ندای لرستان

آخرين مطالب

همه چیز درباره ریسک‌ پذیری مقالات

همه چیز درباره ریسک‌ پذیری
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - افزایش اعتماد به نفس، شناخت توانایی‌ها، فرصت‌ها و چالش دانستن ایده‌‌ها و مراجعه به روانشناس ماهر از راه‌های افزایش قدرت ریسک پذیری در افراد است.
چگونه ریسک پذیری را در خودمان ایجاد کنیم؟
انسان‌ها روزی به دنیا می‌آیند و روزی هم از دنیا می‌روند. در مسیر زندگی شاید ما نتوانیم تا ابد در این دنیا زندگی کنیم، اما در دنیای دیگری خواهیم بود. در روش‌های حیرت آور و متفاوت نام برخی انسان‌ها در تاریخ این کره خاکی ماندگار ‌شد. علی رغم تمام تفاوت‌های جغرافیایی و شخصیتی یک ویژگی در میان همه این شخصیت‌ها یکسان است. این ویژگی قدرت ریسک پذیری می‌باشد. آیا تا حال به کارهایی که می‌توانید انجام دهید، فکر کرده اید؟ به کارهایی که نمی‌توانید انجام دهید چطور؟ ریسک پذیری جاذبه‌های عجیبی دارد، اما نوع برخورد شما در مواجه با آن بسیار تعیین کننده خواهد بود. این تعیین کننده بودن به معنای آن است، که با توجه به ویژگی‌های ریسک و شخص ریسک کننده در مسیر آینده فرد و حتی دنیا تاثیر خواهد داشت. اما شاید برای کسانی که مقداری افسردگی داشته باشند، سوال شود که ما چه می‌شویم؟
ریسک پذیری چه معنایی می‌دهد؟
کلمه ریسک در لغت به معنای خطر است. اصطلاح ریسک پذیری نیز که حاوی معناهای عمیقیست، اما در سطح عامیانه به معنای قدرت خطر پذیری هست. برای درک این موضوع توضیحات بیشتری لازم داریم تا برداشت صحیح از آن داشته باشیم و از فوایدش در زندگی استفاده کنیم. شنیدن این واژگان برای خیلی‌ها ترسناک است، ریسک پذیری را تمرین کن، برای تغییر دادن محیط و خودت ریسک کن. اما این واژگان برای خیلی‌ها باعث تغییر زندگی آن‌ها شد. نکات مهمی وجود دارد که باید در مورد ریسک و ریسک پذیری بدانیم، مثلاً فقط این ایده‌های ریسک دار نیست، که باعث تغییرات می‌شوند بلکه ریشه‌های آن باید دانسته شود.
ریسک پذیری از کجا شروع می‌شود؟
شاید برای شما هم سوال شود، آیا این افرادی که دنیا را تکان دادند، از ابتدای عمر خود ریسک پذیر بودند؟ پاسخ قطعاً منفی است. حتماً داستان مشهور توماس ادیسون به گوشتان رسیده است. باید هر فرد در مراحل سخت زندگی و به اصطلاح ایده‌های نشدنی هر بار با خود این ماجرا را مرور کند. چرا با هم این کار را نکنیم؟ داستان از جایی شروع می‌شود که: توماس کوچولو با کاغذی که مدیر مدرسه به دست او داده است، با نگرانی و تشویش ذهنی به خانه و نزد مادر می‌‌رود. تا بداند چرا این کاغذ را به دست او داده اند. هفتمین فرزند خانواده ادیسون‌ها یعنی توماس به علت مشکلات شنوایی دچار مشکلات آموزشی شد، این کاغذ نامه اخراج او از مدرسه بود. شاید معلمین او در مدرسه آنقدر ریسک پذیری نداشتند، تا توماس را آموزش دهند. مادرش آموزش او را برعهده گرفت، کسی نمی‌داند مادرش دقیقاً هنگامی که نامه مدیر را دید به او چه گفته است، اما شاید چنین گفت: پسرم مدرسه شایستگی آموزش تو را ندارد، از این بعد خودم تو را آموزش می‌دهم. هر بار که این داستان را با خودم مرور می‌کنم به یاد ریسک پذیری این مادر قدیس می‌افتم. در نهایت ادیسون مخترع شد و امروزه دنیا مدیون برق، لامپ و سایر اختراعات اوست. اجازه دهید جمله حقیقی را زیبا ادا کنم. دنیا خود را مدیون ادیسون می‌داند، ادیسون خودش را مدیون مادرش می‌داند، پس همه ما مدیون ریسک پذیری این مادر هستیم. این مادر یک دنیا را روشن کرد. قدرت ریسک پذیری ابتدا از ذهن بر خواسته می‌شود، جرات انجام این ایده‌ها و توانایی شخصیت‌ها در ادامه دادن و به نتیجه رساندن ایده‌ها نقش اصلی در کسب موفقیت و تغییر را دارد. سرچشمه توانایی‌های شما خودتان هستید، در جای دیگر دنبال آن نگردید.

ندای لرستان


ویژگی‌های ریسک پذیری چیست؟
شاید برخی‌ها بگویند: از ابتدا صفت ریسک پذیری در برخی افراد وجود دارد. من این سخن را قبول ندارم. دلایلی برای رد این سخن دارم، که یکی از مهم ترینشان و موارد خصوصیتی خطر پذیری را ذکر می‌‌کنم:
دچار شدن به توهم در تشخیص مصداق‌هایی که ریسک می‌کنند، دقت و هوشیاری لازم را داشته باشید. و الا افرادی که اندکی به کار خود نمی‌اندیشند را به عنوان افراد شجاع و خطر پذیر خواهید شناخت. در اینجا دچار سوتفاهم معنایی شده اید، خطر پذیری به معنای انجام کارهای حماقت آمیز نیست. در نتیجه کارهای جاهلانه را جز خطر پذیری محسوب نکنید. این صفت نیز مانند سایر صفات قابل ملکه شدن برای انسان است. توجه کنید انسان توانایی یادگیری و داشتن ملکه‌های متعددی را دارا است. در یک کلام با شناخت مصداق صحیح خطر پذیری و برای رسیدن به ریسک پذیری باید تمرین و ممارست داشته باشید، تا بتوانید مانند بقیه صفات اخلاقی از آن بهره ببرید.
ترس اولین احساسی که در اقدامات خطر پذیر وجود دارد ترس است. لذا در صورت نداشتن آن نه ریسک کرده اید، نه گامی برای رسیدن به ایده‌ها برداشته اید. این احساس باید کنترل و هیجان آن به حرکت تبدیل شود. کنترل این احساس با شناختن و منطقی فکر کردن در مورد ایده‌ها و مسیر رسیدن به آن‌ها قابل حل است. جهت دهی هیجان نیز به سمت امتحان راه‌های مختلف رسیدن به ایده باشد، تا نتایج جذابی بدست بیاورید.
سفر به ناشناخته‌ها ریسک یعنی خطر، سرچشمه خطرات ناشناخته‌ها می‌باشد. برای ریسک پذیری خود را به ناشناخته‌ها نزدیک کنید، البته مراعات نکات عاقلانه و توصیه‌ها را هم به همراه داشته باشید. با انجام این کار کسانی که افسردگی دارند، به شدت آدرنالین خونشان افزایش می‌یابد و به مرور زمان با تکرار این کار به درمان کامل افسردگی خود کمک می‌کند.
طرد شدن گاهی اوقات بزرگی ایده موجب بروز عواقبی می‌شود، از جمله این عواقب طرد شدن می‌باشد، ممکن است بعضی از دوستانتان و یا برخی از عزیزانتان شما را به خاطر انجام چنین ایده‌هایی ترک کنند. این طرد شدن از ویژگی‌های ریسک کردن است.
شجاعت در مسیر حرکت به سمت ایده‌ها باید با شجاعت گام برداشتن و تحمل کردن خطرات و مشکلات این مسیر را داشته باشید. این شجاعت را با رفتارهای عاقلانه درک و هضم کنید تا مشکلاتتان کمتر شود.
صبر در این راه عجله کردن معنایی ندارد. می‌توانید به کارتان سرعت دهید، اما عجله کردن کارتان را خراب می‌کند. در این ضرب المثل صبر را چنین تعریف کرده اند: گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی. بعضی کارها به طول زمان احتیاج دارند، تا نتیجه دلخواه را حاصل کنند.
چگونه ریسک پذیر شویم؟
خطر پذیری تجربه ای است، که ارزش امتحان کردن آن را دارد. اما توجه کنید این ریسک پذیری حوزه‌های فعال که به صورت صعودی و سقوطی عمل می‌‌کند دارد. در دایپ‌های سقوطی قرار نگیرید، مسیر صعودی را با عقل می‌شود تا انتها طی کرد. ریسک کردن یک مهارت تمرینی است، که در طول انجام آن جذبش می‌شوید. این نکته را همواره به یاد داشته باشید، در ابتدای مسیر ایده‌ها هیچکس توانای مطلق نیست. همین قدرت ریسک پذیری است، که اشخاص را به فردی دانا و توانا تبدیل می‌کند. راهکارهایی برای ریسک پذیر شدن در زندگی ارائه می‌دهم تا زندگی جدیدی را تجربه کنید:
ایده‌ها را تبدیل به چالش کنید اگر به ایده به عنوان یک بحران نگاه می‌کنید یا از آن ترس دارید، می‌توانید با نگرش به یک تجربه جدید چالشی به آن نگاه کنید. این تجربه نگاه شما را به ایده‌ها تغییر خواهد داد. با تغییر نگرش شما نسبت به ایده‌ها در دنیای چالش‌ها از آن به عنوان یک چالش جذاب برای ارتقا خودتان استفاده کنید.
فرصت در حدیثی از امیرالمومنین(ع) چنین ذکر شده است که: فرصت‌ها همچون ابرهای گذرا هستند. ریسک پذیری را برای خود یک فرصت تکرار نشدنی کنید. این ابرهای گذرا را نگذارید از دست بروند هر کدام از این ایده‌ها یک ابر بارانی برای بارش موفقیت هستند. زمانی که به ریسک و خطر به عنوان یک فرصت در دسترس و قابل اجرا در میدان عمل نگاه کنید دست به اقدام خواهید زد. به این فکر کنید که این فرصت‌ها دیگر تکرار نخواهند شد، آنگاه برای برداشتن گام اول موفقیت آماده می‌شوید.
مراجعه به روانشناس برای درمانی مجرب و کارشناسی شده، باید به یک روانشناس ماهر مراجعه کنید تا گام به گام با یکدیگر به پیش بروید و در هر مرحله نقاط ضعف و مثبت خود را شناسایی و درمان کنید. در این انتخاب احتمال قطعیت درمان شما برای ریسک پذیر شدن بسیار بالا خواهد بود.
افزایش اعتماد به نفس یکی از دلایل مهمی که افراد دست به اقدام در مورد ایده‌های خود نمی‌زنند، نداشتن اعتماد به نفس کافی است. برای حل این مشکل در اقدام‌‌های کوچک دست به کار شوید. یعنی از موارد بسیار ابتدایی شروع کنید، تا اعتماد به نفس شما ارتقا یابد. در هر مرحله گام بزرگتر از قبلی بردارید و در انتهای هر مرحله به خود پاداش دهید. در صورت شکست می‌توانید علت‌های آن را بررسی کنید.
توانایی های خود را شناسایی کنید مهارت‌ها و توانایی‌های خودتان را بشناسید. توسط این شناخت میزان تسلط شما در ایده‌ها مشخص می‌شود. زمانی که ایده‌های ناب به شما هجوم بیاورند، این شناخت به شما کمک می‌کند تا بهترین آن‌ها را انتخاب کنید. و متناسب با نوع هدفتان حرکت‌های خود را برنامه ریزی خواهید کرد.
به موفقیت فکر کنید به این فکر کنید که ریسک پذیری شما را به چه موفقیت‌هایی در زندگی می‌رساند، تفکر در مورد نتیجه این کار چالشی هیجان ذهنی شما را ترغیب می‌کند تا برای بدست آوردن این موفقیت و اعتبار حرکت کنید.
برای یک بار امتحان کنید در بدترین حالت ممکن که دیگر راهی برای شما نمانده و هیچکدام تاثیری بر اقدام کردن شما ندارد. به این فکر کند که فقط برای یک بار اینکار را انجام دهید، هر چند ایده کوچکی باشد، ولی انجام دهید. زیرا بر اثر این اقدام بدن شما آدرنالین و دوپامین تولید می‌کند و لذت جدید را تجربه خواهید که بعداً جذب این ترشحات خواهید شد.
در پایان
این را بدانید که امکان دارد آن طرف ریسک کردن رسیدن به اهداف و سعاتمندی باشد یا محکوم به شکست شوید. اما اگر هیچوقت این کار را نکنید امکان موفقیت و رسیدن به قله‌های آن را برای همیشه از خود سلب می‌کنید. گاهی در زندگی باید ریسک کرد.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/206654/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

راهپیمایی «جمعه خشم» در الشتر

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

خشم نمازگزاران لرستانی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی

حمایت مردم ازنا از فلسطین و غزه

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

پرداخت بیش از 90 درصد تسهیلات تبصره 18 در لرستان

غروب آفتاب در دره زیبای شیرز لرستان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

آغاز کوچ 11 هزار خانوار عشایری در لرستان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب میمند

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

سقوط قیمت بیت کوین

هشدار زرد هواشناسی در لرستان

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

پایان یکه تازی اردوغان؟

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

لایروبی آبشخور‌های مناطق حفاظت محیط زیست لرستان

اقامه نماز جمعه خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمسی فر

عامل ساخت پیام‌های جعلی و هتک حرمت افراد در اینستاگرام دستگیر شد

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است