ندای لرستان

آخرين مطالب

/گزارش/

ویروس‌ها و گیاهان دارویی/ درمان قطعی یا تسکین موقت علمي

ویروس‌ها و گیاهان دارویی/ درمان قطعی یا تسکین موقت
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - ایسنا/لرستان گیاهان از دیرباز در زندگی انسان یک شیوه درمانی برای بیماری‌های گوناگون بوده اند و کاربرد دارویی آن‌ها در دست نوشته‌های بسیاری از دانشمندان جهان به ویژه ابوعلی سینا دانشمند سرشناس ایرانی آمده است.

گیاهان دارویی در طب سنتی برای درمان انواع بیماری‌ها از جمله بیماری‌های عفونی بکار می‌روند. با توجه به اینکه درمان عفونت‌های ویروسی با داروهای شیمیایی موجود به علت پیدایش مقاومت دارویی در ویروس‌ها معمولاً با مشکلاتی روبرو می‌شوند، نیاز مبرم به داروهای ضد ویروسی نوین همیشه احساس می‌شود.
داروی گیاهی و مقابله با ویروس‌ها
نعمت‌اله مرادی، متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به واسطه تراکم زیاد ترکیبات گیاهی قدرتمند، بسیاری از گیاهان دارویی به مبارزه با ویروس‌ها کمک کرده و از گزینه‌های مورد علاقه پزشکان سنتی هستند، با این وجود برخی فواید گیاهان دارویی از پشتیبانی پژوهش‌های علمی گسترده، به ویژه مواردی که با حضور سوژه‌های انسانی انجام شده باشند، برخوردار نیستند، از این رو، باید جانب احتیاط را در مصرف آن‌ها رعایت کرد.
وی ادامه داد: اُرگانو که به نام پونه کوهی نیز شناخته می‌شود گیاهی محبوب در خانواده نعناعیان بوده که به واسطه خواص دارویی خود شناخته شده است، ترکیبات گیاهی موجود در اُرگانو، ازجمله کارواکرول ویژگی‌های ضد ویروسی را ارائه می‌کنند.
مرادی افزود: مریم‌گلی نیز یکی‌از اعضای خانواده نعناعیان و یک گیاه دارویی معطر است که از گذشته‌های دور در پزشکی سنتی برای درمان عفونت‌های ویروسی مورد استفاده قرار می‌گرفته و خواص ضد ویروسی آن بیشتر با ترکیباتی به نام سافی‌سینولید مرتبط است که در برگ‌ها و ساقه این گیاه وجود دارند.
این متخصص طب سنتی افزود: بسیاری از انواع ریحان، ازجمله شیرین و مقدس، رازیانه، ممکن است با برخی عفونت‌های ویروسی مبارزه کنند.
وی ادامه داد: سیر یکی‌از درمان‌های طبیعی محبوب برای طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها، ازجمله عفونت‌های ویروسی است.
مرادی عنوان کرد: همچنین بادرنجبویه، نعناع بیابانی، رزماری و سرخارگل نیز خواص ضد ویروسی دارند که در استفاده از آن‌ها نیز باید جانب احتیاط را رعایت کرد.
مواد کنسروی و خشک جایگزین خوبی برای محصولات تازه
سمیرا مرادی، متخصص تغذیه، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که در حال حاضر ویروس کرونا در سراسر جهان و همچنین در کشور ما شیوع دوباره پیدا کرده، اظهار کرد: این موج از شیوع ویروس کرونا کودکان را بیشتر از گذشته در معرض خطر قرار می‌دهد بنابراین ما باید در تغذیه خود نکاتی را مدنظر بگیریم.
وی با اشاره به این‌که کودکان ما باید به اندازه کافی میوه و سبزی بخورند، عنوان کرد: در زمان قرنطینه خرید، ذخیره و پخت سبزی‌های تازه خانواده‌ها را با چالش روبرو می‌کند؛ مخصوصاً زمانی که به والدین توصیه می‌شود رفت و آمد بیرون از منزل را محدود کنند. اما آنچه اهمیت دارد این است که در صورت امکان باید از مصرف مقدار کافی میوه‌ها و سبزی‌ها در برنامه غذایی کودکان اطمینان حاصل کرد.
مرادی افزود: همچنین میوه‌ها و سبزی‌ها می‌توانند بصورت منجمد هم مورد استفاده قرار گیرند، که در این صورت هم بیشتر مواد مغذی و طعم آن‌ها حفظ می‌شود.
این متخصص تغذیه بیان کرد: زمانی‌که محصولات تازه در دسترس نیستند می‌توانید محصولات کنسرو یا خشک‌شده را جایگزین کنید، همیشه بهترین انتخاب استفاده از محصولات تازه است؛ اما زمانی که آن‌ها در دسترس نباشند، جایگزین‌های سالم دیگری وجود دارند که به راحتی می‌توانند نگهداری و تهیه شوند.
وی افزود: کودکان برای این که بتوانند در کل روز فعال باشند باید در طی روز یک یا دو میان وعده بخورند، به جای این که به کودکان میان وعده‌های شور یا شیرین بدهید، از جایگزین‌های سالم‌تر مانند خشکبار، پنیر، ماست، تکه‌های میوه و یا میوه خشک، تخم‌مرغ سفت شده یا انتخاب‌های سالم دیگر استفاده کنید.
مرادی با تأکید بر این‌که باید مصرف غذاهای فرآوری‌شده را محدود کنید، تصریح کرد: از آنجایی که ممکن است مصرف مواد غذایی تازه همیشه امکان‌پذیر نباشد، سعی کنید میزان مصرف غذاهای فرآوری‌شده در سبد خریدتان را کاهش دهید، غذاهای آماده به مصرف، میان وعده‌های آماده و بسته‌بندی شده و دسرها اغلب محتوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب اشباع شده، قند و نمک هستند.
این متخصص تغذیه تأکید کرد: سعی کنید در دوران قرنطینه پخت و پز و خوردن را به فعالیتی سرگرم کننده و معنادار در لیست کارهای روزانه خانواده تبدیل کنید، پخت و پز به همراه خوردن غذا روش جالبی برای ایجاد عادات روزمره سالم، تقویت ارتباطات خانوادگی و فعالیتی سرگرم کننده است.
گیاهانی برای مبارزه با ویروس‌ها
محمود لشنی، متخصص طب سنتی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: برخی از گیاهان دارویی برای مبارزه با ویروس ها مورد استفاده قرار می‌گیرند که در دسترس همه قرار دارند.
وی با اشاره به این‌که آقطی یکی‌از این گیاهان است، افزود: الدربری یا آقطی سیاه در اشکال مختلف، مانند قرص و شربت، به عنوان درمانی طبیعی برای عفونت‌های ویروسی، مانند آنفلوانزا و سرماخوردگی، استفاده می‌شود.
لشنی تصریح کرد: شیرین بیان دیرزمانی است که در پزشکی سنتی چینی و دیگر روش‌های درمانی طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ترکیبات فعال موجود در شیرین بیان، مانند گلیسیریزین، لیکوریتیژنین و گلابریدین از خواص ضدویروسی قدرتمندی برخوردار هستند که مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که عصاره ریشه شیرین بیان در برابر اچ‌آی‌وی، ویروس سنسشیال تنفسی، ویروس‌های هرپس و کروناویروس مرتبط با سندرم تنفسی حاد که موجب نوعی سینه پهلوی شدید می‌شود، مؤثر عمل می‌کند.
این متخصص طب سنتی با اشاره به این‌که گون گیاهی گل‌دار و پراستفاده در پزشکی سنتی چینی است، بیان کرد: این گیاه دارویی حاوی آستراگالوس پلی‌ساکارید (APS) است که از خواص تقویت کننده سیستم ایمنی و ضدویروس چشمگیری برخوردار است.
وی ادامه داد: همچنین محصولات تهیه شده از زنجبیل مانند چای‌ها، قرص‌ها و شربت‌ها، درمان‌های طبیعی محبوبی هستند، این گیاه زنجبیل به لطف تراکم بالای ترکیبات گیاهی قدرتمند فعالیت ضدویروس چشمگیری را نشان داده است.
لشنی عنوان کرد: همچنین پژوهش‌های آزمایشگاهی نشان داده‌اند که بادرنجبویه آثار ضد ویروسی در برابر آنفلوانزای مرغی، ویروس‌های هرپس، ویروس نقص ایمنی انسان نوع 1، و انتروویروس 71 که می‌تواند موجب عفونت‌های جدی در نوزادان و کودکان شود، دارد.
این متخصص طب سنتی با اشاره به این‌که جینسینگ دیرزمانی است که در پزشکی سنتی چینی استفاده می‌شود، و به طور خاص توانایی خود در مبارزه با ویروس‌ها را نشان داده، افزود: قاصدک نیز از خواص دارویی، از جمله آثار ضد ویروسی برخوردار است.
گیاهان دارویی یکی‌از زمینه‌هایی هستند که با بررسی آن‌ها با احتمال قریب به یقین می‌توان به عوامل دارویی مؤثری دست پیدا کرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/201242/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای آسمان لرستان تا سه‌شنبه

دارندگان کارت سوخت بخوانند

راهپیمایی جمعه خشم در لرستان

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

وقوع رگبارهای پراکنده باران در لرستان

آغاز عملیات اجرایی ساخت زمین چمن مصنوعی در بروجرد

آغاز ساخت زمین چمن مصنوعی در بروجرد

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

برگزاری آزمون استخدامی تأمین اجتماعی در لرستان

نجات دو کوهنورد گرفتار در دره شیرز کوهدشت

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

نجات جان 2 کوهنورد گرفتار در دره «شیرز» کوهدشت

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

52 میلیون و 885 هزار لیتر سوخت در روستا‌های لرستان توزیع شد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

کاراته‌کای نوجوان لرستانی به اردوی تیم ملی دعوت شد

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

راهپیمایی «جمعه خشم» در الشتر

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

خشم نمازگزاران لرستانی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی

حمایت مردم ازنا از فلسطین و غزه

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

پرداخت بیش از 90 درصد تسهیلات تبصره 18 در لرستان

غروب آفتاب در دره زیبای شیرز لرستان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

آغاز کوچ 11 هزار خانوار عشایری در لرستان