ندای لرستان

آخرين مطالب

آرزوهای خانواده‌هایی که کودک مبتلا به اتیسم دارند مقالات

آرزوهای خانواده‌هایی که کودک مبتلا به اتیسم دارند
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - بروجرد - آنچه که مورد تاکید والدین و خانواده های دارای کودک مبتلا به اتیسم قرار دارد این است که این بیماری را باید به جامعه شناساند تا ضمن درک خانواده های مبتلایان، رفتاری و حرفی زده نشود، که باعث دلشکستگی آنها شود.

به گزارش ایرنا آگاهی جامعه نسبت به این اختلال یکی از آرزوهای خانواده های دارای کودک مبتلا به اتیسم است تنها در صورت آگاه سازی جامعه، خانواده ها می توانند به آرامش نسبی برسند و دغدغه ورود کودکان خود را به جامعه نداشته باشند.
دوم آوریل برابر با 13 فروردین ماه روز جهانی اتیسم و از این روز به مدت یک ماه به عنوان آگاه سازی از اتیسم نامگذاری شده است.
این خانواده نیاز دارند از جامعه این امنیت خاطر را بگیرند تا با آرامش بیشتری مراقبت از فرزندان مبتلا به اتیسم خود را ادامه دهند. مواردی هر چند ساده از نظر ما برای خانواده های کودکان مبتلا به اتیسم در حد آرزو می تواند باشد از جمله این آرزوها این است که والدین این کودکان می گویند: وقتی اطراف فرزند من هستید نیازی نیست احساس عجیبی داشته باشید شاید لازم باشد اندکی متفاوت با او رفتار کنید.
کودکان مبتلا به اتیسم با هم متفاوت هستند برخی اینگونه فکر می کنند چون فرزند آنها شبیه هیچ فردی در طیف اتیسم نیست پس اتیسم ندارد.
از دیگر خواسته های خانواده های دارای کودک اتیسمی این است که مردم بدانند؛ این کودکان دوست داشتنی هستند به عشق احتیاج دارند، آنها می توانند خنده را بر لب کسانی که دوستشان دارند بی آورند و یا اینکه خانواده های این کودکان دوست دارند مردم بدانند ؛ اگر فرزند مبتلا به اتیسم آنها صداهای عجیب و غریب در می آورد راحت باشید به اون نگاه کنید اما خیلی با تعجب و دهان باز به او نگاه نکنید او این کارهای را بخاطر اینکه هیجان زده شده است انجام می دهد.
از دیگر خواسته های خانواده های دارای کودک اتیسم این است که ؛ اگر شما کودک مبتلا به اتیسم آنها را در مغازه خوار و بار فروشی مشاهده کردید او ممکن است سرش را به جایی بکشد، گاه لباسش را بجود و یا دور خودش بچرخد او مضطرب است والدین این کودک در چنین شرایطی نمی توانند کودک را سرزنش کنند پس این انتظار را نداشته باشید که مورد سرزنش پدر یا مادر قرار گیرند چون او نمی تواند بدنش را کنترل کند اما سعی می کند تا حدی بر آنچه که از محیط دریافت می کند ، غلبه کند.
خواسته دیگر والدین دارای کودک مبتلا به اتیسم این است که؛ قضاوت نشوند به اینکه آنها رفتارهای عجیب فرزند خود را نمی بینند بلکه این نکته را باید دانست که این خانواده ها نیاز به همدلی دارند و در جاهایی کودک آنها دچار اضطراب می شود و والدین این شناخت را دارند و این به معنای بی توجهی و بی خیالی آنها در برابر رفتار کودک مبتلا به اتیسم شان نیست. خواسته و شاید آرزوی دیگر خانواده های دارای کودکان مبتلا به اتیسم این است که آنها می گویند؛ لطفا کودکان ما را همانگونه که ما کودکان شما را می پذیریم قبول کنید این عادی است که کودکانمان متفاوت از آنچه شما انتظار دارید هستند اما آنها سرشار از احساسات؛ آرزو ، عشق و قلبی لطیف هستند.
اتیسم ؛ همانند پازلی بهم ریخته است؛ کودک مبتلا ؛ چشمانی سالم دارد اما به چشم کسی نگاه نمی کند، شنوایی سالمی دارد اما صدایش که می زنی به اسمش هیچ توجهی نمی کند، توانایی ارتباط برقرار کردن ندارد، گاه بیخودی می خندد، گاه گریه سر می دهد و بیقراری می کند؛ ظاهری سالم و درونی آشفته دارد . خانواده هایی که با داشتن کودک مبتلا به اتیسم به خاطر نگاه سنگینی که سایر افراد به علت ناآگاهی نسبت به بیماران مبتلا به اتیسم دارند خود را برای سال های سال در خانه حبس می کنند و مدت هاست که مهمانی ها و جمع های فامیلی را کنار گذاشته اند تا مبادا با نگاهی ، سنگینی بیشتری را بر دوش خود و کودک مبتلا به اتیسم خود تحمل کنند.
اما این خانواده های دارای کودکان مبتلا به اتیسم گاه به درستی نکاتی را یادآوری می کنند تا باورپذیری سختی که بر آنها می رود را نشان دهند ، اجباری برگرفته از نگاه سنگین جامعه بر آنها که در خانه ماندن را برای همیشه برگزیده اند اما این کودکان ناگزیر باید از خانه بیرون بی آیند و خیال خانواده های آنها تنها در صورتی آسوده خواهد بود که جامعه به حد متوسطی از آگاهی نسبت به این اختلال رسیده باشد.
در لرستان 2 مرکز تخصصی اتیسم فعالیت دارند در بروجرد مرکز اتیسم حکمت به مدیریت سمیه کریمی و در خرم آباد مرکز اتیسم یکتا به مدیریت حانیه بیات تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور در حال ارائه خدمت به جامعه هدف هستند. سمیه کریمی درمانگر اتیسم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: بسیاری از مراجعین و بسیاری از خانواده های دارای فرد مبتلا به اتیسم این سوال مشترک را دارند که درمان اتیسم آیا امکان پذیر است و تا کی باید پیگیر اقدامات توانبخشی افراد مبتلا بود شد که پاسخ معقولی که می توان برای این سول داد این است که؛ اتیسم بیماری نیست و یک اختلال است ؛ بیماری درمان دارد اما اختلال چون مجموعه ای از آشفتگی ها و بی نظمی ها است نمی توان علتی درونی یا بیرونی برای آن شناسایی کرد تا آن را مورد درمان قرار داد در حالی که در مورد بیماری حتما یک علت یا علت هایی وجود دارد که با شناسایی آنها می توان به درمان رسید.
وی گفت: اتیسم یک اختلال نافذ رشد است که تعاملات، ارتباطات و مهارت های کلامی و غیر کلامی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد در یک طیف خفیف، متوسط و شدید قرار دارد که در بسیاری موارد ، افراد خفیف و متوسط با مداخلات درمانی متعارف موجود می توانند به زندگی عادی بازگردند .
این درمانگر اتیسم می گوید: برای اتیسم یک مجموعه درمانی در نظر گرفته شده است که شامل درمان های دارویی ، درمان های توانبخشی و درمان های حسی در کنار رژیم غذایی و درمان های روانشناختی و روان درمانی ها است .
کریمی افزود: افراد مبتلا به اختلال اتیسم در بسیاری از موارد دچار مشکلات گوارشی و اختلالات خواب، اضطراب ، افسردگی و استرس می شوند که این افراد با مراجعه به پزشک ، روانپزشک و پزشک مغز و اعصاب میتوانند بسیاری ازاین علایم را کنترل کنند علاوه بر این درمان های توانبخشی ، گفتار درمانی ، کار درمانی، رفتار درمانی و موسیقی درمانی برای این افراد می تواند موثر باشد.
این روانشناس بالینی یادآور شد: درمان های روان درمانی یا درمان های روانشناختی در کنترل استرس، اضطراب و افسردگی آنها موثر است . رژیم غذایی برای افراد مبتلا به اتیسم شامل اضافه کردن ویتامین های گروه بی ، حذف مواد غذایی افزودنی و محرک، اضافه کردن مواد معدنی و ویتامینها و مکمل های حاوی اسید های چرب امگا سه و استفاده از شیر شتر است که به عنوان یک مجموعه درمانی برای کنترل علائم اتیسم ، پیشنهاد می شود.
این درمانگر اتیسم با اشاره به فعالیت افراد و مراکزی تحت عناوین مراکز درمان قطعی اتیسم گفت: این افراد با تبلیغ درمان قطعی اتیسم از خانواده های دارای فرد مبتلا به اتیسم سودجویی می کنند در حالیکه خانواده ها باید بدانند اتیسم درمان قطعی ندارد و یک اختلال است که تا پایان عمر با فرد همراه است.
کریمی افزود: با مداخلات درمانی متعارف که در دنیا به کار گرفته می شود می توان علایم این بیماری را کنترل و کمرنگ کرد و بهتر به جای دعا، جادو و یا درمان های یک شبه به مراکز توانبخشی و مشاوره مراجعه کرد.
وی که مدیریت مرکز اتیسم حکمت بروجرد را بر عهده دارد می گوید: در حال حاضر در این مرکز 45 پرونده کودکان مبتلا به اتیسم ثبت شده و حدود 10 مورد نیز پشت نوبت قرار دارند و در مرکز خرم آباد نیز حدود 50 پرونده پذیرش شده است. خانواده های دارای فرد مبتلا به اتیسم همگی این خواسته را دارند که در مناسبت های مرتبط با اتیسم ، نیازی به تبریک نیست ؛ تنها باید درباره این اختلال با هم صحبت کرد و این اطلاع رسانی عمومی صورت گیرد تا برداشت های غلط در مورد این اختلال تصحیح شود.
باید به جامعه این اطلاع رسانی را انجام داد که ؛ روز اتیسم برای افرادی که دارای فرد مبتلا به اتیسم در خانواده هستند همیشگی است ، آنها هر روز با یک کودک مبتلا به اتیسم بیدار می شوند ، زندگی می کنند و نفس می کشند باید به آنها احترام گذاشت و تحمل این خانواده را ستود.
دوم آوریل برابر با 13 فروردین ماه روز جهانی اتیسم نام دارد و از این روز به مدت یک ماه به عنوان آگاه سازی از اتیسم نام گذاری شده است و امسال محور آگاهسازی ها فراگیری در محیط کار: چال ها و فرصت ها در جهانی پسا همه گیر ، عنوان شده است.
برچسب‌ها
بروجرد اوتیسم لرستان

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/200585/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

پرداخت بیش از 90 درصد تسهیلات تبصره 18 در لرستان

غروب آفتاب در دره زیبای شیرز لرستان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

آغاز کوچ 11 هزار خانوار عشایری در لرستان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب میمند

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

سقوط قیمت بیت کوین

هشدار زرد هواشناسی در لرستان

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

پایان یکه تازی اردوغان؟

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

لایروبی آبشخور‌های مناطق حفاظت محیط زیست لرستان

اقامه نماز جمعه خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمسی فر

عامل ساخت پیام‌های جعلی و هتک حرمت افراد در اینستاگرام دستگیر شد

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

لرستانی‌ها سالانه چه میزان انجیر سیاه تولید می‌کنند؟

سقف‌های مهربانی، سرپناه مددجویان کمیته امداد لرستان

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