ندای لرستان

آخرين مطالب

موج خدمت تا رسیدن سیلزدگان به ساحل آرامش ادامه دارد مقالات

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم آباد - فروردین امسال همزمان با وقوع سیل ویرانگر در پلدختر، موجی از خدمت رسانی به این مناطق از سوی مردم ، دستگاههای دولتی و نیروهای نظامی و سازمان های مردم نهاد براه افتاد که این موج همچنان در این مناطق به حرکت خود ادامه می دهد.

به گزارش ایرنا، در سیل نوروزی لرستان جریان آب آشامیدنی 796 روستا و 15 شهر، سامانه مخابراتی 9 شهر، شبکه دیتای 360 روستا، گاز 173 روستا و سه شهر و راه 780 روستای استان در سیل فروردین ماه قطع شد که طی یک هفته بخش بسیاری از این خدمات برقرار گردید.
همزمان در این روز به دلیل قطع لوله پلی اتیلن غرب کشور در لرستان به همراه انفجار و آتش سوزی، خطوط تغذیه 7 استان نیز دچار مشکل شد.
سیل فروردین امسال موجب خسارت 8 هزار میلیارد تومانی به زیرساختها و 1500 میلیارد تومانی بخش کشاورزی لرستان شد و 41 هزار واحد مسکونی و تجاری را نیز متضرر کرد.
گفته می شود با وقوع سیلاب در اراضی، باغات و واحدهای دامی و پرورش آبزی، کمیابی و یا گرانی قابل توجه برخی از محصولات همچون برنج، انجیر، انار، قزل آلا و حتی فرآورده های پوشتی و لبنی نیز دور از احتمال نیست.
18 هزار فرصت شغلی بر اثر سیل لرستان از دست رفته و سه هزار و 950 واحد صنفی با برآورد خسارت 6 هزار و 400 میلیارد ریال بر اثر سیل آسیب دیده اند.
114 واحد صنعتی با برآورد 300 میلیارد ریال خسارت دیده و زیرساخت های 17 واحد در شهرک ها و نواحی استان نیز خسارت بیش از 300 میلیارد ریالی سیل را متحمل شدند.
در حالیکه خسارت و تبعات سیل لرستان بیشتر متوجه پلدختر، معمولان، چگنی و خرم آباد بود اما تمامی شهرهای استان و 1200 روستا درگیر شدند و تلاش برای جبران بخشی از خسارت ها پس از گذشت سه ماه همچنان ادامه دارد.
برآورد سیل به زیرساخت های لرستان 100 هزار میلیارد ریال عنوان شده، رقمی که به گفته مسئولان با روال های عادی تخصیص اعتبارات برای استان محرومی چون لرستان دهها سال طول می کشد تا این استان به روزهای قبل از فاجعه بازگردد.
کارشناسان و مسئولان اتفاق نظر دارند اصلی ترین راه نجات لرستان و پیشگیری از وقوع اینچنین حوادثی، علاوه بر اجرای طرح های آبخیزداری، سدسازی در ابعاد کلان است که البته با تحقق این مهم و نجات لرستان، از سرازیر شدن میلیاردها متر مکعب آب به خوزستان و بروز مشکلات جدی در این استان نیز جلوگیری خواهد شد.
وقوع سیل نوروز 98 در لرستان و طغیان رودخانه‌ها و رواناب‌ها به زندگی مردم و تخریب زیرساخت ها ضرورت احداث سدهای بزرگ و تاثیرگذار در استان را بیش از پیش نمایان کرد.
به گزارش ایرنا لرستان به دلیل داشتن شیب تند و جغرافیای کوهستانی مستعد بروز سیلاب و طغیان رودخانه‌ها است که وقوع سیل فروردین امسال علاوه بر هزاران میلیارد تومان خسارت به استان موجب جاری شدن آب به پایین دست و پر شدن سدهای خوزستان و بروز سیل در آن استان نیز شد.
در جریان سیل اخیر بزعم مسئولان استانی و کشوری نیاز به احداث سد در لرستان مورد تاکید قرار گرفت و این موضوع در جلسات و بازدیدهای مختلف بارها تکرار و تاکید شده است.
**شناسایی 436 نقطه سیل گیر در لرستان
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان می‌گوید: 436 نقطه سیل خیز در این استان شناسایی شده که نشان می‌دهد لرستان یکی از پنج استان سیل خیز کشور است و 130 رودخانه دائمی و فصلی در لرستان وجو دارد که طول آن‌ها در مجموع به 9 هزار کیلومتر می‌رسد.
رضا میرزایی افزود: شهرستان‌ها و بیشتر روستاهای پرجمعیت لرستان یا در کنار رودخانه‌های پرآب قرار دارند یا رودخانه‌ها از وسط شهرها عبور می‌کند.
به گفته وی ساخت و سازهایی که در ادوار گذشته در حاشیه رودخانه‌ها انجام شده بیش‌تر در حریم و بستر سیلابی رودخانه‌ها بوده که این موضوع سبب‌شده که ظرفیت آبگذری رودخانه‌ها در داخل شهرها به شدت کاهش یابد و در مواقع بروز سیلاب حتی با دوره‌های بازگشت کوتاه‌مدت پنج و 10 ساله ما متحمل خسارت شویم.
وی ادامه داد: لرستان به لحاظ شرایط زمین‌شناسی، گسترش سازندهای ریزدانه، توپوگرافی کوهستانی و میانگین بالای بارش‌ها با 436 نقطه سیل‌خیز یکی از پنج استان اول سیل‌خیز کشور است و در بین شهرستان‌های استان نیز به‌ترتیب پلدختر و خرم‌آباد رتبه اول و دوم را دارند.
میرزایی بیان کرد: در سال‌های خشکسالی هم در این دو شهر با مشکلات آب‌گرفتگی معابر روبه‌رو هستیم.
وی اضافه کرد: سیلابی که در پنجم و ششم فروردین رخ داد با دبی سه هزار و 350 مترمکعب در ثانیه خساراتی را به زیرساخت‌های لرستان و به‌ویژه شهرستان‌های خرم‌آباد و پلدختر وارد کرد.
میرزایی گفت: همچنین سیلاب دوم که در هزار سال اخیر بی‌سابقه بود با دبی بیش از پنج هزار مترمکعب در ثانیه باعث شد رودخانه کشکان خسارت بالایی به شهرستان‌های پلدختر، معمولان، خرم‌آباد و روستاهای مسیر وارد کند که تمام این موارد ضرورت احداث سد در استان را بیان می‌کند.
**سهم اندک لرستان از برداشت آب / برداشت 200 میلیون از میلیاردها مترمکعب
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان نیز گفت: بدون شک سیل فروردین ماه آخرین حادثه در لرستان نیست چراکه این منطقه از اصلی ترین حوزه‌های آبخیز کرخه و دز و از استان‌های پرآب کشور محسوب می‌شود.
احمد مرادپور اضافه کرد: 80 درصد وسعت لرستان کوهستانی و شیب منطقه بسیار تند است که همین امور موجب می‌شود بارش‌ها به سرعت تبدیل به سیلاب شوند.
وی گفت: سیل علاوه بر خسارت میلیاردی به زیرساخت‌های استان به تهدیدی برای خوزستان تبدیل می‌شود که باید چاره اندیشی منطقی صورت گیرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با بیان اینکه 10 سد بسیار کوچک استان تاکنون تکمیل نشده تصریح کرد: حجم آب وردی به استان چهار و حجم آب تولیدی آن هشت میلیارد متر مکعب است.
مرادپور گفت: بر اساس اعلام وزارت نیرو پنج تا 15 درصد از آب ورودی و 40 درصد از آب تولیدی باید در استان نگهداری شود که با این احتساب، باید برداشت آب در لرستان پنج میلیارد متر مکعب باشد در حالی که این رقم اکنون تنها 200 میلیون متر مکعب است.
وی ادامه داد: طی 27 سال گذشته آبخیزداری در لرستان تعطیل بوده و اعتباری در این خصوص تخصیص نیافته است.
وی با تاکید بر اینکه در آبخیزداری و تخصیص آب به لرستان ظلم تاریخی شده گفت: وزیر نیرو نیز در سفر به استان ضرورت بازنگری تخصیص‌های را پذیرفت که انتظار می‌رود با همکاری مجلس و دولت، لرستان در این زمینه دیده شود.
مرادپور افزود: 40 درصد روستاهای لرستان خسارت جدی از سیل دیده‌اند که با توجه به زیرآب رفتن برخی روستاها و منازل شهری، اکنون مشکل اصلی سیلزدگان، اسکان است.
**آسیب پذیری لرستان در مقابل سیل
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان تاکید کرد: نبود طرح‌های آبخیزداری و سد، دست درازی به حریم و بستر رودخانه و ساخت و ساز در این مناطق، موجب آسیب پذیری استان در مقابل سیل شده است.
مرادپور تصریح کرد: علیرغم تمامی اقدامات، پیشگیری‌ها، هشدارها و اخطاریه‌ها اما سیل موجب بروز خسارت جدی در این استان شده که اصلی ترین راهکار جلوگیری از بروز چنین حوادثی اجرای طرح‌های آبخیزداری و احداث سدهای بزرگ است.
وی با انتقاد از کوچک شدن دهانه کشکان در ورودی پلدختر گفت: بر اساس عکس‌های هوایی سال 43، هیچ ساخت و سازی در غرب این شهر وجود نداشته اما در دهه‌های گذشته با ساخت و ساز در مسیر اصلی رودخانه، و گسترش سازه‌های انسانی به بستر کشکان، شرایط برای بروز خسارت‌ها فراهم شد.
وی با انتقاد از بی توجهی به طرح‌های آمایش سرزمین گفت: این طرح‌ها آماده می‌شود ولی در عمل اجرایی نمی‌شود وگرنه چرا باید فرمانداری دوره چگنی میان مسیل رودخانه احداث و به عنوان اولین ساختمان دچار آبگرفتگی شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان اظهار داشت: ساختمان‌های اداری پلدختر در غرب این شهرستان و در مسیر سیل احداث شده بودند که بسیاری از انها از جمله فرمانداری، شهرداری و ثبت اسناد به زیر آب رفت که در اینده به دلیل از بین رفتن اسناد کاغذی، مشکلات جدیدی نیز ایجاد می وشد.
مرادپور سد کوچک مروک را نجات بخش دورود در سیل امسال دانست و اضافه کرد: 120 کیلومتر دیواره ساحلی در مسیر کشکان از بین رفته که بازسازی ان زمانبر و پرهزینه است.
**600 کیلومتر از جاده های لرستان در سیل ناپدید شد / خسارت 100 هزار میلیارد ریالی به زیرساخت ها
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان ادامه داد: بر اثر وقوع سیل در نوروز امسال یکهزار و 200 کیلومتر از جاده های استان خسارت دیده که نیمی از این تعداد به طور کامل از بین رفته و اثری از ان باقی نمانده است.
مرادپور افزود: مابقی راهها نیز خسارت جدی دیده که بهسازی ان زمانبر و هزینه بر است.
وی اظهار داشت: همچنین بیش از یکهزار دهنه پل های استان بر اثر سیل اخیر آسیب جدی دیده اند که از این تعداد 206 دهنه پل بطور کامل تخریب شده و باید دوباره احداث شوند.
وی راه های ارتباطی را اصلی ترین شریان زندگی بشر دانست و گفت: در سیل اخیر 19 استان کشور برای بازگشایی راههای آسیب دیده از سیل به کمک لرستان آمده و راههای آسیب دیده را بطور موقت ترمیم کردند.
مرادپور تصریح کرد: به طور قطع برای ساخت مجدد راههای تخریبی استان نیازمند کمک های ملی هستیم.
**پرداخت تسهیلات روند ساخت و سازها را در مناطق سیلزده تسریع می کند
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان در خصوص روند پرداخت تسهیلات در بازسازی گفت: جهت افزایش روند بازسازی مناطق سیلزده در پرداخت تسهیلات باید تسریع شود.
مراد پور بیان کرد: مجموع پرونده‌هایی که در بخش تعمیردر مناطق سیلزده تشکیل شده 16 هزار و 487 پرونده است که هفت هزار و 680 مورد برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده اند.
وی افزود: اکنون حدود 5هزار تن سیمان رایگان بین سیلزدگان توزیع شده است.
وی با اشاره به شرایط اسکان و چادر نشینی برخی سیلزدگان اظهار داشت: بنا بر دستورسازمان هلال احمر چادرهای بدون سکنه و ظاهری هلال احمر استان جمع اوری می‌شوند.
مرادپور با بیان اینکه اغلب چادرها در مناطق سیلزده خالی هستند، اظهار داشت: ساخت و سازها در مناطق سیلزده لرستان جدی تر شده و هرچه پرداختی وام‌های تعمیری و احداثی بیشتر شود ساخت و سازها تسریع خواهد یافت.
**11 هزار خانه سیلزده روستاهای لرستان درجاساز می شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: 11 هزار واحد مسکونی در یکهزار و 120 روستای استان که خسارات سیل را متحمل شده اند، به صورت درجاساز احداث می شوند.
مرادپور افزود: در سیل اخیر واحدهای مسکونی یکهزار و 600 روستای استان آسیب دیده است.
وی اظهار داشت: از این تعداد، یکهزار و 120 روستا درجاساز است، 38 روستا باید به صورت کلی یا موضعی جابجا شود و مابقی نیز نیاز به تعمیر واحدهای مسکونی دارند.
وی با اشاره به جابجایی کلی هفت روستا ادامه داد: تاکنون مشکل تامین زمین پنج روستا حل شده که در حال تهیه نقشه و تسطیح هستند و برای روستاهای مورانی و بابازید تاکنون زمینی تامین نشده و پیگیری های لازم ادامه دارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان در خصوص روستای چم مهر پلدختر گفت: چم مهر بالا و پایین 325 واحد مسکونی دارد که با توجه به مخالفت برخی ساکنان برای جابجایی و اصرار برخی دیگر برای ماندن در محل فعلی، تاکنون کار ساخت و ساز و بازسازی آن آغاز نشده است.
مرادپور ادامه داد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز ایمن سازی دیواره رودخانه در محل این روستا را در صورت ماندن در مکان فعلی تقبل کرده اما مردم به دلیل اختلاف تاکنون اجازه عملیات اجرایی را نداده اند.
وی گفت: شورا، دهیار، بخشدار و نماینده بنیاد مسکن مکلف هستند تا یک هفته نسبت به تهیه زمین جدید برای انتقال کل روستا و جلب رضایت اهالی اقدام کنند در غیر اینصورت با انجام نظر سنجی از مردم به صورت مستند، نسبت به رای غالب ساکنان منطقه تصمیم گیری و کار اجرایی آغاز خواهد شد.
وی با ابراز نارضایتی از روند احداث واحدهای درجاساز افزود: اولویت بازسازی با واحدهای تعمیری، درجا ساز و جابجایی ها بوده و تاکنون تنها 430 واحد برای درجاسازی پی کنی شده که این تعداد قابل قبول نیست.
مرادپور ادامه داد: سیل به 18 شهر و یکهزار و 200 روستای استان خسارت زد، یکهزار و 855 واحد شهری و 15 هزار و 550 واحد مسکونی روستایی به طور کامل تخریب شده، پنج هزار و 875 واحد مسکونی شهری و 12 هزار و 247 مسکن روستایی نیز آسیب دیده اند و نیازمند تعمیر هستند.
**بازدید هیات ویژه گزارش ملی سیلاب از لرستان
وی اضافه کرد: اعضای کارگروه مهندسی رودخانه و سازه های هیدرولیکی هیات ویژه گزارش ملی سیلاب ماه جاری از مناطق سیلزده لرستان بازدید کردند.
مرادپور افزود: هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب به دستور رئیس جمهوری و با تشکیل 15 کار گروه متشکل از اعضای هیأت علمی و متخصصان در حوزه‌های مختلف برای بررسی دقیق سیلاب‌های اخیر کشور اواخر فروردین امسال آغاز بکار کرد.
به گفته وی رئیس جمهوری در تاریخ 27 فروردین ماه در حکمی به محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران مأموریت داد تا ریاست هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها با عضویت شخصیت‌های علمی مستقل و خبره در تخصص‌های مرتبط را به عهده گرفته و ظرف شش ماه گزارش ملی این رخداد را ارائه کند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با اشاره به دیدار با این هیات گفت: نبود طرح‌های آبخیزداری و سد، دست درازی به حریم و بستر رودخانه و ساخت و ساز در این مناطق، موجب آسیب پذیری استان در مقابل سیل شده است.
** 10 هزار و 350 میلیارد ریال کمک بلاعوض برای جبران خسارت سیل لرستان اختصاص یافت
استاندار لرستان نیز گفت: دولت 10 هزار و 350 میلیارد ریال کمک بلاعوض برای جبران خسارت های سیل در حوزه‌های مختلف به استان اختصاص داده است.
سید موسی خادمی افزود: به همین منظور در حوزه مسکن چهار هزار و 900 میلیاردریال، بخش کشاورزی 2 هزار و و 950 میلیاردریال و بخش عمرانی 2 هزار و 500 میلیارد ریال در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: در حوزه راه‌ها و بخش انرژی نیز نیازمند اعتبار هستیم که در صورت تعیین و تصویب آن، کارهای اساسی‌تری انجام خواهد شد.
وی به توزیع اقلام توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) اشاره کرد و افزود: حدود 10 هزار بسته در استان توزیع خواهد شد که طبق آخرین گزارش تاکنون حدود یکهزار مورد در اختیار افراد واجد شرایط قرار گرفته است.
استاندار لرستان تصریح کرد: در این بخش نواقصی وجود دارد که برای رفع آن باید به طور حضوری و میدانی روستا به روستا را بررسی کرد تا افرادی که مستحق دریافت این اقلام هستند مشخص شوند.
خادمی با اشاره به برگزاری مستمر جلسات قرارگاه نوسازی و بازسازی مناطق سیل‌زده استان گفت: با پیگیری‌های انجام شده در این قرارگاه، تمامی بانک‌ها ابلاغیه را از بانک های مرکز دریافت کرده و در حوزه پرداخت تسهیلات مسکن و کشاورزی باید تسریع کنند.
وی با تاکید بر لزوم تسریع در معرفی افراد واجد شرایط از طرف بنیاد مسکن افزود: جهاد کشاورزی نیز در سامانه سجاد پرونده‌ها را وارد کرده و نسبت به معرفی کشاورزان آسیب دیده به بانک‌ها اقدام کند.
استاندار لرستان افزود: مردم باید تا پایان خرداد ماه نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند چراکه افرادی که بعد از تاریخ مقرر ثبت نام نکنند از لیست خارج شده و نمی تواند از امکانات دولتی استفاده کنند.
**پرداخت 10 هزار میلیارد ریال تسهیلات به سیلزدگان لرستان
استاندار لرستان ادامه داد: همچنین 10 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی به سیلزدگان این استان پرداخت می شود.
خادمی با تاکید بر تسریع پرداخت وام ها بیان کرد: با توجه به اینکه بانکها ابلاغیه جدید را جهت پرداخت تسهیلات از محل قرض الحسنه دریافت کرده اند، در امر پرداخت وام ها باید سرعت بیشتری ایجاد شود.
وی با بیان اینکه در این راستا بانک ها تعامل خوبی دارند، اظهار داشت: اغلب مواردی که به بانکها معرفی شد، تسهیلات دریافت کرده اند.
خادمی ادامه داد: مقدمات کار برای شروع ساخت مسکن در مناطق سیلزده استان فراهم شده و در بیشتر موارد زمین مورد نیاز مهیا شده است.
وی عنوان کرد: در مورد ساختمان های تخریبی که محلی برای اسکان مالکان آنها وجود ندارد، اجاره بها و تسهیلات معیشتی نیز کامل پرداخت می شود.
استاندار لرستان همچنین گفت: در مکان هایی که ساخت اتاقک لازم باشد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مساعدت لازم را انجام می دهد.
خادمی با بیان اینکه در تامین منابع مالی برای سیلزدگان مشکلی وجود ندارد، اظهار داشت: همچنین تسهلات بانکی نیز به تمام واحدها اسیب دیده پرداخت می شود.
به گفته وی در بخش کشاورزی نیز تا حدودی تامین منابع شده است.
وی افزود: تنها موردی که تاکنون تامین منابع نشده زیرساخت هایی مانند راه و آب و گاز است که دولت با جدیت در حال پیگیری تامین منابع است.
خادمی گفت: واحدهای مسکونی تخریب شده در خرم آباد نیز فردا تعیین تکلیف می شوند.
وی در خصوص انجیرستان های سیلزده در استان اظهار داشت: اغلب انجیرستان ها نیز پاکسازی شده و در این راستا اعتباراتی به جهاد کشاورزی داده شده است.
استاندار لرستان در خصوص واحدهای تجاری اسیب دیده در سیل ادامه داد: در هفته آینده جهت رفع مشکلات این واحدها جلساتی برگزار می شود و در راستای رفع مشکل آنها اقدامات لازم انجام خواهد شد.
**توزیع لوازم خانگی بین خانوارهای سیلزده به زودی آغاز می شود
استاندار لرستان همچنین گفت: مرحله نخست توزیع لوازم ضروری منزل میان خانوارهای سیلزده با اهدا این لوازم به سه هزار خانوار به زودی آغاز می شود.
خادمی با اشاره به لزوم توزیع عادلانه اقلام کمکی به سیلزدگان اظهار داشت: اقلام اهدایی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، یک اقدام ارزشمند و مناسب بوده و یکی از حلقه‌های مفقوده کمک به مردم در بحث دولت است که توانسته به خوبی این موضوع را پوشش دهد.
وی افزود: وام معیشتی و کمک‌های بلاعوض نیز به همین منظور پرداخت می‌شود اما با توجه به مشکلات جانبی زیادی که شخص سیل‌زده دارد نمی‌تواند به درستی نیازهای خود را تأمین کند.
استاندار لرستان با بیان اینکه این اقدام ارزشمند مورد استقبال قرار گرفته، تصریح کرد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که این امتیاز تبدیل به موضوع منفی نشود، چراکه اگر نتوانیم بخوبی در توزیع آن اقدام کنیم باعث نارضایتی خواهد شد.
خادمی با اشاره به 10 هزار بسته اهدایی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تاکید کرد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که این اقلام به دست آسیب دیدگان ناشی از سیل برسد.
وی ادامه داد: باید بتوانیم خدمت‌رسانی به مردم آسیب دیده از سیل را دقیق‌تر مدیریت کنیم و دستگاه‌ها بدون هماهنگی سامانه سجاد نسبت به توزیع اقلام اقدام نکنند.
وی اضافه کرد: در مرحله اول سه هزار خانوار مشخص شده که طی روزهای آتی اقلام اهدایی میان آنان توزیع می‌شود و باید همزمان با این اقدام در ساماندهی بازسازی و نوسازی خانه‌های تخریبی مناطق سیل‌زده تسریع شود.
استاندار لرستان ادامه داد: واحدهای مسکونی تخریب شده و یا واحدهایی که در حریم رودخانه قرار گرفته‌اند در اولویت ساخت و ساز قرار دارند.
خادمی تمام هدف و تلاش نظام و دولت را خدمت رسانی و ایجاد رضایت مناطق سیلزده عنوان کرد و گفت: اصل نظام حکومت‌داری خدمات‌رسانی در راستای ایجاد رضایت مردم است، چراکه این رضایت‌مندی باعث تقویت نظام خواهد شد.
** 8100و احد سیلزده لرستان کمک بلاعوض دریافت کردند
رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیلزده لرستان نیز گفت: تاکنون هشت هزار و 100 واحد سیلزده این استان کمک های بلاعوض را از دولت دریافت کرده اند.
رضا خواجه ای افزود: یکهزار و 500 واحد مسکونی آواربرداری، یک هزار واحد پی کنی و 30 واحد آرماتور بندی و نصب اسکلت شده است.
وی با اشاره به معرفی هشت هزار واحد به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات ساخت و ساز اظهار داشت: حدود پنج هزار تن سیمان رایگان نیز در مناطق سیل زده توزیع شد.
وی اضافه کرد: تفاهم اولیه با سازمان بسیج سازندگی انجام کارهای مربوط به 500 واحد احداثی روستایی و یکهزار و 600 واحد تعمیری در مناطق سیل زده لرستان منعقد شد اما مقرر شده بررسی های لازم برای اقدامات بیشتر صورت گیرد.
به گفته وی بسیج سازندگی هفت استان در کار بازسازی مناطق سیلزده مشارکت دارند.
370 میلیارد ریال کمک بلاعوض به سیلزدگان لرستان پرداخت شد
رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیلزده لرستان گفت: تاکنون 370 میلیارد ریال کمک بلاعوض به 9 هزار و 180 واحد سیلزده این استان پرداخت شده است.
خواجه‌ای افزود: 11 هزار و 500 واحد مسکونی نیز برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده‌اند.
وی اظهار داشت: با صاحبان سه هزار واحد مسکونی نیز برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن قرار داد منعقد شده است.
خواجه‌ای با اشاره به آغاز عملیات تعمیر چهار هزار واحد مسکونی بیان کرد: تا کنون به صاحبان 574 واحد صنفی و تجاری کمک‌های بلاعوض پرداخت شده و اعطای تسهیلات سرمایه‌ای نیز به زودی آغاز می‌شود.
رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیلزده لرستان گفت: کار بازسازی و تعمیر 600 واحد مسکونی سیلزده استان نیز به اتمام رسیده است.
**مشکل تسهیلات قرض الحسنه سیلزدگان برطرف می شود
رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیزهفته گذشته در حاشیه بازدید از مناطق سیلزده پلدختر گفت: مشکل مصوبه پرداخت 25 هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه به سیلزدگان تا هفته آینده (هفته جاری) برطرف و پرداخت ها آغاز می شود.
علیرضا تابش افزود: برای نخستین‌بار دولت تصویب کرده است که تا سقف 450 میلیون ریال وام بلاعوض به کسبه مناطق سیلزده داده شود.
وی با بیان اینکه اغلب سیلزدگان پلدختری وام‌های بلاعوض تعمیراتی را دریافت کرده‌اند اظهارداشت: پی‌کنی و پی‌ریزی واحدهای احداثی نیز آغاز شده و از هفته آینده تسهیلات این گروه نیز قابل پرداخت است.
تابش با اشاره به پرداخت وام بلاعوض تعمیری به واحدهای تجاری خسارت دیده، بیان داشت: همچنین پرداخت وام بلاعوض کسب و کار از هفته آینده شروع خواهد شد که این مهم به رونق و عادی‌سازی شهر کمک شایانی می‌کند.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص دیواره ساحلی پلدختر نیز گفت: طراحی مجددی توسط مهندسین مشاور ذیصلاح برای این دیواره انجام شده و پس از ارسال به وزارت نیرو و آب منطقه‌ای و در صورت تائید، اقدامات بعدی انجام می‌شود.
تابش با بیان اینکه تجهیز کارگاه و شمع‌کوبی‌های دیواره ساحلی شروع شده گفت: امیدوارم تا پایان سال جاری دیواره بسیار مستحکم و اصولی را در دو طرف رودخانه احداث کنیم.
**2 هزار و 200 میلیارد ریال به بازسازی روستاهای سیلزده لرستان اختصاص یافت
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین در جلسه قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیلزده استان گفت: 2هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی روستاهای سیلزده لرستان اختصاص یافته است.
تابش بیان کرد: نخستین اقدام در راستای بازسازی مناطق سیلزده، مطالعه‌ای جامع جهت جانمایی و بازسازی و زمین‌ها و شهر و روستا به کمک پژوهشکده سوانح طبیعی و دانشگاه تهران انجام شده است.
وی افزود: نتیجه حاصل شده در این راستا درجاسازی و حل مشکلات روستا جهت مقاوم سازی و ایجاد دیوار ساحلی و سیل بند به وسیله مهندسین مشاور در حال مطالعه است که تاچند روز اینده نتایج اعلام خواهد شد.
تابش اظهار داشت: دیواره ساحلی شهر پلدختر توسط مشاور مجرب طراحی شده و استحکام خوبی در زیرساخت‌های مناطق سیلزده استان انجام می‌شود.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین گفت: استحکام بخشی در مناطق سیلزده از اقدامات قابل توجه در بازسازی این مناطق خواهد بود.
وی یاد آورشد: اکنون با پیگیری‌های انجام شده ابلاغیه بانک مرکزی برای مدیران عامل کسب شده و سهمیه استان‌ها و شهرستان‌ها مشخص و تصویب شد و این ابلاغیه هیچ ابهامی ندارد.
تابش گفت: تسهیلات به سیلزدگان باید پرداخت شود و سپس راجع به تقسیط دستورالعمل صادر خواهد شد.
وی افزود: قسط اول تسهیلات اکنون باید در حساب افراد سیلزده قرار گرفته باشد تا افراد اقدام برای ساخت و ساز کنند.
تابش اظهار داشت: بنیاد مسکن آماده تعامل و ارائه رفاهیات برای پرسنل بانک‌ها جهت تسریع در پرداخت تسهیلات به مردم است.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: مردم آماده همکاری و ساخت و ساز هستند و با از حضور آنها جهت بازسازی و ارائه خدمات استفاده کرد و سنگ اندازی در این مسیر نشود.
وی اظهار داشت: کمک هزینه معیشتی همزمان با ساخت و سازها پرداخت شود و جهت احداث اتاقک‌ها مصالح رایگان به سیلزدگان داده می‌شود.
تابش ادامه داد: پرداخت تسهیلات 25 هزار میلیارد ریال به سیلزدگان تضمین نامه برنامه و بودجه دارد و بانک‌ها باید در این راستا تعامل لازم را انجام دهند.
**اطلاعات 8500 متقاضی طرح اشتغال عمومی در مناطق سیلزده لرستان ثبت شد
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان نیز به ایرنا گفت: با پایان مهلت نام نویسی متقاضیان حضور در طرح اشتغال عمومی مناطق سیلزده استان، اطلاعات هشت هزار و 500 نفر ثبت در سامانه و برای پالایش نهایی به تامین اجتماعی ارسال شده است.
علی آشتاب افزود: برای این مهم پس از فراخوان عمومی، 15 هزار فرم به صورت دستی در سطح استان توزیع و در پالایش اولیه، هشت هزار و 500 نفر شرایط ابتدایی این طرح را داشته که اطلاعات آنها برای بررسی وضعیت بیمه ای به تامین اجتماعی ارسال شد.
وی ادامه داد: تنها افرادی می توانند در این طرح شاغل شوند که هیچگونه بیمه فعالی در سازمان تامین اجتماعی نداشته باشند.
وی سهمیه لرستان برای اشتغال عمومی را هفت هزار و 712 نفر عنوان کرد و اظهار داشت: پیش بینی می شود در صورت ادامه روند فعلی، این طرح تا یک ماه آینده اجرایی گردد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی و مهارت افزایی مشمولان قبل از اجرای طرح گفت: این آموزش ها رایگان است و با هدف ارتقای کیفی این طرح اجرا می شود.
آشتاب تاکید کرد: افرادی که متقاضی اشتغال عمومی هستند باید علاوه بر داشتن مهارتهای لازم، در مناطق سیلزده حضور داشته و فعالیت کنند در غیراینصورت مشمول تسهیلات طرح نخواهند شد.
وی یادآور شد: در طرح اشتغال عمومی، نیروی کار برای لایروبی، بخش کشاورزی و ساخت و ساز منطقه از میان افراد مناطق سیل زده تأمین می‌شود که با هماهنگی انجام گرفته معادل دو سوم حداقل دستمزد به مدت 100 روز به افراد پرداخت می‌شود.
وی گفت: با اجرای این طرح، زمینه کاهش قیمت ساخت و ساز، پاکسازی جویبار، باغات و زمین‌های کشاورزی فراهم می‌شود و کمکی است تا این بخش‌ها سریع‌تر به فعالیت مجدد بازگردند.
**خسارت سیل 3700 واحد روستایی لرستان توسط بیمه پرداخت شد
مدیرکل امور روستایی استانداری لرستان گفت: سه هزار و 700 واحد روستایی استان که بر اثر سیل آسیب دیده بودند خسارت خود را از بیمه دریافت کرده اند.
غلامرضا عبداللهی افزود: در این راستا به سه هزار واحد خسارت های تعمیری و 700 واحد خسارت تخریب پرداخت می شود.
وی با بیان اینکه فرهنگ بیمه منازل بسیار ضعیف است اظهار داشت: سال گذشته با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و استانداری لرستان برای 74 هزار واحد روستایی بیمه نامه صادر شد.
وی ادامه داد: بابت هر واحد روستایی 250 هزار ریال به بیمه پرداخت شده که از این رقم 140 هزار ریال توسط بنیاد 110 هزار ریال توسط دهیاری ها تامین شده است.
عبداللهی با بیان اینکه خسارت بیمه به حساب روستاییان واریز می شود اظهار داشت: بر اساس بیمه نامه صادره نوع خسارت شامل سیل، زمین لرزه، صاعقه و آتش سوزی است و به همین دلیل افرادی که منزل مسکونی آنها بر اثر بارندگی آسیب دیده، خسارتی تعلق نمی گیرد.
وی توضیح داد: چنانچه واحد مسکونی 100 درصد تخریبی باشد 300 میلیون ریال و در صورت نیاز به تعمیر معادل پنج تا 90 درصد این مبلغ به حساب بیمه شدگان واریز می شود.
**معرفی 7 هزار کشاورز سیل زده به بانک برای اخذ تسهیلات
رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان نیز گفت: به دنبال نقدینگی تخصیص کمک بلاعوض به کشاورزان سیل زده استان هستیم و همزمان با این پیگیری ها تاکنون هفت هزار بهره بردار برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده اند.
عبدالرضا بازدار افزود: 14 هزار بهره بردار خسارت مستقیم از سیل دیدند که از این تعداد 7 هزار نفر تشکیل پرونده داده و به بانک های عامل معرفی شدند.
وی تاکید کرد: طی روزهای پیش رو تعداد پرونده تشکیلی بهره بردارن خسارت دیده از سیل افزایش خواهد یافت.
رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان با اشاره به خسارت 15 هزار میلیارد ریالی سیل به این بخش اظهار داشت: پیش بینی ها حاکی از ابلاغ نقدینگی طی سه روز آینده است.
بازدار ادامه داد: در راستای جبران خسارت ها همچنین نخستین بخش از تسهیلات ارزان قیمت به بانک کشاورزی استان برای پرداخت به سیل زدگان ابلاغ شده است.
وی در خصوص پاکسازی باغات انجیر و انار از بقایای سیل گفت: بخش عمده ای از کار محقق شده و تنها کمتر از 5 هکتار انجیرستان های پلدختر پاکسازی نشده که آن نیز در حال انجام است.
به گزارش ایرنا، به هر خانوار خسارت دیده سیل 50 میلیون ریال کمک بلاعوض معیشتی و 150 میلیون ریال تسهیلات بانکی با سود پنج درصد تعلق می‌گیرد.
برای بازسازی واحد مسکونی روستایی 400 میلیون ریال تسهیلات بانکی و 100 میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می‌شود که این مبلغ در مناطق شهری 500 میلیون ریال تسهیلات و 120 میلیون ریال کمک بلاعوض خواهد بود.
همچنین میزان تسهیلات و کمک‌های بلاعوض واحدهای صنفی به ترتیب 10 تا 20 و 3 تا 5 میلیون تومان اعلام شده است.
برای واحدهای صنفی احداثی نیز 5 میلیون تومان بلاعوض و 15 تا 45 میلیون تومان تسهیلات با توجه به متراژ مغازه پرداخت می‌شود.
تسهیلات سرمایه‌ای برای اجناس و موجودی واحدهای صنفی نیز از 15 تا 45 میلیون تومان است که برآورد خسارت برعهده کمیته‌ای متشکل از فرمانداری، صنعت، معدن تجارت و بنیاد مسکن است.
7269/6060

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/97038/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان

دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم

اتصال 232 روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت

فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی