ندای لرستان

آخرين مطالب

سواد رسانه ای سپر دفاعی در دنیای پرهیاهوی مجازی! اجتماعي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان- در سال 1980 بود که دنیا وارد عصر تکنولوژی های ارتباطی شد، ایران اسلامی نیز از سال 1372 با ورود اینترنت در این عرصه ورود پیدا کرد، امروزه نیز شبکه های اجتماعی با سرمایه گذاری عظیم نبض این عرصه را در اختیار گرفتند و حالا دیگر، فضای مجازی به همان معنایی که مردم در زندگی های خود با آن سر و کار دارند و هماهنگونه که مردم خود را ناگزیر از آن می بینند، وجود خود را محکم تثبیت کرده است.

بعبارتی دیگر مجال برای بحث بر سر بودن یا نبودن فضای مجازی نیست؛ چه بخواهیم چه نخواهیم هست و وجود دارد؛ آنچه باید باشد مجهز شدن کاربران به مجموعه ای از دانش ها و مهارت های قابل یادگیری است که از آنها در برابر دنیای پر ازدحام و پر شتاب فضای مجازی مصون نگه دارد در عبارتی قابل فهم مجموعه همین مهارت ها در مواجه به فضای مجازی و دنیای پیشرفته ارتباطات امروزی را سواد رسانه ای می گویند.
واقعیت انکار ناپذیر فضای مجازی وقت گیر بودن و وابستگی به این فضا است، هر کاربر روزانه در معرض هزاران، فیلم، تصویر، نوشته، تحلیل، نظرات به اصطلاح کارشناسی در عرصه های متعدد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، حتی پزشکی، تفریحی و سرگرم کننده قرار می گیرد.
عبوری حتی محدود در این دنیای شلوغ فضای مجازی حتی اگر بصورت گذرا باشد که لاجرم هم گذرا است چرا که هیچ کاربری نمی تواند تمام این موارد را با دقت از نظر بگذراند از منظر های مختلفی می تواند آسیب رسان باشد از جهتی لزوماً آنچه که در این عرصه ها در قالب های مختلف منتشر می شود نمی توانند صحیح باشند و با توجه به سهم خواهی که کاربران در به اصطلاح تولید محتوا در این عرصه دارند گاه صرفاً می تواند آنچه در معرض دید فرد استفاده کننده از فضای مجازی قرار می گیرد در حد یک نظر شخصی باشد و قابل تعمیم نیست.
دیگر اینکه نگاهی گذرا به این حجم وسیع از داده ها (فارغ از صحیح یا غلط بودن) سیری کاذب در فرد ایجاد می کند و این تصور که او به همه موارد پیرامون آگاهی پیدا کرده و نیازی به مطالعه و تحقیق بیشتر ندارد و همین ها او را بس یکی دیگر از آسیب های این عرصه است.
بعبارتی دیگر، زمانیکه هر کاربری با در اختیارداشتن تنها یک گوشی هوشمند خود را صاحب این حق می بیند که ایده پردازی کند، تصویر و ویدیو منتشر کند هم می تواند مفید باشد هم می تواند مخرب باشد، بنابراین رسیدن به یک تعادل در این میانه هر چند کاری سخت ولی امکان پذیر است که در مجموع راهکار آن ارتقای سواد رسانه ای مردم و کاربران است.
لزوماً آنچه که در فضای مجازی منتشر می شود، نمی تواند واقعیت داشته باشد و سواد رسانه ای یعنی دسترسی به یک توان قوی در عرصه تجزیه و تحلیل برای حرکت در محیط رسانه ای پیچیده امروز است.
افراد با سواد رسانه ای علاوه بر این می توانند در کنار تجزیه و تحلیلی درستی که بر داده های عرضه شده بر خود دارند می توانند با جمعبندی و تشخیص درست از نادرست یک مصرف کننده صرف در این عرصه نباشند و با درایتی به پشتوانه سواد رسانه ای خود تولید کننده محتوا باشند.
حالا دیگر زمان اینکه ارتباطات چهره به چهره میان فردی، خانواده و گروه های دوستان و آشنایان در حلقه هایی محدود انتقال دهنده فرهنگ و ارزش ها وباورها و عقاید بودند گذشته است و دنیای پیچیده رسانه ها و بخصوص با مدد گرفتن از شبکه های اجتماعی مجازی تعیین کننده هستند.
رسانه‌ها می توانند تصور و نگاه و قالب افکارعمومی را شکل دهند اما به همان نسبت سواد رسانه ای کمک می کند مردم از جامعه و واقعیت آن درک منطقی تری داشته باشند که بخصوص با گسترش فضای مجازی ضرورت مهارت سواد رسانه ای کاربران بیش از پیش حس می شود.
افراد با سواد رسانه ای یاد می گیرند چگونه یک متن رسانه‌ای را تجزیه و تحلیل کنند، پیام نهفته در یک محتوای رسانه‌ای را مورد نقد و پرسش قرار دهند همچنین یاد می گیرند چگونه پرسشگری و تفکر انتقادی داشته باشند.
بنا بر گفته کارشناسان و دانش آموختگان عرصه علوم ارتباطات؛ ارتقای آگاهی نسبت به رژیم مصرف رسانه‌ای و یا به عبارت بهتر تعیین میزان و نحوه مصرف غذای رسانه‌ای از منابع رسانه‌ای گوناگون که در یک کلام همان محتوای رسانه‌ها است یکی از فواید داشتن سواد رسانه ای است و بعبارتی افراد نسبت به اهمیت مدیریت رژیم رسانه‌ای خود (همانند رژیم غذایی) باید آگاه و حساس شوند یعنی بتوانند تصمیم بگیرند که چه مقدار از وقت خود را صرف توجه به انواع رسانه‌ها کنند.
در مجموع؛ ایجاد فضایی سالم و با امنیت بالا برای استفاده از فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی، نیازمند سواد رسانه ای است که در واقع همین سواد رسانه ای مهارتی ضروری در دنیای امروز به شمار می شود.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/97660/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

انقلابیون انتقادی

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

جشنواره «رود و ریل» در روستای بیشه لرستان برگزار شد

850 هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در سیلوهای لرستان داریم

20 تن‌ ماهی قزل‌آلا از لرستان به خارج از کشور صادر شد

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

تولید 700هزار تن آرد در لرستان

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

رفع‌تصرف 10هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در لرستان

ایستگاه پایانی مسابقات قرآن و عترت در لرستان

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای لرستان

تجلیل از خانواده‌های اعضای وابسته فرماندهی انتظامی لرستان

تجلیل از بازنشستگان فرماندهی انتظامی لرستان

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

تتو با خاکستر لمی کیلمیس، ستاره درگذشته گروه موتورهد بر روی انگشت وسط جیمز هتفیلد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

بارش پراکنده و رگباری در راه لرستان

پیش بینی ذخیره سازی بیش از 600 هزار تن گندم در لرستان

صادرات 75 تن خوراک آبزیان از لرستان به عراق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

پیش بینی بارش‌های رگباری از فردا در لرستان

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

آشیانه سری

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها