ندای لرستان

آخرين مطالب

چه موانعی بر سر راه موفقیت ما قرار دارد؟ مقالات

چه موانعی بر سر راه موفقیت ما قرار دارد؟
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - انواع ترس‌ها مانند ترس از شکست، ترس از شکستن هنجارها، ترس از عدم اطمینان و … موانعی هستند که برای رسیدن به اهداف خود باید آن‌ها از میان بردارید.
موانع موفقیت: ترس‌هایی که دیوار میان شما و رویاهایتان هستند
هیچ‌کس را پیدا نمی‌کنید که در پی موفقیت نباشد. اما موانع موفقیت اجازه نمی‌دهند همه به هر آنچه می‌خواهند برسند. البته ما درباره عوامل بیرونی خاصی صحبت نمی‌کنیم. واقعیت این است که موانع درونی موفقیت از موانع بیرونی، بیشتر و قدرتمند‌تر هستند. پس تنها کاری که باید برای از میان برداشتن این موانع انجام داد، سفر به درون و پذیرش تغییر است. در این مطلب قرار است در طول این سفر همراه شما باشیم و کمک کنیم هر آنچه را لازم است درباره این سفر بدانید.
موانع موفقیت چیست؟
اجازه بدهید یک راز بزرگ را به شما بگوییم؛ بزرگترین مانع برای رسیدن به موفقیت، ترس است. تا به حال پیش آمده است که برای انجام یک کار، بعد از روزها و حتی سال‌ها فکر کردن، مشورت کردن، تحقیق کردن و … ناگهان درست در لحظه‌ای که باید آخرین تصمیم را بگیرید، چیزی در شما فرو بریزد و قفل شوید؟ این همان ترس است که اجازه نمی‌دهد برای رسیدن به موفقیت دست به کار شوید. موانع موفقیت، انواع و اقسام ترس‌ها هستند که قرار است اینجا درباره هر کدام از آن‌ها و روش‌های مقابله با این ترس‌ها صحبت کنیم. اگر دوست دارید برای یک بار هم که شده با قدرت این موانع را کنار بزنید، اکنون وقت آن فرا رسیده است.
ترس اول: ترس از عدم اطمینان
یکی از مهم‌ترین موانع ذهنی موفقیت، ترس از عدم اطمینان و تردید است. وقتی درباره نتیجه کار اطمینان کافی ندارید، این ترس به سراغ شما می‌آید. موانع موفقیت گاهی از آنچه فکر می‌کنید ساده‌تر اما قدرتمندتر هستند. فرض کنید می‌خواهید کسب وکاری را شروع کنید اما نگران هستید که آیا موفق می‌شوید؟ می‌خواهید شغل خود را تغییر دهید و مدام فکر می‌کنید که آیا می‌توانید مهارت‌هایی را که برای شغل جدید لازم است به خوبی بیاموزید؟ واقعیت این است که عدم اطمینان از نتیجه برای همه افراد ترس‌هایی به دنبال دارد و در واقع این ترس مکانیزم طبیعی ذهن و بدن برای زنده ماندن است. اما چه اتفاقی می‌افتد که این مکانیزم مفید به یکی از بزرگ‌ترین موانع موفقیت تبدیل می‌شود؟ اینجاست که مسئله ریسک مطرح می‌شود. ترس از ریسک کردن شما را از هر اقدامی باز می‌دارد و بدون ریسک کردن نیز نمی‌توان به هیچ هدف بزرگی دست پیدا کرد.
چگونه با ترس از عدم اطمینان مقابله کنیم؟
معمولاً هنگامی که مجبور هستید ریسک کنید، تصمیم گیری را به تعویق می‌اندازید. ولی در واقع هیچ‌گاه زمان مناسب برای گرفتن تصمیم نهایی نمی‌رسد و این تصمیم مدام در چرخه تعویق گیر می‌افتد. یکی از مؤثرترین روش‌ها برای مقابله با این ترس به عنوان یکی از موانع موفقیت، فکر کردن به نتیجه عدم تصمیم گیری است. فرض کنید از شغل فعلی خود متنفر هستید اما ترس اجازه نمی‌دهد شغل جدیدی را شروع کنید. در چنین شرایطی به این فکر کنید که اگر هیچ ‌وقت برای تغییر شغل تصمیم گیری نکنید، زندگی شما تا پایان عمر با کاری که دوستش ندارید چطور پیش خواهد رفت؟ بدون شک آزار دهنده و ناخوشایند. پس به تعویق انداختن را تمام کنید. برای خود زمان خاصی را جهت تصمیم گیری مشخص کنید و بگویید: یا الان یا هیچ‌ وقت.
ترس دوم: ترس از رد شدن از هنجارها
یکی از موانع موفقیت در زندگی چسبیدن به هنجارها و قوانین نانوشته است. لابد پیش آمده که در چهارراه از چراغ قرمز رد شوید. در چنین موقعیتی احتمالاً احساس خوبی ندارید. در واقع شکستن قوانین همیشه این احساس ناخوشایند و البته کمی ترس را به دنبال دارد. اما تنها صحبت از قوانین نیست. گاهی شکستن هنجارها نیز به شما همین حس را می‌دهد. این هنجارها یا قوانین نانوشته‌ای که سال‌هاست به آن‌ها چسبیده‌ایم، ما را از برداشتن قدم‌های مهم و بزرگ در زندگی باز می‌دارد. شخصی را فرض کنید که به سن 50 سالگی رسیده اما هنوز مجرد است یا فردی که پیراهن سبز را با شلوار صورتی می‌پوشد. این افراد هیچ قانون مشخصی را نقض نکرده‌اند اما از آن‌جایی که بر اساس نُرم جامعه رفتار نمی‌کنند، با قضاوت‌ها و نگاه‌های خیره دیگران روبرو می‌شوند. اما نکته مهم این‌جاست که این افراد با گذر کردن از این هنجارها یکی از موانع موفقیت را از سر را خود کنار گذاشته‌اند.
چگونه با ترس از شکستن هنجارها مقابله کنیم؟
برای این که به رویاهای بزرگ دست پیدا کنید، لازم است در مواردی خلاف جهت آب حرکت کنید. به عبارتی دیگر باید بپذیرید گاهی متفاوت باشید یا متفاوت از دیگران عمل کنید بدون این که از قضاوت‌ها بترسید. برای رها شدن از هنجارهای بی‌مورد می‌توانید از نکات زیر استفاده کنید:
قبل از این که تصمیمی بگیرید از خود بپرسید که آیا برای آن آماده هستید؟
برای مقابله با هنجارها به عنوان موانع موفقیت، پیش از تصمیم گیری به این فکر کنید که آیا این تصمیم و این اقدام شما را در طولانی مدت خوشحال می‌کند؟
از مقایسه کردن خود با دیگران دست بردارید و در عوض خود را با ورژن جوان‌تر خودتان مقایسه کنید.
کنجکاو باشید. در مواجهه با هر چیز از خود بپرسید “چرا؟” به این ترتیب متوجه می‌شوید که آیا دنبال کردن هنجاری که با آن روبرو هستید کار درستی است یا خیر.
اگر انجام تغییرات بزرگ برای شما دشوار است آن را به قدم‌های جزئی‌تر تقسیم کرده و از تغییرات کوچک آغاز کنید.
ترس سوم: ترس از رها کردن منطقه امن
یکی از بزرگ‌ترین موانع موفقیت برای رسیدن به رویاهای بزرگ، ترس از خارج شدن از منطقه امن است. منطقه امن در واقع شرایطی است که شما با حضور در آن احساس راحتی و آرامش دارید. تا وقتی در این منطقه بمانید می‌توانید به اهداف و آرزوهای متوسط و معمولی خود برسید. اما اگر به دنبال اهداف بزرگ باشید، باید بتوانید از این دایره امن خارج شوید. این که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند در منطقه امن خود باقی بمانند دو علت دارد:
تنبلی: حقیقت این است که بیرون آمدن از منطقه امن هدایای بزرگی برای شما به همراه دارد اما به ازای آن باید هزینه‌های بزرگی نیز پرداخت کنید و اجتناب از پرداخت این هزینه‌ها یکی از موانع موفقیت شماست. این هزینه‌ها چه در حال حاضر و چه در آینده ممکن است دردناک باشند. به همین دلیل ترجیح می‌دهید راه آسان‌تر و بدون درد را انتخاب ‌کنید.
آستانه عاطفی: همه ما یک نقطه مشخصی داریم که تنها تا رسیدن به آن نقطه قادر به تحمل ناراحتی‌ها هستیم. این آستانه عاطفی برای افراد مختلف متفاوت است و حتی در هر فرد نیز در شرایط و زمینه‌های مختلف یکسان نیست. تا زمانی که ناراحتی و سختی پیش آمده پایین‌تر از آستانه عاطفی شما باشد، دلیلی نمی‌بینید که از دایره امن خود خارج شوید. غافل از این که این موضوع خود یکی از موانع موفقیت شما محسوب می‌شود.

ندای لرستان


چگونه با ترس رها کردن منطقه امن مقابله کنیم؟
آسان‌ترین راه برای این که بتوانید از منطقه امن خود خارج شوید این است که از تغییرات کوچک شروع کنید. اگر می‌خواهید روزی یک ساعت پیاده ‌روی کنید، بهتر است در روزهای اول، از ده دقیقه آغاز نمایید و کم‌کم به زمان آن بیفزایید تا به هدف اصلی برسید. موانع موفقیت هر چقدر کوچک یا بزرگ باشند، مطمئن باشید که شما توان مقابله با آن‌ها را دارید. در این مورد نیز به کمی تلاش نیاز دارید. برای خارج شدن از دایره امن زندگی، اولین قدم سخت خواهد بود ولی وقتی شروع کنید می‌توانید به تدریج سرعت پیشرفت خود را بالا ببرید.
ترس چهارم: ترس از شکست
یکی دیگر از مانع ‌های موفقیت، ترس از شکست است که باعث می‌شود از وارد شدن به چالش‌های جدید خودداری کنید. در این مواقع ترس از این که شکست بخورید مانند یک دیوار میان شما و اهداف‌تان قرار می‌گیرد و باعث می‌شود هیچ کاری انجام ندهید. اگر می‌خواهید موانع موفقیت را کنار بزنید باید از این مانع بزرگ نیز گذر کنید. این همان مانعی است که باعث می‌شود افکار منفی گوناگونی مانند موارد زیر در ذهن‌تان چرخ بخورد:
اگر آنچه دارم را هم از دست بدهم چه؟ اگر اوضاع خراب شود چه؟ اگر شکست بخورم دیگران چه می‌گویند؟ آیا همین احساس آسودگی را که الان دارم بعد از شکست نیز خواهم داشت؟
شاید با خودتان فکر کنید افراد موفق چنین افکاری در سر نداشته‌اند. اما در واقع همه افراد با چنین ترس‌هایی روبرو هستند، حتی افرادی که امروز به نظر بسیار شجاع و موفق می‌رسند. این اشخاص روزی تصمیم گرفته‌اند با موانع موفقیت مقابله کنند و برای رسیدن به رویاهای خود بجنگند. حقیقت این است، تعداد رویاهایی که به خاطر ترس از شکست به نتیجه نرسیده‌اند از رویاهایی که واقعاً شکست خورده‌اند، بسیار بیشتر است.

ندای لرستان


چگونه با ترس از شکست مقابله کنیم؟
می‌توانید از راهکارهای زیر برای کاهش ترس خود و از میان برداشتن موانع رسیدن به موفقیت استفاده کنید:
علت این ترس را پیدا کنید. با خودتان فکر کنید کدام یک از عواقب شکست بیشتر موجب ترس شما می‌شود. به این ترتیب راحت‌تر با آن مقابله خواهید کرد. برای مبارزه با ترس خود به عنوان یکی از موانع موفقیت، باید بتوانید آن را دقیق و منطقی بررسی کنید. عواقب کوچک شکست را از عواقب بزرگ آن جداسازی نمایید. برای مثال این که “مردم چه می‌گویند”، مشکلی بسیار کوچک‌تر از این است که “اگر همه چیزم را از دست بدهم چه می‌شود” شکست را تمرین کنید. تا وقتی که برای اولین بار شکست نخورید، شکست خوردن برای شما یک اتفاق بسیار ترسناک باقی می‌ماند. منظور این نیست که از عمد شکست را برنامه‌ریزی کنید. اما به خود اجازه تجربه کردن و شکست خوردن بدهید تا کم‌کم ترس آن در شما کمرنگ‌تر شود.
ترس از به اندازه کافی خوب نبودن، ترس از از دست دادن و … از دیگر ترس‌هایی هستند که به عنوان موانع موفقیت به حساب می‌آیند. مهم این است که ترس‌های خود را بشناسید و تصمیم بگیرید با آن‌ها مقابله کنید. بعد از مدتی می‌بینید که چقدر به رویاهای خود نزدیک‌تر شده‌اید.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/206423/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

تجمع مردم خرم آباد در حمایت از اجرای طرح نور

وضعیت «برج‌های دوقلو» خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

وضعیت «برج‌های دوقلو» در خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

مسمومیت تعدادی از مردم به دلیل مصرف قارچ‌های سمی در لرستان

کمیته انضباطی؛ خیبری‌ها 100 میلیون جریمه شدند

انهدام باند سارقان در خرم‌آباد

تجمع مردمی حمایت از «طرح نور» در خرم‌آباد برگزار می‌شود

افزایش ‌مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی در لرستان طی هفته گذشته

نگاه به اقشار کم‌بضاعت لرستان در راستای خودکفایی آنها باشد

اصناف یکی از کانون‌های اصلی حفظ و ارتقاء امنیت جامعه هستند

افزایش 35 درصدی بارگیری راه آهن لرستان در نخستین ماه سال

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

آمادگی ذخیره‌سازی مرغ مازاد در لرستان وجود دارد

توانمندسازی تسهیل‌گران اقتصاد مقاومتی در لرستان + فیلم

استاندار لرستان: توانمندسازی افراد کم‌بضاعت جامعه در اولویت قرار گیرد

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

استاندار لرستان: عملکرد بانک‌های استان مطلوب نیست

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

شهیدی که در جبهه به نیازمندان انفاق می‌کرد

دانش‌آموز لرستانی قهرمان فردای ایران شد

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

خرم‌آباد در انتظار ساخت 2 سد/ چشمه‌های شهر لطفاً خشک نشوید!

برگزاری انتخابات الکترونیک در خرم‌آباد و چگنی

آغاز ماراتن آزمون سراسری در لرستان

پایان واکسیناسیون طیور لرستان علیه بیماری نیوکاسل

آغاز ماراتن علمی 35561 داوطلب آزمون سراسری در لرستان

کشف و ضبط 10 کیلوگرم مواد مخدر در بروجرد

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

آبشار زیبای داله‌لان نور‌آباد

تولد اولین نوزاد طرح نفس در کوهدشت

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

47 قاچاقچی مواد مخدر در لرستان دستگیر شدند

کاهش 33 میلیون متر مکعبی حجم آب حوضه کارون بزرگ در لرستان

302 کیلومتر راه روستایی در لرستان آسفالت شد

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور