ندای لرستان

آخرين مطالب

/گزارش/

لاستیک‌سازی خرم‌آباد پروژه‌ای رویایی... اقتصادي

لاستیک‌سازی خرم‌آباد پروژه‌ای رویایی...
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - ایسنا/لرستان احداث کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد جزو مصوبات سفر هیأت دولت یازدهم به لرستان در خرداد 93 بود و دقیق یک‌سال بعد این پروژه با حضور محمد شریعت‌مداری، معاون وقت اجرایی رئیس جمهور و برخی مسئولان استان کلنگ‌زنی شد.

از این کارخانه که در شهرک صنعتی شماره «3» خرم‌آباد قرار دارد به‌عنوان پروژه‌ای یاد می‌شود که در صورت بهره‌برداری، بیش از یک‌هزار فرصت شغلی ایجاد می‌کند و قرار بود بهمن 97 به بهره‌برداری برسد اما حتی به این وعده هم نزدیک نشد.
محمد شریعت‌مداری که در زمان کلنگ‌زنی معاون اجرایی رئیس جمهور بود، سپس وزیر صنعت شد و در حال حاضر نیز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و بارها قول رفع مشکلات این پروژه را داده اما در عمل اتفاق خاصی رخ نداده است.
شریعت‌مداری اسفند 97 نیز در جریان سفر خود به لرستان در خصوص این پروژه گفت: در وزارت تعاون هم دنبال کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد خواهم بود که البته از مسئولیت‌های شرکت ایمیدرو با مشارکت بخش خصوصی است.
وی تاکید کرده بود: قدم‌های اولیه خوبی برای احداث این کارخانه برداشته شده اما روند اجرایی پروژه به دلیل تغییرات نرخ ارز کند است.
صحبت‌های شریعت‌مداری در حالی عنوان شده که هنوز تکلیف پروژه لاستیک‌سازی خرم‌آباد مشخص نشده بود اما یک پروژه لاستیک‌سازی دیگر اسفند 97 در شهرستان الیگودرز کلنگ‌زنی کرد!
ایجاد بیش از 1300 فرصت شغلی
قدرت‌اله ولدی، رئیس وقت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان خرداد 94 در حاشیه کلنگ‌زنی این کارخانه گفته بود: با احداث کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد 1344 فرصت شغلی مستقیم ایجاد می‌شود و مدت زمان اجرای این کارخانه 36 ماه است.
وی با بیان اینکه کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد در زمینی به مساحت 50 هکتار احداث می‌شود، اضافه کرد: 132 میلیون یورو اعتبار ارزی برای احداث این کارخانه درنظر گرفته شده و 2231 میلیارد اعتبار ریالی برای اجرای این پروژه پیش‌بینی شده است.
نباید نگران تسهیلات صندوق توسعه ملی به این پروژه باشیم!
هوشنگ بازوند، استاندار پیشین لرستان دی ماه 94 تاکید کرده بود: یکی از کارخانجات لاستیک‌سازی که احداث آن نهایی شده، لاستیک‌سازی خرم‌آباد است و تحت هیچ شرایطی نباید نگران تسهیلات صندوق توسعه ملی به این پروژه باشیم.
وی با تأکید بر اینکه موقعیت زمین منطقه ویژه اقتصادی برای احداث این کارخانه مناسب است، یادآور شد: قرار است این کارخانه توسط تیمی از مهندسان چینی احداث شود و این جای خرسندی دارد، چراکه چینی‌ها بزرگترین کارخانجات لاستیک‌سازی دنیا را طراحی کرده‌اند.
بازوند یادآور شد: این کارخانه اولین پروژه از لحاظ صنعتی بوده که دولت در لرستان ایجاد کرده و مردم استان توقع دارند که با شتاب بیشتری به انجام برسد.
استاندار لرستان اضافه کرده بود: قرار است وزیر صنعت، معدن و تجارت جلسه‌ای را برای نهایی کردن پروژه‌های عمرانی تشکیل دهد که قطعاً یکی از آنها، لاستیک‌سازی خرم‌آباد است.
وعده ورود تکنولوژی روز دنیا
محمدرضا صفی‌خانی، رئیس وقت سازمان صمت لرستان آبان 97 در خصوص این پروژه تاکید کرده بود: مشکلات زمین و اراضی لاستیک‌سازی خرم‌آباد برطرف شده و هم‌اکنون به دنبال رفع مشکلات تسهیلات ارزی این طرح هستیم.
وی ادامه داد: بحث زیر ساخت‌ها و تأمین منابع این طرح با مشارکت ایمیدرو انجام و مشکلات در حال رفع بوده و رایزنی‌ها برای وارد کردن تکنولوژی جدید دنیا به لاستیک‌سازی خرم‌آباد در حال انجام است.
صحبت‌های فوق در حالی مطرح شد که یکی از گلایه‌های مسئولان این پروژه نبود زیرساخت‌های لازم مثل آب، گاز، برق و غیره بود و حتی زمین آن نیمه دوم سال 98 واگذار شد.
