ندای لرستان

آخرين مطالب

خوش رقصی کرونا در روزهای بی‌خیالی مردم لرستان مقالات

خوش رقصی کرونا در روزهای بی‌خیالی مردم لرستان
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم‌آباد - شناسایی 482 بیمار جدید کرونایی در یکی از روزهای آغازین سال 1400 در لرستان همه را حیرت زده کرده است، حیرتی که جزء حسرت چیزی باقی نمی‌گذارد مگر اینکه مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اعمال درست محدودیت‌ها، بن‌بستی برای افزایش مبتلایان به کرونا ایجاد شود.

اکنون یک سال و 40 روز از ورود ویروس کرونا به لرستان می گذرد و تاکنون این ویروس چنین خوش رقصی در استان نداشته است، رقصی که مردم نظاره‌گر آن هستند و با بی‌خیالی و ساده‌انگاری، روی نارنجی و قرمز را دوباره به استان هدیه کردند، هدیه‌ای که شاید خیلی از مردم دوست ندارند آن را دریافت کنند اما چه باید کرد، کرونا دوباره رنگ گرفته و در حال پررنگی در استان است.
اینکه در یک شبانه روز 482 نفر از مردم لرستان به کرونا مبتلا شوند واقعا جای بسی سوال است که چرا مردم بخاطر رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و برگزاری میهمانی ها و عید دیدنی‌ها، مرگ و بیماری را برای همدیگر به ارمغان می‌برند و شاید در روزهای آینده نیز وضعیت از این هم بدتر شود.
در حال حاضر کرونا چنان می‌تازد که فقط ما می بتوانیم این ویروس را از تاختن بیندازیم و نگذاریم روزهای زرد و آبی کرونایی به نارنجی و قرمز تبدیل شود اگرچه اکنون بروجرد قرمز و شهرستان های خرم‌آباد، الیگودرز، دورود و ازنا رنگ نارنجی به خود گرفته اند و با نقض پروتکل‌های بهداشتی ممکن است رنگ قرمز هم نصیب این شهرستان‌ها شود و دوباره محدودیت‌ها در استان اعمال شود.
به خودمان بیاییم چقدر باید هشدار داده شود؟ تا چه حد باید کرونا مرگ و بیماری را نصیب همه کند که متوجه شویم که زندگی کوتاه است و با ساده‌انگاری و بی‌خیالی زندگی همدیگر را به فنا ندهیم؟
این همه هشدار و این همه تذکر برای مردم کافی نیست تا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، چرا باید در خیابان‌ها و بازارهای شلوغ بدون ماسک حاضر شویم؟ چرا باید در میهمانی‌ها و عید دیدنی های پرجمعیت حاضر شویم؟ اگر رعایت نکنیم جان مان به خطر می‌افتد؛ برای یک لحظه غفلت نگذاریم یک عمر حسرت بخوریم.
جان دوباره ای که این روزها کرونا در سال 1400 گرفته است ناشی از بی‌توجهی همه است چون زمان زیادی از کرونا گذشته و تعدادی از مردم به این ویروس مبتلا شده‌اند فکر می‌کنیم که دیگر کرونا نمی‌گیریم و شاید این همه سهل‌انگاری، باعث افزایش تعداد مبتلایان و تغییر رنگ بندی شهرهای استان شده است.
اگر دلمان برای خودمان نمی‌سوزد برای آنهایی که همیشه رعایت می‌کنند و نمی‌خواهند به این ویروس مبتلا شوند بسوزد، چرا باید همیشه تر و خشک با هم بسوزد و چرا باید همه فقط در حد حرف رعایت کنند؟ زندگی آنقدر کوتاه است که با رعایت نکردن تمامی محدودیت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی، مرگ و بیماری را نصیب دیگران می‌کنیم.
طبق اعلام کمیته اطلاع رسانی ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا در رنگ بندی شهرستان های استان در روز هفتم فروردین ماه 1400 و براساس تازه ترین اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آخرین وضعیت شهرستان لرستان تشریح شد که طبق آن شهرستان بروجرد در وضعیت قرمز و شهرستان‌های خرم آباد، دورود، ازنا، الیگودرز در وضعیت نارنجی و پلدختر، کوهدشت، دلفان، سلسله، رومشگان و چگنی نیز همچنان در وضعیت زرد قرار دارند.
بر همین اساس ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا از تمامی مردم استان درخواست کرده است که در خصوص رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و استفاده مداوم از ماسک، کاهش ترددهای غیرضروری شهری و مسافرت های بین شهری و به ویژه عدم حضور در تجمعات خطر آفرین اهتمام بیشتری را اعمال کنند.
همچنین ستاد استانی مقابله با کرونا اعلام کرده است که با توجه به‌ شرایط پر ریسک استان، عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و محدودیت های اعلام شده، موجب بازگشت کل استان به شرایط قرمز و افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میر می شود.
ابتلای 482 نفر در یک شبانه روز
روزهای آغازین شیوع ویروس کرونا آمار مبتلایان به این ویروس در لرستان بسیار پایین بود به طوری که بیشترین آمار روزانه در اوج آن در سال گذشته به 200 تا 300 نفر می رسید ولی متاسفانه در سال 1400 آمار مبتلایان در لرستان رکورد جدیدی را با تعداد 482 نفر در یک روز ثبت کرده است.
این آمار هشداری برای همه است تا از میهمانی ها و عید دیدنی ها کم کنیم تا شاید شاهد روند صعودی کرونا در استان نباشیم وگرنه بهترین راه برای مقابله با این ویروس در خانه ماندن و کاهش دید و بازدیدهاست.
مریم کوشکی معاون بهداشتی و دبیر ستاد مبارزه با «بیماری کووید 19» دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفت: روز ششم فروردین‌ماه 1400 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 482 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در لرستان شناسایی شد و مجموع بیماران کووید19 در لرستان به 73 هزار و 626 نفر رسید.
وی اظهار داشت: در طول 24 ساعت گذشته، هیچ بیماری بر اثر ویروس کووید19 جان خود را از دست نداد و مجموع جان‌باختگان این بیماری در استان همچنان یک هزار و 376 نفر است، البته 240 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
دبیر ستاد مبارزه با «بیماری کووید 19» دانشگاه علوم پزشکی لرستان یادآور شد: براساس تازه‌ترین اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تایید ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، تعداد مبتلایان در شهرهای استان افزایش چشمگیر داشته است و با توجه به این آمار خطر پیک چهارم استان را تهدید می‌کند به همین منظور لازم است مردم و مسئولان تمهیدات لازم را مد نظر قرار دهند.
محدودیت‌های جدید کرونایی اعمال می‌شود
محمود ثمینی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان نیز گفت: با اعلام ستاد ملی کرونا چند شهرستان استان با تغییر وضعیت، از زرد به نارنجی تبدیل شده است و اکنون شهرستان های خرم آباد، ازنا، الیگودرز و دورود با تغییر شرایط از زرد به نارنجی و شهرستان بروجرد به قرمز تبدیل شده‌اند که محدودیت های مطابق با این شرایط در شهرهای یاد شده اعمال خواهد شد.
ثمینی اظهار داشت: شرایط قبل از پایان سال، تجمعات در خریدهای ایام نوروز و از طرفی پایین آمدن سطح رعایت دستورالعمل های بهداشتی از مهمترین عوامل در بروز این تغییرات است .
وی در ادامه افزود: با توجه به در پیش بودن ایام ماه مبارک رمضان مقرر شد قانون منع ترددهای شبانه از ساعت 21 با یک ساعت تاخیر و از ساعت 22 در کشور اجرایی شود.
معاون استاندار لرستان تصریح کرد: هم استانی ها با لحاظ شرایط شکننده استان، از برگزاری هرگونه تجمع به خصوص در نیمه شعبان پرهیز کنند و نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی اقدام کنند.
ابتلای نوزاد 55 روز به کرونا هشداری برای مردم
کرونا به خوبی نشان داده است که کوچک و بزرگ نمی شناسد و امروز خانواده نوزاد 55 روزه در الیگودرز طعم تلخ ابتلای به کرونا را چشیدند.
خسرو طاهری معاون شبکه بهداشت و درمان الیگودرز گفت: سن ابتلا به کرونا در الیگودرز کاهش یافته و یک نوزاد 55 روزه در یکی از روستاهای شهرستان از طریق پدر و مادر خود به کرونا مبتلا شد. پرونده پزشکی این نوزاد نیز برای دانشگاه علوم پزشکی استان جهت تشخیص کرونا انگلیسی ارسال شده است.
وی تجمع های بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی و سفرهای کنترل نشده را دو عامل برای بحرانی شدن وضعیت کرونا در شهرستان دانست و گفت: در یک مهمانی و دورهمی خانوادگی 36 نفری در الیگودرز، تاکنون 9 نفر را به کرونا مبتلا کرد.
افزایش 30 درصدی موارد بستری مبتلایان به کرونا در لرستان
صالح آزادبخت معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی بستری بیماران کرونایی در لرستان 30 درصد افزایش یافت، متاسفانه به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی، برقراری سفرهای نوروزی و دید و بازدیدها و دورهمی ها، میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا افزایش یافته است.
اقامت حدود چهار هزار نفر در لرستان زنگ خطری جدی
اینکه در این شرایط کرونایی برخی مسافران نوروزی به قول قدیمی ها کک شان نمی گزد و بی خیال در شهرهای مختلف به مسافرت رفته اند این موضوع هم باید مدیریت می شد تا این روزهای سخت کرونایی برای کادر درمانی و اعمال محدودیت های جدید با تغییر رنگ کرونا را شاهد نباشیم، اگرچه بخاطر شرایط خاص کشور می بایست همه سفرهای نوروزی لغو شد اما متاسفانه در کمتر از یک هفته آمار اقامت حدود چهار هزار نفر در لرستان زنگ خطری جدی برای شیوع موج چهارم کرونا است.
اسکندر فلاح‌وند معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان می گوید: از ابتدای تعطیلات نوروزی تاکنون سه هزار و 984 مسافر نوروزی در این استان اقامت داشتند، براساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا و دستورالعمل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اقامت مسافران نوروزی فقط در مراکز دارای مجوز و مورد تایید میراث فرهنگی امکان پذیر است.
وی افزود: در این راستا تاکنون2 هزار و 146مسافر نوروزی در هتل،640 نفر در اقامگاه‌های بوم گردی، در مراکز گردشگری و مهمانپذیرهای استان یک هزار و 198نفر اقامت داشتند.
کاهش 10 درصدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در لرستان
مریم کوشکی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان همچنین گفت: میزان رعایت پروتکل های بهداشتی از ابتدای نوروز تاکنون نسبت به اسفندماه سال گذشته توسط مردم استان 10 درصد کاهش یافته است، ورود مسافران نوروزی از سایر شهرستان‌ها به ویژه افراد بومی شاغل در سایر مناطق کشور یکی از دلایل اصلی پایین آمدن میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در لرستان است. 
وی با بیان اینکه لرستان در معرض تهدید موج چهارم کرونا قرار گرفته است، اظهار داشت: متأسفانه برخی از افراد بومی شاغل در سایر استان‌های کشور در محل اقامت خود پروتکل های بهداشتی را رعایت نکرده و این اقدام را در تعطیلات نوروز با خود به استان آورده اند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان تغییر رنگ برخی شهرستانهای استان را یک هشدار جدی برشمرد و اضافه کرد: با روندی که مشاهده می شود موج چهارم کرونا به شدت استان را تهدید می کند. 
بر اساس تازه ترین اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تایید ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، شهرستان بروجرد در وضعیت قرمز، شهرستان های خرم‌آباد، دورود، ازنا، الیگودرز در وضعیت نارنجی و شهرستان های پلدختر، کوهدشت، دلفان، سلسله، رومشگان و چگنی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.
برچسب‌ها
کرونا کووید-19 لرستان
پروندهٔ خبری
مدیریت استانی کرونا

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/199761/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

پرداخت بیش از 90 درصد تسهیلات تبصره 18 در لرستان

غروب آفتاب در دره زیبای شیرز لرستان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

آغاز کوچ 11 هزار خانوار عشایری در لرستان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب میمند

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

سقوط قیمت بیت کوین

هشدار زرد هواشناسی در لرستان

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

پایان یکه تازی اردوغان؟

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

لایروبی آبشخور‌های مناطق حفاظت محیط زیست لرستان

اقامه نماز جمعه خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمسی فر

عامل ساخت پیام‌های جعلی و هتک حرمت افراد در اینستاگرام دستگیر شد

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

لرستانی‌ها سالانه چه میزان انجیر سیاه تولید می‌کنند؟

سقف‌های مهربانی، سرپناه مددجویان کمیته امداد لرستان

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