ندای لرستان

آخرين مطالب

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت مقالات

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - شرق /متن پیش رو در شرق منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
مجلس نمایندگان آمریکا به تازگی تحریم‌های تازه‌ای برای صادرات نفت ایران وضع کرده است‌؛ تحریم‌هایی که بنادر، کشتی‌ها و پالایشگاه‌های خارجی‌ای را هم که آگاهانه نفت خام ایران را فراوری یا ارسال می‌کنند، در بر می‌گیرد. این قانون تحریم‌های ثانویه را هم بسط خواهد داد تا تمامی معاملات بین مؤسسات مالی چین و بانک‌های ایرانی تحریم‌شده برای خرید نفت و فراورده‌های نفتی را پوشش دهد. با این حال گزارش‌ها از افزایش صادرات نفت ایران حکایت دارد و تحلیلگران جهانی با اشاره به وضعیت شکننده بازار جهانی نفت می‌گویند احتمالا این تحریم‌ها اجرا نخواهد شد تا عرضه بیش از این کاهش نداشته باشد و اقتصاد جهان زیر فشار بیشتر قرار نگیرد.
تحریم تازه برای نفت ایران
مجلس نمایندگان آمریکا به تازگی تحریم‌های جدیدی برای صادرات نفت ایران به تصویب رساند که قرار است به عنوان بخشی از لایحه‌ کمک‌های خارجی آمریکا به اوکراین، اسرائیل و دیگر متحدان این کشور، در چند روز آینده در سنا تصویب شود.
به گزارش اکو ایران، این قانون تحریم‌ها علیه ایران را گسترش می‌دهد تا بنادر، کشتی‌ها و پالایشگاه‌های خارجی‌ای که آگاهانه نفت خام ایران را فراوری یا ارسال می‌کنند، دربر بگیرد. این قانون تحریم‌های ثانویه را هم بسط خواهد داد تا تمامی معاملات بین مؤسسات مالی چین و بانک‌های ایرانی تحریم‌شده برای خرید نفت و فراورده‌های نفتی را پوشش دهد.
این قانون که قرار است در یک بسته 95 میلیارد دلاری برای کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان گنجانده شود، روز شنبه با 360 رأی موافق در برابر 58 رأی مخالف به تصویب رسید.
بلومبرگ نوشته است که حدود 80 درصد از حدود 1.5 میلیون بشکه صادرات روزانه نفت ایران به پالایشگاه‌های کوچک مستقل چینی موسوم به «قوری» حمل می‌شود.
این رسانه توضیح داده است که این تحریم‌ها می‌تواند بر حجم صادرات نفت ایران تأثیر بگذارد و تا 8.4 دلار به قیمت هر بشکه نفت خام بیفزاید، این قانون همچنین شامل حق اعمال معافیت توسط جو بایدن، رئیس‌جمهوری است.
جو بایدن ممکن است تصمیم بگیرد که از این اختیار استفاده کند و تأثیر این تحریم‌ها بر قیمت‌ها را خنثی کند اما اگر دونالد ترامپ دوباره کابینه آمریکا را در دست بگیرد، ممکن است این کار را نکند.
جانت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده در ماه اکتبر این تصور رایج را رد کرد که ایالات متحده به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای نزدیکی دیپلماتیک با تهران، به تدریج اعمال تحریم‌ها را بر فروش نفت ایران کاهش داده است.
تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت
با این حال برخی تحلیلگران تردید دارند که این تحریم‌ها بر نفت ایران اعمال شود. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز اسکات مودل، مدیرعامل گروه انرژی رپیدان (Rapidan Energy Group) گفته است که «حتی اگر این طرح‌ها تصویب شوند، بعید است که دولت بایدن در اجرای تحریم‌های موجود سختگیری کرده یا تحریم‌‌های جدیدی را برای کاهش یا محدودکردن چشمگیر (صادرات نفت ایران) اعمال کند».
با وجود تمامی محدودیت‌ها، به تخمین راپیدان، صادرات نفت ایران بدون محاسبه میعانات گازی، به 1.6 تا 1.8 میلیون بشکه در روز رسیده است. مودل گفت که این رقم نزدیک به صادرات دو میلیون بشکه در روز ایران پیش از برقراری مجدد تحریم‌هاست.
تأثیر احتمالی تشدید تحریم‌ها بر قیمت بنزین هم از دلایلی است که بایدن دموکرات حرکت شدیدی برای محدودکردن صادرات نفت ایران انجام ندهد.
کیمبرلی داناوان (Kimberly Donovan)، کارشناس تحریم‌ها و مبارزه با پولشویی در اندیشکده شورای آتلانتیک هم گفته است که به دلیل نگرانی از افزایش قیمت نفت، پیش‌بینی نمی‌شود که واشنگتن محدودیت‌های کنونی را تشدید کند.
او توضیح داد: «در سال انتخابات، قیمت نفت و در نهایت بنزین به مسئله‌ای اساسی تبدیل می‌شود».
به گزارش رویترز، اجرای شدید تحریم‌‌ها می‌ تواند تلاش مقام‌های چینی و آمریکایی برای ترمیم روابط را بی‌اثر کرده و روابط پکن و واشنگتن را بی‌ثبات کند.
شرکت ورتکسا آنالیتیکس (Vortexa Analytics) که در ردیابی نفتکش‌ها تخصص دارد، تخمین زده که چین در سال گذشته رکورد 55.6 میلیون تن یا 1.11 میلیون بشکه نفت خام ایران را وارد کرده باشد. این رقم تقریبا 90 درصد از صادرات نفت خام ایران و 10 درصد از واردات نفت چین را تشکیل می‌دهد.
مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک ایران و چین هم به «شرق» می‌گوید که گرچه تحریم‌های جدید شرایط رقابت در بازار را دشوارتر می‌کند اما آمارهای بین‌المللی نه تنها حاکی از افزایش صادرات نفت ایران است که ارقام تخفیف فروش نفت ایران به چین کمتر از روسیه و ونزوئلا بوده است.
بازار نفت در مضیقه
تحلیلگرانی که معتقد هستند تحریم‌های جدید علیه نفت ایران اعمال نخواهد شد، به وضعیت شکننده بازار جهانی نفت اشاره می‌کنند.
حالا درست در شرایطی که تقاضا برای نفت افزایش داشته است، گزارش‌ها از کاهش عرضه نفت حکایت دارد. اخیرا اعضای اوپک‌پلاس تصمیم گرفتند تا یک‌ بار دیگر کاهش تولید نفت خود را تمدید کنند.
بر اساس آخرین گزارش ماهانه بازار نفت اوپک، در ماه‌های پیش‌رو، باید به مسیر حرکت بازار نفت توجه ویژه‌ای داشت تا اطمینان حاصل شود که تعادل پایدار بین عرضه و تقاضا حفظ می‌شود. این سازمان پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه خود را برای رشد تقاضای جهانی نفت در سال‌ جاری حفظ کرده و پیش‌بینی افزایش احتمالی تا دومیلیون و 700‌ هزار بشکه در روز در سه‌ماهه سوم را پیش‌بینی کرده است. مشاهدات اخیر از ارقام کلیدی در بازار حاکی از آن است که مصرف نفت از انتظارات قبلی پیشی‌ گرفته و بحث‌هایی را در مورد احتمال رسیدن قیمت نفت به صد دلار در هر بشکه در ماه‌های تابستان به راه‌ انداخته است. 
دبیرخانه اوپک در وین، بر اهمیت نظارت دقیق بر بازار نفت در بحبوحه پیش‌بینی تقاضای بالا در تابستان تأکید کرده است. اعضای اوپک‌پلاس متعهد شده‌اند تا در صورت لزوم برای ثبات بازار اقدامات لازم را به‌ عمل آورند. معامله‌گران عمده کالاهای جهان به‌طور فزاینده‌ای نسبت به چشم‌انداز بازار نفت در نیمه دوم سال‌خوش‌بین هستند، به‌ویژه پس از اینکه قیمت نفت برای اولین‌بار در چند ماه گذشته از 90 دلار در هر بشکه گذشت.
اگرچه اوپک بیشتر پیش‌بینی‌های تقاضای خود را حفظ کرده، اما تخمین‌ها را برای رشد عرضه غیراوپک حدود 100‌ هزار بشکه در روز کاهش داده و به یک‌ میلیون و 200‌ هزار بشکه در روز رسانده است. این تعدیل به‌طور مؤثر تقاضا برای نفت‌ خام خود اوپک را افزایش می‌دهد. اوپک و متحدانش که مجموعا اوپک‌پلاس نامیده می‌شوند، در حال‌ حاضر کاهش تولید داوطلبانه حدود دو میلیون بشکه در روز را اجرا می‌کنند، سیاستی که در نشست آتی آنها که برای اول ژوئن برنامه‌ریزی شده‌ است، احتمالا تمدید خواهد شد.
این موضوع در حالی رخ می‌دهد که نگرانی‌ها برای افزایش تنش در خاورمیانه باعث شد قیمت نفت برنت از 90 دلار عبور کند اما پس از کاهش تنش‌ها در خاورمیانه قیمت‌های جهانی نفت خام کاهشی شد و دیروز دوشنبه به 86 دلار و هشت سنت برای هر بشکه رسید.
نگرانی‌ها برای قیمت نفت سبب شد که آمریکا ذخایر نفت خود را افزایش دهد
داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا هفته گذشته نشان داد ذخایر نفت خام آمریکا دو میلیون و 700 هزار بشکه افزایش داشته است که حدود دو برابر پیش‌بینی تحلیلگران بود. تحلیلگران افزایش یک میلیون و 400 هزار بشکه‌ای را برای ذخیره‌سازی آمریکا پیش‌بینی کرده بودند.
قیمت بالای نفت اقتصاد آمریکا و اروپا را زیر فشار قرار می‌دهد
در سال‌ 2022، قیمت نفت به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین به بالای صد دلار در هر بشکه رسید‌ و تقاضا بیش از دو میلیون و 500‌ هزار بشکه در روز افزایش داشت و تورم آمریکا به مرز 10 درصد رسید.
در همین ارتباط، کریس هیر اقتصاددان ارشد در HSBC، اظهار کرد که افزایش مستمر و 10‌ درصدی قیمت نفت خام، به‌طور معمول بین 0.1 تا 0.2 درصد به تورم در بریتانیا اضافه می‌کند. به گفته اشلی وب، اقتصاددان بریتانیایی در کپیتال اکونومیکس، این امر به‌ویژه در بخش خدمات مشکل‌ساز خواهد بود، جایی ‌که رشد نرخ تورم، از دیرباز اثر ملموسی بر مشاغل خدماتی انرژی‌محور، مانند حمل‌ونقل و حتی فعالیت هتل‌ها و رستوران‌ها داشته‌ است. 
لازم به ذکر است آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود پیش‌بینی رشد تقاضای نفت خام را برای ادامه سال‌ جاری میلادی، با استناد به مصرف پایین‌تر از حد انتظار نفت در کشور‌های عضو اوئی‌سی‌دی و افت فعالیت صنایع، کاهش داد.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/948888/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تفاوت روسیه پوتین با شوروی در آستانه سقوط

آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟

الزام دارندگان پروانۀ دفاتر پیشخوان خدمات دولت به دریافت شناسه یکتا

جلوگیری از دف‌ نوزای نوازنده زن در مراسم یادبود شهید مطهری/ ویدئو

همه محور‌های مواصلاتی لرستان باز هستند

بازگشت پرواز تهران ـ خرم‌آباد ‌به مبدأ در پی شرایط بد جوی

ثبت 108 میلی‌متری باران در رومشکان

کشف جدیدی در مورد صاعقه برای اولین‌بار در جهان

ثبت 112 میلی‌متری باران در رومشکان

برق شهر معمولان وصل شد

ریزش سنگ در جاده پلدختر - خرم‌آباد

شناسایی 33 مورد سه قلوزایی در لرستان

استاندار لرستان از طرح نهضت ملی مسکن بروجرد بازدید کرد

تلاش برای هدایت آب‌های سطحی و رفع آب‌گرفتگی در جاده‌های لرستان

ریزش سنگ در جاده پلدختر ـ خرم‌آباد

آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های ایفای تعهدات ارزی سال 1401 اعلام شد

آب‌گرفتگی شدید در روستاها و جاده‌های پلدختر

ثبت 108 میلی‌‌متر بارش باران در رومشکان

ریشه‌یابی تروریسم شرقی در افغانستان

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از اختصاص 10 همت برای کادر درمان خبر داد

بارش باران و باز هم آب‌گرفتگی خیابان‌های لرستان‌ + فیلم‌

طغیان آبشار «آب تاف» پلدختر

پرواز تهران - خرم‌آباد به فرودگاه مهرآباد بازگشت

آن چه می‌خورید می‌تواند ژن‌های فرزندان و نوه‌های تان را تغییر دهد/ به این دلیل چیپس نخورید!

کارشناس سیاستگذاری مسکن: ملک مصرفی افراد مشمول مالیات بر عائدی سرمایه نمی‌شود

نمایی از جاری‌شدن آبشارهای «مخملکوه» لرستان

انتقاد از فروش لباس‌های غیرمأنوس با فرهنگ ایرانی در بازار

فیلم/شکل‌گیری ده‌ها آبشار ساعتی در مخملکوه خرم‌آباد

بازرسان آژانس در ایران؛ از «البرادعی» تا «گروسی»

پرترددترین فرودگاه‌های جهان در سال 2024 کدامند؟

شناسایی 3054 کودک مشمول قانون حمایت از جمعیت در لرستان

فراخوان سومین جشنواره پرچمداران انقلاب اسلامی در لرستان

بارش شدید و رگباری باران در خرم‌آباد

آبشارهای ساعتی مخمل‌کوه خرم‌آباد راه افتادند! | ویدئو

ثبت 37 میلیمتر بارندگی در لرستان

شرکت در انتخابات هم حق است هم وظیفه

مفاهیم جان‌بخش اسلامی از مرزها بیرون رفته است

روایت «آکسیوس» از توافقی که تنها امید بایدن است

توافق ایران و امارات برای تقویت همکاری‌های تجاری

همتی در پاسخ به انتقادات: بنده مانند رئیس جمهور به آمار بانک مرکزی استناد کرده‌ام

پیش‌بینی آغاز تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تا 2 ماه آینده

امکان تامین نهاده دام و طیور با کشت فراسرزمینی

عکسی جالب و دیده نشده از محسن چاوشی به همراه مادرش در ماسوله/ عکس

ضرورت نظارت بیشتر بر پرداخت وام نهضت ملی مسکن

آینده برای لرستان روشن است/ لزوم مشارکت حداکثری در انتخابات

توضیحات فولاد ازنا در مورد یک خبر

جزئیات بارندگی‌ها در لرستان/ ثبت بیشترین بارش‌ها در رومشکان

اینفوگرافی/ 8 نشانه ای که به شما می‌گوید فرزند باهوشی دارید

شکل‌گیری ده‌ها آبشار ساعتی در مخملکوه خرم‌آباد

خاورمیانه 2050 چه شکلی است؟