ندای لرستان

آخرين مطالب

بطالت اوقات فراغت دانش آموزان در سایه کرونا سياسي

بطالت اوقات فراغت دانش آموزان در سایه کرونا
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم‌آباد - اوقات فراغت تابستانی دانش آموزان با پشت سرگذاشتن آموزش‌های مجازی سالتحصیلی برای دومین سال متوالی دستخوش موج‌های پی درپی کرونا شده است تا این موضوع، چالش‌های خود را بیش از هر زمان دیگر برای دانش آموزان و والدین نمایان سازد.

به گزارش ایرنا هر ساله با فرا رسیدن تعطیلات تابستانی، یکی از دغدغه های اصلی والدین و نهادهای فرهنگی مربوطه، غنی سازی اوقات فراغت به منظور بهره گیری هر چه بیشتر دانش آموزان توام با روزهای مفرح و پرنشاط است که بسیاری از کارشناسان این ایام را به عنوان تیغی دولبه همراه با تهدید و فرصت هایی برای مهارت آموزی و استفاده حداکثری از آموزش های مورد نیاز دانش آموزان می دانند.
اکنون که اوقات فراغت دانش آموزان برای 2 سال متوالی دستخوش حضور مهمان ناخوانده کرونا شده و همانگونه که تحصیل آنها در سایه پر هراس ویروس تحت تاثیر قرار گرفته است باید به سپری شدن مجازی اوقات فراغت دلخوش کرد.
فضایی شاداب و پر نشاط همراه با آموزش، لازمه دوران پر بار کودکی و نوجوانی است که سنگ بنای شخصیت و سلامتی جسم و روح هر انسانی را فراهم می کند که متاسفانه ویروس بدون مرز کرونا این مهم را نیز مانند دیگر ابعاد زندگی بشری نشانه گرفته و بازهم موجب هراس و سردرگمی بسیاری از والدین شده است که باید در شرایط موجود بهترین انتخاب و تصمیم گیری را برای گذران ایام فراغتی سلامت و پر نشاط برای فرزندانی مهیا کنند که سالتحصیلی را به دور از هرگونه بازی و نشاط در فضای مدرسه و با آموزش های مجازی در قاب تبلت و گوشی های هوشمند سپری کردند.
برخی از کارشناسان معتقد هستند کلاس های مجازی اوقات فراغت نهادهای فرهنگی تهدید بیشتری برای رها سازی نوجوانان در ورطه فضای مجازی، کانال گردی های بیشتر و مشکلات ریز و درشت این حوزه است و از طرفی علاوه بر آسیب های روحی سلامت جسم این دانش آموزان نیز نشانه گرفته می شود و چاقی و کم تحرکی کمترین مشکلات این فرزندان است.
از طرفی هنوز بسیاری از والدین، دوری و سلامت فرزندان خود را از کمین ویروس کرونا اولین اولویت می دانند و به هیچ وجه حاضر به شرکت آنان در کلاس های حضوری و رفت و آمد به مراکز آموزشی نیستند و حضور فیزیکی آنان را در خانه بهترین راه حل برای حفظ سلامتی فرزندان خود می دانند هر چند که خوب می دانند فرصت های طلایی آموزش و بستن توشه دانش آنان در این ایام قرنطینه بر تاراج کرونا می رود.
این در حالی است که کارشناسان امر، این دوری ها از اجتماع و خانه نشینی کودکان و نوجوانان در این مقطع مهم زندگی را بعنوان آسیب جدی به جامعه گوشزد می کنند و تغییر بازی های کودکانه را از بازی های پر نشاط و تحرک سنتی به بازی های رایانه ای و حضور در فضای مجازی و تماشای بیش از حد تلویزیون خطری جدی برای شکل گیری شخصیت این نسل و مشکلات آینده آنها می دانند.
براین اساس انتظار می رود نهادهای فرهنگی و مسولان مربوطه پس از گذشت یک سال و نیم از شیوع کرونا با برنامه ریزی های منسجم این سوی خطرات و آسیب های کرونا را نیز با مطالعه و کارشناسی دقیق تر بررسی کنند و اجازه داده نشود موج سهمگین کرونا آسیب های روحی و جسمی بر نونهالان و فرزندان این مرز و بوم باشد.
اغنای اوقات فراغت دانش آموزان در شرایط شیوع کرونا بسیاری از مشکلات جسمی و روحی را کاهش می دهد
عضو انجمن جامعه شناسی لرستان با اشاره به تاثیرات منفی ویروس کرونا بر سلامت روح و روان دانش آموزان گفت: ارایه راهکار برای اغنای اوقات فراغت دانش آموزان به ویژه در ایام شیوع کرونا، آسیب های این ویروس را بر سلامت جسم و روح آنان کاهش خواهد داد.
مریم کرمی با تاکید بر لزوم ارایه برنامه ریزی منسجم در این راستا اظهار داشت: تلاش برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان به ویژه در شرایط کنونی حاکم بر جامعه از اولویت های خانواده به شمار می رود و به همین منظور والدین باید بر اساس علایق، استعدادها و هم فکری با فرزندان یک برنامه ریزی دقیق و مفرح را در نظر بگیرند و حتی الامکان این برنامه را در معرض دید آنان قرار دهند.
وی اظهار داشت: توسعه فرهنگ گفتمان بین افراد خانواده برای کاهش آسیب و اضطراب های این ایام بسیار ضرورت دارد و از طرفی فضای منازل به ویژه آپارتمان ها برای حضور شبانه روزی طراحی نشده است و در ایام شیوع کرونا فرزندان به ناچار اوقات بیشتری را در منازل سپری می کنند و به روزمرگی و بی انگیزگی دچار می شوند که باید فضای خانه را به مکانی شاد و انرژی زا تبدیل کرد.
کرمی ادامه داد: فعالیت های ورزشی روزانه در کنار دیگر افراد خانواده برای فرزندان اوقاتی با احساس تقویت روحیه و کنش های جمعی به همراه خواهد داشت و باعث تخلیه انرژی و سلامت جسم و روان آنها خواهد شد.
وی برنامه ریزی جهت مطالعه و افزایش سطح معلومات فرزندان در ایام اوقات فراغت را یک ضرورت برشمرد و گفت: مطالعه علاوه بر افزایش سطح دانش افراد خانواده میزان سازگاری افراد را با شرایط موجود افزایش و استرس و بی حوصلگی را کاهش می دهد.
این عضو انجمن جامعه شناسی لرستان گفت: برنامه ریزی و مدیریت فضای مجازی برای فرزندان در اوقات فراغت بسیار ضروری است و علاوه براینکه در امر آموزشی و سرگرمی گزینه در اختیاری است اما عدم مدیریت این فضا بسیار مخرب و ویرانگر است.
کرمی برلزوم کنترل نامحسوس بر این فضا توسط والدین تاکید و کرد و گفت: رعایت حریم خصوصی و شخصیت فرزندان در کنار کنترل روابط و فعالیت های آنها مهم است و می توان با آموزش و پیشنهادهای سازنده صمیمیت با فرزندان را برقرار کرد.
وی توصیه کرد: در این ایام اعضای خانواده به همراه فرزندان با رعایت پروتکل های بهداشتی با حضور در تفرجگاه ها و مناطق سرسبز اطراف شهر از افسردگی و پرخاشگری کودکان به دلیل یکنواختی و حضور دایمی در منازل جلوگیری کنند.
این جامعه شناس به وظایف نهادهای فرهنگی مربوطه در راستای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان تاکید کرد و گفت: نهادهای آموزشی و مذهبی و سازمان ورزش و جوانان در غنای اوقات فراغت دانش آموزان در این ایام بسیار تاثیرگذار هستند چراکه برخی افراد به دلیل طولانی شدن ایام قرنطینه دچار آسیب ها و افسردگی شدند و از طرفی بسیاری از آموزش ها نیز به تعویق افتاده و بسیاری از موقعیت های یادگیری فرزندان دریغ شده است.
کرمی افزود: کلاس های آموزشی و فعالیت های اجتماعی در اجتماعی شدن کودکان و سلامت جسمی و روانی آنها بسیار مهم هستند و در صورت امکان با رعایت پروتکل ها برگزاری حضوری کلاس ها مورد توجه قرار گیرد و در صورتیکه شرایط حضور فراهم نیست این سازمان ها با برنامه های مدون برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان تلاش کنند.
کرمی بر تاثیر قابل توجه فعالیت های ورزشی و استقبال دانش آموزان از این فضاها اشاره کرد و گفت: بسیاری از مشکلات و آسیب های جسمی،روانی، خشونت های خانوادگی، گوشه گیری و افسردگی در ایام شیوع کرونا و تعطیلی مدارس با رویکرد و راهکارهای تحرکی و ورزشی کاهش خواهد یافت.
وی با اشاره به افزایش آسیب های روحی روانی و خشونت های خانوادگی در ایام شیوع کرونا اظهار داشت: آسیب هایی که در این راستا متوجه کودکان و نوجوانان می شود ممکن است تا نسل های بعدی نیز ماندگار شود و باید با دستورالعمل های اجرایی از شرایط سخت امروز بیشترین استفاده را برای سلامت جسمی و روانی فرزندانمان داشته باشیم.
کرونا بهترین زمان یادگیری فرزندان را در سایه شوم خود قرار داده است
