ندای لرستان

آخرين مطالب

گذری بر حوادث مهم دوران رهبری امام خمینی (ره) مقالات

  بزرگنمايي:

ندای لرستان- تاسیس حکومت اسلامی توسط امام خمینی در سال 1357 آغاز عصر جدیدی در دنیای سیاست و ابرقدرت‌ها شرق و غرب آن زمان بود، ظهور این پدیده اعجاز انگیز قرن با رهبری دینی برایشان سخت و غیر قابل تحمل بود پس از پیروزی انقلاب کینه توزی و توطئه‌ها آغاز شد؛ جریان‌های داخل تا جنگ تحمیلی و تحریم‌ها.

اما آیت الله خمینی با درایت و کسب مشورت از نخبگان داخلی، هدایت گری توانا و رهبری هوشمند بود در سال آخر پس از کسب مشورت با دولت، سران قوا و فرماندهان نیروی‌های نظامی شجاعانه قطعنامه 598 را پذیرفت و پس از آن با صدور اطلاعیه راه را ترسیم کرد امام در سال آخر عمر سخنرانی نداشت و صرفاً پذیرفت دیدار با خانواده شهدا را بدون سخنرانی انجام دهد.

بهار 68 رسیده، امام از درد معده رنجور شده است و پزشکان با تشخیص بیماری سرطان وی را عمل می‌کنند سروده‌های عارفانه اش همه حاکی از درد فراق و بیان عطش لحظه وصال محبوب بود و اینک این لحظه شکوهمند برای او، و جانکاه و تحمل ناپذیر برای پیروانش، فرا می‌رسید.

او خود در وصیتنامه اش نوشته است: با دلی آرام و قلبی مطمئن و روحی شاد و ضمیری امیدوار به فضل خدا از خدمت خواهران و برادران مرخص و به سوی جایگاه ابدی سفر می‌کنم و به دعای خیر شما احتیاج مبرم دارم و از خدای رحمن و رحیم می‌خواهم که عذرم را در کوتاهی خدمت و قصور و تقصیر بپذیرد و از ملت امیدوارم که عذرم را در کوتاهی‌ها و قصور و تقصیرها بپذیرند و با قدرت و تصمیم و اراده به پیش بروند.

شگفت آنکه امام خمینی در یکی از غزلیاتش که چند سال قبل از رحلت سروده است؛ انتظار فرج از نیمه خرداد کشم / سال‌ها می‌گذرد حادثه‌ها می‌آید

***نوفل لوشاتو و خبرنگارانی از سراسر جهان

امام خمینی (ره) شخصیتی کم نظیر در قرن حاضر که پیش از انقلاب، ناظران جهانی، خبرنگاران و مردم جهان چندان گذشته او را نمی دانستند، مهرماه 1357 در پاریس محله نوفل لوشاتو بود که خبرنگاران سراسر جهان را به آنجا کشاند.

قرائت جدیدی به نام دین وسیاست از یک مرجع 74 ساله شیعه که همه سابقه مبارزاتیش به 14 سال پیش آنهم به وسیله سخنرانی و افشاگری برای آگاهی مردم بر می گردد آنجا که حق کاپیتولاسیون برای آمریکایی ها تصویب شد امام خمینی اعتراض شدیدکرد و منجر به تبعید ترکیه شد.

یکسال بعد به نجف تبعید و 13 سال آنجا ماند؛ سخنرانی ها، پیام ها و اظهار نظرهایش توسط شاگردان و شبکه های مردمی در مساجد سراسر کشور پخش می شد، فشار حکومت شاه بر عراق باعث تبعید وی شد اما کشورهای منطقه حضورش را نپذیرفتند و ناچار راهی پاریس شد.

چهار ماه حضوردر نوفل لوشاتو کانون خبرنگاران جهان بود اما سرنگونی رژیم شاهنشاهی و تاسیس یک حکومت جدید هیچگاه توسط سرویس های اطلاعاتی غرب و آمریکا پیش بینی نشد، تا بهمن ماه با استقبال بی نظیر مردم وارد کشور شد و این شروع نگارش تاریخ پرتلاطمی برای ایران و جهان بود.

*** استقبال بی نظیر

وقتی امام خمینی خود را مهیا کردند که وارد کشور شوند و سکان انقلاب را بدست بگیرند فرموده بودند: من ابتدا برای زیارت شهدا به بهشت زهرا خواهم رفت. ورود امام به میهن را میلیون ها نفر از تهران و سایر نقاط کشور استقبال کردند؛ از فرودگاه تا بهشت زهرا حدود 33 کیلومتر فاصله بود، برای این کار 65 هزار نفر ماموریت انتظامات را عهده دار شدند امام خمینی با استقبال بی نظیر مردمی و گل کاری کف خیابان به بهشت زهرا رسید و سخنرانی نمود و بعد از آن به مدرسه علوی منتقل شدند. (منبع: دیدار در نوفل لوشاتو، خاطرات سیاسی اجتماعی ابوالفضل توکلی بینا، به کوشش: فرامرز شعاع حسینی، موسسه چاپ و نشر عروج، 1389، صص 257-265)

*** تشکیل دولت موقت

شامگاه 14 بهمن جلسه مهمی با حضور اعضای شورای انقلاب اسلامی در اقامتگاه امام در دبستان علوی شماره 2 در خیابان عین‌الدوله ایران برگزار شد و تا ساعت 11 شب ادامه داشت. در این جلسه مهندس بازرگان به عنوان نخست‌وزیر تعیین شد و حکم وی 15 بهمن 57 صادر شد. روز 16 بهمن مراسمی در آمفی تئاتر مدرسه علوی برگزار شد و حکم نخست‌وزیری رسماً به مهندس بازرگان اعطا شد. این مراسم ساعت 5:30 بعد از ظهر با حضور جمع زیادی از خبرنگاران داخلی و خارجی، با سخنان امام آغاز شد. امام با بیان اینکه انتخاب مهندس بازرگان به پیشنهاد و نظر شورای انقلاب بوده است، گفت: «ایشان وزرای خود را تعیین می‌کنند و به ما معرفی می‌کنند تا شورای انقلاب ما که پیشنهادش و نظرش این بود که ایشان رییس دولت باشد وزرایشان را بررسی می‌کنند و انشاء‌الله مسائل بطور سهل و خوبی انجام بگیرد.» پس از پایان سخنان امام، علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی متن فرمان نخست‌وزیری بازرگان را قرائت کرد. در این پیام آمده بود: «بنا به پیشنهاد شورای انقلاب، جنابعالی را بدون در نظر گرفتن روابط حزبی وابستگی به گروهی خاص مامور تشکیل دولت موقت می‌نمایم.» در آن حکم وظایف دولت موقت نیز مشخص شده بود: «اداره مملکت، برگزاری رفراندوم تغییر نظام کشور، تشکیل مجلس خبرگان برای تصویب قانون اساسی و برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی.»

*** شروع رسمی 22 بهمن

یوم اللّه 22 بهمن، یادآور معجزه ایمان در مصاف با قدرت‌های مادی است. 22 بهمن پیش از آنکه حکایت از پیروزی ملت داشته باشد گواه کارآمدی اندیشه دینی و نقش مؤثر ایمان و باورهای دینی در پیدایش حرکت‌های فراگیر و بنیادین اجتماعی است. همین نکته مشخصه اصلی انقلاب اسلامی ایران در میان دیگر انقلاب‌های بزرگ جهان است و نیز دقیقاً همین نکته است که خشم و کینه توزی دشمنان داخلی و خارجی را برانگیخته و آنان را به موضع گیری خصمانه و مستمر بر ضد این انقلاب واداشته است.

*** رفراندم تایید انقلاب

10 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 امام خمینی پیشنهاد برگزاری رفراندوم تغییر رژیم را بیان می‌دارد نتیجه این همه‌پرسی سبز رنگ تایید جمهوری اسلامی با 2/‌98 درصد (نود و هشت ممیز 2) رای موافق بود.

امام خمینی نیز در پیامی که به مناسبت برگزاری رفراندوم صادر کردند، این روز مبارک را روز امامت و روز فتح و ظفر ملت، اعلام کردند و این رفراندوم را بی‌سابقه خواندند. در این پیام آمده بود: «من به ملت بزرگ ایران که در طول تاریخ شاهنشاهی، که با استکبار خود آنان را خفیف شمردند و بر آنان کردند آنچه کردند، صمیمانه تبریک می‌گویم… صبحگاه 12 فروردین – که روز نخستین حکومت الله است – از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست. ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند. روزی که کنگره‌های قصر 2500 سال حکومت طاغوتی فرو ریخت و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بر بست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست…»

*** آغاز تحولات بنیادی

سال 1358 را باید آغاز تحول بنیادی در نظام جمهوری اسلامی دانست نهادهای انقلابی یکی پس از دیگری تاسیس و عهده دار وظایفی چون رسیدگی به امور کشاورزی، محرومین، ساخت مسکن، تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مبارزه با بیسوادی، تاسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی، ستاد انقلاب فرهنگی، انتصاب دکتر بهشتی به دیوان عالی کشور موج خدمات به مردم آغاز شد. در عرصه روابط دیپلماتیک تسخیر سفارت آمریکا و قطع ارتباط با مصر بر سر پیمان کمپ دیوید آغاز دوران پر تلاطم بود.

*** استعفای دولت موقت

دولت موقت یک روز پس از اشغال سفارت امریکا در تهران استعفای خود را تقدیم امام خمینی (ره) کرد؛ این اقدام باعث تعبیرهای مختلفی در مورد استعفا شد و آن را با اشغال سفارت مرتبط دانستند. اما بازرگان و سایر اعضای دولت موقت آن را کاملاً رد کرده و گفته‌اند که در ماه‌های قبل، چندبار استعفا مطرح شده بود اما چون در دوازدهم آبان 1358 استعفای همه اعضای دولت به تصویب هیات دولت رسیده بود، در این تاریخ استعفا به‌طور کامل اعلام شد و گرنه رابطه خاصی با جریان سفارت نداشته است.

***جنگ تحمیلی عراق و آغاز هشت سال دفاع مقدس.

یورش وحشیانه ارتش بعثی عراق از زمین و هوا و دریا به خاک جمهوری اسلامی ایران و آغاز هشت سال دفاع مقدس رزمندگان اسلام امام خمینی، رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران و فرمانده کل قوا، رسیدگی به امور جنگ تحمیلی را بر عهده شواری عالی دفاع قرار دادند؛ این شورا به ایجاد هماهنگی میان نیروهای مسلح در جنگ، تظاهرات بر تبلیغات و اخبار جنگی، تعیین سیاست خارجی جنگ، موظف شد.

جنگ تحمیلی که با سبک سری صدام آغاز شد هشت سال بطول انجامید و موجبات خسارات زیادی شد اگر چه دستاوردهای مهمی در استقلال و پیشرفت نظامی کشور داشت.

***بهار 68 و وداع با شکوه قرن

ساعت 22 و 20 دقیقه شنبه سیزدهم خرداد ماه سال 1368 لحظه وصال بود؛ قلبی از کار ایستاد که میلیونها قلب را به نور خدا و معنویت احیا کرده بود و چه وداع با شکوهی مریدانش در بهشت زهرا برگزار کردند همان نقطه ای که مردم بی نظیر استقبالش کردند با شکوه وداعش گفتند.

اگر چه بازخوانی اندیشه‌های اجتماعی، دینی، سیاسی و اقتصادی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بسی سخت و مجالی گسترده می‌خواهد اما گذری بر حوادث مهم دوران رهبری ایشان نشان از درایت، همفکری، احترام به مردم و دین باوری در وجودش به سادگی قابل درک است امید که پیروان مکتب فقه پویای آن رهبر فقید در برنامه های اجتماعی مبتنی بر زمانه گام برداشته و در احکام اداره کشور موفق عمل نمایند.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/94146/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

دستگیری عاملان نزاع و درگیری دسته‌جمعی در خرم‌آباد

سازش 35 درصد دعاوی کارگری و کارفرمایی در لرستان

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

رفع تصرف 187 میلیارد ریالی؛ نجات طبیعت مهدیشهر از چنگال زمین‌خواران

انتصاب مدیرکل جدید آموزش و پرورش لرستان

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

انتصاب مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان

کشف انبار کالای قاچاق در خرم آباد

مصوبه اقتصادی سفر دولت به لرستان همچنان در ابهام/ازنا«فولادی»نشد!

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

ثبت همزمان تصویر 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه

اجرای طرح «همیاران طبیعت» در لرستان

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

قتل یک نفر بر اثر تیراندازی افراد ناشناس در الشتر

مشاهده چهار قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه + فیلم

تصاویری از گشت و گذار 4 قلاده خرس قهوه‌ای در لرستان + فیلم

قتل مردِ جوان با شلیک افراد ناشناس در لرستان

مشاهده 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه + فیلم

افزایش 5000 تنی تولیدات باغی در لرستان

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان برکنار شد

(ویدیو) ثبت تصاویر چهار قلاده خرس قهوه‌ای در لرستان

ثبت تصاویر چهار قلاده خرس قهوه‌ای در لرستان

مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان تغییر کرد

مشاهده چهار قلاده خرس قهوه‌ای در این استان

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

بدن انسان تا چه حد قادر به تحمل گرما می باشد؟

مغز هسته زردآلو را بخوریم یا نه؟ خواص مغز هسته زردآلو چیست؟

نکاتی مهم در مورد ضدآفتاب ها و طریقه مصرف آنها