ندای لرستان

آخرين مطالب

حصار تنگ کرونا حاصل دید و بازدیدهای نوروزی در لرستان مقالات

حصار تنگ کرونا حاصل دید و بازدیدهای نوروزی در لرستان
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم‌آباد - بارها از لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به منظور پیشگیری از ورود به موج چهارم کرونا و شرایط سخت این پیک را شنیده ایم اما متاسفانه امروز مسافرت‌ها و دید و بازدیدهای نوروزی حصار کرونا را بر همگان تنگ کرده است.

به گزارش ایرنا، برخلاف تاکید کارشناسان و متخصصان امر در راستای رعایت پروتکل های بهداشتی و دوری از حضور در میان هرگونه تجمعات به دلیل جدی نگرفتن توصیه های بهداشتی، عادی انگاری شمار زیادی از افراد و از طرفی بی توجهی به اعمال محدودیت ها در خریدهای نوروزی و به دنبال آن مسافرت ها و دید و بازدیدهای نوروزی موج چهارم کرونا بعنوان با شرایط بسیار سخت تر از موج های قبلی فرا رسیده است و روی ناخوش و بی رحم کرونا را به مردم نمایان ساخته است.
بسیاری از افراد نتوانستند در ایام تعطیلات نوروزی از رفت و آمدها و مسافرت ها، دورهمی های خانوادگی و دوستانه چشم پوشی کنند اما اکنون تر و خشک در کنار هم قرار گرفته ایم و موج سهمگین کرونا همه را در برگرفته است.
آغاز واکسناسیون کادر درمان و افراد پرخطر در ماه های پایانی سال گذشته نور امیدی در دل مردم ایجاد کرد تا بتوان روزگار خوش بدون کرونا را دوبار تجربه کرد و بدون هراس از حضور این ویروس پردردسر زندگی را سپری نمود اما متاسفانه بی توجهی افراد به رعایت پروتکل های بهداشتی و رونق خریدها و مسافرت های نوروزی این امید را به حدی کمرنگ کرد که امروز در مواجهه با موج چهارم کرونا روزهای سختری را پیش رو خواهیم داشت.
وضعیت قرمز اغلب شهرهای کشور شرایط را برای همگان دشوار کرده است و انجام کارهای روزمره را دوباره با چالش مواجه کرده است.
بسیاری از کارشناسان بهداشتی و متخصصان هشدار جدی گرفتن حضور موج چهارم را به مردم گوشزد کردند اما در پس شلوغی بازارهای نوروزی و رفت و آمدها گوش شنوایی برای شنیدن زنگ خطر کرونا وجود نداشت و گویی با پایان تعطیلات نوروزی پایان خوشی و آرامش از استرس کرونا نیز به پایاین رسیده است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هشدار نسبت به افزایش موارد مثبت کرونا در کشور، گفت: با یکی از سهمگین ‌ترین امواج کرونا مواجه هستیم و نظام سلامت ایام پرچالشی را پیش رو دارد.
وی در مورد مدیریت بیماری کرونا ادامه داد: دانشگاه های علوم پزشکی و کادر بهداشت و درمان به شدت در صحنه خوب حاضر شدند و مدیریتی را اعمال کردند که در تاریخ کشور ثبت خواهد شد؛ ما وارد عرصه جدیدی شدیم و این موج را بسیار سهمگین تر از چیزی می بینم که برخی دوستان می بینند.
نمکی یادآور شد: با توجه به زیرساخت ‌های کشور انگلیس بسیار روشن بود که آمار واقعی تعداد فوتی ‌ها در این کشور بسیار بیشتر از آماری بود که رسانه‌ ای می ‌شود. ما سه پیک کرونا را مدیریت کردیم و کادر بهداشت و درمان حتی یک روز استراحت نکردند و حتی به یک رئیس دانشگاه هم مرخصی ندادم؛ پرسنل با تمام سختی ها و مشکلات به وظایف خود به خوبی عمل کردند.
وزیر بهداشت افزود: پیش از عید به روسای دانشگاه‌ های علوم پزشکی از طریق ویدئوکنفرانس تأکید کردم که تلاش زیادی را برای کنترل کرونای انگلیسی داشته باشند و همه آماده باش بودند اما متأسفانه در مورد کنترل سفرها کسی به حرف من گوش نداد و امروز با گرفتاری بسیار سنگینی مواجه هستیم.
