ندای لرستان

آخرين مطالب

لرستان سوار بر موج‌های پرتلاطم کرونا مقالات

لرستان سوار بر موج‌های پرتلاطم کرونا
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم‌آباد - لرستان در موج چهارم شیوع کرونا یکی از پرخطرترین استان‌ها شناخته شده و عادی انگاری برخی افراد این استان را همچنان بر فراز موج‌های پرتلاطم کرونا نگه داشته است.

به گزارش ایرنا آمار بیش از 100 هزار نفری ابتلا به کووید 19، افزایش شمار جانباختگان و داغ سنگین از دست رفتن عزیزان زنگ خطری است که هرروز در کوچه و خیابان های لرستان به گوش می رسد اما جای تعجب دارد که برخی سعی در نادیده گرفتن این وضعیت سخت کرونایی دارند.
بسیاری از مشاغل تعطیل شده اند و کارشناسان و مسولان مردم را به ماندن در خانه و دوری از تجمعات و دورهمی ها سفارش می کنند اما هر روز در گوشه و کنار شهر خبرهایی از برگزاری مراسم پرجمعیت و برپایی مهمانی و دورهمی می شنویم.
برخی از افراد نیز بعد از گذشت بیش از یک سال همچنان خود را با ماسک بیگانه می دانند، به هیچ وجه حاضر به استفاده از این حفاظ امنیتی کوچک نیستند و همچون مخازنی از آلودگی در معابر و اماکن عمومی می چرخند و عامل انتشار ویروس کرونا شده اند.
در حالیکه لرستان بین استان های پرخطر کشور معرفی شده است و از طرفی ویروس مهاجم کرونا قربانیان خود را از رده های سنی مختلف انتخاب می کند برخی خانواده ها فرزندان خود را بدون ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی روانه کوچه و بازار می کنند.
بیمارستان و درمانگاه های لرستان مملو از مراجعان مبتلا و مشکوک به کرونا شده است و روز به روز برحجم کار و تلاش کادر درمان استان افزوده می شود گویی هیچ اراده ای در کاهش بار متحمل شده بر این فرشتگان زمینی وجود ندارد اما به راستی تا کی کادر درمان خواهد توانست در مقابل بی توجهی و عادی انگاری برخی به ویروس کرونا تاب بیاورد.
اگرچه برخی با بهانه های خسته شدن از خانه نشینی و طولانی شدن حضور مهمان ناخوانده ویروس کرونا سعی در توجیه عادی انگاری خود دارند اما واقعیت این است که هر چه این رفتارهای سهل انگارانه تدوام داشته باشد حضور کرونا آزادانه تر از گذشته خواهد بود و صدمات جبران ناپذیرتری بر جامعه بشری وارد خواهد شد.
روزانه سه هزار تست کرونا در لرستان گرفته می شود
قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: هم اکنون به طور متوسط روزانه سه هزار تست از افراد مشکوک به کرونا در استان گرفته می شود و در این راستا پنج آزمایشگاه دولتی و سه آزمایشگاه خصوصی در سطح استان با دانشگاه علوم پزشکی همکاری می کنند.
دکتر" علی فرهادی" با تاکید بر اینکه کیت های تشخیص کرونا پاسخگوی نیاز استان نیست افزود: با وجود هزینه بسیار بالا مجبور به تامین کیت های بیشتری هستیم و از طرفی باتوجه به افزایش روزانه تعداد مبتلایان و بستری ها در بیمارستان های استان، راه اندازی بیمارستان صحرایی در دست اقدام است که در صورت نیاز از این ظرفیت استفاده شود.
وی با بیان اینکه اکنون شرایط کرونایی لرستان در وضعیت بحرانی قرار دارد ادامه داد: متاسفانه در شرایط کنونی موج چهارم کرونا هیچگونه ثباتی دیده نشده و روند ابتلا همچنان افزایشی است.
دکتر فرهادی بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی به عنوان مهمترین راهکار کاهش ابتلا و قطع زنجیره کرونا اشاره کرد و افزود: بیشتر بیماران استان به دلیل حضور در دورهمی ها و مراسم به این ویروس مبتلا شده اند که با مراعات بیشتر و دوری از تجمعات خانوادگی می توان تاحد قابل توجهی از حجم کار کادر درمان کاهش داد.
بیش از 20 هزار لرستانی امسال به کرونا مبتلا شدند
استاندار لرستان نیز گفت: بیش از 70 هزار نفر از شهروندان این استان از ابتدای شیوع کرونا تا پایان سال گذشته به کرونا مبتلا شده‌اند در حالیکه امسال بیش از 20 هزار مبتلای جدید شناسایی شده است.
سیدموسی خادمی افزود: کشور همچنان در روند صعودی ابتلا به کرونا قرار دارد و در لرستان نیز آمار ابتلا، بستری و فوت بر اثر بیماری به شدت در حال افزایش است.
وی اظهار داشت: تعداد بستری و مرگ بر اثر کرونا در استان فروردین ماه امسال نسبت به اسفند گذشته پنج برابر شد و این روند در حال افزایش است.
استاندار لرستان تصریح کرد: در این شرایط تنها راه مهار بیماری و کنترل آن رعایت نکات بهداشتی، پرهیز از هرگونه مسافرت، تردد، تجمعات و دورهمی های غیر ضروری است، در شرایط کنونی نیز تمام شهرستان های استان به لحاظ رنگ بندی کرونا در شرایط قرمز قرار دارند و وضعیت 2 شهرستان بروجرد و ازنا بسیار خطرناک است.
وضعیت کرونا در لرستان نامطلوب و خطرناک است
استاندار لرستان گفت: وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان نامطلوب و خطرناک و از هر100 نمونه تستی که گرفته می‌شود 50 مورد آن مثبت است.
خادمی ادامه داد: حدود 10 درصد بستری شدگان با شرایط سخت مواجه می شوند و احتمال مرگ آنها بالا می رود بنابراین ممکن است در روزهای آتی آمار مرگ و میر افزایش یابد.
خادمی با تقدیر از همکاری بازار و اصناف در تعطیلی مشاغل سطح 2 ، سه و چهار در شرایط فعلی بیان کرد: پیش بینی وضعیت استان در ایام پیش رو بسیار نامطلوب و خطرناک است و از مردم می خواهیم با جدی گرفتن تعطیلی اصناف و بازار از مراجعه غیر ضروری به دوایر دولتی و بانک ها پرهیز کنند.
خادمی در خصوص فعالیت ادارات گفت: ادارات استان در شرایط قرمز حال حاضر، با حداکثر یک سوم کارکنان در حال خدمت رسانی هستند و به دلیل شرایط اضطراری نمی‌توان ادارات را تعطیل کرد. 
لرستان در وضعیت بد کرونا قرار دارد
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان گفت: رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در استان موجب شده تا لرستان در رده چهارم کشور به لحاظ وضعیت بد کرونا قرار گیرد.
"محمود ثمینی" افزود: گزارشات حکایت از کاهش رعایت دستورالعمل های بهداشتی و افزایش بیماران بستری در استان دارد.
وی افزود: با توجه به شرایط استان، محدودیت های هوشمند کرونایی گروه های شغلی 2، سه و چهار به مدت یک هفته دیگر در استان تمدید شد و ضرورت دارد مردم، کسبه و بازاریان و دستگاه های اجرایی در زمینه اجرای آنها همکاری کنند.
معاون استاندار لرستان ضمن تشکر از همکاری کسبه و بازاریان، تصریح کرد: گزارش هایی از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در برخی از اصناف مجاز به فعالیت مانند نانوایی، قصابی و سوپرمارکت ها وجود دارد که تاکید می شود نظارت ها در این زمینه افزایش یابد تا در صورت بروز تخلف، برخورد قانونی انجام شود.
ثمینی در ادامه یادآور شد: بر اساس تصمیم ستاد استانی مدیریت کرونا، زمان آغاز فعالیت دستگاه‌های اجرایی لرستان نیز از ساعت 9 صبح است و ادارات با توجه به نوع خدمات خود در شرایط کنونی از یک سوم ظرفیت کارکنان در محل کار بهره گیری می کنند.
شمار مبتلایان کرونا در لرستان از مرز 100 هزار نفر گذشت
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تعداد مبتلایان به کرونا در این استان با شناسایی 954 نفر طی شبانه‌روز گذشته به 100 هزار و 453 نفر رسید.
دکتر "مریم کوشکی" اعلام کرد:در شبانه روز گذشته 12 نفر از هم استانی ها به دلیل ابتلا به کرونا فوت شدند و شمار جان باختگان بیماری کووید 19 به یک هزار و 608 نفر رسیده است.
وی اظهار داشت: تاکنون313 هزار و 773 نمونه تست تشخیص کرونا به آزمایشگاه ارسال شده که از این مجموع،310 هزار و 796 مورد پاسخ داده شده و 210 هزار و 336 نمونه آن منفی بوده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: در حال حاضر یک هزار و 210 بیمار و مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند.
کوشکی ادامه داد: هم اکنون تمامی شهرهای لرستان در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارند.
لرستان جزو چهار استان پرخطر کرونا اعلام شد
مسئول کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی مدیریت کرونا در لرستان گفت: این استان جزو چهار استان پرخطر شیوع و مرگ و میر کرونا در کشور اعلام شده است.
احمد حسین فتایی بیان کرد: در آخرین جلسه ستادهای ملی و استانی مدیریت کرونا، لرستان جزو هفت استان رکورددار ابتلا و مرگ‌ و میر کرونا معرفی شد که آمار به‌شدت نگران‌کننده است.
وی ادامه داد: این درحالی است که طی 2 هفته گذشته شاهد تعطیلی گسترده بازار و کاهش ترددها بوده‌ایم.
وی افزود: اصلی‌ترین عامل شکل‌گیری ثبت این آمار در استان بی توجهی به استفاده مداوم از ماسک، برگزاری و حضور در تجمعات گسترده به‌ویژه مراسم‌ سوگواری و آرامستان است بنابراین مردم باید نسبت به رعایت این 2 آسیب خطرناک، اهتمام جدی تری داشته باشند.
مسئول کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی مدیریت کرونا در لرستان با اشاره به وضعیت نگران‌کننده بیمارستان‌های استان گفت: با ادامه این روند، ظرفیت بیمارستانی استان جوابگوی مبتلایان بدحال نخواهد بود و آمار مرگ ‌و میر به‌صورت روزانه افزایش خواهد داشت.
برچسب‌ها
ویروس کرونا دانشگاه های علوم پزشکی لرستان
پروندهٔ خبری
مدیریت استانی کرونا

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/204601/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

جوی آرام و پایدار در لرستان

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

بازدید استاندار لرستان از پروژه راه‌آهن خرم‌آباد

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

فیلمی از سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

لرستان |توانمندسازی تسهیلگران اقتصاد مقاومتی در لرستان

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

غبارروبی گلزار شهدا خرم‌آباد با حضور استاندار جدید لرستان

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

دمای روزانه در لرستان روند افزایشی دارد

مراسم قرعه کشی پخش مناظرات نامزد‌های انتخاباتی در صدا و سیمای لرستان

حضور بیش از 60 پزشک در بیمارستان صحرایی شهرستان دلفان

اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است

دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه ثبت اختراع شد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

افزایش 93 درصدی سطح زیر کشت کلزا در سلسله

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

آبفای لرستان 100 پروژه در دست اجرا دارد

انهدام باند سارقان و کشف 26 فقره سرقت در شهرستان خرم‌آباد

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای تعیین‌تکلیف برج‌های خرم‌آباد

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

باند سرقت منازل در خرم‌آباد منهدم شد

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

تجمع مردم خرم آباد در حمایت از اجرای طرح نور