ندای لرستان

آخرين مطالب

عضو هیات علمی دانشگاه لرستان تاکید کرد:

ضرورت ایجاد مرکز مطالعات یا پژوهشکده بلایای طبیعی علمي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - عضو هیات علمی دانشگاه لرستان گفت: ایجاد مرکز مطالعات یا پژوهشکده بلایای طبیعی (سیل – زلزله- رانش زمین و ...) ضروری است.
دکتر امین ساریخانی در گفت‎وگو با خبرنگار ایسنا منطقه لرستان، اظهار کرد: بلایای طبیعی مانندسیل، طوفان، زلزله، رانش زمین و…موجب خسارات شدید مالی وجانی می شودبرخی از این حوادث طبیعی بسیار شدید هستند به نحوی که باعث ایجاد اختلال در شهر ها و بحران در کشور می‌شود.
وی ادامه داد: زمین لغزش یا ناپایداری شیب‌‎ها پدیده متداول در کشورمان بوده و همه ساله خسارات مالی فراوان و خسارات جانی نیز در بردارد.
عضو هیات علمی دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه لغزش زمین علاوه بر علل طبیعی، ممکن است در اثر برخی عوامل انسانی نیز بوجود آید، بیان کرد: به طور کلی به حرکت مواد تشکیل دهنده دامنه‌ها اعم از سنگ، خاک و مواد واریزه به سمت پایین شیب، تحت تاثیر نیروهای حاصل از وزن، زمین لغزش می‌گویند و در مناطقی که شیب‌دار باشند و یا جنس مصالح زمین برای ایجاد لغزش مستعد باشد، بیشتر اتفاق می‌افتد؛ سرعت عملکرد و وسعت آن می‌تواند منجر به خسارات فراوان و فاجعه باری شود و ممکن است صدها هزار مترمکعب سنگ و خاک را یکجا تحت تأثیر قرار دهد.
ساریخانی تصریح کرد: استان لرستان به دلیل خصوصیات زمین شناسی نظیر لیتولوژی، تکتونیک، لرزه‌خیزی و شرایط آب و هوایی از جمله مناطق دارای پتانسیل زمین لغزش در کشور است. به طور مثال تناوب لایه‌های سخت آهکی و لایه‌های سست مارنی-شیلی در یال طاقدیس‌های بزرگ در سرتاسر این استان شرایط مساعدی را برای ناپایداری بخش‌های بزرگی از دامنه‌های طبیعی به وجود آورده است.
وی با اشاره به اینکه اگرچه زمین لغزش‌ها معمولا در ارتباط با مناطق کوهستانی شکل می‌گیرند، اما در مناطق کم ارتفاع نیز امکان رخداد آنها وجود دارد، گفت: در مناطق کم ارتفاع، زمین لغزش‌ها ممکن است در اثر خطای خاکبرداری و خاکریزی (در حفاری‌های راه‌سازی و ساختمان‌سازی و ...) نیز رخ دهند.
زمین لغزش‌ها تا حدودی قابل پیش بینی و پیشگیری هستند
عضو هیات علمی دانشگاه لرستان عنوان کرد: لرستان با توجه به موقعیت جغرافیایی و زمین شناسی مستعد حوادثی مثل سیل، رانش زمین و زلزله و... است که هرساله خسارت زیادی به زیرساخت‌های شهری و روستایی، جاده ها، مسیرهای ریلی، کشاورزی و منابع طبیعی وارد می‌کند.
ساریخانی تاکید کرد: بر اساس شرایط استان ایجاد مرکز مطالعات یا پژوهشکده بلایای طبیعی (سیل – زلزله- رانش زمین و ...) پیشنهاد می‌شود.
وی با اشاره به موقعیت زمین لغزشها در لرستان اظهار کرد: بر اساس نقشه پراکنش زمین لغزش ها، موقعیت اکثر زمین لغزش‌های لرستان در مناطق حاشیهارتفاعات قرار دارد؛ بنابراین باید رفتار زمین لغزش‌ها را کاملاً شناخت زیرا بر خلاف برخی ازبلایای طبیعی (از قبیل زلزله) زمین لغزش‌ها تا حدودی قابل پیش بینی و پیشگیری و به عبارت دیگر مدیریت پذیرترهستند و می توان خسارات ناشی از آن را کاهش داد.
این مدرس گروه زمین شناسی دانشگاه لرستان افزود: بر اساس مطالعات انجام شدهعوامل آب وهوایی (شدت بارندگی و رگبارهای شدید، مقدار بارندگی، تدوام بارندگی)، عوامل فیزیکی (جنس زمین وخاک (سازندهای مارنی شیلی بیشترین حساسیت را دارند)، توپوگرافی و شیب منطقه، وسعت و شکل حوزه) و عوامل انسانی (بهره‌برداری غیراصولی از زمین و تغییر کاربری اراضی و کشاورزی غیراصولی، عدم تعادل بین ظرفیت مرتع و دامعدم طراحی مناسب ابنیه‌ها و سایر سازههای مسیر رودخانه و عدم وجود مدیریت جامع در حوزه¬ها) وجود مدیریت‌های بخشی باعث پدید آمدن زمین لغزش در استان شده است.
روش‌های مقابله با ناپایداری در لرستان
ساریخانی به روش‌های مقابله با ناپایداری در لرستان اشاره کرد و گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته، روش‌های متنوعی برای بهبود وضعیت دامنه‌های ناپایدار می‌توان بکار گرفت که عبارتند ازتغییر در شکل دامنه توسط تغییر در ارتفاع و شیب (به طور مثال با پلکانی کردن دامنه می توان شیب و ارتفاع را کاهش داد)، بهبود وضعیت زهکشی سطحی و داخلی دامنه برای کنترل نیروی مخرب آب،مسدود کردن شکاف ها، وجود این شکاف ها، مخصوصا در مراحل آغازین توسعه یک ناپایداری جدید، مشکل آفرین‌تر می‌شود، پر کردن این شکاف‌ها توسط مواد غیر قابل نفوذی مثل رس، بتن یا مواد نفتی می‌ تواند تا حدود زیادی از انباشته شدن آب و نفوذ آن به داخل دامنه جلوگیری کند.
وی بر ایجاد خندق و کانال انتقال آب در بالای دامنه‌ها اشاره کرد و با بیان اینکه این روش، در مورد دامنه‌‌های خاکی مشرف به مناطق مسکونی و جاده‌ها به کارگرفته ‌شود، عنوان‌کرد: استفاده از سازه‌های مهندسی از قبیل میل مهار سنگ، مهار با کابل، شاتکریت (بتن پاشی) و احداث دیواره حائل یا ضربه‌گیر در مناطق مستعد لغزش‌های سنگی و عملیات آبخیزداری بخصوص در مناطق کشاورزی و جنگلی که باعث کاهش آسیب‌پذیری پوشش این مناطق شده و همچنین باعث کنترل رسوبات و جلوگیری از ایجاد جریان‌های گِلی می‌شود.
عضو هیات علمی دانشگاه لرستان بیان کرد: استفاده از داده‌های ماهواره‌ای و مدل‌های پیش بینی خطر و پهنه‌بندی خطر زمین لغزش در لرستان و شناسایی مناطق مستعد لغزش از دیگر روش‌های مقابله با ناپایداری در استان است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/93514/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان

دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم

اتصال 232 روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت

فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی