ندای لرستان

آخرين مطالب

منابع آب‌وخاک قربانی می‌شوند

واژگونی تانکرهای سوخت در قلب محیط‌زیست/ محورهای غرب تعریض شوند سياسي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - حوادث سریالی برای تانکرهای سوخت در محورهای غرب کشور در حالی رخ می‌دهد که همچنان تعریض جاده‌های مسیر تردد این تانکرها درگیر اماواگرهاست تا در میان غفلت متولیان منابع آب‌وخاک قربانی شود.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: تریلرهای حامل مواد نفتی و سوخت سال‌هاست که محورهای مواصلاتی غرب کشور را در اختیار گرفته‌اند و تکرار حوادث متعدد برای این تریلرها تاکنون مشکلات زیادی را در زمینه آلودگی آب‌وخاک و محیط‌زیست به وجود آورده است.
انتقادات مسئولان امر و به‌ویژه فعالان محیط‌زیست در زمینه خسارات جدی این تریلرها به محیط‌زیست منطقه از یک‌سو و نگرانی متولیان امر درزمینهٔ خسارات به زیرساخت‌های ارتباطی و جاده‌ای از سوی دیگر از تردد این تانکرها معضلی ساخته که مسئولان برای رفع آن «کاسه چه کنم» در دست گرفته‌اند.

وضعیت سوانح برای تانکرهای سوخت به‌گونه‌ای بود که در جریان سفر عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست به لرستان اصحاب رسانه خواستار پیگیری جدی در این زمینه شدند که وی نیز وعده کرد موضوع واژگونی این تانکرها را دنبال کند و از طریق وزارت راه پیگیر وظایف متولیان شود.
تردد روزانه نزدیک به دو هزار و 300 تریلر نفت‌کش
این در حالی است که مطابق برخی آمارها روزانه نزدیک به دو هزار و 300 تریلر نفت‌کش از محورهای جنوبی لرستان تردد می‌کنند که این رقم در طول ماه و سال به رقم چشمگیری می‌رسد که اگر تعداد حوادث مربوط به این تانکرها را هم بخواهیم محاسبه کنیم متأسفانه به اعداد قابل‌تأملی خواهیم رسید که نتیجه آن خسارت جدی به محیط زیست و زیرساخت‌های منطقه است.
وضعیت فعالیت این تانکرها به‌گونه‌ای است که حتی مسئولان شهرستان پلدختر برای ترمیم زیرساخت‌های جاده‌ای و خسارت ناشی از تردد این ماشین‌ها خواستار اخذ عوارض از این تریلرها شده‌اند، موضوعی که هنوز محقق نشده است.

در طول سال جاری واژگونی تانکرهای حامل سوخت در محورهای شهرستان پلدختر و کوهدشت در استان لرستان بازهم پرونده مربوط به تردد این تانکرهای سوخت را باز کرد، تانکرهایی که رهاوردی جز خسارت و ضرر و زیان برای مردم لرستان به همراه نداشته‌اند. برخی از حوادث رخ‌داده طی امسال را می‌توانید در جدول زیر ببینید.

برخی از حوادث رخ‌داده برای تانکرهای سوخت طی سال 97
محل وقوع حادثه
تاریخ
جزئیات
آتش‌سوزی تانکر حامل مواد سوختی در «بلوران» کوهدشت
8 فروردین 1397
25 هزار لیتر مواد سوختی بر اثر واژگونی تانکر عراقی در «بلوران» کوهدشت، در آتش سوخت.
واژگونی تانکر حامل اسید در جاده پلدختر-اندیمشک 2 کشته برجای گذاشت
جمعه 6 مهر 1397
رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری پلدختر از واژگونی یک دستگاه تانکر حامل اسید در جاده پلدختر-اندیمشک و کشته شدن 2 نفر، خبر داد.
آیت فرخ پور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یک دستگاه تانکر تریلر حامل 24 هزار لیتر اسید در جاده پلدختر-اندیمشک در منطقه «تنگ فنی» واژگون شد.
حریق در تانکر حامل مواد سوختی/ آزاده راه خرم‌آباد - پل‌زال مسدود شد
28 شهریور 1397
آیت فرخ پور رئیس سازمان آتش‌نشانی پلدختر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ، اظهار داشت: یک دستگاه تانکر حامل مواد سوختی در 70 کیلومتری آزادراه خرم‌آباد - پل زال به دلایل نامعلوم دچار حریق شد و منجر به انسداد محور شمال - جنوب شد .
آلودگی زیستی‌محیطی با واژگونی تانکر نفتی در جاده پلدختر - دره شهر
9 مهر 1397
علی الشتری نژاد رئیس اداره محیط‌زیست پلدختر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به واژگونی تانکر عراقی حامل مواد نفتی در جاده پلدختر - دره شهر، اظهار داشت: این امر موجب آلودگی خاک منطقه شد. وی با اشاره به مهار آلودگی نفتی بر اثر واژگونی تانکر عراقی حامل نفت خام در منطقه، عنوان کرد: با اقدام به‌موقع محیط‌زیست، راهداری، آتش‌نشانی و شرکت نفت دره شهر با استفاده از دستگاه لجن کش و خاک‌برداری از گسترش آلودگی جلوگیری به عمل آمد.
واژگونی تانکر عراقی جاده پلدختر - دره شهر را مسدود کرد
دوشنبه 9 مهر 1397
آیت فرخ پور رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری پلدختر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ، اظهار داشت: یک دستگاه تانکر تریلر عراقی حامل 24 هزار لیتر نفت خام در جاده پلدختر - دره شهر نرسیده به پل «گاومیشان» واژگون شد. وی با بیان اینکه در این واژگونی محموله تانکر تریلر عراقی وارد زمین شد و این امر موجب آلوده شدن محیط‌زیست منطقه و جاده شده است.
واژگونی تانکر نفت‌کش عراقی جاده پلدختر-اندیمشک را مسدود کرد
یکشنبه 22 مهر 1397
سرهنگ همایون بخشی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: ساعت 7:45 دقیقه صبح یکشنبه یک دستگاه تریلر نفت‌کش عراقی در ابتدای روستای پاعلم واژگون و موجب مسدود شدن جاده ترانزیتی شد. وی افزود: تمام محموله این تانکر بر روی زمین جاری و موجب آلودگی خاک منطقه و محیط‌زیست منطقه شد.
جاده پلدختر- اندیمشک براثر واژگونی تانکر نفت‌کش مسدود شد
یکشنبه 20 آبان 1397
سرهنگ همایون بخشی فرمانده انتظامی پلدختر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: یک دستگاه تانکر حامل نفت کوره که از پلدختر به سمت اندیمشک در حرکت بود در نزدیکی روستای کنار بلوط واژگون شد. وی اظهار داشت: تمام محموله این تانکر بر روی زمین جاری شده است و جاده برای پاک‌سازی مسدود شد.
واژگونی تانکر حامل 30 هزار لیتر بنزین در جاده پلدختر
شنبه 17 آذر 1397
آیت فرخ پور رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری پلدختر در گفتگو با خبرنگار مهر ، اظهار داشت: یک دستگاه تانکر تریلر عراقی حامل 30 هزار لیتر بنزین در جاده پلدختر - دره شهر در دو راهی روستای «چم مهر» واژگون شد. وی با بیان اینکه در این واژگونی محموله تانکر تریلر عراقی وارد زمین‌های حاشیه جاده و آلوده شدن محیط‌زیست منطقه شد.
واژگونی این تریلرها موجب ورود مواد نفتی به آب‌وخاک مناطق جنوبی استان لرستان شده و متأسفانه با وقوع این حوادث و ورود عناصر سنگین موجود در مواد سوختی و نفتی این تانکرها به داخل آب‌وخاک منطقه شاهد آلودگی‌های نسبتاً شدید هستیم.
آسیب‌های اقتصادی ناشی از تردد تانکرهای سوخت
از سوی دیگر مطابق اظهارنظر کارشناسان آسیب‌های اقتصادی ناشی از تردد این تانکرهای سوخت چشمگیر است که کمتر به این موضوع توجه شده است. باوجود تکرار این حوادث همچنان تعریض محورهایی که این تانکرهای سوخت از آن‌ها تردد می‌کنند مغفول مانده است.
به گفته برخی متولیان این تریلرهای حامل سوخت کار انتقال مواد نفتی از مرزهای سمت کرمانشاه به سمت جنوب را بر عهده‌دارند و بسیاری از این رانندگان به دلیل عدم آشنایی با موقعیت و توپوگرافی منطقه و همچنین استاندارد نبودن محورهای مواصلاتی دچار سانحه می‌شوند که این موضوع منجر به آلودگی‌های جدی در آب‌وخاک منطقه شده است.

محسن تیزهوش کارشناس ارشد محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: به نظر من چالش تصادف تانکرهای سوخت مشکلی است که خودمان طی سال‌های گذشته به وجود آوردیم و اتفاقات سریالی هم نشان می‌دهد که عزمی برای جلوگیری از حوادث وجود ندارد.
آن‌چنان‌که شایسته است عمل نمی‌کنیم
وی معتقد است که توانایی برخوردهای قانونی و علمی در مورد این دست حوادث در میان متولیان وجود ندارد و ادامه می‌دهد: موضوعی که هرسال اتفاق می‌افتد این است که عملکردها خنثی بوده و تنها به یک سری جلسات غیر راهبردی که جدی هم نیستند اکتفا می‌کنیم.
تیزهوش با یادآوری اینکه در مقابل این حوادث آن‌چنان‌که شایسته است عمل نمی‌کنیم، گفت: ما بیش‌ازاندازه از این موضوع آسیب‌دیده‌ایم.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه مدام جلسه گذاشتن و غر زدن مشکلی را حل نمی‌کند، افزود: اگر خروجی جلسات مفید بود باید حوادث کاهش می‌یافت و به صفر می‌رسید.
وی تأکید می‌کند: نمی‌گویم که مشابه این حوادث در هیچ جای دنیا اتفاق نمی‌افتد ولی متأسفانه تکرار حوادث در محورهای غربی و جنوبی با مرکزیت لرستان بالاست.
زیرساخت‌های ارتباطی کاملاً قدیمی است
تیزهوش ادامه می‌دهد: متأسفانه زیرساخت‌های ارتباطی در این مناطق کاملاً قدیمی بوده که باید به‌روزرسانی شود؛ البته نباید از حل ریشه‌ای مشکل نیز غافل شویم.
وی با یادآوری اینکه برخی از رانندگان عبوری از این محور با مسیر آشنایی ندارند، می‌گوید: این موضوع باعث شده که از مسیرهای جایگزین و استاندارد کمتر استفاده شود.

تیزهوش نتیجه این حوادث را آلودگی‌های عظیم آب‌وخاک می‌داند و معتقد است که عملکرد متولیان برای کنترل حوادث و همچنین مهار آلودگی در حد استانداردها نیست.
وی ادامه می‌دهد: متأسفانه با استمرار این وضعیت ما اجازه می‌دهیم که مقاطع آلاینده وارد سیستم آب‌وخاک شده و در نهایت آلودگی ضمن ورود به چرخه تنوع زیستی و امنیت غذایی منطقه به جوامع محلی آسیب بزند.
مسیر تردد نفتکش ها آزادراه می شود
رضا خالقی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به محور پل سیمره - بابازید - پلدختر و پل زال، اظهار داشت: این محور به طول 165 کیلومتر یکی از محورهای بسیار پرتردد است و نفت‌کش‌های عراقی از آن عبور می‌کنند.

وی با بیان اینکه این محور در ایام تعطیلات و نوروز از سمت پل زال بسیار پرتردد است، افزود: با توجه به شرایط توپوگرافی که این مسیر دارد طرحی را به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد دادیم که با آن موافقت شد.
مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با بیان اینکه در حال حاضر در حال مطالعه و نوشتن طرح توجیهی این طرح ارائه‌شده به وزارت راه و شهرسازی هستیم، تصریح کرد: برای اجرایی شدن آن نیز سرمایه‌گذار و شریک نیز پیش‌بینی‌شده است.
خالقی با بیان اینکه ارتقای این محور به آزادراه و انجام آن به‌صورت مشارکتی با بخش خصوصی طرح پیش‌بینی‌شده برای اجرا در این محور است، عنوان کرد: مجوزهای لازم در حال اخذ هستند تا این محور تبدیل به آزادراه شود.

وی با تأکید بر اینکه توجیه اولیه‌ای که برای این طرح پیش‌بینی‌شده تردد نفت‌کش‌های عراقی و خودروهای سواری سبک و سنگین است، افزود: این امر طرح را اقتصادی می‌کند و خوشبختانه یک شرکت نیز اعلام آمادگی کرده که در آن به‌صورت مشارکتی با دولت سرمایه‌گذاری کند.
مدیرکل راه و شهرسازی لرستان، تأکید کرد: اگر این امر صورت گیرد و قرارداد منعقد شود بهترین روش خواهد بود تا کریدور غرب که کریدور فراموش‌شده‌ای در استان بوده عملیاتی شود.
به‌هرروی با توجه به عمق مشکلات در زمینه تردد این تریلرهای نفت‌کش ضمن اینکه باید تدبیری جدی از سوی مسئولان امر برای کاهش خسارات ناشی از تردد این تریلرها صورت گیرد باید بسترهای لازم برای جلوگیری از تصادف و واژگونی این نفت‌کش‌ها اندیشیده شود چراکه استمرار این وضعیت موجب آسیب جدی به منابع آب‌وخاک استان‌های غرب کشور خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/87154/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان

دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم

اتصال 232 روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت

فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی