ندای لرستان

آخرين مطالب

آشنایی با تعریف مخاطب هدف و انواع آن مقالات

آشنایی با تعریف مخاطب هدف و انواع آن
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - شما می‌توانید با مقداری تحقیق و مطابق با معیارهای گوناگون، مخاطب هدف بیزینس خود را بشناسید و سپس استراتژی‌های بازاریابی و همچنین فروش خود را بر مبنای نیاز و علایق او در نظر بگیرید. به این ترتیب می‌توانید بهترین نتیجه را به دست آورید.
شناسایی و جذب مخاطب هدف با راهکارهایی ساده
مهم نیست چه کسب و کاری دارید، اگر مخاطب هدف خود را نشناسید، از همین ابتدا شکست خورده‌اید. در دنیای پررقابت امروز، کسی پیروز می‌شود که بداند برای چه کسی در حال ارائه محصول یا خدمات است. در این صورت می‌تواند هدفمندتر کار کند و بدیهی است که بازدهی خوبی نیز خواهد داشت.
شاید در اولین لحظه با شنیدن اصطلاح مخاطب هدف به یاد اینستاگرام یا سایت‌های اینترنتی بیفتید که به دنبال جذب مخاطب هستند. اما در واقع در تمام مشاغل، بازاریابی صحیح و مؤثر منوط به شناخت مخاطبین هدف و ارائه رفتاری متناسب با آن‌ها است. پس اگر به تازگی کسب و کاری را شروع کرده‌اید و یا دوست دارید تغییری چشم‌گیر در وضعیت کسب و کار فعلی خود ایجاد کنید، حتماً تا پایان این مطلب همراه ما بمانید.
آشنایی با تعریف مخاطب هدف
به عبارتی ساده می‌توان گفت، مشتریان و مخاطبان بالقوه شما یا کسانی که پتانسیل این را دارند خریدار محصول شما باشند، همان مخاطبان هدف کسب و کارتان هستند. در واقع گروهی از افراد که شما می‌خواهید محصول یا خدمت خود را به آنان ارائه دهید، کسانی هستند که به عنوان مخاطب هدف شناخته می‌شوند و برقراری ارتباط با این افراد می‌تواند کلید موفقیت بیزینس شما باشد. این گروه ممکن است بر اساس معیارهای بسیار متفاوتی انتخاب شده باشند اعم از سن، جنسیت، محل زندگی، درآمد، تحصیلات و … مهم این است بتوانید با توجه به حوزه کاری خود، جایگاه مخاطب هدف در تبلیغات و برند سازی را به خوبی بشناسید و از آن بهره ببرید. در صورتی که مخاطبان خود را به صورت هدفمند انتخاب کرده باشید، بدون شک قادر خواهید بود در صرف هزینه و وقت جهت تبلیغات نیز صرفه‌ جویی نمایید و با راهکارهایی ساده به بهترین شکل مخاطبانی فعال جذب کنید.

ندای لرستان


چرا توجه و شناخت مخاطبان هدف اهمیت زیادی دارد؟
حال که متوجه شدیم مخاطب هدف کیست، باید بدانیم چرا شناخت آن یک عامل مهم برای موفقیت محسوب می‌شود. حقیقت این است که تولد و مرگ یک برند به شناخت او نسبت به مخاطبان هدفش بستگی دارد. هنگامی که بتوانید هدف‌ گذاری خوبی روی مخاطبان خود و نیازهایشان داشته باشید، بازاریابی به طور تصاعدی آسان‌تر و پربازده‌تر می‌شود. علاوه بر این شناسایی مخاطب هدف بر زمینه‌های مختلف کار شما تأثیر می‌گذارد:
نوع محتوا، خدمت یا محصولی که ارائه می‌دهید و نحوه ارائه آن
پیام برند شما و آنچه در خلال بازاریابی اذعان می‌کنید
مکان و موقعیتی که برای تبلیغات انتخاب می‌کنید
با این حساب اگر بدانید چه کسانی مخاطبان اصلی شما و کسب و کارتان هستند، قادر خواهید بود در هر یک از زمینه‌های بالا قدرتمندتر عمل کنید.
انواع مخاطب هدف
برای تشخیص و گروه‌ بندی مخاطبان هدف خود می‌توانید از روش‌های گوناگون و بر اساس معیارهایی متفاوت عمل کنید. از این جهت می‌توان مخاطبین هدف یک کسب و کار را به شکل‌های زیر انتخاب یا دسته‌ بندی کرد:
دسته‌ بندی آماری و جمعیت شناسی
شاید بتوان گفت این روش اولین راه برای دسته‌ بندی مخاطبان است. به این صورت شما لازم است رنج سنی افراد، محل زندگی و همین‌طور جنسیت آنان را در انتخاب گروه مخاطب هدف در نظر بگیرید. برای مثال اگر در زمینه اینستاگرام فعالیت دارید، به سادگی می‌توانید این اطلاعات را از بخش Insights پیج دریافت نمایید و بر اساس آن عمل کنید.
دسته‌ بندی بر اساس علایق و سرگرمی‌ها
به سرگرمی‌های مخاطبان خود نگاه کنید. ببینید اوقات فراغت خود را با چه چیزهایی پر می‌کنند. آیا به موسیقی و هنر علاقه ‌مند هستند یا ورزش؟ زنان خانه‌دار هستند یا شاغل؟ به حیوانات علاقه دارند یا رسیدگی به گل‌ها و گیاهان را ترجیح می‌دهند؟ با در نظر گرفتن این اطلاعات درباره مشتریان خود می‌توانید مخاطب هدف کسب و کارتان را به خوبی بشناسید و در برابر آن برخوردی صحیح و سودمند داشته باشید.
دسته‌ بندی بر اساس قصد خرید
برخی از مخاطبان یا مشتریان با قصد خرید محصولی مشخص یا دریافت خدماتی خاص با برند شما مواجه می‌شوند. شناخت این افراد به شما کمک می‌کند به راحتی بتوانید از یک مشتری بالقوه، مشتری بالفعل بسازید. البته گاهی نیز مخاطب قصد خرید ندارد ولی پس از مواجهه با برند شما، به خرید ترغیب می‌شوید. نحوه برخورد با این دو گروه ممکن است متفاوت باشد و استراتژی‌های گوناگونی را بطلبد. در این میان کار شما انتخاب و شناخت مخاطب هدف مورد نظر و جذب اوست.
شما می‌توانید برای شناخت و دسته‌ بندی مخاطبان هدفمند خود از هر یک از دسته‌های بالا به صورت جداگانه و یا به شکل ترکیبی کمک بگیرید. برای مثال مخاطبین هدف شما ممکن است خانم‌های بین 20 تا 30 سال ایرانی باشند که علاقه زیادی به هنر دارند و به دنبال خرید صنایع دستی هستند.

ندای لرستان


راهکارهایی برای شناسایی مخاطب هدف و تبدیل او به مخاطب فعال یا مشتری
مطمئن باشید پیدا کردن مشتریان بالقوه و جذب آنان اصلاً کار سختی نیست. تنها کافیست از راهکارهای زیر استفاده کنید و قدم به قدم به مخاطب‌های هدف خود نزدیک‌تر شوید.
مخاطب ایده‌آل خود را مشخص کنید
اولین نکته برای انتخاب و شناسایی مخاطب هدف را با یک سؤال شروع می‌کنیم: به نظر خودتان مخاطب ایده‌آل شما کیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ یا به عبارتی دیگر، محصول شما دقیقاً برای چه افرادی ساخته و تهیه می‌شود؟ برای پاسخ به این سؤال می‌توانید از سه مورد زیر کمک بگیرید:
اطلاعات آماری مخاطبان (سن، محل زندگی، جنسیت و …).
موارد مورد علاقه و آن‌چه در فضای مجازی دنبال می‌کنند.
مشکلات و دغدغه‌هایی که در زندگی روزانه با آن مواجه هستند.
پاسخ به تمام این موارد برای هر کسب و کاری متفاوت و اختصاصی است. هنگامی که بتوانید جواب‌هایی صحیح برای این سؤالات پیدا کنید، یعنی توانسته‌اید به خوبی مخاطب ایده‌آل و در واقع مخاطب هدف خود را بشناسید و مطابق با ویژگی‌های او به ارائه محصول و تبلیغات بپردازید.
نقش حلال مشکلات را بازی کنید
برند شما باید حفره‌های خالی در زندگی مخاطبان را پر کند. هنگامی که اساس کار خود را بر رفع مشکلات افراد بگذارید، می‌توانید به بهترین شکل به جذب مخاطب هدفمند بپردازید. در نتیجه بیزینس شما روز به روز بیشتر رشد خواهد کرد. از فضای شدید رقابتی و تنوع برندهای مشابه در بازار واهمه نداشته باشید. رفع نیاز یا حل مشکل یک کلید طلایی است که به شما کمک می‌کند جایگاه خود را میان دیگران پیدا کنید.
کمک گرفتن از شبکه‌های اجتماعی را فراموش نکنید
اگر می‌خواهید بدانید در سر مخاطبان چه می‌گذرد، هیچ چیز بهتر از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به شما کمک نمی‌کند. با رصد این فضا، این که مخاطب نسبت به چه محتواهایی بیشترین رغبت را نشان می‌دهد، چه پست‌هایی بیشترین لایک را می‌گیرند و … به راحتی متوجه نیاز و ذائقه افراد می‌شوید و به این ترتیب می‌توانید مخاطب هدف خود را هوشمندانه انتخاب و سپس جذب کنید. با این حساب نباید از شبکه‌های اجتماعی کناره‌ گیری نمایید. بهترین منابع را برای این کار پیدا کنید. فیسبوک، اینستاگرام و پینترست از جمله مواردی هستند که به شما برای مطرح کردن برندتان کمک می‌کنند. در انتخاب این شبکه‌ها نیز باز باید به مخاطب خود نگاه کنید. شاید تنها حضور در پینترست کافی باشد و شاید لازم است در هر سه مورد فعالیت داشته باشید.
سؤالات صحیح و اساسی بپرسید
از قدرت سؤال کردن برای برقراری ارتباط مؤثر با مخاطب هدف خود غافل نشوید. با طرح سؤالاتی صحیح می‌توانید از مخاطب جواب‌هایی را دریافت کنید که مسیر کار و بازاریابی برند شما را در بهترین جهت قرار می‌دهند. علاوه بر این وقتی نظر مخاطبان را جویا می‌شوید در ذهن آن‌ها به کسب و کاری کاردرست تبدیل می‌شوید که برای کمک به مشتری و همچنین پیشرفت خودش دغدغه‌های بزرگی دارد.
می‌توانید از همان شبکه‌های اجتماعی که در بخش قبل درباره‌شان توضیح دادیم کمک بگیرید و با پرسیدن سؤالاتی ویژه ارتباط خود را با مخاطب هدف بیشتر کنید. همچنین استفاده از پرسشنامه‌ها و یا حتی انجام مصاحبه می‌تواند راه‌گشا باشد.
رفتار مخاطب را به طور مداوم تجزیه و تحلیل کنید
امروزه ابزارهای مختلفی ارائه شده‌اند که به شما برای آنالیز رفتار مخاطب کمک بسیار بزرگی می‌کنند. برای مثال یکی از این ابزارها گوگل آنالیتیکس است که برای صاحبان سایت‌ها یک ابزار به شدت کارآمد محسوب می‌شود. تجزیه و تحلیل رفتار مخاطب به شما کمک می‌کند بتوانید هر زمانی که لازم است در استراتژی کسب و کار و یا تبلیغات خود تغییراتی مؤثر ایجاد کنید. برای مثال گوگل آنالیتیکس با ارائه اطلاعات زیر به شما برای آنالیز رفتار مخاطب هدف کمک می‌کند:
مخاطبان شما بیشتر از چه روش‌های تبلیغاتی جذب شده‌اند.
کدام یک از مطالب و محتواهای ارائه شده توسط شما، برای مخاطب بیشتر جذاب بوده است.
کدام یکی از صفحات سایت شما بیشترین زمان بازدید را از بازدیدکنندگان ثبت کرده است.
رقبا را زیر نظر بگیرید
یک راه دیگر برای شناخت مخاطب هدف این است که به مخاطبان برندهای رقیب خوب نگاه کنید. ببینید افرادی که با رقبای شما ارتباطی نزدیک دارند، محصولات‌شان را خریداری می‌کنند و آن‌ها را دنبال می‌نمایند، چه کسانی هستند. به این ترتیب متوجه می‌شوید چه گروهی از افراد ممکن است به محصول یا خدمتی که شما در کسب و کارتان ارائه می‌دهید، جذب شوند.
در پایان
همواره این نکته را مد نظر داشته باشید که شناسایی مخاطب هدف یک بخش از کار و جذب او بخش دیگر است. اینکه مخاطب هدف کسب و کار شما چه افرادی هستند و چه نیازهایی دارند مسئله بسیار مهمی است که از شروع بیزینس باید به آن توجه کرده باشید. لازم است همواره خود را به جای مخاطب بگذارید و از خود بپرسید: او چرا باید از من خرید کند یا با من تعامل و ارتباط فعال داشته باشد؟ با این حساب می‌توانید تبلیغاتی مؤثرتر، محتوایی تخصصی‌تر و به طور کلی روندی رو به رشد برای بیزینس شخصی خود بسازید.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/206033/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

لاستیک‌سازی خرم‌آباد در مرحله دریافت تسهیلات

لاستیک‌سازی خرم‌آباد همچنان در مرحله دریافت تسهیلات

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

وعده صادق ابهت پوشالی رژیم صهیونسیتی را درهم شکست

رفع تصرف 12 هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در لرستان

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

برگزاری دوره منطقه‌ای توانگری تسهیل گران اقتصاد مقاومتی در لرستان

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

در دور دوم انتخابات 45 نماینده راهی مجلس می‌شوند

برای توسعه لرستان باید طبق برنامه بلندمدت و کوتاه‌مدت حرکت کنیم

برگزاری انتخابات دور دوم در 8 حوزه کشور به صورت الکترونیک

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

رشد 35 درصدی بارگیری در راه‌آهن لرستان

تامین مالی ساخت بیش از 11 هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در لرستان

در دور دوم انتخابات 45 نماینده راهی خانه ملت می‌شوند

مصوبات مهم سفر رئیس‌جمهور به لرستان اجرایی نشد

چهارم اردیبهشت سالروز تأسیس رادیو

شهرک‌های صنعتی فیروزآباد روی ریل توسعه

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

بورس صعودی می‌ماند؟

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

245 نماینده در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی راهی خانه ملت می‌شوند

3 هزار کیلومتر از شبکه و خطوط انتقال آب لرستان نیازمند اصلاح و بهسازی است

همدلی بین نخبگان و مدیران گره‌گشای مشکلات استان است

فعال شدن صنایع راکد لرستان نیازمند نگاه ویژه دولت

برای حل مشکلات لرستان، تمام‌قد در کنار دولت ایستاده‌ایم

تأکید وزیر کشور برای زمینه سازی مشارکت مردم در سرمایه گذاری

زمینه مشارکت مردم برای سرمایه‌گذاری در لرستان فراهم شود

فرایند قانونی سد معشوره طی شده‌ است

جهش توسعه در لرستان آغاز شده و نیاز به پیگیری دارد

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

پرداخت 16 میلیارد یورو ارز دولتی برای واردات هیچ در 8 سال!