ندای لرستان
رئیس دانشگاه علمی کاربردی لرستان مطرح کرد:
لزوم کمیت‌گرایی در دانشگاه‌های علمی کاربردی
سه شنبه 31 ارديبهشت 1398 - 14:51:58
ندای لرستان - رئیس دانشگاه علمی کاربردی لرستان بر لزوم کمیت‌گرایی در دانشگاه‌های علمی کاربردی تاکید کرد.
به گزارش ایسنا منطقه لرستان، دکتر سعید فرح‌بخش در کارگاه آموزشی کارآفرینی که با حضور 100 نفر از مشاوران و مدیران مدارس استان برگزار شد، اظهار کرد: اقتصاددانان اعتقاد دارند که افزایش نقدینگی در یک بخش موجب تورم می‌شود و تورم آسیب‌های متعددی را به دنبال دارد که البته این یک اصل کلی در اقتصاد است ولی استثنائاتی هم دارند چراکه آنها معتقدند افزایش نقدینگی اگر در قسمت های مولد باشد، موجب تورم نمی‌شود.
وی ادامه داد: در دانشگاه‌ها و مراکز آلی این نسبت را می‌توان توضیح داد که افزایش کمیت در دانشگاه‌ها به طور مطلق با توجه به منابع محدود ما خیلی مطلوب نیست.
فرح‌بخش یادآور شد: در حال حاضر 2640 دانشگاه مرکز آموزش عالی با چهار میلیون دانشجو در کشور داریم که این موضوع برحسب ظاهر خوب است اما همین مسئله باعث شده، آموزش‌ها کیفی نباشد.
این عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان افزود: در کشورهای توسعه‌یافته دنیا، تعداد دانشگاه‌ها بر حسب شرایط اقتصادی و اجتماعی تعیین می‌‌شود. در این کشورها تعداد دانشگاه‌ها از کشور ما پایین‌تر است.
وی افزود: کمیت‌گرایی دانشگاه‌ها که در آموزش عالی کشور ما اتفاق افتاده است باعث مدرک‌گرایی، بیکاری فارغ‌التحصیلان و پیامدهای اجتماعی است.
فرح‌بخش تصریح کرد: دولت در سال‌های اخیر توسعه دانشگاه‌ها را سخت‌تر کرده و سیاست‌های ادغام دانشگاه‌ها را ظرف یکی دو سال گذشته دنبال کرده است.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی لرستان با بیان اینکه تعدد دانشگاه‌ها با توجه به کمک امکانات چندان موثر نیست، افزود: اما این استثنا وجود دارد که اگر افزایش تعداد دانشگاه‌ها در بخش‌های مهارتی باشد، بسیار کمک کننده به شرایط اشتغال و اقتصاد کشور است و می‌تواند در راستای حل مشکلات صنعتی و اقتصادی باشد.
وی گفت: در کشور ما با توجه به اینکه دانشگاه‌های علمی کاربردی وجود دارد، مجموعاً 15 درصد آموزش‌های این دانشگاه مهارتی است و در سند ششم توسعه پیش‌بینی شده است که ما این آموزش‌ها را به 30 درصد برسانیم.
فرح‌بخش خاطرنشان کرد: در دانشگاه علمی کاربردی با توجه به ماهیت این دانشگاه، بحث اشتغال‌زایی موردتوجه قرار گرفته است.
این مسئول دانشگاهی اظهار کرد: فارغ‌التحصیلان این دانشگاه به نسبت دانش‌آموختگان دیگر دانشگاه‌ها به راحتی نمی‌توانند در بازار کار مشغول شوند چراکه آموزش‌های مهارتی دیده‌اند.
وی ادامه داد: در آموزش و تربیت تکنسین‌ها در مقاطعی کوتاهی کرده‌ایم که امیدواریم فرصت‌هایی پیش آید که این خلأ را حفظ کنیم.
فرح‌بخش اضافه کرد: دانشگاه علمی کاربردی، محیط آموزشی سیال است که رشته‌های بروز را راه‌اندازی می‌کند. این دانشگاه 800 رشته در حوزه‌های مختلف دارد که‌هایی که نیاز بازارکار هستند در این دانشگاه تأسیس می‌شوند.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی لرستان تصریح کرد: دانشگاه علمی کاربردی، دانشگاهی مهارتی است و بیشتر آموزش‌ها از طریق برگزاری کارگاه‌ها به دانشجویان منتقل می‌شود.
انتهای پیام

http://www.Lor-Online.ir/fa/News/93672/لزوم-کمیت‌گرایی-در-دانشگاه‌های-علمی-کاربردی
بستن   چاپ