترس کرونا هم که شده خوب رعایت کردند، اما به دلیل عدم آشنایی کارشناسان و مردم با این ویروس نمی دانستیم که راه انتقال ویروس به چه شیوه ای است، رفتارهای مردم درباره این ویروس متفاوت بود. هرکس یک ایده و نظر برای رعایت نکات حفاظتی و بهداشتی در برابر این ویروس داشت. با این وجود از ابتدای شیوع کرونا از اول اسفند 98 تا پایان شهریور 99 هرچند که مردم رعایت هم می کردند اما 24 هزار و 478 نفر از مردم کشور جان خود را از دست دادند.
این آمارها وجود همه ما را لرزاند و همه سعی می کردیم که کرونا را جدی تر بگیریم اگرچه برخی از ابتدای شیوع کرونا تاکنون هم این مساله را جدی نگرفتند، اما بسیاری از مردم بخاطر حفظ سلامتی و به خطر نیافتن جان خود و عزیزان شان شیوع ویروس را جدی گرفتند و علاوه بر رعایت پروتکل های بهداشت، فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و پرهیز از حضور در اجتماع، مراسم عروسی و عزا را با جدیت دنبال می کردند.
فصل بهار و تابستان هرچند که میهمانی ها و دورهمی ها هم وجود داشت، اگرچه فوت یک نفر هم برای همه مهم است، اما آمار مرگ روزانه حدود 200 نفر و یا کمتر و بیشتر همیشه شنیده می شد، که ناگهان مسئولان بهداشتی و کارشناسان اپیدمیولوژی هشدارهای جدی درباره ابتلای سه تا چهار برابر مردم در فصل پاییز و زمستان را دادند و متاسفانه آمارها دیری نپایید که سر به فلک کشید.
خبر جانباختن روزانه 300، 350 و حتی 486 نفر در یک روز بر اثر ابتلا به کرونا را شنیدیم، هر روز خبرهای ناگوارتر و هر روز ساده انگاری برخی افراد، البته کارشناسان بهداشتی و اپیدمیولوژی هم هشدار می دادند که مردم رعایت کنید تا فصل پاییز و زمستان به سیاه ترین روزهای کرونا تبدیل نشود، اما مردم چون تابستان را دیده بودند که کرونا به شیوه ای پیش می رود که کمتر مردم را درگیر می کند، پاییز را هم با آن روش ها آغاز کردند.
ابتلای خانوادگی به کرونا تشدید شد، 51 درصد مردم در دورهمی‌های خانوادگی به این ویروس مبتلا شدند، 43 شهر قرمز و در وضعیت هشدار شناسایی شد که استان لرستان نیز در آن وضعیت بود. همه اینها هشدار برای مردم بود چرا که متاسفانه در سه ماه پاییز آمار مرگ و میر به شدت افزایش یافت به طوری که در سه ماه پاییز که به عنوان سیاه ترین روزهای شیوع کرونا نامیده شدند تعداد 28 هزار و 142 نفر از هموطنان در کشور به علت کرونا جان باختند.
دوباره برخی افراد که هیچ اعتقادی به ویروس کرونا نداشتند همچنان بی خیال و بی توجه به هشدارها بدون رعایت پروتکل های بهداشتی در خیابان ها و مکان های عمومی حاضر می شدند و نمی دانستند که یک فرد مبتلا که ممکن است هیچ علائمی هم نداشته باشد در طول یک ماه می تواند 460 نفر را به این ویروس خطرناک و کشنده مبتلا کند.
طبق آمار وزارت بهداشت در مهرماه 6 هزار و 868 نفر، آبان به عنوان سیاه ترین ماه سال کرونایی با 12 هزار و 550 نفر و آذرماه 9 هزار و 254 نفر در کشور جان خود را بخاطر ابتلا به کرونا از دست دادند. این همه مرگ درس عبرتی برای برخی از افرادی که کرونا را جدی نمی گرفتند نبود، هنوز هم آنها بدون توجه به این همه مرگ در خیابان ها و کوچه ها گشت و گذار دارند و میهمانی های شبانه خود را تعطیل نکرده اند.
این همه مرگ و میر و ابتلا به کرونا مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا را بر آن داشت تا ورود به شهرهای قرمز و نارنجی را با اعمال محدودیت ممنوع کنند و ورود خودرو با پلاک غیربومی به شهرهای قرمز یک میلیون تومان و شهرهای نارنجی نیز 500 هزار تومان جریمه در پی داشت، این محدودیت ها دو هفته اعمال شد اما وقتی که نتیجه داد و اکنون تنها 12 شهر در وضعیت قرمز قرار دارند، تاکنون محدودیت ها اجرایی می شود تا مردم بدانند که کرونا با کسی تعارف ندارد و در کمین است تا افرادی که رعایت نمی کنند به این ویروس مبتلا شوند.
علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در این باره گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی در بین مردم اکنون به 90 درصد رسیده است، با این حال هنوز 12 شهر کشور در وضعیت قرمز قرار دارند. به طور میانگین هم اکنون روزانه 70 هزار تست کرونا در کشور انجام می شود. پیش از این از هر 30 یا 40 هزار، نتیجه تست کرونا 14 یا 15 هزار نفر مثبت بودند، اما اکنون از 63 هزار تست بین 9 تا 10 هزار نفر تست کرونای آنها مثبت است.