وی با ابراز نگرانی از اینکه با یکی از سهمگین ‌ترین امواج کرونا مواجه هستیم، تصریح کرد: برای نظام سلامت ایام پرچالشی را می‌ بینم؛ می‌ توانستیم به این مرحله نرسیم؛ اتفاقی که در خوزستان افتاد به ما نشان داد که مدیریت این ویروس، کار بسیار سخت و مشکلی است و سختی هایی که کادر بهداشت و درمان در کنترل مسائل خوزستان متحمل شدند از تلاش‌ های 12 ماهه برای کل کشور سخت ‌تر و سنگین ‌تر بود و در واقع اگر همزمان سه موج مانند خوزستان به ما تحمیل می ‌شد، نظام سلامت فرو می ‌ریخت.
نمکی گفت: باید ویروس را در سرزمین گرفتار و زمین‌ گیر کنیم. نظام سلامت به رغم همه تلاش ‌ها برای دستیابی به مرگ و میرهای تک رقمی امروزه با مشکل مواجه است. نباید اجازه داد افسار از دست ما رها شده و مرگ و میرها افزایش یابد. امروزه مهار اژدهای کووید 19 چموش سرکش از دست ما رها شده و مشخص نیست چه زمانی مرگ سه رقمی را کاهش دهیم. در حال حاضر در شرایط بسیار سنگین و دشوار قرار داریم.
شکل‌گیری موج چهارم کرونا در لرستان نگران‌کننده است
دبیر ستاد مقابله با کرونا در لرستان گفت: موج چهارم کرونا با شرایط بسیار نگران‌کننده‌ای در تمامی شهرستان‌های استان در حال شکل‌گیری است.
علی سیف با بیان اینکه ادامه روند فعلی سبب افزایش نگرانی از وضعیت آتی سلامت هم استانی ها خواهد شد افزود: باتوجه به تاکید استاندار لرستان، فرمانداران و روسای شهرستانی ستاد مقابله با کرونا باید ضمن تشکیل فوری جلسه، نسبت به اجرای برخی اقدامات ضروری اهتمام داشته باشند.
وی ادامه داد: بر این اساس اعمال قرنطینه هوشمند در مناطق شهری و روستایی و جلوگیری از انتشار بیش از پیش ویروس و محدودیت های لازم مطابق طرح جامع مدیریت هوشمند ضروری است.
سیف گفت: همچنین کنترل تردد و برخورد با رانندگان متخلف، استفاده از دورکاری در خصوص کارکنان دارای بیماری زمینه ای و برخورد قاطع با مدیرانی که مصوبات ستاد کرونای استان و شهرستان را نادیده می گیرند باید در دستور کار قرار گیرد.
وی با تاکید بر جلوگیری از فعالیت تالارهای عروسی در مناطق قرمز و نارنجی افزود: مسدود نمودن آرامستانها و برخورد قاطع با متخلفین نیز باید مورد توجه باشد.
وی ادامه داد: همچنین باید با جدیت از تشکیل هرگونه تجمع از جمله همایش،جلسه، مراسم مختلف، کلنگ زنی و افتتاحیه در سطح شهر و روستاهای تابعه جلوگیری شود.
سیف تصریح کرد: تشکیل یا فعال نمودن تیم های بازرسی در سطح شهرستان ها حتی در روزهای تعطیل با هدف جلوگیری از هرگونه تجمع غیر قانونی ضروری است. 
خطر سیر صعودی کرونای انگلیسی در لرستان
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان گفت: با توجه به سرعت شیوع ویروس جهش یافته و احتمال افزایش میزان مبتلایان، پیش‌بینی می‌شود کرونای انگلیسی در استان سیر صعودی داشته باشد.
محمود ثمینی افزود: طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی لرستان، بخشی از مراجعان به مراکز درمانی به ویروس کرونای انگلیسی مبتلا هستند.
ثمینی اظهار داشت: متاسفانه دورهمی ها و برخی مسافرت های نوروزی به استان، منجر به تغییر رنگ بندی و افزایش تعداد شهرهای قرمز و نارنجی لرستان از نظر ویروس کرونا شده است.
وی در ادامه اضافه کرد: با اعلام ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا شهرستان های خرم آباد، بروجرد، الیگودرز، ازنا، سلسله و دلفان در وضعیت قرمز و شهرستانهای دورود، کوهدشت، پلدختر، چگنی و رومشکان نیز در وضعیت نارنجی قرار دارد که چنانچه مراقبت های پیشگیرانه لازم توسط مردم انجام نشود احتمال تبدیل به وضعیت قرمز وجوددارد.
