ندای لرستان

آخرين مطالب

چرا تصمیم هایمان اشتباه از آب در می‌آید؟ مقالات

چرا تصمیم هایمان اشتباه از آب در می‌آید؟
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - به عنوان یک انسان، فرایندهای فکری ما همیشه روشن و منطقی نیست و این می تواند منجر به تصمیم گیری های نادرستی در زمینه های مختلف مانند مالی و اجتماعی و .....شود.
براساس نظرات روانشناسی، حداقل 185 سوگیری شناختی وجود دارد که ممکن است تصمیم گیری شما را به انحراف بکشد، در حالی که هر فردی مسئول تصمیماتی است که می گیرد.
در این بخش به برخی از عاملی که مغز به واسطه ی آنها فریب می خورد و تصمیم اشتباه می گیرد می پردازیم و میگوییم که چرا اشتباهات در تصمیم گیری های شما رخ می دهد و تقریبا زیاد تصمیم اشتباه می گیرید.
به راحتی فریب داستان های موفقیت را می خورید
برخی مواقع دانش آموزان با شنیدن داستان های موفقیت آمیز از دیگران تصمیم می گیرند از راه و روش آنها استفاده کنند، شما هم احتمالاً با افکاری از این دست آشنا هستید که ممکن است انگیزه برخی از تصمیم گیری هایتان باشد اما چیزی که نمی دانید این است که این شکل از تصمیم گیری نمونه کامل تعصب برای بقا است و تمایل برای تمرکز بر داستانهای موفقیت نادر و اتخاذ این تکنیک ها بدون در نظر گرفتن شکست کسانی که از همان استراتژی ها استفاده می کنند، اشاره دارد. بنابراین، مهم است که شرایط را به طور کلی بسنجید این می تواند باعث صرفه جویی در وقت و حتی برخی از دل شکستگی ها شود.
برای جلوگیری از خطر هر کاری انجام می دهید
آیا خود را محتکر می دانید؟ شاید لباس، کفش و حتی کتابهایی دارید که می توانید بفروشید اما خلاص شدن از آنها برایتان سخت است. این فرایند تصمیم گیری، گریز از دست دادن نامیده می شود و اینگونه افراد برای جلوگیری از ضرر و زیان تمایل دارند هیچ کاری انجام ندهند.
این رفتار برای جلوگیری از ضرر و زیان می تواند منجر به این شود که تصمیمات بدی را صرفاً برای حفظ چیزهایی که قبلاً داشته اید، بگیرید. گرچه اجتناب از خطرات مشکلی ندارد چراکه هیچ کسی نمی خواهد متحمل ضرر شود اما حفظ این ذهنیت می تواند شما را از انجام کارهای حساب شده با وجود بازدهی بالقوه بازدارد.
تفکر کوتاه مدت دارید
یکی از بزرگترین اشتباهات افراد در فرآیند تصمیم گیری داشتن تفکر کوتاه مدت است. افراد دارای تفکر کوتاه مدت نمی دانند تصمیم گیری امروزشان علاوه بر زمان حال بر آینده نیز تاثیر خواهد گذاشت. ممکن است تصمیمی که گرفته اند امروز خوب و کاربردی باشد اما برای آینده خوب نباشد و نهایتا تصمیم خوبی از آب درنیاید. 
فرضیه های غلط و غیرواقعی دارید
یکی از دلایل تصمیم گیری اشتباه این است که شما فرضیه های غلط و غیرواقعی درباره یک شخص، یک موقعیت یا یک شیء داشته و براساس سابقه تجربه هایی که داشته اید، دیدگاه های خود را بنیان می نهید. برای اینکه تصمیم درست بگیرید،قضاوت و گمانه زنی نکنید زیرا افراد، موقعیت ها و ... مدام در حال تغییرند،پس بهتر است درباره آنها همانطور که هستند، قضاوت کنید.
علاقه به میانبرها دارید
هنگامی که کسی از شما می خواهد خاطره دبیرستان را تعریف کنید، آیا خاطره مورد علاقه را به یاد می آورید یا جدیدترین و آسان تر ین خاطره به ذهنتان خطور می کند؟ اگر مورد دوم باشد، نمونه کاملی از در دسترس بودن را ارائه می دهید.
در دسترس بودن یعنی تمایل به تکیه بر اطلاعات موجود و اساساً یک میانبر ذهنی است که مغز با فرض اینکه هر اطلاعاتی که به راحتی به ذهن خطور می کند نیز شایع ترین چیز است.
