ندای لرستان

آخرين مطالب

برق رسانی هدیه دولت به توسعه 245 روستای لرستان اقتصادي

برق رسانی هدیه دولت به توسعه 245 روستای لرستان
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - به گزارش ایرنا برخورداری از برق از همان روزهای نخست انقلاب اسلامی یک اولویت های مهم دولتمردان بود که به سرعت در شهرها گسترش یافت، پس از آن روستاییان نیز یکی پس از دیگری این خدمت را تجربه کردند تا جاییکه در سال های اخیر، بهره مندی 100 درصدی روستاها از این امکان در دستور کار دولت قرار گرفته است.
شاید تصور خاموشی های شبانه برای جوانترهایی که تا چشم باز کردند نعمت برق بود چندان راحت نباشد، اما پدر و مادرهایمان خوب به خاطر دارند که در روستا شب تا صبح با چراغ های گردسوز سپری می شد و البته خبری از وسایل پیش پا افتاده امروزی مانند تلویزیون، رادیو و یخچال نبود.
برای ما که چشممان به روشنایی برق در شب عادت کرده است حتی دقایقی قطع برق سخت است و زمین و زمان را به هم می دوزیم، شماره های متعدد اتفاقات و قطع برق را می گیریم تا مثلا خاموشی ها بیشتر از نیم ساعت نشود.
در این بین، برق روستایی به دلیل شرایط محیطی و نگهداری دام و طیور از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است و می توان گفت تنها به روشنایی های شبانه و استفاده از وسایل برقی محدود نمی شود، بلکه تاحد زیادی در اقتصاد روستاییان تاثیر دارد و نگهداری دام و طیور را در شب برای آنها راحت می کند.
به جرات می توان گفت با افزایش برق رسانی های روستایی، آمار سرقت شبانه دام نیز کاهش یافته است، موتورهای تلمبه آب، رونق را به زمین های دیم آورده، استخرهای پرورش ماهی ایجاد و کسب و کارهای صنعتی کوچک مثل برشکاری، نانوایی و نجاری با وجود برق، در روستاها راه اندازی شده است.
امروزه برق رسانی روستایی موجب شده است اشتغال روستاها بیش از دهه های قبل رونق بگیرد و حتی طرح پرداخت تسهیلات اشتغالزایی با شرط ماندن در روستا از حدود سه سال قبل آغاز شده است و این یعنی وجود برق در روستا، همانند آب، امنیت و آبادانی را به دنبال دارد و تا اندازه ای از مهاجرت به شهرها جلوگیری می کند.
موید این مطلب پرداخت حدود 285 میلیارد تومان وام ارزان قیمت طی سه سال گذشته در لرستان است که با شرط اشتغال روستاییان پرداخت شده و قرار است منجر به بیش از پنج هزار فرصت شغلی برای روستاییان شود که بدون شک نقش برقرسانی برای ورود تجهیزات و اجرای این طرح ها انکارنشدنی است.
ایمنی راه و جاده از دیگر مزایای برقرسانی روستایی است، ورود برق در روستاها و وجود زیرساخت های برقرسانی موجب شده وزارت راه و شهرسازی نسبت به روشنایی راههای روستایی اقدام کند که این مهم در کاهش تصافات نقش موثری داشته است.
لرستان نیز با وجود شرایط کوهستانی و مسیرهای سخت از استان های پیش رو در زمینه برقرسانی روستایی محسوب می شود و طی چهار سال گذشته 245 روستای آن برقدار شده و اکنون کار برقرسانی به روستاهایی آغاز شده است که مهاجرت معکوس دارند.
به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق لرستان تاکنون 2 هزار و 750 روستای استان برقدار شده اند و تلاش می شود هفته دولت امسال نیز کار برقرسانی به 20 روستا بهره برداری شود.
فریدون خودنیا به ایرنا گفت: این روستاها با جمعیت 350 خانوار مشکل راه دسترسی داشته اند و یا پیش از این تخلیه شدند و الان مهاجرت معکوس دارند که تلاش می شود روشنایی برق تا شهریور 1400 به این مناطق برسد.
وی تصریح کرد: اعتبار برقرسانی به این روستاها حدود 10 میلیارد تومان است که با اتمام آن،ضریب برقرسانی روستایی به 100 نزدیک می شود و تنها حدود 10 روستای خالی از سکنه بدون برق باقی می ماند.
وی اضافه کرد: 245 روستای استان با جمعیت 6 هزار خانوار در طول 4 سال گذشته برق دار شده است که با این اقدام ضریب نفوذ برق در روستاهای استان 99.7 درصد و اندکی بالاتر از میانگین کشوری است.
خودنیا تصریح کرد: در دولت دوازدهم 60 میلیارد تومان برای برقرسانی روستایی در لرستان هزینه شد که این رقم به جز احتساب بازسازی خسارت گسترده سیل در روستاهای استان است.
وی یادآور شد: باید توجه داشت برقرسانی روستایی در لرستان با توجه به مسیرهای کوهستانی و بسیار سخت گذر انجام می شود که این امر سختی کار و هزینه را افزایش می دهد و به هیچ عنوان با کار در استان هایی که دشت و مسطح هستند قابل مقایسه نیست.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق لرستان اظهار داشت: در حال حاضر روستای پنج خانوار و دارای جاده دسترسی در استان وجود ندارد که برقرسانی نشده باشد.
خودنیا افزود: روستای تنگ هفت خرم‌آباد در سال 96 با 160 خانوار برقدار شد اما با وجود اینکه تمام تجهیزات برای برق رسانی به روستای تنگ پنج خریداری شد مشکل راهشکافی مانع انجام عملیات شده است و در حال حاضر هیچگونه راه دسترسی برای انتقال تجهیزات برق رسانی به این روستا وجود ندارد.
وی ادامه داد: این روستا در مرز لرستان با خوزستان قرار دارد و به دلیل گرمای بیش از حد منطقه، پنل های خورشیدی جوابگوی مورد نیاز مردم آن نیست.
وی گفت: همچنین امسال طرح تولید برق خودمصرف برای روستاهای فصلی و عشایر نشین استان نیز شروع شده است و پنل خورشیدی پورتابل به 800 خانوار اهدا می شود که این مهم منجر به تامین برق مورد نیاز خواهد شد و شرکت توزیع برق نیز هیچ مبلغی از آنها دریافت نمی کند.
وی با بیان اینکه اقدامات برقرسانی روستایی لرستان در کشور بی نظیر است ادامه داد: سالانه یکهزار و 200 پروژه شرکت توزیع برق در لرستان تعریف و کمتر از یکسال بهره برداری می شود و اکنون در شهرستان های بروجرد، ازنا، دورود، الشتر و دلفان روستای بالای پنج خانوار بدون برق وجود ندارد.
خودنیا با اشاره به اینکه سالانه حدود 20 هزار انشعاب برق در لرستان به فروش می‌رسد اضافه کرد: سه هزار انشعاب از این تعداد رایگان است و در حالیکه شرکت برای هر اشتراک چهار میلیون تومان هزینه می‌کند اما در بخش انشعابات شهری حدود یک میلیون و 300 هزار تومان و انشعابات روستایی 700 هزار تومان دریافت می‌کنیم.
وی تصریح کرد: پارسال در مجموع 2 میلیارد و 500 میلیون تومان برای افتتاح برق هشت روستا با جمعیت 74 خانوار در پویش الف - ب - ایران که مهاجرت معکوس داشته اند، هزینه شد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان گفت: تعداد روستاهای برق‌دار استان با رشد 72 برابری، از 37 روستا در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اکنون به 2 هزار و 724 روستا و تعداد مشترکان نیز با افزایش 12 برابری از 52 هزار و 779 مورد در بهمن 57 اکنون به بیش از 670 هزار افزایش یافته است.
برچسب‌ها جهش تولید توسعه روستایی لرستان شرکت‌ توزیع نیروی برق

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/201647/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

انقلابیون انتقادی

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

جشنواره «رود و ریل» در روستای بیشه لرستان برگزار شد

850 هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در سیلوهای لرستان داریم

20 تن‌ ماهی قزل‌آلا از لرستان به خارج از کشور صادر شد

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

تولید 700هزار تن آرد در لرستان

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

رفع‌تصرف 10هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در لرستان

ایستگاه پایانی مسابقات قرآن و عترت در لرستان

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای لرستان

تجلیل از خانواده‌های اعضای وابسته فرماندهی انتظامی لرستان

تجلیل از بازنشستگان فرماندهی انتظامی لرستان

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

تتو با خاکستر لمی کیلمیس، ستاره درگذشته گروه موتورهد بر روی انگشت وسط جیمز هتفیلد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

بارش پراکنده و رگباری در راه لرستان

پیش بینی ذخیره سازی بیش از 600 هزار تن گندم در لرستان

صادرات 75 تن خوراک آبزیان از لرستان به عراق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

پیش بینی بارش‌های رگباری از فردا در لرستان

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

آشیانه سری

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس