ندای لرستان

آخرين مطالب

توسعه کسب‌وکارهای خانگی؛ عامل مؤثر بهبود وضعیت اقتصاد معاونت امور زنان و خانواده

توسعه کسب‌وکارهای خانگی؛ عامل مؤثر بهبود وضعیت اقتصاد
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - نشست رویکرد پایدار به توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با هدف اشتراک‌گذاری الگوی موفق جمهوری اسلامی ایران در توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و معرفی دستاورد‌های حاصل از این برنامه جامع برگزار شد.

نشست رویکرد پایدار به توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با هدف اشتراک‌گذاری الگوی موفق جمهوری اسلامی ایران در توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و معرفی دستاورد‌های حاصل از این برنامه جامع برگزار شد. نشست رویکرد پایدار به توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با هدف اشتراک‌گذاری الگوی موفق جمهوری اسلامی ایران در توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و معرفی دستاورد‌های حاصل از این برنامه جامع برگزار شد. سرپرستی حدود 12 درصد از خانوار‌های کشور از سوی زنان و راهکار کسب و کار‌های خانگی برای ایجاد اشتغال و توسعه کسب و کار از جمله محورهای مطرح شده در این نشست بود.
سوسن باستانی، معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در این نشست طی سخنانی درباره اقدامات و فعالیت‌ها و برنامه‌های این معاونت در حوزه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، اظهار کرد: معاونت زنان و خانواده در ریاست جمهوری مأموریت‌هایی در حوزه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و دنبال کردن اهدافی مانند بهبود وضعیت زنان در جامعه و خانواده و ارتقای حقوق و مسئولیت‌های اعضای خانواده و ارتقای دسترسی عادلانه به منابع و ... دارد.

ندای لرستان


باستانی ادامه داد: معاونت بر اساس مأموریت‌های تعیین شده، اقدام به تشکیل گروه‌های مختلف زنان و خانواده کرد که یکی از این گروه‌ها، کارگروه ملی طرح جامع زنان سرپرست خانوار است و شامل زنان و بانوانی می‌شود که مسئولیت تمام یا بخشی از تأمین هزینه‌های خواروبار خود و خانواده را بر عهده دارند، یا همسر آنان فوت کرده، زنانی که از همسرشان جدا شده‌اند یا زنانی که همسر دارند، اما معیشت خانواده به دوش آنهاست و نیز دخترانی که دارای تجرد قطعی هستند.
وی افزود: در اسناد بالادستی طی دوره‌های متوالی، زنان سرپرست خانوار جزء گروهی بوده‌اند که در برنامه‌های توسعه مورد توجه قرار داشته‌اند. اگر نگاهی به آمار وضعیت زنان سرپرست خانوار بیاندازیم، خواهیم دید که حدود 12 درصد از خانوار‌های کشور را خانوارهای زنان سرپرست تشکیل می‌دهند و متوسط سن آنان 57 سال است. همچنین 40 درصد از زنان سرپرست خانوار در سه دهک پایین درآمدی قرار دارند و درآمد متوسط زنان سرپرست خانوار حدود 65 درصد میانگین درآمد مردان سرپرست است.
معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: تهیه و اجرای طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار طبق قوانین و مصوبات شورای اجتماعی تا پایان اجرای قانون برنامه از سوی ریاست جمهوری و معاونت امور زنان با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر نهاد‌ها و دستگاه‌های همکار انجام می‌شود و در عین حال مسئله مهم هم‌افزایی بین دستگاهی اهمیت دارد و بر این اساس چند کمیته شامل بهداشت، حقوقی، اجتماعی فرهنگی، اشتغال و کارآفرینی و کمیته مساعدت‌ها، بیمه و تأمین مسکن ایجاد شد. به نظر می‌رسد تجربه‌های موفق در این حیطه می‌تواند به عنوان الگویی در زمینه توسعه پایدار توانمندسازی زنان سرپرست خانوار مورد استفاده قرار بگیرد.
محمدصادق بیجندی، معاون آموزش جهاددانشگاهی نیز در این نشست در سخنانی درباره این موضوع که امروزه کسب و کار‌های خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و توسعه کسب و کار به شمار می‌آید، اظهار کرد: در تمام دنیا زنان در رأس فعالیت در حیطه مشاغل خانگی هستند.

ندای لرستان


وی ادامه داد: توسعه کسب و کار‌های کوچک و‌ متوسط، رمز توسعه اقتصادی در 10 سال آینده است. ایجاد کسب و کار‌های کوچک و متوسط به عنوان موتور محرکه توسعه اقتصادی و اجتماعی، نقش اساسی در فرایند توسعه جوامع دارد. کسب و کار‌های کوچک و متوسط از طریق پنج کانال کارآفرینی، نوآوری و تغییر فناوری، پویایی صنعت، ایجاد فرصت‌های شغلی و افزایش درآمد بر اقتصاد جهانی تأثیرگذارند.
تنوع عمل در حوزه مشاغل خانگی
بیجندی افزود: شاغلان در کسب‌وکار‌های خانگی به صورت‌های متفاوتی کار می‌کنند؛ ممکن است فعالیت آن‌ها به صورت کارمندی برای یک کارفرما باشد. ممکن است فعالیت آن‌ها مستقل باشد و محصول یا حتی مواد اولیه‌ای را برای ارائه به خارج از محیط منزل شامل می‌شود. ممکن است فعالیت آن‌ها در قالب نام یک برند، شبکه تعاونی، اتحادیه و ... باشد.
مزایا و محاسن کسب و کار‌های خانگی
معاون آموزش جهاددانشگاهی بیان کرد: برخی از مزیت‌های کسب‌وکار‌های خانگی شامل آزادی و استقلال عمل، ساعات کاری انعطاف‌پذیر، پایین بودن هزینه راه‌اندازی و پایین بودن میزان ریسک است. اگر قرار است وضعیت اقتصادی خانواده‌ها مورد توجه قرار گیرد، لزوماً نباید تحت حمایت‌های مالی دولت قرار گیرند. باید ماهیگیری و کسب درآمد صحیح و هدفمند را به این خانواده‌ها آموزش داد.
به گفته بیجندی؛ فصول 28 و 43 قانون اساسی کشورمان و در سند چشم‌انداز کشور به حوزه مشاغل خرد و خانگی توجه شده است. در مجلس شورای اسلامی حدود 12 سال قبل، قانون حمایت از مشاغل خرد و خانگی تصویب شده است. مشاغل خانگی به دنبال بهبود وضعیت اقتصادی خانواده و افزایش پس‌انداز خانواده است.
وی افزود: جهاددانشگاهی به عنوان نهاد توسعه‌ای در کشور ایران، در 28 استان و با ناظرانی که تعیین شده و وجود داشته، گام‌های مهمی در زمینه توسعه مشاغل خانگی زنان سرپرست خانوار برداشته است. در این زمینه حتی نیاز است همه نهاد‌ها و دستگاه‌هایی که قادرند در این زمینه نقش مؤثری ایفا کنند، ورود کرده و با سایر دستگاه‌ها همکاری کنند.
بر اساس این گزارش، در نوبت بعدازظهر این نشست، حاضران و صاحب‌نظران شرکت‌کننده از کشورهای منطقه، از نمایشگاه دستاوردهای زنان سرپرست خانوار کشور که در محدوده دریاچه خلیج فارس برپا شده بود، بازدید به عمل آوردند.
منبع: ایکنا

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/214663/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دارندگان کارت سوخت بخوانند

راهپیمایی جمعه خشم در لرستان

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

وقوع رگبارهای پراکنده باران در لرستان

آغاز عملیات اجرایی ساخت زمین چمن مصنوعی در بروجرد

آغاز ساخت زمین چمن مصنوعی در بروجرد

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

برگزاری آزمون استخدامی تأمین اجتماعی در لرستان

نجات دو کوهنورد گرفتار در دره شیرز کوهدشت

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

نجات جان 2 کوهنورد گرفتار در دره «شیرز» کوهدشت

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

52 میلیون و 885 هزار لیتر سوخت در روستا‌های لرستان توزیع شد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

کاراته‌کای نوجوان لرستانی به اردوی تیم ملی دعوت شد

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

راهپیمایی «جمعه خشم» در الشتر

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

خشم نمازگزاران لرستانی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی

حمایت مردم ازنا از فلسطین و غزه

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

پرداخت بیش از 90 درصد تسهیلات تبصره 18 در لرستان

غروب آفتاب در دره زیبای شیرز لرستان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

آغاز کوچ 11 هزار خانوار عشایری در لرستان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز