ندای لرستان

آخرين مطالب

وضعیت خطرناک کرونا در کشور / روند صعودی کرونا در لرستان اجتماعي

وضعیت خطرناک کرونا در کشور / روند صعودی کرونا در لرستان
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: یک سال است شبانه‌روزی داریم تاکید می‌کنیم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شست‌وشوی مکرر دست‌ها انجام شود که راحتترین راه پیشگیری از ابتلا به این عفونت است اما متاسفانه کسی گوش نداد و شاهد بودیم که علیرغم تاکیدات برای منع سفرهای نوروزی و حضور نیافتن در تجمعات(عروسی و ترحیم) بازهم مردم رعایت نکردند تا به یک وضعیت ثابت برسیم.
از آغاز شیوع این بیماری تاکنون سه موج سنگین را پشت سر گذاشته‌ایم و در حال حاضر در موج چهارم کرونا بوده که هر روز با موج سورای در جان انسان‌ها همچنان می‌تازد و پیش می‌رود.
اجازه این موج سواری را خود انسان‌ها به کرونا داده‌اند تا همچنان بر جان آنها بتازد با شرکت در مراسمات عروسی و عزا و دورهمی‌ها و ... در را بر روی کرونا باز کرده‌اند تا بدون در زدن وارد خانه شود و جان انسان را در خطر بیندازد.
عوامل متعددی باعث شکل‌گیری این موج جدید شد، قبل از سال تحویل در نیمه اسفندماه خریدهای شب عید را داشتیم، دورهمی، دید و بازدید و... که سبب شد در شاخص رعایت پروتکل‌ها افت داشتیم.
موج چهارم کرونا مواجه شده با کرونا انگلیسی که خیلی به مراتب شدیدتر و بدتر از موج‌های قبلی است و فاصله بین حال خوب و بد بسیار کم شده و بیمار در عرض چند روز ریه‌اش درگیر می‌شود.
ویروس جهش یافته پس از روز هشتم و نهم در عرض دو روز ریه را پر می‌کند و سرعت ابتلای ویروس از سرعت گام‌های ما بالاتر است.
با آغاز موج چهارم کرونا لرستان نیز از این امر مستثنی نبوده و همچنان با این موج دست و پنجه نرم می‌کند و روزانه شاهد افزایش بستری و مرگ و میر در این استان هستیم.
وضعیت مطلوبی در کشور به لحاظ بیماری کرونا نداریم دکتر یحیی ابراهیمی عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در این رابطه، با بیان اینکه پیک چهارم کرونا ویروس در کشور شروع شده است، اظهار کرد: عدم برخورد با افراد متخلف و افرادی که تذکرات وزیر بهداشت را جدی نگرفتند و عدم رعایت موازین بهداشتی توسط مردم از عوامل ایجاد این پیک بوده است.
وی با بیان اینکه کرونا بیماری عفونی است که موضوعی تخصصی است که متاسفانه شاهدیم هرکسی با هر سلیقه‌ای که به این موضوع ورود پیدا کرده و اظهارنظر می‌کند، افزود: این درحالیست که وزارت بهداشت به عنوان متولی این کار باید در صدر باشد.
عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تصمیماتی که گرفته می‌شود باید اجرایی شود، گفت: از قبل از عید هشدارها، تذکرات و سخنرانی‌ها داشتیم مبنی بر اینکه رعایت فاصله اجتماعی و موازین بهداشتی صورت گیرد که متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت و امروز شاهد پیک چهارم در کشور هستیم.
ابراهیمی راه مقابله با این بیماری را واکسیناسیون دانست و با اشاره به اینکه در حال حاضر امکان تزریق یک میلیون دز واکسن وجود ندارد، عنوان کرد: گرچه افراد های‌ریسک، پرستاران و پزشکان و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند در اولویت واکسیناسیون قرار گرفتند.
وی اضافه کرد: این عفونت نه تنها افراد دارای بیماری زمینه‌ای بلکه افراد با سیستم ایمنی سالم را درگیر می‌کند که متاسفانه سهل‌انگاری اتفاق افتاد که مسئولین با متخلفین برخورد نکردند و گویا مردم برای سلامت خود اهمیتی قائل نیستند.
عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یک سال است شبانه‌روزی داریم تاکید می‌کنیم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شست‌وشوی مکرر دست‌ها انجام شود که راحتترین راه پیشگیری از ابتلا به این عفونت است اما متاسفانه کسی گوش نداد و شاهد بودیم که علیرغم تاکیدات برای منع سفرهای نوروزی و حضور نیافتن در تجمعات(عروسی و ترحیم) بازهم مردم رعایت نکردند تا به یک وضعیت ثابت برسیم.
ابراهیمی خاطرنشان کرد: با تلاش شبانه روزی کادر درمان و هزینه‌های هنگفت توانستیم تعداد مبتلایان از 500 نفر در شبانه‌روز به 50 نفر رسید اما باز سهل‌انگاری‌ها سبب شعله‌ور شدن و جهش این ویروس منحوس شد.
وی بیان کرد: چه کسی باید پاسخگو باشد؟ این همه هزینه از بیت‌المال برای مقابله با این بیماری صرف شد! باید با افرادی که رعایت نمی‌کنند برخورد قضایی و جدی صورت گیرد.
عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: پیش‌بینی کرده بودیم چنانچه در ایام عید نوروز فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نشود و مردم به دید و بازدید و مسافرت بپردازند شاهد پیک چهارم خواهیم بود و براین اساس در کمیسیون و زوارت بهداشت هشدارها داده شد اما کسی گوش شنوا نداشت.
ابراهیمی با بیان اینکه وضعیت مطلوبی در کشور به لحاظ بیماری کرونا نداریم، گفت: تا زمانیکه مردم نخواهند و مجموعه دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا قوانین بازدارنده‌ای گرفته نشود این بیماری مهار نخواهد شد.
وی یادآور شد: بهترین راه آسان برای پیشگیری از این بیماری رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، شست‌وشوی مکرر دست‌ها، حضور نیافتن در تجمعات(عروسی و ترحیم)، منع مسافرت و ... ضروری است چرا که شدت سرایت‌پذیری کرونای انگلیسی بسیار بالاست.
عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شاهد روزهای بدتری در آینده خواهیم بود چرا که مردم در ایام نوروز به مسافرت رفته و موارد فوق را رعایت نکردند؛ ضرورت دارد همه هموطنان همکاری لازم را داشته تا این بیماری مهار شود.
شرایط لرستان کاملا وضعیت ناخوشایندی است سید موسی خادمی استاندار لرستان نیز در این‌باره، اظهار کرد: متأسفانه شرایط استان کاملاً وضعیت ناخوشایندی است و این شرایط رو به وخامت و افزایش تعداد مبتلایان است.
وی در خصوص اقدامات درمانی، تصریح کرد: اقدامات لازم در استان انجام شده، تجهیز بیمارستان‌ها در دستور کار قرار گرفته و امکانات مورد نیاز تا حد توان در سطح استان فراهم شده و تأکید شده تا مراقبت از بیماران با کیفیت بیشتری دنبال شود.
استاندار لرستان با اشاره به تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نزدیک به 1000 نفر در بیمارستان‌ها بستری هستند و اگر این عدد 20 درصد افزایش یابد ظرفیت تکمیل خواهد شد.
خادمی با تأکید بر همراهی مردم، اضافه کرد: تنها راهی که در این شرایط برای مدیریت اوضاع می‌تواند مؤثر باشد، کمک و همراهی مردم و نظارت و برخورد قاطع دستگاه‌هاست که هر دو کار را باید باهم انجام دهیم و لازم است دستگاه‌های اجرایی و نظارتی همچون گذشته وظایف خود را با شدت بیشتری انجام دهند و اصناف غیرضروری نسبت به تعطیلی اقدام کنند.
در تمامی خبرهای ناگوار رسیده از کرونا چند روز پیش فوت یک نوزاد یک‌ماه خبری دردناک‌تر از باقی خبرها بود و این نشان می‌دهد که این بیماری چموش شوخی با هیچ سنی ندارد.
فوت نوزاد یک‌ماهه بر اثر کرونا حشمت بهمنی فرماندار ازنا در این‌باره، اظهار کرد: متاسفانه در روزهای اخیر، نوزاد یک‌ماهه ازنایی که به بیماری کووید-19 مبتلا بود، جان باخت.
وی ادامه داد: این نوزاد در بیمارستان امام علی(ع) ازنا بستری بود و به علت وخامت اوضاع به خرم‌آباد منتقل شد اما به سبب گسترش بیماری فوت کرد.
بهمنی با اشاره به اینکه وضعیت شهرستان ازنا قرمز است، اضافه کرد: کرونا نشان داده که سن و سال نمی‌شناسد و همه‌گیری آن بیشتر شده است.
فرماندار ازنا با اشاره به اعمال محدودیت‌های جدی در این شهرستان تصریح کرد: از اواسط هفته ادارات، بانک‌ها و اماکن عمومی تا اطلاع ثانوی تعطیل شده‌اند و با کسانی که محدودیت‌ها را رعایت نکند، مطابق قانون برخورد می‌شود.
در حال حاضر اسفناک‌ترین شرایط را داریم
امین ثروتی سرپرست شبکه بهداشت و درمان بروجرد در این‌باره، اظهار کرد: در حال حاضر بدترین و اسفناک‌ترین شرایط را در شهرستان داریم.
وی تصریح کرد: تخت‌های بخش ویژه تکمیل شده و چند نفر در انتظار خالی شدن تخت ویژه هستند و با اینکه ترخیص داریم اما هر روز تعداد بستری‌ها بیشتر می‌شود.
سرپرست شبکه بهداشت و درمان بروجرد خاطرنشان کرد: در این راستا تمهیداتی اندیشیده شده است که بعد از بیمارستان آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) سایر بیمارستان‌ها زیر پوشش بستری بروند.
ثروتی اضافه کرد: بر اساس صحبتی که با خود بیماران انجام داده‌ام اکثر بیماران در مراسمات عروسی، عزا و دورهمی‌ها مبتلا شده‌اند.
میزان بستری در بروجرد نسبت به اسفندماه سه الی چهار برابر شده است
شهرام ممدوحی معاون شبکه بهداشت و درمان بروجرد در این‌باره، اظهار کرد: وضعیت در شهرستان خیلی بد است به‌طوری‌که میزان بستری نسبت به اسفندماه 99، سه الی چهار برابر شده است.
وی تصریح کرد: بیشترین آسیب را از همین مراسمات عروسی و عزا داشتیم و وضعیت خوبی نداریم و تعداد مرگ و میر در حال افزایش است.
معاون شبکه بهداشت و درمان بروجرد خاطرنشان کرد: بستری در بیمارستان آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) به حالت اشباح رسیده است.
ممدوحی با بیان اینکه بایستی به شدت محدودیت‌ها افزایش پیدا کند، اضافه کرد: متاسفانه برخی مغازه‌ها در حاشیه شهر باز هستند و تعدادی از سفره‌خانه در جاده ونایی و نظام‌آباد فعالیت می‌کنند.
وی بیان کرد: در حال حاضر سلامت مردم از اقتصاد بالاتر است.
مشاغل گروه یک در بروجرد شیفت‌بندی شدند احمدگودرزیان معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد در این‌باره، اظهار کرد: با توجه به وضعیت بحرانی کرونا در این شهرستان و تلاش‌های ستاد کرونا و مدیران شبکه بهداشت و درمان بر لزوم رعایت بیشتر دستورالعمل ها و شیوه نامه های بهداشتی تاکید می‌شود.
وی تصریح کرد: به جهت تسهیل در خدمات دهی به مردم و همشهریان، اصناف گروه شغلی یک با هماهنگی اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی و اصناف بصورت شیفتی فعالیت خود را آغاز می‌کنند.
گودرزیان بیان کرد: طرح زوج و فرد خودروها به‌ منظور کاهش تردد و کنترل بیشتر ترافیک شهر همچنان ادامه دارد زیرا اجرای این طرح کاهش محسوسی در ترافیک شهر داشته است.
معاون استاندار لرستان اضافه کرد: در طرح زوج و فرد خودروها حدود 250 خودرو بدلیل نقض دستورالعمل های ستاد کرونا شهرستان و تردد در سطح شهر توسط پلیس راهور اعمال قانون شدند.
وی ادامه داد: ستاد کرونا شهرستان همچنان بر مصوبات جلسات قبل تاکید دارد و انتظار می‌رود با هماهنگی همه دستگاه‌های مرتبط و رعایت شیوه نامه های بهداشتی توسط مردم هر چه سریعتر از این بحران گذر کنیم و به شرایط مطلوب دست پیدا کنیم.
گودرزیان خاطرنشان کرد: محدودیت‌ها به شدت در شهرستان اعمال شده و بیمارستان چمران و کوثر برای بیمارستان جایگزین در نظر گرفته شده است.
در برخورد با افرادی که دستورالعمل‌ها را رعایت نمی‌کنند، تعارف نداریم
مهدی محمدی دادستان بروجرد نیز در این‌باره، اظهار کرد: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و باید از ظرفیت ریش‌سفیدان و دهیاران در روستاها برای مقابله با این بیماری استفاده شود.
وی تصریح کرد: تاکنون برخوردهای با افرادی که دستورالعمل‌ها را رعایت نکرده‌اند، صورت گرفته به‌طوری‌که پنج سفره‌خانه پلمب شده و دو داماد به همراه فیلم‌بردار مراسم بازداشت و دو مسئول کاروان زیارتی در شهرستان بازداشت شده‌اند.
دادستان بروجرد خاطرنشان کرد: این محدودیت‌ها و برخوردها تا خوب شدن وضعیت باید ادامه پیدا کند و در برخورد با هیچ کس تعارف نداریم.
برای مقابله با کرونا با در رفتار تغییر ایجاد شود مسعود فلاح معاون عمرانی فرمانداری بروجرد در این‌باره، اظهار کرد: سرعتی که موج چهارم دارد باعث شیب تند در تعداد مبتلایان شده است.
وی تصریح کرد: با وجود اینکه آمار مبتلایان و مرگ و میر بالا رفته ولی متاسفانه هیچ تغییر رفتاری در برخی افزاد ایجاد نشده است به‌طوری‌که آخر هفته گلدشت، ونایی و دیگر مناطق تفریحی بروجرد شلوغ بود.
فلاح خاطرنشان کرد: در طرح و زوج و فرد که ایجاد شده باعث شده که ترددها کمتر شود و علاوه بر دوربین‌ها 16 نقطه از شهر توسط نیروی انتظامی تحت پوشش قرار گرفته تا محدودیت‌های تردد کنترل شود.
افزایش روزانه مبتلایان به ویروس کرونا در لرستان نشان می‌دهد که مردم باید بیش از پیش وجود این ویروس را جدی بگیرند و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله فیزیکی خود و خانواده‌شان را از شر این ویروس مهلک در امان نگه دارند تا شاهد درد و رنج عزیزانشان نباشند و اجازه ندهند این بیماری چموش بیش از این جان عزیزانشان را بگیرد.
/ایسنا 

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/203313/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

فیلمی از سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

لرستان |توانمندسازی تسهیلگران اقتصاد مقاومتی در لرستان

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

غبارروبی گلزار شهدا خرم‌آباد با حضور استاندار جدید لرستان

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

دمای روزانه در لرستان روند افزایشی دارد

مراسم قرعه کشی پخش مناظرات نامزد‌های انتخاباتی در صدا و سیمای لرستان

حضور بیش از 60 پزشک در بیمارستان صحرایی شهرستان دلفان

اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است

دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه ثبت اختراع شد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

افزایش 93 درصدی سطح زیر کشت کلزا در سلسله

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

آبفای لرستان 100 پروژه در دست اجرا دارد

انهدام باند سارقان و کشف 26 فقره سرقت در شهرستان خرم‌آباد

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای تعیین‌تکلیف برج‌های خرم‌آباد

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

باند سرقت منازل در خرم‌آباد منهدم شد

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

تجمع مردم خرم آباد در حمایت از اجرای طرح نور

وضعیت «برج‌های دوقلو» خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

وضعیت «برج‌های دوقلو» در خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

مسمومیت تعدادی از مردم به دلیل مصرف قارچ‌های سمی در لرستان

کمیته انضباطی؛ خیبری‌ها 100 میلیون جریمه شدند

انهدام باند سارقان در خرم‌آباد

تجمع مردمی حمایت از «طرح نور» در خرم‌آباد برگزار می‌شود

افزایش ‌مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی در لرستان طی هفته گذشته

نگاه به اقشار کم‌بضاعت لرستان در راستای خودکفایی آنها باشد