معاون استاندار لرستان تصریح کرد: با توجه به شیوع ویروس جهش یافته در استان برخی از مراجعین به مراکز درمانی به ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی مبتلا هستند که باتوجه به سرعت بالای گردش این ویروس دراستان ،احتمال افزایش مبتلایان، بستری ها و مرگ ناشی از این بیماری وجود دارد.
ثمینی تاکید کرد: در این شرایط لازم است مردم بیش از پیش نسبت به رعایت نکات بهداشتی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از حضور در تجمعات اهتمام ورزند.
وی از اعمال محدودیت های مربوط به وضعیت قرمز و نارنجی در استان خبر داد و گفت: طبق تصمیم ستاد مقابله با کرونا در شهرهای وضعیت قرمز فعالیت گروه های شغلی دو،سه و چهار و در شهرهای با وضعیت نارنجی فعالیت گروه‌های شغلی سه و چهار با محدودیت های تعیین شده همراه خواهد بود.
وی تاکید کرد: در کنار محدودیت منع ترددهای شبانه از ساعت 22 تا 3 بامداد و همچنین ممنوعیت ورود وسایط نقلیه با پلاک شخصی غیربومی به شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی استان و خروج وسایط نقلیه شخصی با پلاک بومی شهرهای قرمز و نارنجی نیز ممنوع است و در صورت مشاهده تخلف احتمالی جریمه در پی خواهد داشت.
تعداد مبتلایان کرونا در لرستان به 78 هزار و 486 نفر رسیده است که با فوت 6 نفر در 24 ساعت گذشته، شمار جان باختگان در این استان به یک هزار و 401 نفر رسید.
بنابر اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا هم اکنون شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد، الیگودرز، ازنا، سلسله و دلفان در وضعیت قرمز و شهرستان‌های دورود، کوهدشت، پلدختر، چگنی و رومشکان نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.
برچسب‌ها
کرونا ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی لرستان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی لرستان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی
پروندهٔ خبری
مدیریت استانی کرونا

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/201368/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

جوی آرام و پایدار در لرستان

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

بازدید استاندار لرستان از پروژه راه‌آهن خرم‌آباد

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

فیلمی از سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

لرستان |توانمندسازی تسهیلگران اقتصاد مقاومتی در لرستان

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

غبارروبی گلزار شهدا خرم‌آباد با حضور استاندار جدید لرستان

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

دمای روزانه در لرستان روند افزایشی دارد

مراسم قرعه کشی پخش مناظرات نامزد‌های انتخاباتی در صدا و سیمای لرستان

حضور بیش از 60 پزشک در بیمارستان صحرایی شهرستان دلفان

اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است

دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه ثبت اختراع شد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

افزایش 93 درصدی سطح زیر کشت کلزا در سلسله

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد