ندای لرستان

آخرين مطالب

بمب آبی در کمین روستاهای الیگودرز اجتماعي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم آباد - 28 دی ماه امسال زمین لغزشی در 50 کیلومتری جنوب شهر الیگودرز و در مجاورت جاده آسفالت الیگودرز به بخش زز و ماهرو رخ داد که در اثر آن چهار میلیون متر مکعب آوار به رودخانه مورزرین در زیر جاده وارد شد.
به گزارش ایرنا، با گذشت 6 روز از این حادثه و انباشت میلیون ها متر معکب مصالح لغزش، مسیر حرکت رودخانه مورزرین مسدود شده و سدی طبیعی در این منطقه شکل گرفته که هر لحظه امکان برگشت آب و یا شکسته شدن این سد و ظغیان رودخانه به پایین دست وجود دارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان می گوید: زمین لغزش در دامنه تپه ای بلند که جاده روستایی بخش زز و ماهرو بر روی آن احداث شده به وقوع پیوسته است.
احمد مرادپور با اشاره به ارتفاع 450 متری این تپه گفت: به گفته کارشناسان، تابستان سال گذشته ترک های کششی در دامنه تپه توسعه یافته و زمین مستعد حرکات لغزشی شده است.
وی با شاره به هوازدگی سنگ های این منطقه تصریح کرد: رسوبات این ناحیه سخت نشده و مربوط به دوران چهارم زمین شناسی است که جنس آن ترکیبی از ماسه، سیلیت و رس می باشد که مستعد لغزش هستند.
وی عمق زمین لغزش را بسیار عمیق و وضعیت حرکت آن را سریع برشمرد و افزود: طول کل زمین لغزش حدود 400 متر، طول توده جابجا شده 300 متر و عرض سطح گسیختگی 200 متر بوده که در این راستا حدود چهار میلیون متر مکعب حجم مصالح و توده ی جابجا شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان در خصوص علت وقوع این حادثه گفت: فرسایش و زیرشویی پاشنه دامنه رودخانه مورزرین و از بین رفتن تکیه گاه موجب ناپایداری دامنه شده و شیب و ارتفاع دامنه نیز به دلیل فعالیت های عمرانی، راهسازی، خاکبرداری، خاکریزی و اجرای خطوط انتقال تغییر یافته است.
***قطع ارتباط 147 روستا با 21 هزار نفر جمعیت
مرادپور ، تغییرات درجه حرارت و بارگذاری ناشی از بارش سنگین برف بر روی دامنه لغزشی را از دیگر دلایل وقوع زمین لغزش الیگودرز برشمرد و ادامه داد: در این راستا جاده تخریب شده و ارتباط 147 روستای منطقه با جمعیت حدود 21 هزار نفر با مرکز شهرستان الیگودرز قطع شده است.
وی با اشاره به قطع فیبر نوری در منطقه نیز بیان کرد: خطوط انتقال سایت پرورش ماهی 350 تنی در بالادست محل لغزش نیز قطع شده است.
*** انباشت 2 میلیون متر مکعب خاک با ارتفاع 10 متر در محل انسداد/ خطر غرق شدن چهار روستا و سایت های پرورش ماهی پایین دست
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: اکنون یک میلیون و 800 هزار تا 2 میلیون متر مکعب آب پشت مصالح آوار شده ی ناشی از زمین لغزش انباشت شده و دبی رودخانه 6 متر مکعب در ثانیه است.
مرادپور ادامه داد: ارتفاع ستون آب پشت خاکریز به 10 متر رسیده که در صورت شکستگی این سد چهار روستا و چندین سایت پرورش ماهی در خطر قرار دارند.
وی گفت: با توجه به شرایط جغرافیایی منطقه امکان انتقال ماشین الات وجود ندارد و هرگونه انفجار نیز احتمال بروز زمین لغزش جدید را تقویت می کند و به همین دلیل راهکارهای جایگزین در دست بررسی است.
***جاده تخریب شده به هیچ وجه قابل بهسازی نیست/19 مزرعه پرورش ماهی در خطر طغیان سیلاب
مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان نیز گفت: جاده آسفالت زز و ماهرو به الیگودرز حدود 90 کیلومتر است که با توجه به زمین لغزش شدید، محل رانش به هیچ عنوان قابل بهسازی نیست و این جاده در حال حاضر بدون استفاده برای ارتباط با مرکز شهرستان است.
غلامرضا آقا میرزایی افزود: هم اکنون 21 هزار نفر جمعیت روستاهای این بخش از طریق جاده سپیددشت به خرم آباد تردد می کنند و ارتباطی با مرکز شهرستان الیگودرز ندارند.
وی تصریح کرد: با توجه به افزایش حجم تردد در جاده جایگزین، هر یک از دستگاههای راهداری، هلال احمر و اورژانس چهار تیم در این مسیر مستقر کرده اند.
وی ادامه داد: بیش از 2 میلیون متر مکعب آب پشت مصالح آوار شده در رودخانه جمع شده که در صورت طغیان و بروز سیلاب، چهار روستا، 19 مزرعه پرورش ماهی با ظرفیت یکهزار تن و سایت پمپاژ آب قم رود در معرض خطر قرار می گیرند.
***فعالیت چندجانبه دستگاههای اجرایی در محل حادثه
مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان گفت: علیرغم نبود اعتبار اما دستگاههای اجرایی همچون راهداری، راه و شهرسازی، آب، برق و مخابرات در محل حادثه حضور دارند و فعالیت آنان در منطقه آغاز شده است.
آقامیرزایی افزود: اکنون عملیات تجهیز کارگاه و آماده سازی برای ساخت راه جدید، نصب فیبرنوری و ایجاد شبکه توزیع برق و آب در دست اقدام است.
وی تصریح کرد: همچنین اطلاع رسانی لازم به افراد محلی و روستاییان منطقه انجام شده تا در صورت بروز سیلاب آمادگی لازم داشته باشند و اداره کل شیلات نیز از سه شنبه موظف شده ظرف سه روز نسبت به فروش ماهی مزارع و تخلیه سایت ها اقدام نماید.
وی همچنین با انتقاد از برخی اخبار منتشر شده در خصوص برگزاری جلسه مدیریت بحران استان بدون مصوبه گفت: نباید در شرایط کنونی به بحران و مشکلات دامن زد.
وی تاکید کرد: در جلسه 30 دی ماه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان 11 مصوبه با حضور استاندار نهایی شده است.
آقامیرزایی افزود: برداشت از توپوگرفی منطقه و تعریف بهترین مسیر برای جایگزینی با مسیر قبل، اعزام تیمی به محل به منظور تخمین انباشت آب و گزارش دهی به صورت روزانه و همچنین برداشت کد ارتفاعی خاکریز ایجاد شده و امکان سنجی در خصوص عقب نشینی آب و غرق شدن مزارع پرورش ماهی بالادست از مصوبات این جلسه بوده است.
وی اظهار داشت: اطلاع رسانی لازم مبنی بر احتمال تخلیه روستاهای در معرض خطر سیلاب حاصله در صورت شکستن خاکریز و بند ایجاد شده در محل زمین لغزش و جذب همکاری نیروی های کمکی سپاه، بسیج، ارتش و افراد داوطلب عضو جمعیت هلال احمر نسبت به کمک رسانی به اهالی روستاهای مد نظر نیز در این جلسه مصوب شد.
7269/6060

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/83012/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان

دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم

اتصال 232 روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت

فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی