ندای لرستان

آخرين مطالب

راهکارهای جلوگیری از سیل که وقوع سیل را رقم می‌زنند! علمي

راهکارهای جلوگیری از سیل که وقوع سیل را رقم می‌زنند!
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - به گزارش فیز، نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که چگونه دیوارهای دریایی ساخته شده در امتداد ساحل خلیج سانفرانسیسکو می‌تواند باعث افزایش طغیان آب و وارد آمدن صدها میلیون دلار خسارت در سراسر منطقه شود.
محققان تاکید کردند که روش‌های غیر سنتی، مانند سیلابی کردن مناطق خاص زمین به جای ساختن دیوارها، راه‌حل‌های هوشمندانه و پایدارتری برای منطقه خلیج و جوامع مشابه خلیج ساحلی هستند.
آن گوری، مدیر راهبردی، سرپرست پروژه سرمایه طبیعی استنفورد و محقق ارشد این تحقیق گفت: «ساختن دیواره‌های دریایی بلندتر برای ایجاد مانع در برابر افزایش سطح اقیانوس عملی نیست. هدف ما این است که نشان دهیم چگونه تهدید افزایش سطح دریا با کل سیستم اجتماعی - زیست‌محیطی منطقه خلیج به هم پیوند خورده است به همین دلیل لازم است جوامع رویکردهای خود برای سازگاری با افزایش سطح دریا را هماهنگ کنند تا بتوانیم راه‌حل‌هایی بهتری برای کل خلیج بیابیم.»
در حال‌ حاضر، میلیون‌ها نفر در ساختمان‌هایی در منطقه خلیج در حوزه افزایش سطح دریا زندگی می‌کنند که در مجموع صدها میلیارد دلار ارزش دارند. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2100 سطح دریا در منطقه خلیج حدود هفت فوت افزایش یابد به همین دلیل با افزایش سطح آب، دولت‌ها به دنبال راهکارهایی برای محافظت از جوامع و اقتصاد خود هستند.
محققان از مدل‌های پیچیده ریاضی برای تعیین چگونگی جریان یافتن سیل و خسارات اقتصادی مربوط به سیلاب، با توجه به محل ساخت دیواره‌های دریایی جدید استفاده کردند. آنان دریافتند که مسدود کردن مناطق خاصی از خط ساحلی خلیج برای جوامع سراسر منطقه خسارت‌آور خواهد بود. به‌عنوان مثال، اگر دیواری دریایی در امتداد خط ساحلی سن خوزه ساخته شود، طبق مدل‌ها، جوامع در سراسر خلیج، از شهرهای ردوود تا ناپا و سولانو، با 723 میلیون دلار هزینه خسارت اضافی به دلیل سیل تنها پس از یک جزر و مد مرتفع، مواجه خواهند شد.
خسارات وارده به ساختمان‌ها و خانه‌ها تنها خساراتی نیستند که می‌تواند ناشی از دیواره‌گذاری سواحل باشند. همچنین می‌تواند زیستگاه گونه‌های مهم پرندگان و ماهیان را از بین ببرد، منطقه طبیعی موجود برای ذخیره کربن را محدود و مشکلات کیفیت آب با از بین بردن تالاب‌های تصفیه‌کننده طبیعی آب ایجاد ‌کند.
رابرت گریفین، اقتصاددان در پروژه سرمایه طبیعی، از دیگر محققان این تحقیق گفت: «شما ممکن است از جامعه نزدیک خود محافظت کنید، اما ممکن است هزینه‌ها و خسارات جدی برای همسایگان خود ایجاد کنید. وقتی صحبت از برنامه‌ریزی فعلی افزایش سطح دریا می‌شود، بررسی ناقصی از نظر سود و منفعت در حال انجام است.»

ندای لرستان


هدایت سیل
محققان مکان‌هایی را شناسایی کردند که جوامع ساحلی خلیجی می‌توانند از لحاظ راهبردی این مکان‌ها را انتخاب کنند تا به جای نگه داشتن سیلاب‌ها پشت دیوارها، سیلاب‌ها را به آنجا هدایت کنند. این مناطق سیلابی راهبردی، به‌عنوان مناطق طغیان آب عمل می‌کنند، آب زیادی را جذب می‌کنند و از آسیب به جوامع جلوگیری می‌کنند.
امتداد خط ساحلی ناپا-سونوما کالیفرنیا مثالی در این مورد است، جایی که بزرگراه 37 در معرض تهدید قریب‌الوقوع افزایش سطح دریاست. تصمیم‌گیرندگان در تلاشند در مورد چگونگی تطبیق جاده برای جلوگیری از جاری شدن سیل در آینده با ساختن خاکریزی بلندتر برای بالا بردن جاده یا بازسازی آن به‌عنوان گذرگاهی با قابلیت جریان آب بین خلیج و گذرگاه‌های طرف دیگر برنامه‌ریزی کنند. محققان مدل‌سازی کردند که اگر خط ساحلی ناپا-سونوما توسط یک خاکریز بتونی مسدود شود، چه اتفاقی می‌افتد و دریافتند که به‌طور تقریبی برای تمام جوامع منطقه خلیج مورد مطالعه از مارتینز تا سن خوزه سیلاب اوضاع بدتر خواهد شد. از طرف دیگر، ایجاد یک گذرگاه، یک منطقه جذب طبیعی برای جریان آب اضافی فراهم می‌کند.
راهبرد
میشل هامل، استادیار دانشگاه تگزاس در آرلینگتون آمریکا و محقق اصلی این تحقیق گفت: «در نظر گرفتن تاثیرات منطقه‌ای اقدامات محلی بسیار مهم است. مطالعاتی مانند تحقیق ما می‌تواند روش‌هایی را شناسایی کند که تاثیرات زیادی، مثبت یا منفی، در بقیه قسمت‌های خلیج داشته باشند و به اطلاع‌رسانی تصمیمات در مورد نحوه مدیریت خط ساحلی کمک کند.»
هیچ شهر یا شهرستانی خیابان‌بندی مناسبی برای طغیان راهبردی ندارد در صورتی‌که به دشت‌ها یا دره‌های وسیعی که آب به‌طور طبیعی در آن جریان یابد نیاز دارد. محققان می‌گویند: بسیار مهم است که جوامع منطقه خلیجی برای شناسایی مکان‌هایی که راه‌حل‌های طبیعت محور مانند سیلاب در آنها کاربردی است با یکدیگر همکاری کنند.
محققان همچنین اطلاعات جمعیت‌شناسی را در مدل‌های خود مورد بررسی قرار دادند تا درک کنند چه کسی تحت تاثیر برنامه‌های احتمالی راهبردی سیل قرار خواهد گرفت.
آنان می‌گویند: اجتناب از برنامه‌های تطبیقی نامناسب نکته اساسی است؛ برنامه‌هایی که موجب افزایش فشار بیشتر بر جوامع فقیر می‌شوند یا آنان را مجبور به جابجایی می‌کند.
برای درک تاثیرات گسترده تصمیمات آب‌وهوایی انعطاف‌پذیر ازجمله سرمایه‌گذاری در طبیعت، محققان قصد دارند مدل چگونگی ارتباط راهبردهای تطبیقی افزایش سطح دریا با زیرساخت‌ها، اشتغال، پویایی جامعه و موارد دیگر را طراحی کنند.
گوری گفت: «برنامه‌های ما باید به اندازه اکوسیستم‌ها بهم پیوسته باشند.»
نتایج این تحقیق در مجموعه مقالات the National Academy of Sciences منتشر شده است.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/219141/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روشنگری از دلایل اجرای طرح نور؛ به زودی

داستان ابوشجاع

عامل تحریم

واردات گوشت گرم از آفریقا به کشور

جزئیات از سامانه جدید «خودنویس»

بالا و پایین سرخابی‌ها در بورس

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو

پیش‌بینی جوی آرام برای آخر هفته در لرستان

سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی

اشتغال‌زایی 350 میلیاردی بسیج سازندگی در لرستان

آمادگی 35 مرکز خرید تضمینی گندم و کلزا در لرستان

لزوم ارتقاء مرکز جامع سلامت اشترینان به بیمارستان

ده نمکی در دو اپیزود

در باکو جایی برای شیعیان نیست

چرا رئیسی به پاکستان سفر کرد؟

صادرات طلای سرخ به 400 تن می‌رسد

صنعت خودرو، قربانی زیاده‌خواهی مسئولان و دلالان

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش 119 درصدی حقوق در 3 سال

برگزاری اردوی تیم ملی کستی آزاد جوانان در ساری

روشنایی گردنه زاغه ملایر به طول 5 کیلومتر آماده بهره برداری است

اولین نشست استاندار لرستان با مدیران اقتصادی

معارفه استاندار جدید لرستان | استاندار جدید کیست؟

لرستان صدر جدول؛ تعداد مجوزهای تبدیل شده از 427 هزار گذشت

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

التهاب سیاسی در دانشگاه‌های آمریکا

افزایش سه برابری ظرفیت تبادل برق ایران و ترکمنستان

بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه؛ نرخ مالیات املاک، خودرو، طلا و ارز چقدر است؟

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش حقوق بی‌سابقه بوده، 119 درصد افزایش یافت

56 هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت

پایانی بر شروع دوباره طبابت دندانپزشک قلابی در بروجرد

مبادلات طلا ساماندهی می‌شود

وصول 110 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در سال گذشته

اتمام بررسی جداول لایحه بودجه 1403 در کمیسیون تلفیق

ابراز تاسف معاون وزیر صمت از کاهش عرضه محصولات پتروشیمی

هشدار وزارت کار: اخبار رسمی کالابرگ‌ را تنها از مراجع رسمی دنبال کنید

319 هزار هکتار از اراضی لرستان در قالب طرح جهش تولید زیر کشت رفته است

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

قاچاقچی پارچه و فندک در لرستان جریمه شد

افزایش 17 برابری خرید شمش طلا در حراج مرکز مبادله

هفت هزار تن چای خارجی اموال تملیکی به مزایده گذاشته شد

خبر خوب برای کارگران؛ اخراج سخت شد

تیرخلاص به خودروی کارکرده

رعایت عدالت و کرامت انسانی رویکرد مدیران لرستان باشد

تک‌صدایی در لرستان نباید داشته باشیم/ هدف‌گذاری برای سفر دوم دولت

وعدۀ افتتاح ورزشگاه خرم‌آباد در سفر دوم رئیس‌جمهور

سازمان مدیریت اعتبار پروژه بیمارستانی کوهدشت را پرداخت نکرده است

معرفی 48 واحد از املاک دانشگاه علوم پزشکی لرستان برای مولدسازی

3 پروژه سفر دولت به لرستان در حوزه آب نیازمند اعتبار هستند