ندای لرستان

آخرين مطالب

نگاه سالمندان لرستانی به دستان پر مهر خیرین مقالات

نگاه سالمندان لرستانی به دستان پر مهر خیرین
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم‌آباد - سالمندان جزو سرمایه‌های مادی و معنوی کشور محسوب می‌شوند؛ همان نسل دیروزی که امروز ما را ساخته‌اند نیازمند توجه و کمی تلاش برای داشتن رفاه بیشتر هستند.

به گزارش ایرنا در سرای سالمندان خیریه صدیق خرم آباد پدر و مادرانی هستند که دور از فرزندان خود در کنار یکدیگر زندگی می کنند و به دلیل اینکه این مرکز توسط مشارکت مردم اداره می شود نیاز حمایت خیرین می‌باشد.
بخش عمده‌ای از سالمندان علاوه بر تحمل شرایط خاص دوران سالمندی، به بیماری‌های مختلفی مبتلا هستند و نیاز به کمک‌های درمانی دارند، برای نگهداری و مراقبت از برخی سالمندان نیاز به تجهیزات پزشکی و بهداشتی ازجمله پوشینه است که هزینه مضاعفی را بر آن‌ها تحمیل می‌کند.
اکنون با توجه به شیوع ویروس کرونا و مراقبت مضاعف از معلولان و سالمندان در مراکز نگهداری ، نیازمندی این افراد به کمک های مردمی بیشتر شده است.
بنابراین باید در نظر داشت که برای انجام کار نیک حد و مرزی وجود ندارد ، زمان و مکان مطرح نیست، جنسیت نمی‌شناسد، نیاز به سرمایه هنگفت نیست ، هر شهروند در هر موقعیتی می تواند به عنوان یک خیرخواه نیازمندان و جامعه عمل کرده و در بهبود شرایط سهم داشته باشد.
خیرین می توانند انتخاب کنند که در چه کار خیری مشارکت داشته باشند، برخی به دانشجویان و دانش‌آموزان کمک می‌کنند، برخی در زمینه احداث مدرسه‌ در مناطق محروم فعالیت می‌کنند، برخی مسجد، درمانگاه یا بیمارستان می‌سازند، و برخی نیز سرپرستی کودکان فاقد سرپرست را برعهده می‌گیرند.
در سرای سالمندان صدیق خرم‌آباد پدر و مادرانی هستند که دور از فرزندان خود در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و به دلیل اینکه این مرکز توسط مشارکت مردم اداره می شود نیاز حمایت خیرین می‌باشد.
همچنین کارکنان این مرکز مانند فرشتگانی هستند که عاشقانه و داوطلبانه به سالمندان خدمت می کنند و خادمان این مرکز نیز سخاوتمندانی هستند که بی منت محبت خود را نثار آسیب پذیرترین قشر جامعه می کنند.
بنابر گته مسوولان هم اکنون در کشور ما فقط آسایشگاه سالمندان وجود دارد که حدود 15 هزار سالمند را نگهداری می‌کند. یعنی به ازای هر 350 سالمند تنها یک تخت آسایشگاهی وجود دارد و این درحالیست که به نگهداری سالمندان در منزل توصیه می‌شود.
جمعیت ایران در حال حرکت به سمت پیری و سالمندی است به طوری که بنا بر آخرین سرشماری انجام شده در سال 1395 از مجموع جمعیت کشور هفت میلیون و 400 هزار نفر یعنی 9.28 درصد سالمند هستند و پیش‌بینی می‌شود که درصد سالمندان ایران تا سال 2050 به بیش از 30 درصد برسد که این میزان به این معناست که جمعیت سالمند در ایران از میانگین جهان و آسیا بیشتر خواهد شد و از هر سه نفر، یک نفر سالمند خواهد بود.
سالمندان علاوه بر تامین مالی و درمانی، نیازمند احترام و کرامت نیز هستند و نمی‌توان سالمندان را از فرایندهای تصمیم‌گیری، شبکه‌های ارتباطی در محیط اجتماعی و حضور فعال در جامعه کنار گذاشت.
سرای سالمندان صدیق خرم آباد نیازمند پزشک افتخاری است
مسئول فنی سرای سالمندان صدیق خرم‌آباد به ایرنا گفت: با توجه به بیماری اغلب سالمندان در حوزه های تخصصی مختلف نیازمند پزشکانی هستیم که به صورت افتخاری به این افراد خدمات پزشکی ارایه کنند.
فاطمه مرادی افزود: سالمندان به دلیل کهولت سن و نیاز به تغذیه مناسب همچنین تقویت جسمانی، باید از مواد خوراکی مغذی همچنین میوه جات استفاده کنند که از خیرین و مردم نیکوکار دعوت می‌کنیم کمک های نقدی و غیر نقدی خود را به سرای سالمندان اهدا کنند.
وی افزود: خیرین برای مشارکت در اقدامی ارزشمند می‌توانند حمایت های نقدی و غیر نقدی خود را برای آسایش بیشتر سالمندان به سرای صدیق اهدا کنند، هرچه کمک های مردمی افزایش یابد میزان آسودگی خاطر سالمندان هم بیشتر خواهد شد.
سرای سالمندان نیازمند کمک عمومی و مساعدت مسئولان است
مدیر سرای سالمندان صدیق خرم‌آباد نیز گفت: اکنون 63 نفر شامل42 خانم و 21 آقا در این موسسه تحت حمایت هستند و با توجه به اینکه این آسایشگاه به صورت خیریه، هیات امنایی و مشارکت مردم اداره می شود نیازمند کمک عمومی و مساعدت مسئولان است.
حسن رضا طرهانی گفت: خیرین همواره کمک های نقدی و غیرنقدی خود را به سرای سالمندان صدیق اهدا می کنند اما از مسوولان انتظار می رود توجه بیشتری به این مرکز داشته باشند.
وی ادامه داد: این آسایشگاه سه بخش زنان، مردان و معلولان دارد و خدمات توان بخشی، پزشکی، مشاوره، مددکاری، روانشناسی، گفتار درمانی، فیزیوتراپی و کاردرمانی را برای سالمندان ارائه می دهد.
وی اظهار داشت: برخی خانواده ها سالمندان خود را رها کرده اند اما برخی دیگر دائم در ارتباط هستند و به دلیل محدودیت ملاقات در زمان شیوع ویروس کرونا، با ارتباط تصویری جویای حال والدین خود هستند.
سرای سالمندان صدیق خرم آباد سال 73 پس از وصیت مرحوم حاج شکرالله صدیق توسط وسیع خود حاج محمد کاظم صدیق به ثبت رسید، این مجموعه 12 هزار متر مربع می باشد و به سازمان بهزیستی لرستان وقف شده است.
افزون بر هفت هزار نفر معادل بیش از 10 درصد جمعیت لرستان سالمند هستند و در حال حاضر علاوه بر تنها مرکز خرم‌آباد، 2 مرکز سرای سالمندان در بروجرد به عنوان اولین شهر دوستدار سالمند استان فعال است.
برچسب‌ها
سالمندان لرستان سازمان بهزیستی کشور

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/184814/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان

دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم

اتصال 232 روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت

فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی