ندای لرستان

آخرين مطالب

شمارش معکوس برای سیر صعودی آمار کرونا در لرستان اجتماعي

شمارش معکوس برای سیر صعودی آمار کرونا در لرستان
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم‌آباد - در حالی که آمارهای کرونایی در لرستان در ماه گذشته تا حدودی سیر نزولی به خود گرفته بود عادی انگاری برخی از مردم ، مسئولین استان را نسبت به روند صعودی بیماری نگران کرده است.

به گزارش ایرنا، طی هفته های گذشته با کاهش آمار مبتلایان کرونا و روند نزولی مرگ و میرها امید به بازگشت به روزهای خوش بدون کرونا را در جامعه افزایش داد و افرادی که تاکنون روزهای سخت در خانه ماندن و دوری از هرگونه تجمع و مراسم ها را سپری کردند توانستند با رعایت فاصله گذاری اجتماعی با آرامش خیالی هر چند نسبی به انجام امور واجب و عقب افتاده خود بپردازند.
اما از همان روزهای نخست کاهش آمار مبتلایان با کمی توجه در سطح معابر و امکان عمومی ، صدای گام بلند ویروس کرونا را از طرف افرادی که اصرار بر عادی انگاری داشتند به خوبی می توان شنید و اکنون کم نیستند افرادی که یا به کلی ماسک را کنار گذاشته اند و یا با استفاده ناصحیح از ماسک سلامت جامعه را نشانه گرفته اند.
یادآوری خاطرات نه چندان دور ماه های گذشته از افزایش مبتلایان و شمار زیاد افراد بستری در بیمارستان ها و تکاپو و زحمات شبانه روزی کادر درمان و مسولان برای مهار موج سوم کرونا هر عقل سلیمی را وادار به رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی و تلاش برای دور ماندن از ویروس پرخط کرونا می کند.
هنوز صدای شیون خانواده های داغدار از هجوم ویرانگر ویروس کرونا در کوچه و محله ها شنیده می شود و کم نیستند منازل سیاه پوشی که در داغ عزیزانی سوگواراند اما چه زود این صحنه ها از اذهان برخی افراد پاک شده است و به راحتی در کوچه و معابر بدون رعایت پروتکل های بهداشتی تردد می کنند.
این روزها برخی به خیال کاهش آمار مبتلایان خود را مبرا از ابتلا می دانند و برخی نیز که طی ماه های گذشته جزو مبتلاین به کرونا بوده اند با سهل انگاری بر این باورند که امکان ابتلای دوباره برای آنها غیرممکن و یا ضعیف است که در هر دو حالت باعث افزایش عادی انگاری ها و ترغیب برخی افراد ناآگاه به این روند شده اند.
گذری کوتاه در خیابان های مرکزی و مراکز خرید بیانگر خریدهای زودهنگام نوروزی به تلافی سال گذشته به بهانه خستگی از در خانه ماندن های طولانی و عزم شمار زیادی از افراد برای دید و بازدید های نوروزی است که به نظر می رسد باید هر چه زودتر مسوولان برای رهایی از خیز بلندتر و ورود به موج دیگر چاره اندیشی کنند و با اعمال محدودیت ها مردم را از زنگ خطر جدی افزایش مبتلایان اگاه نمایند.
از طرفی برگزاری مراسم های عزا و عروسی در لرستان نیز که یک رکن تعطیل نشدنی در ایام شیوع کرونا در استان بود اگر چه در مواردی کم رنگتر شده بود اما اکنون برخی خانواده ها به هیچ عنوان حاضر به برگزار نشدن مراسم های عزا نیستند و برخی نیز به منظور راضی نگه داشتن فامیل و اقوام دل را به دریای پرتلاطم کرونا می زنند و در جمع عزاداران وصف های طولانی عزادران حضور بهم می رسانند.
رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی باعث افزایش موارد ابتلا و بستری خواهد شد
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در این باره گفت: با افزایش آمار مبتلاین و بستری ها بعد از یک تا 2 هفته موارد مرگ نیز افزایش خواهد یافت.
"مریم کوشکی" با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی بیان کرد: استفاده صحیح از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، شستن مرتب دست ها، عدم حضور در تجمعات و مراسم ها رانکات ضروری برای پایین نگه داشتن آمار ابتلا به کرونا است.
وی تاکید کرد: در صورت لزوم برگزاری هرگونه مراسم تعداد افراد شرکت کننده و جمعیت باید بسیار پایین باشد و پروتکل های بهداشتی رعایت شود.
کوشکی وضعیت کنونی کنترل ویروس کرونا در استان را مناسب برشمرد و تاکید کرد: این وضعیت کاملا شکننده است و هرگونه سهل انگاری و بی توجهی به رعایت پروتکل های بهداشتی باعث افزایش موارد ابتلا ، بستری و مرگ و میر خواهد شد.
تعداد مبتلایان کرونا در لرستان به63 هزار و206 نفر رسید
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان همچنین گفت: 63 هزار و 206شهروند این استان از ابتدای شیوع کرونا تا سوم بهمن ماه به این ویروس مبتلا شده‌اند.
کوشکی بیان کرد: تاکنون 178 هزار و882 نمونه مشکوک تست مخاطی کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد، پاسخ 178 هزار و 688 مورد اعلام شده است.
وی با بیان اینکه از این تعداد 63 هزار و206 شهروند لرستانی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و پاسخ تست 115 هزار و 482مورد منفی بوده است افزود: تاکنون یک هزار و 317 نفر از مردم این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.
به گفته وی شهرستان های خرم آباد، ازنا، الیگودرز، دلفان و سلسله در استان لرستان در وضعیت زرد کرونا و شهرستان های بروجرد، کوهدشت، دورود، پلدختر، رومشکان و چگنی در وضعیت آبی قرار دارند.
سیر نزولی کرونا در لرستان متوقف شد
استاندار لرستان نیز گفت: براساس گزارش ستاد ملی مدیریت کرونا، روند نزولی ابتلا به ویروس کرونا در این استان متوقف شده است.
سیدموسی خادمی افزود: در هر شرایطی رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی ضروری است و مردم باید همچنان نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی توجه ویژه داشته باشند.
خادمی اظهار داشت: با اعلام دانشگاه علوم پزشکی لرستان، نشانه های کوچکی از افزایش تعداد مبتلایان در برخی از نقاط استان مشاهده شده که این موضوع می تواند زنگ خطر احتمال تغییر شرایط باشد.
وی تصریح کرد: با توجه به این موضوع، کمیته های ستاد مدیریت کرونا دوباره فعالیت های خود را در راستای دستورالعمل های ستاد آغاز خواهند کرد و شرایط استان به طور منظم رصد می شود.
رئیس ستاد استانی مقابله با کرونا افزود: اگر وضعیت کنونی که منجر به توقف سیر نزولی ابتلاء به کرونا شده است، ادامه یابد مجبور خواهیم بود به تناسب شرایط محدودیت هایی را در استان اعمال کنیم.
خادمی یادآور شد: در هر شرایطی و تا ریشه کن شدن کامل کرونا، ضرورت دارد همه اقشار جامعه مانند اصناف، مالکان کسب و کار و مردم نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی و استفاده از ماسک، حفظ فاصله گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی اهتمام داشته باشند.
برچسب‌ها
ویروس کرونا دانشگاه های علوم پزشکی لرستان
پروندهٔ خبری
مدیریت استانی کرونا کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/187779/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان

دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم

اتصال 232 روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت

فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی