ندای لرستان

آخرين مطالب

طاهریان: فدراسیونی که در بخش زنان فعال‌تر باشد اعتبار بیشتری می‌گیرد معاونت امور زنان و خانواده

طاهریان: فدراسیونی که در بخش زنان فعال‌تر باشد اعتبار بیشتری می‌گیرد
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - نایب رییس کمیته ملی المپیک، گفت: کمیته المپیک برای نخستین بار اعتبارات 1400 را بر مبنای شاخص‌گذاری توزیع می‌کند که یکی از شاخص‌های مهم زنان است و هر فدراسیونی که برای بخش زنان بیشتر فعالیت داشته باشد اعتبار بیشتری دریافت می‌کنند

نایب رییس کمیته ملی المپیک، گفت: کمیته المپیک برای نخستین بار اعتبارات 1400 را بر مبنای شاخص‌گذاری توزیع می‌کند که یکی از شاخص‌های مهم زنان است و هر فدراسیونی که برای بخش زنان بیشتر فعالیت داشته باشد اعتبار بیشتری دریافت می‌کنند «طاهره طاهریان» یکی از چهره های ماندگار ورزش زنان ایران است که نزدیک به پنج دهه از عمر ورزشی این بانو می گذرد. وی اکنون در پست نایب رئیسی اول کمیته ملی المپیک با وجود فعالیت ورزشی 48 ساله، همچنان از زنان با سابقه، فعال و خبره در ورزش کشور شناخته می شود. او نخستین معاون زن بازنشسته ورزش ایران هم است که مشروح این گفت و گو با ایرنا را در زیر می خوانید:
فعالیت بخش زنان کمیه ملی ال‍م‍پیک در سال 99 سال کرونایی چگونه دنبال شد؟
شیوع کرونا و گسترش آن در سال 99 به کمیته المپیک فرصت زیادی داده نشد تا فعالیت خود را در انتهای سال به شکل فعال‌تری ادامه دهد و به نوعی ورزش تعطیل بود. اما برای بخش کمیته المپیک با وجود این مساله اتفاق‌های خوبی در بخش زنان رقم خورد. یکی از آنها کمیسیون های 18 گانه این نهاد ورزشی است هرچند با جود همه محدودیت‌ها به دلیل پاندومی کرونا، کمیسیون‌ها بیشتر از طریق نشست‌های مجازی برنامه‌های خود را دنبال می‌کردند و برخی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم حضوری برگزار می‌کردند. در واقع یکی از دستاوردهای کمیته در این دوره فعال سازی کمیسیون‌ها و بدون هیچ محدودیتی بود. اما با پایان فعالیت 2 ساله نخست و با اعمال تغییراتی در اعضا ابلاغ‌های جدید هم صادر شد.
دلیل این تغییرات در اعضا چه بود؟
البته برخی اعضا تمایلی به وقت‌گذاری نداشتند از طرفی شرایطی که امروز در کمیسیون‌های کمیته ملی المپیک برقرار و با استقبال گسترده روبرو شده است، برخی علاقه‌مند به فعالیت در این کمیسیون‌ها شدند و پیشنهادهای خوبی هم مطرح می کنند. امروز 189 ابلاغ برای اعضای کمیسیون های 18 گانه کمیته ملی المپیک صادر شده است.
با پایان فعالیت 2 ساله نخست آنها فعال ترین کمیسیون‌های این نهاد ورزشی کدام ها بودند؟
کمیسیون‌های نظیر ورزش و زنان، پزشکی و ورزش، توریسم ورزشی، روانشناسی و محیط زیست. البته کمیسیون ورزش و زنان فراتر از حیطه کاری که نقش مشورتی دارند، ظاهر شد و فعالیت زیادی را در توانمندسازی زنان ایجاد کرد و با برگزاری دوره‌های سولیداریتی (همبستگی المپیک) که با استقبال زنان هم روبرو شد در نهایت به هماهنگی و تعامل بیشتر منجر شده است. البته این کمیسیون در دوره دوم فعالیت 2 ساله خود با اعمال تغییرات در اعضا همچنان فعال است. هر 18 کمیسوین فعالیت داشتند اما برخی بیشتر و برخی کمتر.
کمیسیون ها چه تعداد عضو دارد و تاکنون چند نشست برگزار شده است؟
229 عضو دارد که تاکنون 374 نشست و 68 وبینار و همایش برگزار شده است.
بیشترین و کمترین اعضا مربوط به چه کمیسیون هایی است؟
بیشترین اعضا به کمیسیون های رسانه و صلح ورزش هرکدام با 19 عضو و ورزشکاران با 17 عضو و فرهنگی با 15 عضو در صدر بیشترین‌ها هستند و کمیسیون‌های ورزش و زنان و پزشکی هر کدام با هشت و 9 عضو کمترین را به خود اختصاص دادند.
با توجه به تعداد اعضا خروجی این نشست‌ها چه بود؟
854 مصوبه داشته است.
بیشترین مصوبات مختص کدام کمیسیون ها هستند؟
کمیسیون همبستگی و ترویج ارزش های المپیک با 102 مصوبه و کمیسیون ورزش و زنان با 101 مصوبه و کمیسیون فن آوری و مدیریت مجازی با 90 مصوبه به ترتیب بیشتر مصوبه را داشتند.
از بین 18 کمیسیون چه تعداد از کمیسیون‌ها همایش برگزار کردند؟
11 کمیسیون که بیشترین همایش ها مربوط به روانشناسی ورزشی با 26 همایش و فرهنگی با 15 همایش و ورزش و زنان با هفت همایش بیشترین‌ها را در دوران فعالیت خود داشتند.
کمیسیون‌ها بار مالی برای کمیته المپیک دارند؟
این کمیسیون‌ها بار ساختاری و مالی ندارند، بلکه جنبه مشورتی دارند و تنها حق جلسه می‌گیرند.
چند درصد از اعضای هر کمیسیون را زنان تشکیل می‌هند با توجه به اینکه کمیته بین المللی المپیک بر این موضوع تاکید دارد؟
در گذشته در هر کمیسیون 2 نفر زن بودند اکنون در هر کمیسیون از 11 عضو پنج عضو آن زن هستند البته در برخی کمیسیون‌ها هم بیشتر هستند در مجموع 40 درصد از اعضای کمیسیون‌های کمیته المپیک را زنان تشکیل می‌دهند.
چند نفر از رییسان کمیسیون‌ها زن هستند؟
اکنون سه نفر زن هستند در کمیسیون‌های پزشکی، محیط زیست و ورزش و زنان. همچنین در کمیته المپیک فضا برای رشد زنان مهیا است. آکادمی المپیک در بکارگیری از ظرفیت زنان پیشتاز شده است در شورای اعزام، نشر، مدیریت کمیسیون ها و دپارتمان ها زنان فعال هستند.
آیین نامه اجرایی این کمیسیون‌ها به کجا رسید؟
درحال تدوین و چاپ هستیم و امسال به عنوان دستور العمل اجرایی چاپ می شود و افرادی که به کمیته المپیک ورود می کند با دستور العمل کار خود را باید به نحو درست انجام دهند. از طرفی در تلاش هستیم تا کارگروه یا کمیته تشکیل دهیم تا فعالیت‌های را که ارتباط با ایپس و رسانه وجود دارد با بهره گیری از ایده با بومی کردن آن بتوانیم عضویت گیری در بخش رسانه‌ای کمیته بین المللی المپیک داشته باشیم.
این کارگروه کی تشکیل می شود؟
امسال به دنبال محقق شدن آن هستیم.
آیا کمیسیون دیگری در 1400 راه اندازی می شود؟
در آی. او. سی کمیسیونی به نام همراهان ورزشکار است و نقش موثری در وضعیت ورزشکاران دارد که اعضای آن شامل حامیان، اولیا،علاقه مندان، مربیان و داوران و مدیریت های اجرایی تیم‌ها وسرپرستان آن هستند. اگر این کمیسیون راه اندازی شود تغییرات خوبی را می‌توان در این بخش ایجاد کند. پیگیر راه اندازی آن هستیم. البته کمیته ملی المیپک نه تنها محدودیتی در اضافه شدن کمیسیون‌ها ندارد بلکه اعتبار برای نهاد ورزشی محسوب می شوند.
در اساسنامه جدید کمیته ملی المپیک چه اتفاقی برای بخش زنان روی داد؟
در اساسنامه کمیته 2 نایب رییس وجود دارد بود که تاکیدی بر زن بودن یکی از آنها نبود اما با اساسنامه جدید از دوره بعد یک نفر باید نایب رییس زن شود نه اینکه هر فردی رای بیشتر بیارود و ممکن است رای آن کم باشد اما یک نایب رییس صرف‌نظر از رای بالا یا کم حتما زن است.
در بخش اعتبارات کمیته در 1400 برای زنان چه اتفاق شاخصی رخ داده است؟
درشاخص اعتبارات کمیته المپیک به فدراسیون ها به زنان ویژه تر توجه شده است. یعنی اگر ضریب مدال آوری آنها با توجه به اینکه زنان مدال زیادی در بازی های المپیک ندارند برای المپیک 2020 شاخص تعیین شد و این شاخص اعتبارات در هیات اجرایی مصوب شد و ضرایب مدال آوری در نظر گرفتند. یکی از آنها این است که زنان ورزشکاری که جایگاه چهارم تا هشتم کسب می کنند در المپیک امسال باید امتیاز داشته باشد. به عنوان نمونه در تیراندازی در المپیک های قبلی رتبه ششم و هفتم کسب شده بود اما امتیازی نداشتند. پس وقتی برای زنان حق از نظر اعتباری گذاشته می شود، رییس فدراسیون اگر بخش زنان در هررشته را فعال نگه ندارد این اعتبار را از دست می دهد.
برای کسب سهمیه هم شاخصی درنظر گرفته شده است؟
برای کسب سهمیه شاخص تعیین کردند که اگر بانوی ورزشکاری سهمیه کسب کرد اعتبار فدراسیون بر مبنای آن اضافه می‌شود. حتی اگر ورزشکار زنی رتبه چهارم تا هشتم در کسب سهمیه را گرفته باشد اعتباراتی برای فدراسیون درنظر می گیرند. پس هم در کسب سهمیه زنان المپیک و هم در جایگاه مدالی شاخص اعتبارات در نظر گرفته شده است.
با توجه به اینکه در بخش مدالی المپیک کسب طلای زنان با مردان متفاوت است آیا امتیاز ویژه برای زنان تعریف شده است؟
مدال طلای زنان و مردان متفاوت است. زیرا زنان با محدودیت‌ها و مشکلات و سختی های خاص خودشان مدال می‌گیرند و از این منظر هم شاخص مدالی برای آنها تعریف شده است از 50 تا 200 درصد و در همه زمنیه ها برای زنان روند افزایشی در نظر گرفته شده است و تفاوت خوبی برای طلا، نقره و برنز زنان با مردان قایل شدند.
البته در گذشته شاخص گذاری برای اعتبارات وجود نداشته ؟
در کمیته المپیک نخستین بار است که شاخص اعتبار فدراسیون‌ها تایید شد و حتی شاخصی هم برای مدیریت فدراسیون در نظر گرفتند که یکی از شاخص های مهم زنان است. یعنی فدراسیونی که برای بخش زنان بیشتر فعالیت کند اعتبار بیشتری دریافت می کنند.
کار با ارزشی است و اگر فدراسیون ها این شاخص ها را برای زنان اعمال نکند این سهم از اعتبارات را ازدست می دهد.
منبع : ایرنا

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/202006/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تحقق 87 درصدی تعهدات نهضت ملی مسکن در روستا‌های لرستان

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

برنامه های جشنواره «رود و ریل» در لرستان اعلام شد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

توزیع 62 میلیارد تومان بسته معیشتی در بین نیازمندان لرستان

برگزاری جشنواره فرهنگی رود و ریل در استان لرستان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رمضی: «شب‌ آواز ایرانی» به حوزه هنری بازگشت/ رونمایی دو آلبوم در هر ماه

ارزش دلاری صادرات گمرک لرستان 154 درصد افزایش یافت

فیروزآباد رکورد دار بارندگی در فارس

استفاده از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی برای تحقق شعار سال

برگزاری سومین همایش روایت پیشرفت در لرستان

تا کنون خسارتی از آفت «زنگ زرد» در مزارع لرستان گزارش نشده است

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

کشف 7 فقره جرایم سایبری در دورود

جانبازان، سند زنده عزت و ایستادگی در دفاع از امنیت جامعه

336 هزار پروانه کسب کاغذی در لرستان الکترونیکی شد

کشف انبار لوازم‌خانگی 12 میلیاردی قاچاق در خرم‌آباد

پیام تبریک فرمانده انتظامی لرستان به مناسبت روز ارتش

نقش گیاهان خوراکی طبیعی و دارویی در سلامت

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیاردی قاچاق در خرم آباد

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

کاهش 14 درصدی نرخ تورم لرستان

دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد

بالگرد اورژانس هوایی در فرودگاه خرم‌آباد مستقر شد

جشنواره رود و ریل؛ 30 فروردین در در لرستان

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

پنتاگون جزئیات جدیدی درباره حمله ایران فاش کرد

افزایش 270 درصدی شناسایی تغییر کاربری‌های غیرمجاز در ایام نوروزی لرستان

یک واحد غیرمجاز کشتار دام در کوهدشت پلمب شد

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

تولید سالانه 25هزار تن زردآلو در باغات لرستان

حمایت از نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان در لرستان

این شما و این علیرضا بیرانوند جدید؛ 16 ساله از خرم آباد + عکس

استقرار بالگرد اورژانس 115 در فرودگاه خرم آباد

نخاع می‌تواند مستقل از مغز عمل کند

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

توسعه کشت دانه‌های روغنی و حبوبات در لرستان

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

پیام نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری در پی عملیات غرورآفرین و مهم «وعده صادق»