ندای لرستان

آخرين مطالب

داستان پاییز کرونا در لرستان مقالات

داستان پاییز کرونا در لرستان
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم‌آباد - اواخر شهریور ماه بود که لرستان رنگ قرمز کرونایی به خود گرفت تا جاییکه روزهای پایانی آخرین ماه تابستان خبر ابتلای جمعی برخی دانش آموزان شهرستان سلسله نیز منتشر شد و زنگ خطر موج سوم شیوع ویروس در استان به صدا درآمد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا 24 شهریورماه مدارس 2 شهر سلسله و دلفان تعطیل شدند و نگرانی ها در خصوص شیوع دوباره ویروس شدن گرفت تا جاییکه رفته رفته کلاس های غیرحضوری، تمامی مدارس استان را در بر گرفت و دانش آموزان، روزگار تحصیلی خود را با شاد و شبکه آموزش سپری کردند.
از اوایل مهرماه آمار تعداد مبتلایان روزانه به طور نگران کننده ای رو به افزایش گذاشت و در برخی روزها تا 600 نفر هم اعلام می شد و به تناسب همین تعداد نیز، جان باختگان کرونا در لرستان افزایش یافت و در برخی روزهای سیاه به 15 نفر هم رسید.
وضعیت لرستان قرمز شد و مرکز نمونه گیری کرونا مملو از حجم بالای مراجعه کنندگان شد که به دلیل ازدحام بیش از حد افراد برای انجام تست کرونا، نارضایتی ها و حتی درگیری هایی در این مراکز گزاش شد.
شیوع ویروس در موج سوم آن تاحدودی غیرقابل کنترل شد به نحوی که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان 22 مهرماه اعلام کرد باتوجه به افزایش آمار مبتلایان به کرونا، ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در این استان تکمیل شده است.
و این یعنی بیش از یکهزار تخت بیمارستان های لرستان که در حالت عادی تا حدودی از استاندارد کشوری کمتر است در اختیار بیماران کووید 19 قرار گرفت و روند بستری و درمان سایر بیماران را دچار اختلال کرد که البته تلاش های شبانه روزی کادر درمان و تیم های سلامت، مرهمی بر زخم کاستی ها شد و لرستان نخستین شهیده راه سلامت خود را هم تقدیم خدمت به مردم کرد.
آبان ماه تعداد فوتی ها روبه افزایش رفت و بر اساس اعلام روزانه دانشگاه علوم پزشکی لرستان میانگین فوتی ها به 10 نفر هم می رسید، شرایط قرمز در همه شهرهای لرستان موجب نگرانی مردم و مسوولان و محدودیت ها اعمال شد.
همه گیری کرونا به نحوی بود که هر شهروند لرستانی یکی از بستگان یا نزدیکان خود را درگیر این ویروس می دید و مراجعه به مراکز نمونه گیری و تست مخاطی کرونا بسیار افزایش یافت تا جاییکه به اجبار دسته بندی هایی برای تست گیری از مردم صورت گرفت و اعلام شد آزمایش کرونا از همه افراد مراجعه کننده گرفته نمی شود.
دانشگاه علوم پزشکی لرستان 19 آبان اعلام کرد نمونه‌گیری در مراکز غربالگری کرونا مطابق شیوه‌نامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و برای تمام مراجعه‌کنندگان انجام نمی‌شود.
بر این اساس مطابق نسخه هشتم شیوه‌نامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افراد علامت دار، دارای بیماری زمینه ای بالاتر از 60 سال و زنان باردار در صورت داشتن تماس مستقیم با افراد مبتلا، در اولویت اول نمونه‌گیری قرار داشتند.
همچنین زندانیان علامت دار و کارکنانی که با این افراد تماس مستقیم دارند، معتادین متجاهر علامت دار و کارکنان مراکز ماده 16 در تماس مستقیم با این افراد، مددجویان علامت دار مراکز نگهداری معلولین و سالمندان به همراه کارکنان این مراکز که با مددجویان مبتلا تماس مستقیم داشتند و کارکنان بخش ویژه مراقبت از بیماران کرونایی از دیگر گروه های مشمول نمونه گیری در مراکز غربالگری بودند.
اواخر آبان ماه نیز سه آزمایشگاه جدید کرونا در لرستان راه‌اندازی شد و آزمایشگاه شهر دورود با هدف پوشش نمونه‌های مراکز غربالگری و بیمارستان‌های دورود، بروجرد، ازنا و الیگودرز به چرخه فعالیت ها پیوست و خرم آباد هم به دلیل حجم بالای جمعیت مشکوک، یک آزمایشگاه دیگر را وارد مدار کرد.
آژیر قرمز کرونا همچنان در لرستان طنین انداز بود و تخت های بیمارستان مملو از بیماران کرونایی شدند، رفته رفته مردم به خطر عروسی ها و مراسم عزاداری واقف شدند و بعد از حدود 2 ماه هشدار و درخواست های مکرر مسوولان، همکاری جدی را با ستاد استانی مقابله با کرونا آغاز کردند.
البته افرادی هم بودند که همچنان اعتقادی به خطر تجمع ها نداشتند و از مراسم عزا و شاید صرفنظر نکردند، همین کار برای ابتلا و حتی مرگ عده ای کافی بود، بنابراین مسوولان به اجبار متوسل به اقدامات قهری شدند و پدر چند عروس و داماد و خود داماد را بازداشت کردند.
شهردار الیگودرز نیز که حکم انتصابش را تازه گرفته بود به دلیل حضور در مراسم ختمی عزل شد، توضیحاتش در خصوص اینکه به مراسم رفته تا مردم را از حضور در تجمع نهی کند، اثر نکرد و به این صورت نخستین مسوول این استان به دلیل کرونا برکنار شد.
ابتدای آذر طرح محله محور شهید سلیمانی همزمان با سراسر کشور در لرستان اجرایی شد تا این بار دستگاه های مسوول، با هم افزایی و پرهیز از موازی کاری به مقابله با کرونا بروند.
طرح کنترل محله محور کرونا با همکاری یکهزار و 19 تیم مراقبتی در 771 نقطه این استان به منظور مدیریت و کنترل اپیدمی ویروس کرونا به شیوه محله و خانواده محور و با مشارکت سازمان بسیج سپاه حضرت ابوالفضل (ع) و سایر ادارات آغاز شد.
لرستان بر اساس تعداد پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت به 771 محله تقسیم و به ازای هر پایگاه سلامت سه تیم مراقبتی، یک تیم حمایتی و یک تیم نظارتی تشکیل شد، تیم های مراقبتی متشکل از مراقبین سلامت و نیروهای داوطلب بسیجی و شامل 2 هزار و 38 نفر بودند که همچنان در کارزار مقابله با کرونا حضور دارند.
این طرح به منظور بیماریابی و پیشگیری از شیوع کرونا برنامه‌ریزی شده است که در قالب آن تست های تشخیص سریع درب منازل و مراقبت های پزشکی در منازل نیز انجام می شود.
بیماران تازه مرخص شده، گروه های پرخطر و موارد مشابه با شناسایی و اعلام تیم های مراقبتی توسط پزشک و پرستار در منزل مراقبت می شوند که به ازای هر مرکز جامع سلامت یک پزشک و یک پرستار مستقر شده است.
طرح محله محور شهید سلیمانی در کنار رعایت محدودیت ها وپروتکل های چندماه نتیجه داد و 12 آذر خبر تبدیل وضعیت لرستان از قرمز به نارنجی پس از حدود سه ماه به واقع موجب راحتی خیال و آرامش نسبی مردم شد، خبری که با توصیه های مکرر مسوولان همراه بود تا پروتکل ها نادیده گرفته یا کمرنگ نشود.
در اصل لرستان همچنان نارنجی مایل به قرمز بود، کرونای نارنجی مانند دیوار شیشه ای ترک برداشته ای بود که با هر مراجعه غیرضروری و تداوم بازار شلوغ و افسار گسیخته، سنگی از بی توجهی به آن زده می شد و بیم فروریختن داشت اما با همکاری خوب مردم، اکنون 10 شهرستان لرستان از وضعیت نارنجی خارج شده اند و تنها خرم آباد مرکز استان شرایط نارنجی دارد.
امروز هم دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد تعداد مبتلایان قطعی کرونا از 60هزار و یک نفر در روز چهارم دی ماه به 60 هزار و 46 نفر در پنجم دی ماه رسیده است و این یعنی محدودیت ها، پروتکل ها، طرح شهید سلیمانی و همراهی های مردم نتیجه داد و لرستان بعد از سه ماه نخستین روز را با کمتر از 100 نفر مبتلا تجربه کرده است.
تعداد فوتی ها که تا حدود 2 هفته گذشته از 10 به پنج تا 6 نفر در روز کاهش یافته بود اکنون به سه تا چهار نفر رسیده است و به گفته دانشگاه علوم پزشکی حدود 900 تخت ویژه بیماران کرونایی استان خالی شده است. 
داستان پر تنش و رنگارنگ کرونا در لرستان طی سه ماه گذشته با تمام سختی ها و لحظه های غمبار مرگ عزیزان به پایان رسیده است و انگار که سفیدی برف زمستان، قرار است امید بخش روزهای سپید و آرام لرستان شود.
سرمای دی ماه زمستان فرا رسیده است ولی لرستان از همکاری مردم و مسوولانش دلگرم است و همچنان به روزهای روشن تر فکر می کند که بدون شک با ادامه این روند، دور از انتظار نخواهد بود.
الهام بابایی
برچسب‌ها
ویروس کرونا دانشگاه های علوم پزشکی لرستان
پروندهٔ خبری
مدیریت استانی کرونا کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/182608/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تلاش انتخاباتی اصولگرایان زیر سایه اختلافات تندروها

دیروز «زیرساخت»‌، امروز «کرامت زن» ‌

معامله گران محتاط شدند؛ بازار طلا به کف حمایت برگشت

راه بازار اجاره از بازار مسکن جدا شد؛ آمارهای نگران‌کننده برای مستاجران

لحظه تیراندازی مرگبار که جان یک زن بروجردی را گرفت

خیبر از شهرداری آستارا عوارض گرفت

صنعت دستاوردسازی در فرزندآوری!

هم‌میهن: چه کسانی از خشم و اعتراض مردم سودجویی می‌کنند؟

کارنامه تجارت خارجی دولت رئیسی در ماه اول سال

بودجه در کجا مصرف می‌شود؟

فیلم وحشتناک تیراندازی مرگبار به یک زن بروجردی در عروسی

دیدار شاگردان با معلم بعد از 50 سال در خرم‌آباد

مدیرمسئول همشهری نوشت: بغض وحدت ساز

فاطمه هاشمی: با گفتن دل‌مان می‌سوزد، کار پیش نمی‌رود

گریه برای وحدت!

ذره‌بین روی بودجه فرهنگی

استراتژی جدید برادر محسن؟

اختیارات بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز تمدید شد

ثبت نام کن 30 هزار تومان بگیر

برگزاری جلسه ستاد شاهد و ایثارگر دانشگاه آزاد اسلامی دامغان

بغض رئیس ترکید

ریاست یا رقابت در 1404؟

امنیت درون‌زا و توسعه ایران

بحران‌طلبی یک جریان سیاسی در زنگ حساب

درخواست ابطال افزایش 35 درصدی حقوق کارگران به دیوان عدالت اداری

خودروسازان چینی ارز دولتی را بلعیده‌اند!

دستگیری شکارچی بی رحم حیات وحش در تنگ هفت خرم‌آباد

آخرین وضعیت سدهای کشور

گزارشی از وضعیت بازار اجاره بهای مسکن؛ اجاره بها، رهای رها !

هفت پله قرمز بورس؛ پیش‌بینی کارشناسان از بازار کم‌رونق در سال جاری

حضور نشر شاهد با حدود 20 اثر تازه در نمایشگاه کتاب تهران

شهرستان‌های استان تهران 57شهید امدادگر تقدیم انقلاب کرده است

تجلیل از خانواده معلم شهید غریب در اسارت «صفدر محمدی» در کرمانشاه

مدیرکل بنیاد مازندران از ثبت بیش از پنج هزار تاریخ شفاهی والدین شهدا خبرداد

دیدار مدیریت شعب بانک سپه آذربایجان شرقی با سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان

تورم 12 استان به زیر 30 درصد رسید

مرثیه‌ای برای رنج شالیکاران گیلانی؛ برنجی که فروش نمی‌رود‌

ادعای نماینده مجلس: درآمد 6 هزار میلیارد تومانی مافیای پسماند در تهران

رشد 30 درصدی درآمدهای مالیاتی در فروردین 1403

تسهیلات جدید مالیاتی برای طلافروشان

کاهش 15 میلیون تومانی قیمت زعفران

گوگوش از فیلم 4 ازدواجش رونمایی کرد/ پنجمین ازدواج با جوانترین داماد/ ویدئو

تیراندازی در مراسم عروسی در بروجرد یک کشته برجا گذاشت

مرتفع شدن مشکل منابع مالی پروژه راه آهن دورود به خرم آباد

رویداد صدرا پیوند بین دانشجو، صنایع و ایجاد اشتغال است

110هزار مدرسۀ آسیب‌دیده در کشور سال 1403 نوسازی می‌شود

شناسایی سرمایه‌گذار اولیه‌ برای کارخانه فولاد ازنا

نتایج امیدوارکننده آزمایش پمپ کوچک برای کودکان در انتظار پیوند قلب

تشکل‌ها بازوی توانایی برای بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند

عیادت جمعی از اعضای تشکل‌های شاهد و ایثارگر از ایثارگران بستری در بیمارستان ساسان