مادر یک دانش آموز 10 ساله با ابراز نگرانی از شرایط موجود گفت: با وجود اینکه لازم می داند فرزندش برای شکل گیری شخصیت و بهره گیری از فضاهای آموزشی در کلاس های حضوری شرکت کند اما متاسفانه در ایام طولانی شیوع کرونا به ناچار، بیشترین ایام را در منزل سپری و چند کلاس آموزشی را از طریق فضای مجازی دنبال می کند که بیشتر جنبه سرگرمی دارند و بهره گیری چندانی در قیاس با کلاس های حضوری پیش از شیوع کرونا ندارند.
مهسا دلیری با بیان اینکه این مقطع سنی فرزندش را ایام طلایی تکاپو و نشاط دوران کودکی و از طرفی آموزش و بهره گیری می داند اظهار داشت: برنامه ریزی و دقت نظر کارشناسان و مسولان مربوطه برای برون رفت از شرایط کنونی کودکان ونوجوانان یک ضرورت بسیار مهم است که متاسفانه در سایه شوم دیگر مشکلات کرونا گم شده است.
پدری که فرزند13 ساله دارد اظهار کرد: حدود 2 سال تعطیلی مدارس و خانه نشینی دانش آموزان به اندازه کافی حوصله والدین و فرزندان را سر برده است و این تعطیلات تابستانی بی برنامه نیز مزید بر علت شده است.
رضا ساکی در مورد نحوه پرکردن اوقات فراغت فرزندش با بیان اینکه کرونا اجازه انجام کار چشمگیر را نمی دهد، افزود: هر از گاهی پسرم در محوطه ساختمان دوچرخه سواری و گاهی نیز به همراه پدر و مادر در پارک محله گردش می کند.
وی در مورد استفاده از کلاس های مجازی تابستانی گفت: از صبح تا شب در خانه ماندن هم حوصله والدین و هم حوصله خود بچه ها را سر می برد و باید متولیان امر در هر محله و پارکی برنامه های آموزشی و تفریحی را برای کودکان تدارک ببینند تا از فشارهای روحی روانی و جسمی ناشی از کرونا تا حدی کاسته شود.
ساکی با بیان اینکه کودکان قربانی خاموش این روزها هستند خاطرنشان کرد: آثار روحی و روانی این روزها در زندگی آینده بچه ها مشاهده خواهد شد و باید والدین و مسئولان دست در دست هم استرس را در آنها کمتر کنیم.
مادری نیز که 2 فرزند پسر 10 و چهار ساله دارد به خبرنگار ایرنا گفت: این 2 سال کرونا با همه سختی های روحی روانی و اقتصادی، فشار تعطیلی مدارس و افتادن بار آموزش بر دوش مادران، توان و انرژی را از ما گرفته است و تعطیلات تابستانی و بی برنامگی علاوه بر کسالت بچه ها، والدین را نیز مستاصل کرده است.
وی با بیان اینکه تنها تفریح فرزندم تماشای تلویزیون و گاهی بازی با تبلت است اظهار کرد: تجربه یک ساله کرونا ایجاب می کرد که متولیان امر چاره ای برای امسال اوقات فراغت دانش آموزان در نظر بگیرند چراکه تلویزیون برنامه های آموزشی چندان مفیدی ندارد. 
311 پایگاه اوقات فراغت در لرستان راه اندازی شد
آموزش و پرورش بعنوان دستگاه تعلیم و تربیت یکی از نهادهای تاثیر گذار در برنامه ریزی و غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان شناخته می شود و هر ساله با پایان یافتن سالتحصیلی، پایگاه ها و مراکز بر پایی اوقات فراغت در این نهاد فعال می شوند.
معاون فرهنگی پرورشی آموزش و پرورش لرستان گفت: با توجه به اینکه فعالیت رسمی آموزش در آموزش و پرورش تا پایان خرداد ماه است برگزاری کلاس های آموزشی، فرهنگی و هنری اوقات فراغت دانش آموزان در فصل تابستان در اولویت این معاونت قرار دارد.
حجت الله مومنی اظهار داشت: در این راستا تلاش می شود بیشترین بهره از فرصت مهارت آموزی و آموزشی برای دانش آموزان برده شود و تهدیدهای اوقات فراغت را نیز تبدیل به فرصت کرد.
وی ادامه داد: هر ساله در فصل تابستان با توجه به ظرفیت های موجود در سطح استان اقدام به راه اندازی پایگاه های اوقات فراغت می شود و امسال ایجاد 280 پایگاه تابستانی در سامانه همگام آموزش با موضوع های مختلف برای استان در نظر گرفته شده است که خوشبختانه با بهره گیری حداکثری از ظرفیت های آموزشی استان تاکنون 311 پایگاه تابستانی و بیش از سهمیه تعریف شده در مدارس و مراکز آموزشی استان ایجاد شده است.
معاون فرهنگی پرورشی آموزش و پرورش لرستان عنوان کرد: همچنین 31 کانون فرهنگی تربیتی در استان فعال است که علاوه بر سالتحصیلی، در فصل تابستان با برگزاری کلاس های بیشتر و متنوع در زمینه غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان استان تلاش می کنند بعنوان قرارگاه های فرهنگی تربیتی مهارتی ویژه درسطح استان فعال باشند.
وی با بیان اینکه اکنون 14 مرکز دارالقرآن آموزش های قرآنی دانش آموزان استان را برعهده دارند و در رشته های مرتبط با قرآن و عترت فعالیت می کنند اضافه کرد: همچنین 9 مرکز مشاوره روانشناختی دانش آموزی در زمینه هدایت تحصیلی، انتخاب رشته تحصیلی و مشاوره در انتخاب رشته آزمون سراسری به خانواده ها و دانش آموزان خدمات ارایه می کنند.
مومنی گفت: در راستای مهارت آموزی هر چه بیشتر دانش آموزان در اوقات فراغت تابستانی براساس مصوبه آموزش و پرورش، در تمام شهرستان و مناطق یک هنرستان بعنوان پایگاه مهارت آموزی در رشته های فنی و حرفه ای بصورت مجزا برای دانش آموزان دختر و پسر فعال شده است.
وی با اشاره به قرار گرفتن در موج پنجم شیوع ویروس کرونا ادامه داد: بر اساس تصمیم ستاد استانی مقابله با کرونا، در شهرستان و مناطق با وضعیت قرمز ونارنجی، کلاس های آموزشی باید بصورت مجازی برگزار شود.
مومنی عنوان کرد: با توجه به فعال بودن شبکه شاد در طول سالتحصیلی برای دانش آموزان استان اکنون در این شبکه بسترهای لازم برای آموزش های دانش آموزان با رویکردهای تربیتی، پرورشی و غنی سازی اوقات فراغت فراهم شده است.
وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح هجرت دانش آموزی با همکاری بسیج دانش آموزی استان در فصل تابستان اضافه کرد: امسال نیز این طرح با حضور دانش آموزان مقطع اول و دوم متوسطه به منظور مرمت و زیباسازی مدارس حاشیه نشین شهرها در حال انجام است.
مومنی بیان کرد: اکنون حدود 370 دانش آموز لرستانی مشغول تحصیل هستند و بیش از 27 هزار و 260 دانش آموز در پایگاه های اوقات فراغت این استان تحت آموزش قرار دارند.
برگزاری کارگاه‌های تابستانه کانون پرورش فکری لرستان
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان نیز گفت: کارگاه‌های تابستانه این کانون به صورت مجازی آغاز شده و تا پایان شهریور برقرار است.
محمد جوادمحمدی کرد: با پایان یافتن مهلت ثبت نام کارگاه‌های مجازی فرهنگی، هنری و ادبی، ویژه فصل تابستان، فعالیت 51 کارگاه آغاز شد.
وی افزود: کلاس های تابستانی کانون لرستان شامل نقاشی، پتینه، دکوپاژ، کاردستی، خوشنویسی (مقدماتی- تحریری) ، انیمیشن ( پویانمایی)، موسیقی، هنرهای نمایشی (بازیگری - نمایشنامه نویسی)، نوشتن خلاق، شعرخوانی، داستان نویسی، متون تخصصی، سرود، قصه گویی، حال خوش زندگی، زیست شناسی(جانورشناسی)، پرورش نگاه جستجوگر (پرورش نگاه پژوهش گر)، صنایع دستی، اوریگامی(کاغذ وتا)، بازی ها و ادبیات بومی ومحلی(لالایی ها) هستند.
وی اضافه کرد:کارگاه های کانون پرورش فکری به صورت مجزا برای گروههای سنی چهار، هفت، 9 ، 12 و 15 سال به بالا هستند که به 2صورت برخط (آنلاین) و بدون محدودیت زمان (آفلاین) از سوی مدرسان صاحب نام هر رشته برگزار می شوند.
محمدی با اشاره به برگزاری کارگاه های برخط کانون گفت: دوره های آموزش بدون محدودیت زمان(آفلاین) نیز در قالب کارگاه های از پیش آماده شده از سوی مدرسان ارائه می شود و متقاضیان استفاده از این دوره ها می توانند پس از عضویت در پورتال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دوره مورد نظر خود را انتخاب، فیلم هر جلسه را در زمان مورد علاقه خود مشاهده کنند و درصورت نیاز به صورت آنلاین ( برخط) با مربیان ارتباط داشته باشند.
به گفته وی کارگاه های تابستانی طبق جدول زمان بندی ومشخصات دوره های آموزشی کودکان و نوجوانان در رشته های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی، به نشانی lorestan.kpf.ir برگزار می شوند.
بیش از 40 هزار کودک و نوجوان لرستانی در 17 مرکز ثابت، هفت مرکز سیار روستایی و شهری و 2 کتابخانه پستی کانون پرورش فکری فعالیت های فرهنگی، هنری و ادبی دارند.
برچسب‌ها
ویروس کرونا گذران اوقات فراغت لرستان دانش‌آموزان

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/221447/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وعده صادق ابهت پوشالی رژیم صهیونسیتی را درهم شکست

رفع تصرف 12 هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در لرستان

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

برگزاری دوره منطقه‌ای توانگری تسهیل گران اقتصاد مقاومتی در لرستان

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

در دور دوم انتخابات 45 نماینده راهی مجلس می‌شوند

برای توسعه لرستان باید طبق برنامه بلندمدت و کوتاه‌مدت حرکت کنیم

برگزاری انتخابات دور دوم در 8 حوزه کشور به صورت الکترونیک

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

رشد 35 درصدی بارگیری در راه‌آهن لرستان

تامین مالی ساخت بیش از 11 هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در لرستان

در دور دوم انتخابات 45 نماینده راهی خانه ملت می‌شوند

مصوبات مهم سفر رئیس‌جمهور به لرستان اجرایی نشد

چهارم اردیبهشت سالروز تأسیس رادیو

شهرک‌های صنعتی فیروزآباد روی ریل توسعه

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

بورس صعودی می‌ماند؟

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

245 نماینده در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی راهی خانه ملت می‌شوند

3 هزار کیلومتر از شبکه و خطوط انتقال آب لرستان نیازمند اصلاح و بهسازی است

همدلی بین نخبگان و مدیران گره‌گشای مشکلات استان است

فعال شدن صنایع راکد لرستان نیازمند نگاه ویژه دولت

برای حل مشکلات لرستان، تمام‌قد در کنار دولت ایستاده‌ایم

تأکید وزیر کشور برای زمینه سازی مشارکت مردم در سرمایه گذاری

زمینه مشارکت مردم برای سرمایه‌گذاری در لرستان فراهم شود

فرایند قانونی سد معشوره طی شده‌ است

جهش توسعه در لرستان آغاز شده و نیاز به پیگیری دارد

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

پرداخت 16 میلیارد یورو ارز دولتی برای واردات هیچ در 8 سال!

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد

تیراندازی مرگبار کودک 5 ساله به سمت خاله 14 ساله‌

با مأموریت‌های چندگانه در حال فتح قله‌ها هستیم/ سد «معشوره» و «راه آهن» لرستان در دستور کار دولت است

نرم افزار «لرستان سفر» چندزبانه می‌شود