بختیار رازانی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان اردیبهشت 96 گفته بود: "فاز اول کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد باید در سال 97 به بهره‌برداری برسد" اما این وعده محقق نشد و تازه نیمه دوم سال 98 زمین پروژه واگذار شد.
رازانی در خصوص آخرین وضعیت زیرساخت‌های این پروژه به ایسنا گفت: از نظر شرکت شهرک‌ها تمام زیرساخت‌های این پروژه فراهم است و مشکلی برای آغاز به کار ندارد.
برای این پروژه مسئولان مختلف اعم از ملی و استانی و شهرستانی وعده‌ها دادند اما با اینکه روزها و سال‌ها از وعده‌های آنان می گذرداما چرخ لاستیک‌سازی مرکز لرستان هرگز به خوبی نچرخید.
وعده بی‌سرانجام وزیر راه و شهرسازی
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی که بهمن 98 به خرم‌آباد سفر کرده بود پس از جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی با اشاره به پروژه لاستیک سازی خرم‌آباد گفته بود: با توجه به تماس‌هایی که در داخل جلسه انجام گرفت، مشکلات ارز این پروژه برطرف شده است.
وی با بیان اینکه در حین جلسه با مدیرعامل بانک صنعت و معدن ارتباط برقرار کردم، افزود: پیگیری‌های استاندار نیز موثر واقع شده و اعلام کرده مانعی بر سر راه آن نیست که در نهایت به مسئولان استان گفتم شروع به احداث کارخانه کنند و سرعت داده شود.
این صحبت‌ها هم وعده‌ای بیش نبود و پس از آن اقدام خاصی برای پروژه لاستیک‌سازی خرم‌آباد دیده نشده است.
پیشرفت 15 درصدی پروژه
جعفر طولابی، فرماندار خرم‌آباد با بیان اینکه پروژه کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد به علت مشکلات، همچنان راکد است به ایسنا گفت: متاسفانه بعد از چند سال، این پروژه با 15 درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شده است.
وی ادامه داد: سرمایه‌گذار از طریق وکیل اعلام کرده که توان ادامه کار را به تنهایی ندارد ولی می‌تواند به‌طور شراکتی پروژه را ادامه دهد.
طولابی بیان کرد: با تلاش نمایندگان مجلس و استاندار، پیگیر هستیم از طریق نهادهای انقلابی و یا یک سرمایه‌گذار شاخص پروژه را تعیین تکلیف کنیم.
اسد عبدالهی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان با اشاره به مشکلات این پروژه اظهار کرد: در حال حاضر می‌توان مشکل اصلی لاستیک سازی خرم آباد را تامین ارز و وارد کردن قطعات از خارج کشور عنوان کرد.
وی تصریح کرد: با توجه به وجود تحریم‌ها، قطعات و تجهیزات موردنیاز هنوز وارد نشده و مشکلاتی به وجود آمده است.
عبدالهی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران درصدد هستند که فاز نخست این پروژه را در سطح محدودتری به مرحله اجرا برسانند، تاکید کرد: در حال پیگیری برای تحقق این امر هستیم.
صحبت‌های معاون استاندار در حالی مطرح شده که شنیده می‌شود سرمایه‌گذار فعلی توان ادامه کار را به تنهایی ندارد.
اعلام ناتوانی ادامه کار
مهرداد ویسکرمی، نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی به مشکلات این پروژه اشاره کرد و افزود: متاسفانه پروژه لاستیک‌سازی خرم‌آباد پس از هفت سال 15 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی به مشکلات سرمایه‌گذار پروژه اشاره کرد و گفت: اعلام کرده که توان ادامه کار را ندارد اما می‌تواند برای تکمیل پروژه با کسی شریک شود.
ویسکرمی با بیان اینکه پروژه به چند هزار میلیارد تومان نیاز دارد، اضافه کرد: این پروژه بزرگ را می‌توان به صورت فازبندی افتتاح کرد.
نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: پیگیر هستیم که از طریق نهادهای انقلابی و یا یک سرمایه‌گذار عظیم این پروژه را به سرانجام برسانیم.
به گزارش ایسنا، این کارخانه هم در لیست پروژه‌هایی قرار دارد که شاید یک دهه دیگر نیز برای تکمیل آن وعده بشنویم و از این دست پروژه‌ها در لرستان به وفور دیده می‌شود و شرایط آنها همچنان همانی است که نباید باشد..
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/185939/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت نفت اندکی بالا رفت

کاهش نرخ سکه و ارز در بازار؛ طلا 18 عیار پرچم دار کاهش ها

تیراندازی مرگبار کودک 5 ساله به‌سمت خاله‌اش

پروژه هوافضای آلمان؛ چطور می‌توان در عرض 60 روز با خوابیدن روی تخت 18 هزار یورو درآمد داشت؟

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

بازی کودکانه با اسلحه در لرستان؛ خاله 14ساله جان باخت

مطب یک دندانپزشک قلابی در بروجرد پلمب شد

قیمت خودرو 4 اردیبهشت 1403

1500کیلو زعفران فردا در بورس کالا عرضه می‌شود

قیمت طلای جهانی اندکی صعود کرد

رئیس بانک مرکزی اروپا: اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد

200 میوه فروش سیار در شمال خرم آباد ساماندهی شدند

پلمب مطب یک دندانپزشک قلابی در بروجرد

بازی کودکانه با سلاح در لرستان/ خاله 14ساله جان باخت

بازی کودکانه با سلاح در لرستان جان خاله 14ساله را گرفت

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده 5 ساله

کاشت 80هکتار باغ زیتون در لرستان

فعالیت 42 مرکز مشاوره در لرستان

مرگ خاله بر اثر تیر اندازی خواهر زاده در خرم آباد

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم‌آباد - پل زال اعلام شد

راحتی خیال از مرز شرقی؟

بازدارندگی متعارف ایران

جریمه 6 میلیارد تومانی کارفرما‌ها برای بکارگیری اتباع خارجی غیر مجاز

جنون زباله میلیاردر زاغه‌نشین

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

قالیباف بازنده مشارکت حداقلی

ماجرای جت شخصی؛ 21 سال دیر فهمیدیم!

تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم/حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید

سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟

افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌ را کسی گردن نمی‌گیرد

گوشت با سبزی در صدر منوی تورم

جلوی لرزش و سروصدای لباسشویی تو بگیر !!!

کنجی ژیراک ستاره موسیقی پاپ فرانسه بر اثر تیراندازی به شدت مجروح شد

اعزام سه هزار لرستانی به منطقه عملیاتی بازی‌دراز

محاکمه دوباره کارگردان متهم به تجاوز

اطلاعیه مهم تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد

سرمقاله مردم سالاری/ سنگ‌اندازی بی‌نتیجه اسلواکی در مسیر توافق مهاجرتی ناتو

سرمقاله قدس/ چالش‌های «شانگهای» برای برقراری صلح در غزه

سرمقاله همدلی/ چماق و هویج وعده صادق در پرونده هسته‌ای

غافلگیری کاخ سفید از ابعاد حمله ایران

کی بود کی بود من نبودم؟!

مدیرعامل سازمان ملی مسکن: زمین 1.8 میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

شرط ادامه کار املاک "دیوار" از زبان مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن

24 آزادراه به عوارضی الکترونیکی مجهز شد

قالیباف: بانک مرکزی در پایان سال 1402 به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد

اتحادیه صنف طلا و جواهر: چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست