ندای لرستان

آخرين مطالب

خیابان‌های خالی از پل‌های عابر مقالات

خیابان‌های خالی از پل‌های عابر

  بزرگنمايي:

ندای لرستان- در ادامه این مطلب آمده است: سازه‌ای که ساخت آن مدت‌هاست در دستور کار شهرداری بسیاری از شهرهای کشور قرار دارد و هر روز بر تعداد آن افزوده می‌شود.
با این حال یکی از مشکلات شهر خرم‌آباد، کمبود پل‌های عابر پیاده غیرمکانیزه است.
بسیاری از خیابان‌ها و بلوارهای پرتردد خرم‌آباد فاقد چنین سازه‌ای هستند. این در حالی است که وجود این پل‌ها یک ضرورت است تا آمار تصادف‌های رانندگی درون‌شهری کاهش یابد.

شهری با پل‌های کم
یکی از شهروندان در این زمینه می‌گوید: خرم‌آباد شهر پرجمعیتی است و خدمات شهری باید با جمعیت آن همخوانی داشته باشد. یکی از این خدمات نصب پل عابر پیاده در نقاط مختلف شهر است که کمبود آن احساس می‌شود.
«مجتبی وحدتی» با بیان این‌که سرعت بالای خودروها و حجم بالای تردد عابران نصب پل‌های عابر پیاده به خصوص پل‌های مکانیزه را ضروری کرده است، می‌افزاید: نصب پل‌ عابر پیاده به تسهیل عبور و مرور شهری و کاهش ترافیک بسیار کمک می‌کند.

وقوع حوادث مرگبار
یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: کمبود پل‌ عابر پیاده در خرم‌آباد ایمنی و گاه جان شهروندان را به خطر می‌اندازد.
اطراف بلوارهای این شهر واحدهای مسکونی زیادی ساخته شده‌اند و شهروندان برای انجام کارهای روزمره خود مجبورند در طول روز بارها از عرض خیابان‌ها عبور کنند.
«هدایت‌الله الماسی» بیان می‌کند: از سوی دیگر، بیشتر خودروها هنگام عبور از بلوارها سرعت مطمئنه را رعایت نمی‌کنند و همین موضوع خیلی اوقات باعث وقوع حوادث مرگبار می‌شود.

استقبال سرد از پل‌های قدیمی
رئیس پلیس راهور لرستان درباره نیاز خرم‌آباد به پل‌‌های عابر پیاده می‌گوید: یکی از ساده‌ترین کار‌هایی که برای ایمنی شهروندان در زمان تردد و عبور و مرور انجام می‌شود، نصب پل عابر است که می‌تواند کمک شایانی به کاهش ترافیک و تصادفات کند.
سرهنگ منوچهر مرادی می‌افزاید: البته در کنار نصب این سازه باید به فرهنگ‌سازی عمومی و نیز نوسازی پل‌ها هم توجه شود. در برخی از نقاط شهر پل عابر نصب شده است اما برخی از شهروندان به استفاده از آن تمایل ندارند چون خیلی از این پل‌ها قدیمی و غیرمکانیزه هستند.
وی می‌گوید: البته سالمندان و افرادی که با کودکان خود در شهر تردد می‌کنند، برای بالا رفتن از پل‌های قدیمی دچار مشکل می‌شوند و عملا نمی‌توانند از آنها استفاده کنند.

نیاز شهر به 12 پل عابر پیاده
رئیس پلیس راهور لرستان ادامه می‌دهد: در کل شهر خرم‌آباد فقط یک پل مکانیزه نصب شده که آن هم به دلیل داشتن نقص فنی و قطع برق در برخی روزها مورد استقبال شهروندان قرار نمی‌گیرد.
سرهنگ مرادی می‌گوید: طبق بررسی‌های پلیس راهور استان، خرم‌آباد به 12 پل عابر پیاده جدید نیاز دارد. این نیازسنجی براساس حجم تردد خودروها، نبود گذرگاه ایمن و تعداد تصادفات رانندگی انجام شده است.
وی اظهار می‌کند: در محدوده بلوار کریم‌خان، بلوار بهارستان، خیابان شریعتی، بلوار 60 متری، پل آیت‌الله کمالوند، خیابان انقلاب، بلوار ولایت و شهرک پارسیلون به دلیل تردد بالای خودروها و نبود گذرگاه ایمن، نصب پل عابر پیاده ضروری است.

ترغیب شهروندان به استفاده از پل
رئیس پلیس راهور لرستان در بخش دیگری از صحبتش به لزوم فرهنگ‌سازی برای استفاده شهروندان از پل عابر اشاره می‌کند و می‌گوید: برای استفاده از هر وسیله عمومی یا شیوه درست رانندگی، عبور از پل عابر، استفاده از کمربند و... نیازمند فرهنگ‌سازی‌های لازم هستیم اما بین این موارد استفاده از پل عابر پیاده باید در اولویت قرار بگیرد و در این زمینه به همکاری همه سازمان‌های مرتبط نیاز داریم.
وی اظهار می‌کند: در برخی موارد غیراستاندارد بودن پله‌های پل عابر پیاده دلیلی برای عدم استفاده از آن عنوان می‌شود که برای رفع این مشکل می‌توان استاندارد‌سازی و سایر تدابیر را در نظر گرفت.
سرهنگ مرادی می‌گوید: وجوه حاصل از جریمه‌های رانندگی به حساب خزانه واریز و طبق قانون بخشی از آن به شهرداری و بخشی به اداره راه و شهرسازی برای درست کردن راه‌ها و پل‌ها و دیگر موارد پرداخت می‌شود.
وی اضافه می‌کند: نصب پل عابر پیاده از وظایف شهرداری است و این نهاد باید پای کار بیاید.
درست است که نصب این‌گونه پل‌ها هزینه‌بر است، اما نیاز نیست همه پل‌ها همزمان در مناطق مختلف نصب شوند.
می‌توان در هر بازه زمانی نصب یک پل را در اولویت کاری قرار داد تا بالاخره بتوانیم به نصب پل‌ها خاتمه دهیم.

نقش پل عابر پیاده در کاهش ترافیک
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری خرم‌آباد هم در این باره می‌گوید: برای حفظ ایمنی و رفاه حال شهروندان پل‌های عابر پیاده نصب می‌شود و یکی از وظایف شهرداری، نصب این پل‌ها در نقاط حادثه‌خیز و نگهداری آنهاست.
«خسرو اتابک» بیان می‌کند: نقاطی که به پل عابر پیاده نیاز دارند توسط پلیس راهنمایی و رانندگی شناسایی و به شهرداری معرفی می‌شوند.
وی اظهار می‌کند: وجوه حاصل از جریمه‌های تخلفات رانندگی در سراسر کشور به حساب درآمد عمومی کشور نزد خزانه‌داری کل واریز می‌شود، طبق قانون شهرداری وظیفه دارد از وجوه حاصل از درآمد جرایم و تخلفات رانندگی ماده 23 اقدام به ساخت تجهیزات ترافیک و پل عابرپیاده کند، البته درآمد شهرداری در این مورد کفاف نمی‌دهد.

هزینه‌های سنگین نصب پل مکانیزه
معاون حمل ‌و ‌نقل و ترافیک شهرداری خرم‌آباد ادامه می‌دهد: کمبود پل عابر پیاده در شهر خرم‌آباد یک معضل است و تدابیری برای رفع آن و نصب پل عابر پیاده اندیشیده شده است.
اتابک می‌افزاید: از سویی، عدم تمایل شهروندان به استفاده از پل عابر پیاده نیز یکی از دلایلی است که برخی مناطق از داشتن این پل محرومند.
در بعضی از نقاطی که پل عابر وجود دارد، شهروندان رغبت چندانی به استفاده از آن نشان نمی‌دهند و پل بدون استفاده باقی می‌ماند.
وی می‌گوید: از سوی دیگر، شهروندان به استفاده از پل‌های مکانیزه تمایل دارند اما نصب پل مکانیزه برای شهرداری هزینه‌های سنگینی به همراه دارد. غیر از هزینه ساخت و نصب، هزینه‌های نگهداری و نگهبان هم هست که کار را سخت می‌کند.
اتابک اظهار می‌کند: برای پل‌های مکانیزه باید 3 نگهبان در روز وجود داشته باشد تا در زمان استفاده ازسوی کودکان، سالخوردگان و... برای آنها مشکلی ایجاد نشود؛ موضوعی که شهرداری خرم‌آباد از عهده آن بر نمی‌آید.

نیازسنجی‌ در مناطق مختلف
معاون حمل‌ و‌ نقل و ترافیک شهرداری خرم‌آباد در بخش دیگری از صحبت‌هایش به نیازسنجی‌های صورت گرفته در مورد تعداد پل‌های عابر پیاده مورد نیاز اشاره می‌کند و می‌گوید: نیازسنجی‌های لازم برای ساخت پل‌های عابرپیاده در مناطق شهری مانند60متری، کوی بسیج، کوی مسکن مهر، شریعتی، آراسته‌ها، بلوار ولایت در چند نقطه، بهارستان، کریم‌خان و اسپستان صورت گرفته است.
اتابک می‌افزاید: پل‌ هوایی فلزی و مکانیزه برای شهرداری هزینه‌بر است.
پیمانکار برای ساخت و نصب آن به صورت نقدی کار می‌کند و از طرفی هم شهرداری در حال حاضر نقدینگی لازم را برای این کار ندارد، بنابراین برای مناطقی که در اولویت هستند نصب پل غیرمکانیزه در دستور کار قرار گرفته است چون هزینه این پل‌ها یک‌سوم پل‌های مکانیزه است.

3 منطقه در اولویت ساخت پل‌عابر
معاون حمل ‌و ‌نقل و ترافیک شهرداری خرم‌آباد اظهار می‌کند: در حال ‌حاضر نصب پل در خیابان شریعتی روبه‌روی آتش‌نشانی، بلوار ولایت و حد فاصل آراسته 5 و 6 در اولویت قرار گرفته است و درصدد هستیم که فعلا برای این 3 نقطه پل عابر پیاده فلزی نصب کنیم.
اتابک می‌گوید: هزینه نصب پل فلزی در هر منطقه‌ای متفاوت است زیرا به عرض خیابان بستگی دارد و نمی‌توان برآورد کلی برای همه پل‌ها انجام داد.
به گفته وی، ساخت و نصب هر پل عابر پیاده فلزی 500 تا 700 میلیون تومان هزینه دارد و هر پل مکانیزه نیز 3 برابر این مبلغ.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

"پل اناری" خرم‎آباد از تخریب تا تهدید

بارِ مصائب «رودبار»؛ داستان سیل اینجا هنوز تمام نشده است!

استفاده از مکان‌یابی ارتباطی برای تعیین ماهیت ژنتیکی برخی بیماری‌ها

حفظ محیط زیست وظیفه‎ای همگانی

رؤیای بربادرفته 1000 شغل/ چرخ پروژه‌های بیکارترین استان پنچر است!

فعالیت ستادهای اقامه نماز و امر به معروف در کارخانجات لرستان

/گزارش/ بفرمایید غذا با طعم فاضلاب!

/گزارش/ افتتاح کتابخانه مرکزی خرم‌آباد خیلی دور خیلی نزدیک!

کم آبی و روستاهای خالی از سکنه

/گزارش/ همچنان ویراژ گران‌ترین آزادراه در دو استان محروم!

شماره 41 مجله «ایران‌مهر» منتشر شد

لرستان | تبلور اراده و توانمندی دولت برای توسعه

روزگار تیره باغات انجیر سیاه/ دسترنج باغداران به گِل نشست!

سازمان‎های مردم نهاد، فرصتی برای رشد و توسعه

هشت بهشتی که یک بهشت هم نیست

بدحجابی یکی از عوامل بروز آسیب‎‎های اجتماعی در بروجرد

توقف کودکی پشت چراغ قرمز کار

تب و لرز تابستان در قلب آلپ ایران/اینجا مردادماه به برف نشسته است

برگزاری مسابقه مقاله‌نویسی با محوریت دفاع مقدس در لرستان

اجتماعی شدن کتابخانه ها آغازی برای ترویج فرهنگ مطالعه

ایجاد موزه قلعه مظفری سلسله در پیچ و خم وعده ها

وضع سیل‌زده‌های فروردین به‌وقتِ مرداد؛ مشکلاتی که همچنان باقی است

جنایات گروهک منافقین افشا و بازخوانی شود

دستیابی به انرژی از مزارع خورشیدی

می خواهم به شهر بروم!

پل کاکارضا دوباره استوار می شود

/گزارش/ جان به آب می‌دهیم!

راهی که ختم به خیر می شود

وعده وزارت نیرو تحقق نیافت/ گروکشی بانک از سیل‌زدگان لرستان

دلفان، آسیب پذیر در مقابل حوادث آتش سوزی

شیرز، شگفتی گردشگری لرستان

/گزارش/ تفنگ را برندار برادر!

زباله گردی، زخمی بر سیمای شهر

مصرف برق لرستانی‌ها در وضعیت «سبز» است/ تابستان بدون خاموشی

رسوب مشکلات سیل در بخشداری‌های لرستان

3 ماه از سیلاب گذشت/قصه سیل به سر رسید وعده مسئولان به مقصد نرسید

حرکت پرشتاب برای تداوم توسعه استان ها

تداوم کمک رسانی به سیل زدگان تا رفع مشکلات

بیشه، تفرجگاه یا قربانگاه؟

سازگاری با کم آبی در لرستان

مصائب تالاب‌های لرستان/ مخالفت با سدسازی در بالادست «گری بلمک»

تعیین هوشمند مقصد سفر به جای گرفتاری 15 ساعته در ترافیک شمال

پروانه‌ای پیله کرده در ژنِ کودک

سیمای قضائی و عدالت محوری

توهم پرآبی

ضعف زیرساخت‌ در «گلدشت» بروجرد/عمده سوئیتهای اجاره‌ای مجوز ندارند

/گزارش/ معروف بین‌الملل، مظلوم داخل!

تابستان و قصه تکراری نبود سرگرمی کافی برای جوانان

ایران از توسعه سدهای برقآبی جا ماند/روایتی دیگر از لزوم سدسازی

رخت سیاه بر تن طبیعت لرستان/ راه‎آهن مقصر است؟