ندای لرستان

آخرين مطالب

مصائب باغداران از دلالان تا نبود صنایع تبدیلی؛

روزهای برزخی میوه بهشتی/سیلی خشکسالی صورت باغات انجیر را سیاه کرد مقالات

روزهای برزخی میوه بهشتی/سیلی خشکسالی صورت باغات انجیر را سیاه کرد
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - پلدختر- زودرس‌ترین انجیر جهان است اما همچنان در بن‌بست بسته‌بندی و فرآوری اصولی مانده، این حکایت میوه بهشتی است که این روزها در برزخ دلالان، کمبود صنایع تبدیلی و بی آبی روزگار می‌گذراند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: محصول انجیر سیاه از مشخصه‌های شهرستان پلدختر در حوزه باغداری و کشاورزی است که منبع درآمد بخش زیادی از روستاییان منطقه بوده و برداشت این محصول از اواسط تیر ماه آغاز و تا اواسط مهرماه ادامه دارد.
با اینکه پلدختر به عنوان قطب انجیر سیاه در کشورشناخته شده و این محصول می‌تواند با کیفیت بالایی که دارد تأثیر بسزایی در اقتصاد شهرستان داشته باشد، اما مسائل و مشکلاتی موجب شده تا باغداران و کشاورزان آن طور که باید از این محصول بهره کافی را نبرند.
انجیر سیاه پلدختر همچنان چشم انتظار فرآوری
کامران آزادی یکی از باغداران ساکن روستای « زیودار » از توابع بخش معمولان شهرستان پلدختر در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: یک و نیم هکتار باغ انجیر در این منطقه دارم که منبع درآمد و خرج و مخارج زندگی و معیشت خانواده‌ام از این راه تأمین می‌شود.

ندای لرستان


وی عنوان کرد: منطقه ما آب و هوای مناسبی برای تولید انجیر سیاه دارد و به واسطه این امر با گذشت 60 سال همچنان باغداری شغل غالب و اصلی اهالی این منطقه است، اما متأسفانه علی رغم اینکه پلدختر در کشور به عنوان قطب انجیر سیاه شناخته شده اما مشکلاتی سد راه باغداران است که نیاز به رسیدگی مسئولان دارد.
علی صفر میرزایی یکی دیگر از باغداران انجیر در روستای «بن لار» در گفت و گو با خبرنگار مهر ، اظهار داشت: کیفیت انجیر سیاه پلدختر زبانزد است اما متأسفانه تاکنون این محصول بی نظیر برند سازی نشده و از طرفی با ماندگاری کم بیشتر به صورت تازه مصرف می‌شود و در این زمینه برای جلوگیری از هدر رفت، نیاز به احداث صنایع تکمیلی و تبدیلی در منطقه به شدت احساس می‌شود.
وی افزود: انجیر سیاه به دلیل ماندگاری کم نیاز به صنایع تبدیلی دارد تا بتوان از فرآورده‌های متعدد آن مانند مربا، مارمالاد، سرکه و… که از آن به دست می‌آید را تهیه و راهی بازار مصرف کرد.

ندای لرستان


خشکی «مادیان رود» و ضرر به باغداران منطقه
هوشنگ آزادی یکی دیگر از اهالی روستای « زورانتل » در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: کم آبی به ویژه در فصل گرما و زمان برداشت انجیر به معضلی شدید برای باغداران تبدیل شده و درختان انجیر و باغات منطقه را تهدید می‌کند، به خاطر خشکسالی‌های اخیر آب «مادیان رود» خشک شده و کاهش آب این منابع موجب کاهش کیفیت درختان، خشکی آن و متضرر گشتن باغداران شده است.
وی عنوان کرد: مشکل حمل و نقل به دلیل عدم تسطیح، تعریض، آسفالت و مناسب سازی جاده‌های بین مزارع از دیگر مشکلات و معضلات پیش روی باغداران در پلدختر است که نیاز به پیگیری و اقدامات مؤثری و به موقع از سوی مسئولان در این حوزه دارد.

ندای لرستان


زحمت باغداران در جیب دلال‌ها
این باغدار اهل روستای « زورانتل » در ادامه سخنان خود افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش روی باغداران و به طور کلی کشاورزان پلدختر وجود دلالان است که محصولات را با قیمت بسیار پایین از کشاورز خریداری و این مسئله موجب شده سود واقعی و اصلی محصولات به جای اینکه عاید کشاورز زحمتکش شود، به جیب واسطه‌ها و دلالان می‌رود.
علی سلطانپور دهیار « افرینه » در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر کشت انجیر رونق خاصی در منطقه پیدا کرده لازم است جهاد کشاورزی تلاش خود را در ارائه خدمات بهتر به کشاورزان گسترش دهد.
وی عنوان کرد: گرانی سموم آفت کش و تهیه انواع کودهای شیمیایی یکی از دغدغه‌های کشاورزان در سال جاری است.

ندای لرستان


نبود سردخانه و امکانات بسته بندی
دهیار « افرینه » افزود: با توجه به پایین رفتن سطح آب رودخانه کشکان، خشکسالی و کاشت محصولات آبدوست در بالا دست، نگرانی کشاورزان را در خصوص آب کشاورزی مضاعف کرده است.
سلطانپور گفت: نبود سردخانه و امکانات بسته بندی در سطح شهرستان بر افت قیمت واقعی این محصول تأثیر بسزایی دارد و وجود دلالان و واسطه‌ها مزید بر علت شده، به ویژه که در سال‌های اخیر نیز نرخ خرید را به روز به کشاورز اعلام نمی‌کنند.
وی افزود: تشکیل تعاونی‌های مختلف با هدف عرضه محصولات و صادرات می‌تواند این محصول استراتژیک را در سطح کشور به جایگاه واقعی خود نزدیک کند.

ندای لرستان


پیش بینی تولید 36 هزار تن انجیر سیاه
علی نظری مسئول باغبانی جهاد کشاورزی پلدختر در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: برداشت محصول اول انجیر به نام «دبه» از باغات پلدختر از اوایل خرداد ماه آغاز و تا اوایل تیرماه ادامه دارد.
وی عنوان کرد: برداشت محصول دوم و اصلی انجیر از باغات پلدختر به نام « لته » از اواسط تیرماه آغاز و تا اوایل مهرماه ادامه دارد.
مسئول باغبانی جهاد کشاورزی پلدختر با بیان اینکه حدود دو هزار و 300 هکتار باغ انجیر در شهرستان وجود دارد، گفت: برداشت انجیر در سطح حدود هزار و 800 هکتار باغ بارور در این شهرستان صورت می‌گیرد.

ندای لرستان


نظری گفت: به طور کلی حدود چهار هزار هکتار از اراضی شهرستان باغات هستند که از این میزان 2300 هکتار باغ انجیر هستند.
وی افزود: پیش بینی می‌شود با تولید 20 تن در هر هکتار در مجموع 36 هزار تن انجیر در سال زراعی جاری در پلدختر برداشت شود.
صادرات انجیر سیاه پلدختر به کشورهای همسایه
مسئول باغبانی جهاد کشاورزی پلدختر یادآور شد: انجیر تولیدی باغات شهرستان پلدختر از نوع common fig یا انجیر معمولی و رقم آن به نام انجیر سیاه شناخته می‌شود.
نظری افزود: احداث کارگاه و کارخانجات بسته بندی، فرآوری و توسعه شیوه آبیاری‌های تحت فشار از برنامه‌های در دستور کار این اداره در شهرستان است.
وی گفت: درآمد سالیانه هر هکتار باغ انجیر در شهرستان پلدختر حدود 100 میلیون تومان است.

ندای لرستان


مسئول باغبانی جهاد کشاورزی پلدختر افزود: انجیر سیاه پلدختر علاوه بر تأمین نیاز بازار استان‌های داخلی به کشورهای همسایه به ویژه کشورهای خاورمیانه و روسیه صادر می‌شود.
کمبود آب در باغات انجیر
نظری به مشکلات باغداران انجیر اشاره کرد و یادآور شد: بیماری‌ها، آفات طبیعی، عدم برند سازی، کمبود آب به ویژه در مواقع خشکسالی و نبود کارگاه‌های فرآوری از عمده مشکلات انجیر داران این شهرستان است.
سید حبیب الله موسوی بخشدار معمولان نیز در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: انجیر سیاه بخش معمولان متعلق به مناطق « زیودار » و «چولهول» است که با حدود هزار و 200 هکتار باغ انجیر سالانه 30 هزار تن از این محصول با گردش مالی 300 میلیارد تومان به بازار عرضه می‌شود.

ندای لرستان


وی عنوان کرد: باغات انجیر لرستان و به طور عمده شهرستان پلدختر به ویژه بخش معمولان 95 درصد انجیر سیاه بازار لرستان و 30 درصد نیاز کشور را تامین می‌کنند.
6 هزار نفر در انجیر می‌کارند
بخشدار معمولان افزود: 18 روستا بخش معمولان با جمعیت 6 هزار نفر مشغول تولید این نعمت خدادادی هستند.
همه مصائب باغات انجیر پلدختر
موسوی به مهم‌ترین مشکلات باغداران انجیر این منطقه اشاره کرد و گفت: روستاهای «بن لار»، «لیت بر»، «سرنجه»، «دوآب» و «زیر انبار» این بخش به ویژه در فصل تابستان و هوای گرم و زمان برداشت محصول انجیر با مشکل کمبود آب مواجه هستند.

ندای لرستان


وی افزود: جاده بین مزارع باغات انجیر منطقه «چولهول» و «کلات «به «لیت بر» و «زیرانبار» برای تردد اهالی و انتقال محصول انجیر نیاز به تعریض و آسفالت دارد.
بخشدار معمولان افزود: احداث ایستگاه پمپاژ آب و قطره‌ای کردن آبیاری باغات انجیر با توجه به کاهش شدید دبی آب «مادیان رود» و رودخانه «کشکان» به عنوان 2 منبع تأمین آب فعلی باغات انجیر و همچنین ایجاد صنایع تبدیلی، سردخانه‌ای، بسته بندی و فرآوری انجیر از دیگر نیازهای باغات انجیر منطقه است.
بحران آب بیخ گوش باغات انجیر
حجت الاسلام سید محسن موسوی امام جمعه پلدختر نیز در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: رودخانه «کشکان» به عنوان شاهرگ حیاتی این شهرستان از بی آبی نفس‌های آن به شماره افتاده و این خشکی موجب نگرانی کشاورزان و باغداران و مردم منطقه شده است.
وی افزود: خشکی رودخانه «کشکان» موجب شده روستاهای حاشیه این رودخانه، باغداران و کشاورزان به ویژه باغات انجیر مناطقی مانند « زیودار »، «بن لار»، «جلگه»، «زورانتل»، «مورانی»، «بابازید» و… با بحران کم آبی مواجه هستند.

ندای لرستان


امام جمعه پلدختر افزود: خشکی رودخانه «کشکان» و «مادیان رود» سال‌ها است مطرح شده و به ویژه طی خشکسالی‌های اخیر موجب شدت نگرانی باغداران و کشاورزان است و احداث سد در بالا دست به عنوان مطالبه جدی مردم منطقه همچنان مورد تاکید و ضرورت دارد.
حجت الاسلام موسوی گفت: شهرستان پلدختر قطب انجیر سیاه در کشور است که نیاز به حمایت دارد و به صرف شعار مشکلات کشاورزان و باغداران به ویژه در زمینه کم آبی حل نمی‌شود بلکه برای ذخیره آب رودخانه وحشی «کشکان» برای روز مبادا مانند فصل تابستان نیاز به احداث سد و اقدام عملی دارد.
همچنان مهم‌ترین مشکل صنعت باغداری پلدختر نبود کافی صنایع تبدیلی و غذایی، سردخانه‌ها و مسائل مرتبط با فرآوری و بسته‌بندی میوه‌جات است، تکمیل زنجیره تولید محصولات باغی نیازمندِ برنامه‌ریزی جدی‌تر، ایجاد مشوق‌های لازم، رایزنی با فعالان این حوزه، استفاده از ظرفیت تشکل‌های بخش خصوصی و پیگیری‌های جدی‌تر است؛ موضوعی که با روند حرکت کنونی متولیان تا تحقق فاصله زیادی دارد.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/217796/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای آسمان لرستان تا سه‌شنبه

دارندگان کارت سوخت بخوانند

راهپیمایی جمعه خشم در لرستان

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

وقوع رگبارهای پراکنده باران در لرستان

آغاز عملیات اجرایی ساخت زمین چمن مصنوعی در بروجرد

آغاز ساخت زمین چمن مصنوعی در بروجرد

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

برگزاری آزمون استخدامی تأمین اجتماعی در لرستان

نجات دو کوهنورد گرفتار در دره شیرز کوهدشت

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

نجات جان 2 کوهنورد گرفتار در دره «شیرز» کوهدشت

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

52 میلیون و 885 هزار لیتر سوخت در روستا‌های لرستان توزیع شد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

کاراته‌کای نوجوان لرستانی به اردوی تیم ملی دعوت شد

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

راهپیمایی «جمعه خشم» در الشتر

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

خشم نمازگزاران لرستانی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی

حمایت مردم ازنا از فلسطین و غزه

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

پرداخت بیش از 90 درصد تسهیلات تبصره 18 در لرستان

غروب آفتاب در دره زیبای شیرز لرستان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

آغاز کوچ 11 هزار خانوار عشایری در لرستان