ندای لرستان

آخرين مطالب

روایت مرگ و خشکی باغات انجیر پلدختر مقالات

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - "آب مایه حیات است"، جمله ای که بارها و بارها تکرار شده تا همه بدانیم خشکسالی و کم آبی چگونه حیات بشر را با خطر مواجه می کند، اما نوروز امسال به دلایلی از جمله عدم پیشگیری های بلندمدت، آب به نشانه ای از نیستی و ویرانگری در لرستان تبدیل شد.
  فروردین امسال صدای پای آب در لرستان به غرش میلیارد ها متر مکعب رواناب سهمگین تبدیل شد و 1200 روستا و 18 شهر لرستان را متضرر کرد.
گذشته از خسارت زیرساخت ها از جمله تاسیسات شهری اما داستان روستاها تفاوت بسیار بزرگتری داشت، مردمانی که علاوه بر تخریب زیرساخت های زندگی و قطع خدمات، زمین و باغ خود را ناچار به دست آب سپردند و امروز تمام زندگی انها در باغات بر آب رفته و یا درختان گیر افتاده در حدود سه متر گل و لای خلاصه می شود.
خسارت سیل به زیرساخت های لرستان هشت هزار میلیارد تومان اعلام شده که 36 هزار واحد مسکونی و تجاری نیز آسیب دیده اند، اما کشاورزی استان که سهم بسزایی در پایه های اقتصاد منطقه دارد 1500 میلیارد تومان خسارت را متحمل شده و این بخش با گذشت بیش از 40 روز همچنان در گیر مصائب سیلاب است.
یکی از اصلی ترین قسمت های کشاورزی آسیب دیده از سیل باغات هستند که طی سال های گذشته به دلیل بهره مندی از آب رودخانه ها در جوار یا نزدیک رودهای استان از جمله کشکان احداث شده اند تا باغداران بتوانند با پمپاژ آب، محصول خود را پرورش داده و روانه بازار کنند.
اما امسال داستان آب و باغ، داستان دیگری بود و پیام رودخانه کشکان برای درختان پربار و منحصر به فرد انجیر معمولان نه قصه زندگی بلکه روایتی از مرگ و خشکی در میان آب است.
باغاتی که از سیل جان سالم به در برده اند این روزها حال خوشی ندارند و 2 مشکل اساسی آنها را احاطه کرده، باغ هایی که به دلیل تخریب و از بین رفتن ایستگاه های پمپاژ، لوله های آبرسانی و ترانس های برق لب تشنه بر لب رود ایستاده اند و دسته دوم، باغاتی که گل و لای حاصل از سیلاب تا حدود سه متر از درختان را فراگرفته و رفته رفته مرگ گل الود این درختان قبل از میوه دهی در حال رقم خوردن است.
شرایط ناخوشایندی که امروز وضعیت انجیر سیاه لرستان را قرمز و درختان مثمر و غیرمثمر منطقه را با خطر جدی نابودی مواجه کرده است.
**خسارت جدی سیل به 5 هزار هکتار باغ لرستان/ سیل 100 هکتار باغ را برد
مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان می گوید: سیل امسال پنج هزار هکتار باغ را متاثر کرده که سهم پلدختر از این سطح، 900 هکتار است.
احمدرضا احمدوند به ایرنا گفت: باغ محصولات مرکبات، زیتون، انجیر، انار و سایر میوه ها در استان آسیب دیده و خسارت ها از 20 تا 100 درصد برآورد شده است.
وی اظهار داشت: علاوه بر تخریب باغ ها توسط سیلاب، بسیاری از تجهیزات آبیاری از جمله موتور تلمبه ها و لوله های آب رسانی بر اثر سیل نابود شده که این امر موجب تاخیر در آبیاری باغات با شروع فصل سرما شده است.
وی ادامه داد: جریان سیل 100 هکتار باغات استان را به کلی از بین برده و اثری از درختان نمانده است.
**150 هکتار باغ انجیر اسیر در گل و لای
مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان اضافه کرد: حدود 150 هکتار از بهترین باغات انجیز معمولان از توابع پلدختر 100 درصد آسیب دیده و گل و لای تا حدود سه متری درختان را در برگرفته است.
احمدوند افزود: در شرایط عادی برداشت محصول انجیر 20 تن در هکتار بوده که با وضعیت فعلی، این رقم بسیار کاهش خواهد یافت و برخی باغ ها نیز به میوه دهی نمی رسند.
وی گفت: در مجموع خسارت باغ های لرستان سه دسته است، دسته اول که 100 هکتار باغ توسط سیل به طور کلی نابود شده، دسته دوم 150 هکتار گرفتار در چندین متر گل و دسته سوم نیز باغاتی هستند که 50 تا 70 سانتیمتر در گل و لای احاطه شده اند.
وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 60 میلیارد ریال برای پاکسازی، آبرسانی، تامین لوله، ترانس برق و سایر ملزومات توسط جهاد کشاورزی هزینه شده اظهار داشت: ادوات و نیروی انسانی بسیار زیادی برای پاکسازی باغات نیاز است.
**عید فطر زمان طلایی نجات باغات
مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: اکنون لایروبی و پاکسازی 150 هکتار باغ در دست اقدام است و سم های مورد نیاز ضدعفونی تنه، ریشه و مقابله با کنه تامین شده که پس از لایروبی استفاده شود اماتا زمانی که گل و لای تخلیه نشده نمی توان نسبت به آبیاری و ارائه این خدمات اقدام کرد.
احمدوند اضافه کرد: همچنین گود تغذیه ای مورد نیاز نیز فراهم شده تا پس از عملیات پاکسازی، نسبت به تقویت خاک باغ که بر اثر سیل و گل و لای از بین رفته اقدام شود.
وی گفت: چند دستگاه الکتروپمپ و ترانس برق نیز خریداری شده و در اختیار باغداران قرار گرفته، برخی تجهیزات به صورت امانی به باغداران داده شده و در برخی موارد نیز تجهیزات باید تعمیر شود که این مهم نیز در حال انجام است.
وی با بیان اینکه سهم پلدختر از سطح یکهزار و 600 هکتار باغ انجیر استان سه هزار و 916 هکتار است ادامه داد: چنانچه عملیات پاکسازی و احیای باغات انجیر تا عید فطر انجام نشود خسارت وارده به این بخش بسیار بیشتر از حد تصور خواهد بود چراکه علاوه بر بیکاری هزاران نفر، برخی درآمدهای سالانه یک میلیارد ریالی از یک هکتار انجیر منطقه کلات زیودار نیز از دست می رود.
** خسارت 10 تا 100 درصدی 500 هکتار باغ انجیر
مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان نیز با اشاره به خسارت سنگین سیل به کشاورزی استان گفت: پاکسازی 100 هکتار باغ انار سیاب کوهدشت از رسوبات سیل به اتمام رسیده و اکنون عملیات پاکسازی در باغ های انجیر سیاه پلدختر در دست اقدام است.
غلامرضا آقا میرزایی تصریح کرد: 500 هکتار باغ انجیر بسیار مرغوب منطقه با قابلیت صادرات، از 10 تا 100 درصد آسیب دیده به نحوی که ارتفاع گل و لای و رسوب سیل در برخی مناطق تا سه متر رسیده و درختان به طور کلی پوشیده از گل و لای هستند.
وی اظهار داشت: امیدواریم عملیات پاکسازی باغات انجیر تا 2 هفته آینده تمام شود و اقدامات لازم برای جلوگیری از خشک شدن درختان در دستور کار قرار گیرد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان گفت: حدود 2 هزار ایستگاه پمپاژ آب واقع در مسیرهای رودخانه ای استان بر اثر سیل تخریب شد که تاکنون بیش از 150 ایستگاه با اولویت رسیدگی به مزارع گندم و باغات راه اندازی شده است.
**چرا انجیر پلدختر؟
شهرستان پلدختر تنها قطب تولید انجیر سیاه در کشور معرفی شده و مردم این منطقه تمام درآمد چندین‌ساله خود را در روستای خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند به‌طوری که نه‌تنها مهاجرت به شهرها و بیکار ندارند بلکه در فصل تابستان و برداشت محصول صدها نفر از شهرهای نزدیک و روستاهای همجوار در این منطقه مشغول به کار می‌شوند.
"بن لار" روستایی در منطقه زیودار و شمال پلدختر قطب انجیر سیاه ایران است که کیفیت محصول این روستا به همراه روستای "کلات زیودار" همواره زبانزد بوده و سابقه صادرات محصول انها به کشورهای اروپایی از جمله اتریش و مجارستان وجود دارد.
شهرستان پلدختر را با نام انجیر سیاه می شناسند، محصولی که به دلیل زودرس بودن پیش از هر نوع انجیری راهی بازار می شود و خواهان زیادی در سراسر کشور و دنیا دارد.
این محصول در سطح وسیعی از شهرستان پلدختر پرورش داده شده به نحوی که برآورد شده بیش از 33 درصد انجیر آبی کشور در منطقه تولید می شود.
لرستان در زمینه تولید انجیر سیاه کشور رکوردار است و میوه دهی باغات یک ماه قبل از سایر استان ها، علاوه بر کیفیت و طعم بسیار مرغوب، مزیت مهمی برای فروش وفق العاده و صادرات این محصول به شمار می آید.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/93496/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

500 هکتار از اراضی پلدختر به کشت باقلا اختصاص پیدا کرد

آمادگی ستاد انتخابات لرستان برای برگزاری دور دوم انتخابات

لزوم اتحاد بین دستگاه‌های اجرایی برای تحقق توسعه لرستان

رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی لرستان منصوب شد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

افزایش 13 درصدی تردد خودروها در جاده‌های لرستان

رویکرد ما در لرستان اتحاد خدمت‌رسانی حول محور برنامه است

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

آغاز ضبط مناظرات دور دوم انتخابات؛ اوایل هفته آینده در لرستان

بهره مندی 138 هزار کارگر در لرستان از پوشش بیمه تأمین اجتماعی

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

فیلم| تصاویری از مسیر ریلی راه آهن لرستان

استاندار لرستان: وضعیت اعتبارات مصوباتی که به اتمام نرسیده‌اند، پیگیری می‌شوند

بهره‌برداری از گلخانه 3 هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف 6 ماه آینده

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

روشنگری از دلایل اجرای طرح نور؛ به زودی

داستان ابوشجاع

عامل تحریم

واردات گوشت گرم از آفریقا به کشور

جزئیات از سامانه جدید «خودنویس»

بالا و پایین سرخابی‌ها در بورس

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو

پیش‌بینی جوی آرام برای آخر هفته در لرستان

سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی

اشتغال‌زایی 350 میلیاردی بسیج سازندگی در لرستان

آمادگی 35 مرکز خرید تضمینی گندم و کلزا در لرستان

لزوم ارتقاء مرکز جامع سلامت اشترینان به بیمارستان

ده نمکی در دو اپیزود