ندای لرستان

آخرين مطالب

بنر درمانی! مقالات

  بزرگنمايي:

لر آنلاین - پایگاه خبری یافته در مطلبی با عنوان بنر درمانی! نوشت: چشمان‌مان از دیدن این همه بنرهای تعریف و تبریک از خود در سطح شهر خسته شده است.
در ادامه این مطلب آمده است:بنرهایی که به اسم مردم و به کام مسئولان با کلماتی پر طمطراق و احساسی، سعی در نشان دادن همت بالای برخی مدیران دارد که البته مواقعی هم موجی منفی و آمیخته با حسی از جنس دروغ و نیرنگ را به مخاطب القاء می‌کنند.
اقدامات و فعالیت‌ها را باید اطلاع‌رسانی کرد، نشاط و پویایی سازمان را می‌بایست با استفاده از رسانه‌های مختلف به جامعه انتقال داد.
هرچند برخی از مدیران مسیر را اشتباه می‌روند و تنها روش اطلاع‌رسانی موفقیت‌ها و عملکرد خود را تبلیغات محیطی (بنر) آن‌هم با محتوایی مبالغه‌آمیز انجام می‌دهند.
در این خصوص صدها مثنوی انتقادی نگاشته‌اند؛ اما همچنان میخ آهنین نقد در سنگ خودخواهی و خودبزرگ‌بینی برخی مسئولان اثری نداشته است.
تبلیغات محیطی اگر چهره‌ی شهر را خدشه‌دار نکند و باعث تکدر خاطر شهروندان نگردد و از طرفی با خلاقیت و بکار بردن ایده‌های نو در طراحی آن استفاده شود، رسانه‌ای تأثیرگذار و بانفوذ است که نسبت به برخی از قالب‌های رسانه‌ای مخاطب بیشتری را آگاه می‌کند.
واقعیت این است تا زمانی که یک سازوکار قانونمند و منظم برای ارزیابی عملکرد مدیران نداشته باشیم، باید همچنان شاهد برافراشته شدن بنرهای تمجید و تشکر صوری در کوچه و خیابان‌های شهرمان باشیم.
در این بین، جای خالی سیستم ارزیابی کارآمد خالی است که بتواند دوغ و دوشاب را از یکدیگر تمییز داده و مدیران موفق و کارآمد را از جعل کنندگان عناوین مدیریتی و مسئولی بازشناسد و آن‌ها را به جامعه معرفی نماید.
سازوکاری که می‌تواند متشکل از سه ضلع مثلث؛ مردم، مسئولان و رسانه باشد‌. انتظاری که با توجه به شرایط موجود، شاید تحققش آرزویی بیش نباشد!
چرا که مردمی که عمدتاً بی‌تفاوتیم تا مطالبه‌گر، رسانه‌هایی که نظاره‌گرند تا ناظر و مسئولانی که منفعل‌اند تا فعال، نتوانسته‌اند محیطی شفاف را در نظام مدیریتی استان به وجود بیاورند که در آن سره از ناسره شناخته و لایق از نالایق تشخیص داده شود.
هستند اما مسئولان و مدیرانی که به‌ دور از بوق و کرناهای تبلیغاتی نامتعارف، اقدامات شایسته و مهمی را رقم می‌زنند، اما به دلیل شکل نگرفتن نظام ارزشیابی منطقی و کارآمد گمنام می‌مانند.
امروز و در چنین فضایی شرایط به‌گونه‌ای رقم خورده است که این افراد به دلیل تیپ شخصیتی ارزش‌مدار و قالب فکری علمی و کمتر برون‌گرا، در جامعه چهره نشده و اقداماتشان به نحو مطلوب به مردم معرفی نمی‌شوند و در مقابل نیز کسانی هستند که با بوقچی‌های تبلیغاتی‌شان از کاه کم‌کاری، کوه عملکرد می‌سازند و خیابان‌ها را به عرصه تقدیر و تشکر توسط «جمعی از اهالی از خودشان» تبدیل می‌کنند.
عدم نظارت و ارزیابی مناسب، مدیران را به خودافشایی و خودستایی سوق می‌دهد و برخی دیگر را هم مجبور می‌سازد برای سرپوش گذاشتن بر ضعف‌های عملکرد خود، همان‌طور که در بالا اشاره شد، به اطلاع‌رسانی از طریق «بنر» روی آورند.
اما دردناک‌ترین مسئله و دلیل نگاشتن این مطلب این است که از زبان مردم و خانواده‌های شهدا و ایثارگران این تقدیر و تشکرهای صوری انتشار می‌یابد.
در واقع مواردی از این دست تبلیغات، دو دروغ هم‌زمان را مرتکب می‌شوند! این‌ که اولاً کارهای عادی و مرسوم را به عنوان دستاوردی مهم و اقدامی بی‌نظیر قلمداد می‌کنند و یا با ارائه‌ی آمارهای نجومی از واقعیت فاصله می‌گیرند و ثانیاً از زبان اقشار مختلف مردم سپاسگزاری و تقدیر می‌کنند که تکرار این روش، عدم اعتماد سرمایه‌های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.
همه می‌دانیم افرادی که از تلاش و یا انتصاب مسئولان با چاپ بنر قدردانی می‌کنند، بدون شک نام خود را در آن قید می‌کنند و سفارش‌دهنده مشخص است.
مسئولان ساعی و پرتلاش! بیایید با مردم روراست باشید و اندک اقدامات خود را به‌ دور از تبلیغات پروپاگاندایی و با صداقت و شفافیت اطلاع‌رسانی کنید.
و ما شاید مردم مطالبه‌گری نباشیم ولی در عصر ارتباطات و گسترش شبکه‌های ارتباطی مجازی، در مقابل پیام‌های رسانه‌ای منفعل نیستیم! و خیلی خوب تفاوت کارهای تبلیغاتی و اقدامات واقعی و ماندگار را تشخیص می‌دهیم.
شاید برای شما هم اتفاق بیفتد!مطلبم را با طرح یک سؤال به پایان می‌رسانم؛ وجود این همه پیام تبریک و تشکر مردم از مدیران که در سطح شهر چشم‌گیر هم هستند، باید بیانگر این موضوع باشد که در استان و یا شهر ما، در حوزه‌‌ی مدیریت شهری، اشتغال، رفع فقر، کاهش تورم و به طور کلی حرکت در مسیر توسعه، آیا وضعیت بسیار مطلوب است که مردم از شوق خدمت مسئولانشان دست به چنین اقدامی می‌زنند؟!
مسلماً باید شرایط از آنچه‌که هست بهتر می‌بود که قضاوت در این مورد را به مخاطبان گرامی واگذار می‌کنم.


لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/33115/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان

دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم

اتصال 232 روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت

فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی