ندای لرستان

آخرين مطالب

نیروگاه‌های خانگی برق، ظرفیتی مغفول در بحران کم آبی اقتصادي

نیروگاه‌های خانگی برق، ظرفیتی مغفول در بحران کم آبی
  بزرگنمايي:

ندای لرستان -

ندای لرستان


به گفته کارشناسان، ایران سالانه بیش از 300 روز آفتابی دارد و این یعنی یکی از شروط مهم برای استفاده از انرژی تجدید پذیر خورشیدی به صورت خدادای در این کشور وجود دارد و اکنون که کاهش بارندگی ها موجب کمبود منابع آبی و تامین آب مورد نیاز برای تولید برق در کشور شده است باید گفت ایجاد و توسعه نیروگاه های خورشیدی خانگی برای تولید برق باید به یکی از اولویت ها تبدیل شود و مردم نیز با آگاه شدن از مزایای آن، استقبال بیشتری از این طرح داشته باشند.
یک کارشناس صنعت برق می گوید نیروگاه های خورشیدی علاوه بر تامین انرژی پایدار، در مناطق خشک و نیمه خشک کشور می توانند به عنوان ظرفیت مناسبی برای معیشت جامعه محسوب شوند .
"امید کشاورز اظهار داشت: امروزه موضوع انرژی های تجدیدپذیر از عرصه های مهم تولید در کشور ما و خیلی از نقاط جهان است که نقش مهمی در کاهش آلاینده ها دارد و تکلیف قانونی جمهوری اسلامی ایران در کنوانسیون پاریس این است که حدود چهار درصد به صورت قطعی و هشت درصد مشروط میزان آلاینده ها و دی اکسید کربن معادل آن را کاهش دهد.
وی تصریح کرد: علاوه بر نقش انرژی های تجدیدپذیر در زمینه صرفه جویی در مصرف آب، امروز در دنیا شعار «پنل بکاریم و برق درو کنیم» به یک عمل جدی تبدیل شده است.
این کارشناس صنعت برق افزود: انرژی خورشیدی یکی از منابع تجدید پذیر است که میزان تابش آن در مناطق مختلف جهان متغیر بوده و ایران با داشتن متوسط 300 روز آفتابی جزء نواحی پر تابش محسوب می شود.
به گفته کشاورز این شرایط فرصت را برای ایجاد نیروگاه های خورشیدی کوچک و بزرگ فراهم کرده است که باید با آشنا کردن مردم در این خصوص، نیروگاه های خانگی راه اندازی کرد چراکه افزون بر تولید انرژی برق پاک، شرایط مطلوبی برای اشتغالزایی در این زمینه ایجاد می شود به نحوی که سرمایه راه اندازی نیروگاه پس از سه تا چهار سال جبران شده و مابقی فروش برق توسط مشترکان خانگی با سود همراه است.
این کارشناس برق ادامه داد: همچنین استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق در مناطق سخت گذر بسیار به صرفه است و اگر ساکنان این مناطق حتی تصمیمی برای فروش نداشته باشند، می توانند با راه اندازی نیروگاه های بسیار کوچک، برق مورد نیاز خود را تامین کنند.
کشاورز گفت: لرستان با قرار گرفتن در کمربند خورشیدی، مکان ایده آلی برای سود بردن از مزایای کاربرد انرژی خورشیدی و اتخاذ فناوری های مربوط به آن است و ظرفیت زیادی در پوشش انرژی خورشیدی برای تولید برق دارد.
وی تاکید کرد: استفاده از انرژی خورشید برای تولید برق (فوتوولتاییک) یکی از روش های فناورانه در چرخه بهره برداری از انرژی های تجدیدپذیر است که نخستین نیروگاه خانگی (کوچک مقیاس ) این حوزه مردادماه سال 96 در یکی از واحدهای مسکونی شهر خرم آباد نصب و راه اندازی شد که توان تولید برق این نیروگاه خورشیدی پنج کیلووات و سالانه حدود هشت هزار و 250 کیلووات معادل مصرف برق 30 خانوار اعلام شد.
این کارشناس صنعت برق اظهار داشت: مشترکانی که دارای انشعاب برق هستند، می‌توانند نیروگاه‌های خورشیدی احداث کنند و به مدت 20 سال به صورت تضمینی برق تولید شده توسط این نیروگاه‌ها را به شبکه سراسری برق تزریق و درآمد کسب کنند.
وی تصریح کرد: نیروگاه خورشیدی توسط شرکت توزیع برق به شبکه متصل و انرژی تولید شده با کنتور مجزا به شبکه سراسری تزریق و اندازه گیری می‌شود که از کنتور انرژی مصرفی مشترک مجزا است.
نیروگاه خورشیدی خانگی، " از مصرف به تولید"
علاوه بر مزایای انرژی خورشیدی در شرایط کم آبی و خشکسالی ها، می توان گفت یکی از کسب و کارهای جدید در کشور ایران، تولید انرژی برق توسط مشترکان خانگی است، شغلی که افزون بر اطمینان از درآمدزایی آن، انرژی پاک را به ریه های شهر تزریق و نوعی اشتغال خانگی که در عین مصرف کنندگی به تولید کمک می کند.
شعار " از تولید به مصرف" را بارها شنیده ایم اما در خصوص تولید برق توسط مشترکان خانگی باید " از مصرف به تولید" را مد نظر داشت چراکه مشترکانی که همواره مصرف کننده و خریدار انرژی بوده اند با طرحی ساده و کم هزینه به تولیدکننده و فروشنده تبدیل می شوند و پشت بام خانه شان به محل درآمد تغییر می کند.
نیروگاه های خورشیدی خانگی کارگاه های کوچکی هستند که نیازی نیست برای دریافت مواد اولیه معطل نوسان های قیمت ارز و طلا و دلار بمانیم، چرا که اصلی ترین مواد اولیه تولید برق خانگی، انرژی پاک خورشیدی است که ایران با داشتن حدود 300 روز آفتابی، ظرفیت مناسبی برای ترویج این نوع تولید انرژی دارد.
تاکنون هزاران نیروگاه در مناطق محروم کشور احداث شده که در راستای توسعه مناطق محروم و از طریق انعقاد قرارداد تضمینی خرید برق توسط ساتبا (سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق ) و با همکاری شرکت های توزیع نیروی برق سراسر کشور احداث شده و هر روز شاهد افزایش تعداد آنها هستیم.
تزریق بیش از 91 میلیون کیلووات ساعت انرژی نیروگاه‌های خانگی به شبکه سراسری برق
به گفته علی شب نورد مدیرکل دفتر نظارت، تعیین صلاحیت و کنترل پروژه ساتبا خرداد امسال 178 میلیون کیلووات‌ساعت انرژی از منابع تجدیدپذیر تولید شده و با توسعه قابل توجه نیروگاه‌های محدود به ظرفیت انشعاب، در سال گذشته بیش از 91 میلیون کیلووات ساعت برق تولیدی از آنها به شبکه سراسری برق کشور تزریق شده است.
به گفته وی آمار و اطلاعات به دست آمده از توسعه ظرفیت این نوع از نیروگاه‌ها حاکی از آن است که مجموع تعداد این نیروگاه‌های توسعه‌یافته طی فرآیند خرید تضمینی برق ساتبا، از پنج هزار واحد نیروگاهی با مجموع ظرفیت نزدیک به 63 مگاوات عبور کرده است.
شب‌نورد با بیان اینکه مجموع آمارها در این حوزه به بیش از 19 مگاوات با احداث حدود 1300 واحد نیروگاهی در سال گذشته رسیده، گفته است: این نیروگاه‌ها توانسته‌اند در این سال مجموعا بیش از 91 میلیون کیلووات‌ساعت برق تولیدی خود را به شبکه سراسری برق تزریق نمایند.
چین، دارنده بزرگترین صنعت انرژی خورشیدی جهان
مدیر دفتر بازار شرکت توزیع برق لرستان می گوید: بر اساس آخرین آمار منتشره شده جهانی در سال 2017، بیش از 90 گیگاوات نیروگاه خورشیدی در جهان ایجاد شده است و کشورهای چین، هند، آمریکا، ژاپن، ترکیه، آلمان، استرالیا و کره جنوبی بزرگترین صنعت این بخش را در اختیار دارند.
قاسم ترابی گفت :میزان اشتغال در نیروگاه‌های تجدید پذیر دنیا 10 میلیون نفر است که انرژی خورشیدی( فوتوولتاییک) بیش از 30 درصد این رقم را به خود اختصاص داده و از این تعداد نیز چین با بیشترین تعداد نیروگاه، 90 درصد اشتغال را در اختیار دارد.
صرفه جویی 700 میلیون لیتری آب در ایران با تولید برق خورشیدی
وی همچنین تصریح کرد: با راه اندازی نیروگاه های کوچک مقیاس خورشیدی در کشور به عنوان یکی از فناوری های انرژی های تجدیدپذیر، در مصرف 900 میلیون متر مکعب گاز طبیعی صرفه جویی شده است.
به گفته ترابی 2 میلیون و 100 هزار تن عدم انتشار گاز گلخانه ای و صرفه جویی 700 میلیون لیتری در مصرف آب از دیگر مزایای راه اندازی نیروگاه های خورشیدی کوچک مقیاس در کشور به شمار می رود.
مدیر دفتر بازار شرکت توزیع برق لرستان با اشاره به توسعه مشارکت بخش خصوصی در تولید برق گفت: نیروگاه های بزرگ سرمایه گذاری حجیم نیاز دارند و احداث آنها نیز زمانبر است بنابراین راه اندازی نیروگاههای خورشیدی خانگی از سال 96 آغاز شد و اکنون توسط برخی صنایع نیز اجرایی می شود.
ترابی افزود: در این راستا خرید برق از نیروگاه های تجدید پذیربه صورت تضمینی و 20 ساله توسط دولت انجام می شود که در 2 بخش مزرعه ( زمین هایی با وسعت بالا) و نیروگاه خورشیدی صورت می گیرد و شرکت های برق مسوول پیگیری و بهره برداری از نیروگاه هایی هستند که توسط مشترکان آنها ایجاد شده است و به نوعی کنتور برق دارند.
وی ادامه داد: در این طرح، ظرفیت تولید برق خورشیدی حداکثر تا 2 برابر ظرفیت انشعاب متقاضیان و تا سقف 200 کیلووات مشخص شده و برای تولید هر کیلووات حدود 15 میلیون تومان سرمایه نیاز است.
وی با بیان اینکه شرکت توزیع نیروی برق صدور مجوز و خرید برق تولیدی از این مشترکان را بر عهده دارد تصریح کرد: متقاضی این طرح باید حتما مشترک شرکت توزیع و مکان مورد نظر نیز بایستی یک پشت بام آفتابگیر باشد و از صبح تا عصر انرژی خورشید را دریافت کند.
ترابی فضای مورد نظر برای تولید هر کیلووات انرژی برق خورشیدی را 10 مترمربع عنوان کرد و گفت: مدت زمانی که این طرح به تولید می رسد 2 تا سه روز است و بازگشت سرمایه متقاضی نیز حدود چهار سال برآورد می شود.
تولید 800 کیلووات برق خورشیدی در لرستان
وی ادامه داد: حدود 800 کیلووات ظرفیت فوتوولتاییک در لرستان ایجاد شده که میزان انرژی تولیدی این نیروگاه ها 2 هزار و 480 مگاوات ساعت است، این میزان برق خورشیدی با مشارکت 100 مشترک در لرستان تولید می شود که 30 درصد این تعداد را مشترکان صنعتی تشکیل می دهند.
مدیر دفتر بازار شرکت توزیع برق لرستان با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای صدور مجوز جدید وجود ندارد بیان کرد: تاکنون سه میلیارد و 400 میلیون تومان بابت خرید تضمینی برق به مشترکان خانگی لرستان پرداخت شده است و به عبارتی به ازای هر کیلووات انرژی، یکهزار و 456 تومان به تولیدکنندگان پرداخت می شود.
صرفه جویی 528 هزار لیتری آب در لرستان با تولید برق خورشیدی
ترابی تصریح کرد: تولید این میزان برق خورشیدی در لرستان موجب صرفه جویی 528 هزار لیتری مصرف آب، صرفه جویی در مصرف 673 مترمکعب سوخت فسیلی و گاز و کاهش تولید یک میلیون و 538 هزار و 469 کیلوگرم گاز گلخانه ای شده است.
وی گفت: علاوه بر این، هزینه نگهداری و تعمیر تجهیزات تولید برق از انرژی خورشید اندک است، بر خلاف باور عموم خطر هیچگونه اشعه ای وجود ندارد، دوستدار محیط زیست و همیشه در دسترس است بنابراین در زمان کاهش بارندگی ها و خشکسالی، منبع مطمنی برای تولید برق محسوب می شود.
بهره‌وری نیروگاه خورشیدی در لرستان 20 درصد بیشتر از کویر یزد
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق لرستان نیز می گوید: نیروگاه های خورشیدی با وجود 300 روز آفتابی و زاویه تابش مناسب، فرصت مناسبی برای استان هستند که با توجه به زاویه تابش در استان، بهره وری این نیروگاه ها 20 درصد بیشتر از کویر یزد است.
فریدون خودنیا اظهار داشت: بر اساس تصویب وزارت نیرو صدور مجوز و انجام مراحل ایجاد نیروگاه های خورشیدی تا سقف ظرفیت 100 کیلووات در اختیار استان است که پیشنهاد می شود دستگاه های حمایتی همچون کمیته امداد امام (ره) و بهزیستی برای اشتغال مددجویان خود از این طرح استقبال کنند..
وی با اشاره به بازگشت سرمایه چهار ساله و خرید تضمینی 20 ساله از نیروگاه های خورشیدی خانگی افزود: به ازای تولید هر پنج کیلو وات یک شغل ایجاد می شود، این سیستم استهلاک ندارد و به ازای هر 10 متر مربع می توان یک کیلووات انرژی خورشیدی نصب کرد.
خودنیا انرژی خورشیدی را فرصت مناسبی برای اشتغالزایی دانست و اظهار داشت: تولید برق چالشی ملی بوده و با توجه به خاموشی های تابستان، وزارت نیرو شرایط مناسبی برای تولید برق از انرژی های تجدیدپذیر و خرید تضمینی 20 ساله در نظر گرفته است.
وی با بیان اینکه سود راه اندازی نیروگاه های خانگی برق معادل 35 تا 40 درصد میزان سرمایه گذاری برآورد شده است، گفت: ضریب نفوذ برق در لرستان تقریبا 100 درصد و سرمایه گذاری در هر نقطه استان امکان پذیر است.
خودنیا، حذف آلودگی های زیست محیطی، وجود منبع نامحدود، رایگان و در دسترس بودن، هزینه کم تولید در طولانی مدت، مخارج اندک نگهداری از تاسیسات تولید برق و امن و بی خطر بودن را از مزایای انرژی خورشیدی عنوان کرد.
برچسب‌ها انرژی برق خشکسالی لرستان شرکت‌ توزیع نیروی برق پروندهٔ خبری بحران خشکسالی در ایران

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/219799/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وعده صادق ابهت پوشالی رژیم صهیونسیتی را درهم شکست

رفع تصرف 12 هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در لرستان

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

برگزاری دوره منطقه‌ای توانگری تسهیل گران اقتصاد مقاومتی در لرستان

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

در دور دوم انتخابات 45 نماینده راهی مجلس می‌شوند

برای توسعه لرستان باید طبق برنامه بلندمدت و کوتاه‌مدت حرکت کنیم

برگزاری انتخابات دور دوم در 8 حوزه کشور به صورت الکترونیک

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

رشد 35 درصدی بارگیری در راه‌آهن لرستان

تامین مالی ساخت بیش از 11 هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در لرستان

در دور دوم انتخابات 45 نماینده راهی خانه ملت می‌شوند

مصوبات مهم سفر رئیس‌جمهور به لرستان اجرایی نشد

چهارم اردیبهشت سالروز تأسیس رادیو

شهرک‌های صنعتی فیروزآباد روی ریل توسعه

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

بورس صعودی می‌ماند؟

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

245 نماینده در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی راهی خانه ملت می‌شوند

3 هزار کیلومتر از شبکه و خطوط انتقال آب لرستان نیازمند اصلاح و بهسازی است

همدلی بین نخبگان و مدیران گره‌گشای مشکلات استان است

فعال شدن صنایع راکد لرستان نیازمند نگاه ویژه دولت

برای حل مشکلات لرستان، تمام‌قد در کنار دولت ایستاده‌ایم

تأکید وزیر کشور برای زمینه سازی مشارکت مردم در سرمایه گذاری

زمینه مشارکت مردم برای سرمایه‌گذاری در لرستان فراهم شود

فرایند قانونی سد معشوره طی شده‌ است

جهش توسعه در لرستان آغاز شده و نیاز به پیگیری دارد

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

پرداخت 16 میلیارد یورو ارز دولتی برای واردات هیچ در 8 سال!

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد

تیراندازی مرگبار کودک 5 ساله به سمت خاله 14 ساله‌

با مأموریت‌های چندگانه در حال فتح قله‌ها هستیم/ سد «معشوره» و «راه آهن» لرستان در دستور کار دولت است

نرم افزار «لرستان سفر» چندزبانه می‌شود