با تکیه بر در دسترس بودن در تصمیم گیری ها می توانید بارها نتیجه معکوس بگیرید زیرا برای پیش بینی نتیجه در آینده به خاطرات اخیر اعتماد می کنید با این حال، با شناخت سوگیری های شخصی می توان از این خطای ذهنی جلوگیری کرد. یک ثانیه وقت بگذارید تا واقعاً در مورد اینکه چرا چنین تصمیمی می گیرید تأمل کنید و عوامل دیگری را نیز در نظر بگیرید که به راحتی نمی توانید به خاطر بیاورید. نکته بعدی که باید بدانید این است بدون اتکا به احساسات، رسانه ها و سایر تعصبات غیرعمد، قادر خواهید بود تصمیم منطقی بگیرید.
از معایب و مزایای تصمیمتان آگاهی ندارید
یکی از دلایل اینکه ما در زندگی تصمیم اشتباه می گیریم، این است که پیش از هرگونه تصمیم گیری تحقیقات کافی نداریم و معایب و مزایای تصمیم خود را در نظر نمی گیریم. برای یک تصمیم گیری درست باید درباره میسر بودن تصمیم خود تحقیق کنید و از معایب و مزایای تصمیمتان آگاهی داشته باشید و متوجه تاثیر تصمیم تان بر روی افراد دیگرباشید. مثلا قبل از عوض کردن شغلتان، درباره شغل جدید تحقیق کافی نمایید تا دریابید که شغل جدید چیزی به ارزش های کاری تان می افزاید یا خیر؟ 
تنها بر روی زمان حال تمرکز کرده اید
یکی از دلایلی که موجب تصمیم گیری اشتباه می شود، تمرکز نمودن تنها بر روی زمان حال است. برای درست تصمیم گرفتن شما باید اندیشیدن درباره تغییرات قابل پیش بینی در آینده را تمرین کنید و فقط بر روی زمان حال تمرکز نکرده و متوجه بازتاب آن بر آینده باشید. برای تصمیم گیری، حتما باید آینده نگر بوده و نگرشی رو به پیشرفت داشته باشید مثلا اگر تصمیم گرفته اید وارد بازار الکترونیکی شوید، باید آینده بازار را پیش بینی و قبل از رقبا سرمایه خود را به روز کنید.
زمان لازم برای انجام یک کار را دست کم می گیرید
آیا تا به حال توانایی خود را در انجام یک وظیفه خیلی زودتر از زمان ارزیابی کرده اید حتی اگر می دانید انجام کارهای مشابه در گذشته بیشتر طول کشیده است؟ این پدیده مغالطه برنامه ریزی نامیده می شود. نوعی سوگیری خوش بینانه که در آن افراد زمان لازم برای انجام یک کار را دست کم می گیرند در حالی که جنبه های واقع گرایانه آن را در نظر نمی گیرند.
واقعیت این است که برنامه ها همیشه آن طور که انتظار داریم پیش نمی روند و همیشه مشکلات غیرمنتظره ای وجود دارد که ممکن است باعث تأخیر کارها مانند سایر اولویت های کاری، تعهدات اجتماعی یا گاهی حتی قطعی اینترنتی شود.
برای مقابله با این مسئله، زمان های مختلفی را برای تکمیل کارهای مشخص به خود اختصاص دهید. تجزیه آنها به قطعات کوچکتر می تواند به شما کمک کند تا کار خود را بطور موثرتر تنظیم کنید.
تصمیم گیری هایتان مبتنی بر احساس است
یکی از عواملی که موجب تصمیم گیری اشتباه می شود ، تصمیم گیری مبتنی بر احساس است. برای اتخاذ یک تصمیم درست شما باید تصمیمات کاربردی بگیرید و همواره باید تاکیدتان بر تصمیمات کاربردی و مبتنی بر نتیجه باشد و نباید تصمیم گیری هایتان مبتنی بر احساس باشد زیرا قدرت دادن بیش از حد به تصمیمات مبتنی بر احساس به تدریج برای شما دردسرساز خواهد شد. مثلا زمان رویارویی با مشکلات زندگی شخصی، تصمیم به کنار گذاشتن کارتان دارید، این کار بر موقعیت مالی شما تاثیر منفی دارد و حال روحی شما را خراب می کند.
تصمیم گیری ها را به دست دیگران می سپارید
برای گرفتن یک تصمیم درست شما باید با افراد دیگر مشورت کنید اما تصمیم گیری را به آنها نسپارید. اگر برخی از تصمیم گیری های مهم زندگی خود را به دست دیگران بسپارید، آنها نمی توانند به اندازه خود شما درگیر این تصمیم گیری شوند و تصمیم درست، اتخاذ کنند. مثلا اگر از دوست خود بخواهید برایتان تصمیم بگیرد، این تصمیم گیری با نیازهای شما منطبق نیست و برایتان کارآیی ندارد پس برای یک تصمیم گیری درست نباید به هیچ وجه از دیگران بخواهید جای شما تصمیم بگیرند.
مجموعه ای از باورهای تعصبی را دنبال می کنید
همه ابعاد زندگی شخصی و حرفه ای ما در حال تغییر است و ما باید این تغییرات را بپذیریم. اگر ما تنها مجموعه ای از باورهای تعصبی و خشک را دنبال کنیم، نمی توانیم تصمیم درست بگیریم و تصمیم گیری های بد همچنان تکرار می شوند پس باید با شرایط تازه سازگار شویم و واقعیت را بپذیریم تا تصمیم خوبی بگیریم مثلا اگر سال ها است که به کاری مشغولیم و دیرکرد پرداخت مشتریان را تحمل می کنیم، وقت آن رسیده که جریمه ای برای دیرکرد قرار دهیم.
گزینه های فراوان پیش رو دارید
برای تصمیم گیری درست باید گزینه ها را دور بریزید و تنها چند مورد محدود را برای تصمیم نهایی خود انتخاب کنید زیرا اگر بخواهید از بین گزینه های بی شمار دست به انتخاب بزنید گیج می شوید و هدف گرفتن تنها یکی از آنها می تواند دشوار باشد. مثلا زمان خرید کفش گزینه های زیاد را در نظر نگیرید و کفشی را انتخاب نمایید که زیبا و با دوام باشد و قدرت خرید آن را داشته باشید.
طرفدار اطلاعاتی هستید که باورهای شما را تأیید کند
گفت و گو هایی پیرامون واکسن وجود دارد. افراد طرفدار واکسن استدلال می کنند که واکسن ها بر اساس مجلات علمی کاملاً بی ضرر هستند در حالی که مخالفان با استناد به خطرات متعدد پزشکی معتقدند که واکسن ها ایمن نیستند.
چگونه افراد می توانند در مورد یک موضوع نظرات بسیار متفاوت داشته باشند؟ این نمونه ای از سوگیری تأیید است. این پدیده به گرایش ما برای جستجوی و توجه به اطلاعاتی اشاره دارد که باورهای قبلی ما را تأیید می کند در حالی که اطلاعات مغایر را نادیده می گیریم.
این بدان دلیل است که ما می خواهیم هر آنچه را که فکر می کنیم درست است واقعا باشد. بنابراین، هرچه بیشتر به چیزی اعتقاد داشته باشید، اطلاعات متناقض را فیلتر کرده و نادیده می گیرید. اساساً، تغییر نگرش خود و شخص دیگری سخت تر از آن است که به نظر می رسد.
سوگیری تأیید می تواند مضر باشد زیرا به تعصبات شخصی و کلیشه ها اعتماد می کنید این می تواند به طور مستقیم تفکر شما را محدود کند و منجر به قضاوت ضعیف شود. برای غلبه بر این ، باید اعتقادات قبلی خود را به چالش بکشید و اطلاعات را از دیدگاه ها و منابع مختلف در نظر بگیرید.
تصمیمات بد فقط بخشی از زندگی است، اما درک اینکه چرا آنها را می گیرید می تواند کمک کند تا دفعه بعد که قصد تصمیم گیری های مهمی را دارید، این ترفندها را در نظر بگیرید که مغز را به خود جلب کند.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/217141/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

آغاز کوچ 11 هزار خانوار عشایری در لرستان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب میمند

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

سقوط قیمت بیت کوین

هشدار زرد هواشناسی در لرستان

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

پایان یکه تازی اردوغان؟

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

لایروبی آبشخور‌های مناطق حفاظت محیط زیست لرستان

اقامه نماز جمعه خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمسی فر

عامل ساخت پیام‌های جعلی و هتک حرمت افراد در اینستاگرام دستگیر شد

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

لرستانی‌ها سالانه چه میزان انجیر سیاه تولید می‌کنند؟

سقف‌های مهربانی، سرپناه مددجویان کمیته امداد لرستان

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

انقلابیون انتقادی

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

جشنواره «رود و ریل» در روستای بیشه لرستان برگزار شد

850 هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در سیلوهای لرستان داریم