وی اظهار داشت: هم اکنون حدود 90 درصد پروتکل های بهداشتی توسط مردم کشور رعایت می شود و 10 درصد توجهی به این پروتکل ها ندارند که مشکلات اساسی ما نیز از این 10 درصد شروع می شود. علاوه بر 12 شهر قرمز ، 231 شهر کشور وضعیت نارنجی و 205 شهر در وضعیت زرد قرار دارند، این در حالی است که پیشتر 80 شهر کشور در وضعیت زرد بودند اما با رعایت پروتکل ها و اعمال محدودیت ها هم اکنون تعداد شهرهای زرد کشور به 205 شهر رسیده است.
علاوه بر این محدودیت ها، منع تردد شبانه از ساعت 21 شب تا چهار بامداد یکی از برنامه های ستاد ملی مقابله با کرونا بود تا از این طریق بخش زیادی از میهمانی ها و دورهمی های شبانه نیز به صفر برسد تا شاید آمار ابتلای 51 درصد مردم دردورهمی های خانوادگی نیز روز به روز کمتر شود، خوشبختانه این مساله نیز از سوی مردم جدی گرفته شد به طوری که به گفته رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، با اعمال محدودیت های هوشمند تردد بین شهری 31 درصد کاهش یافته است اما بیش از 600 هزار خودرو که محدودیت های تردد بین ساعت 21 تا 4 صبح را رعایت نکرده بودند، توسط نیروی انتظامی جریمه شده اند.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا یادآور شد: در این راستا بیش از 2 میلیون خودرو از نیروی انتظامی تذکر تردد غیرمجاز گرفته اند، 772 هزار دستگاه خودرو پس از جریمه برگشت داده شده اند و بیش از 52 هزار خودرو در شهرهای نارنجی و 60 هزار خودرو در شهرهای قرمز جریمه شده اند.
پاییز 99 رنگ عوض کرد و چشم برخی از افراد جامعه را به خاطر از دست دادن نزدیکان خود قرمز کرد، دل برخی را به خاطر ابتلا و مرگ ناشی از کرونا خون کرد و هزاران داغ بر دل کسانی گذاشت که کرونا را شوخی گرفتند و با مرگ عزیزان و ابتلای اقوام و بستگان هنوز درگیر این ویروس هستند یا برخی از اقوام را از دست داده اند، چه خانواده هایی که در یک هفته عمو، عمه، دختر عمو یا خاله، دایی، خواهر و برادر خود را از دست داده اند و تا زنده هستند نمی توانند این داغ های بزرگ را فراموش کنند و تا ابد بر دل شان باقی می ماند.
شمار قربانیان ویروس کرونا در یک روز آبان در سطح کشور به رقم بی سابقه 486 نفر رسید تا با ثبت رکوردی تازه، سیاه ترین روز کرونا در ایران رقم بخورد اما شواهد نشان می دهد در صورت عدم مقابله همگانی با این بیماری مرگبار و تداوم وضعیت کنونی، روزهایی سیاهتر نیز در راه است. این صحبت ها را سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت.
وی ادامه داد: در مهرماه، کرونا روند صعودی ثابتی را استارت زده است، این روند سبب شده تا شاهد سه رکورد جدید روزانه بیماری کرونا در روز جاری باشیم. همزمانی این سه رکورد، 14 مهر را به بدترین روز کرونایی از بدو ورود این ویروس تابه امروز تبدیل کرد و قرمزترین روز کرونایی را شاهد بودیم، ابتلای 3 هزار و 903 نفر به کرونا به عنوان بیشترین رکورد مبتلایان روزانه را به ثبت رساند. پیش از آن روزهای اول و دهم مهر این رکورد را شکسته بودند. آنچه قرمزی وضعیت بیماری کرونا را در پاییز بیشتر به چشم می آورد، مرور آمار مبتلایان روزانه است. این رقم از ابتدای مهر همواره بالاتر از 3 هزار و 500 نفر در هر روز بوده است.
در لرستان نیز تا اوایل مهرماه 23 هزار نفر به کرونا مبتلا شدند و 588 نفر هم متاسفانه بخاطر کرونا جان خود را از دست دادند اما این آمار در سه ماهه پاییز جهش چشمگیری داشته است به گونه ای که تعداد مبتلایان به کرونا به عدد 59 هزار و 137 نفر و تعداد فوتی ها نیز به یک هزار و 128 نفر رسیده است. یعنی در سه ماه پاییز 36 هزار و 137 نفر در لرستان به کرونا مبتلا شدند و 540 مرگ در پاییز براثر کرونا رخ داده است.
سید موسی خادمی استاندار لرستان نیز در آبان ماه طی سخنانی در این باره گفت: بیش از 9 ماه است که ویروس کرونا پدیدار شده و تاکنون خسارات زیادی وارد کرده و روش‌های مختلفی برای کنترل آن صورت گرفت که به خوبی پاسخگو نبود و در آبان ماه امسال بدترین شرایط این بیماری بروز پیدا کرد. در 9 ماه گذشته متوسط روزانه بستری مبتلایان در لرستان 38 نفر بوده اما در آبان ماه به 177 نفر رسید.
وی اظهار داشت: همچنین در 9 ماه گذشته روزانه 193 نفر به ویروس کرونا مبتلا می شدند اما این آمار در آبان ماه به 596 نفر رسید. طبق آمارها در این مدت روزانه 3.8 نفر فوتی ثبت شد اما در آبان ماه روزانه 11 نفر فوت شده و در برخی زمان تا 16 فوتی هم گزارش شده است. در آبان ماه روزانه 177 نفر مبتلا در بیمارستان های لرستان بستری شدند.
وی اضافه کرد: ویروس کرونا که وارد کشور و استان شده است علاوه بر اینکه جان و سلامت مردم را به شدت در معرض تهدید قرار داده است اقتصاد را هم تهدید می کند، اینکه ما برای سلامتی مردم، کسبه و بازاریان را محدود کنیم به طور یقین اقتصاد مردم و صاحبان اصناف دچار مشکل می شود و با تعطیلی ادارات هم کارهای مردم روی زمین می ماند و معتقدیم اگر مردم کمک کنند و وارد وضعیت عادی شویم به اقتصاد استان کمک می کنند. هر تصمیمی که می‌گیریم به ضرر مردم بوده اما مجبور هستیم که جان آدمی را در اولویت قرار دهیم.
استاندار لرستان همچنین گفت: وضعیت فوق العاده حاد ناشی از شیوع ویروس کرونا در آبان ماه را شاهد بودیم و تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های استان به حد بی‌سابقه‌ای افزایش یافت، با توجه به اینکه در آن روزها شیوع کرونا در استان شدت بالایی پیدا کرد، به عنوان بدترین روزهای مقابله با کرونا می توان از آن روزها یاد کرد و متاسفانه آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در هفته اخیر روزانه بیش از 3 یا 4 برابر هفته‌های قبل، افزایش یافته است.
استاندار لرستان حال که وضعیت لرستان از نظر کرونا نارنجی شده است، گفت: چنانچه مردم در وضعیت نارنجی پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌ها را رعایت نکنند، ممکن است دوباره به وضعیت قرمز برسیم و اگر همچنان این پروتکل ها از سوی مردم رعایت شود، امکان زرد و سفیدشدن شهرهای لرستان وجود دارد.
به گفته وی با توجه به اینکه وضعیت نارنجی در شهرها هم پایدار نیست و می تواند شکننده باشد مردم نباید فکر کنند که وضعیت عادی شده است و پروتکل های بهداشتی، پرهیز از حضور در تجمعات و مراسم عزا و عروسی را رعایت نکنند.
مریم کوشکی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تعداد جان‌باختگان از ویروس کرونا در این استان در 10 روز پایانی آذرماه به متوسط روزانه پنج تا 6 نفر کاهش یافته است. پیش از این روزانه بیش از 10 نفر بر اثر کرونا در این استان جان خود را از دست می دادند ، تا 30 آذرماه 153هزار و 926 نمونه مشکوک کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد پاسخ 153 هزار و 632 مورد اعلام شده است.
وی اظهار داشت: تا پایان آذرماه آذر ابتلای 59 هزار و 409 شهروند لرستانی به ویروس کرونا تایید شده است که از این تعداد یک هزار و 267 نفر نیز جان باخته اند.
بر اساس آخرین بررسی های صورت گرفته و اعلام ستاد استانی مدیریت کرونا، شهرستان‌های خرم آباد، پلدختر، ازنا و دلفان همچنان در وضعیت نارنجی قرار دارند و بروجرد، الیگودرز، دورود، کوهدشت، سلسله، رومشگان و چگنی جزو مناطق زرد شیوع کرونا در لرستان محسوب می شوند.
هم اکنون محدودیت های وضعیت نارنجی در لرستان اعمال می شود.
برچسب‌ها ویروس کرونا پاییز ستاد ملی مقابله با کرونا لرستان مرگ و میر محدودیت های کرونا پروندهٔ خبری مدیریت استانی کرونا ستاد ملی مقابله با کرونا
منبع: ایرنا

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/182199/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

نجات دو کوهنورد در ارتفاعات شیرز لرستان

تأمین سوخت مورد نیاز 414 سورتی پرواز در لرستان

آغاز فصلی نو یا انتخابی مصلحتی در ورزش زورخانه ای لرستان

قتل یک نفر با شلیک افراد ناشناس در لرستان

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

ثبت تصاویر 4 قلاده خرس قهوه‌ای در لرستان

یک نفر بر اثر تیراندازی افراد ناشناس در «سلسله» به قتل رسید

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

سوخت مورد نیاز 414 سورتی پرواز در لرستان تامین شد

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای آسمان لرستان

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای آسمان لرستان تا سه‌شنبه

دارندگان کارت سوخت بخوانند

راهپیمایی جمعه خشم در لرستان

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403