ندای لرستان

آخرين مطالب

خشکسالی و وضعیت نامساعد رودخانه های لرستان اجتماعي

خشکسالی و وضعیت نامساعد رودخانه های لرستان
  بزرگنمايي:

ندای لرستان -

ندای لرستان


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خرم آباد، خشکسالی همچنان بر بسیاری از مناطق لرستان حاکم است که خسارت‌هایی را در بخش منابع آبی همچنین به درآمد کشاورزان و دامداران وارد کرده است.
استفاده ناصحیح از منابع آب منجر به افزایش تنش آبی در لرستان شده است و همچنین رعایت نکردن الگوی کشت از سوی کشاورزان منجر به تشدید بحران خواهد شد.
دبی رودخانه‌های اصلی لرستان 68 درصد کاهش یافت
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: متوسط دبی (آبدهی) 13 رودخانه اصلی این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته در مجموع 68 و نسبت به متوسط دوره آماری بلند مدت 70 درصد کاهش داشته است.
احمد گودرزی اظهار کرد: در سال آبی 1400-1399 متوسط دبی رودخانه بادآور ایستگاه نورآباد 40 صدم متر مکعب بر ثانیه شده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 38 درصد کاهش یافته است.
او افزود: آبدهی رودخانه دوآب الشتر در ایستگاه سراب صیدعلی 72 صدم مترمکعب بر ثانیه است و نسبت به سال گذشته 81درصد، دبی کنونی رودخانه هرو ایستگاه کاکارضا با 1.11 مترمکعب بر ثانیه 65 درصد و دبی رودخانه خرم آباد در ایستگاه چم انجیر با 1.80 مترمکعب بر ثانیه، 71 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته اند.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای لرستان تصریح کرد: همچنین دبی کنونی رودخانه کشکان در ایستگاه دو آب ویسیان یک مترمکعب بر ثانیه است که نسبت به سال گذشته 85 درصد کاهش یافته و آبدهی رودخانه خرم آباد در ایستگاه دوآب ویسیان با 2.50 مترمکعب بر ثانیه، 69 درصد نسبت به سال گذشته کمتر شده است.
گودرزی ادامه داد: دبی کنونی رودخانه افرینه در ایستگاه کشکان با 2.65 مترمکعب بر ثانیه، 84 درصد کمتر شده و دبی این رودخانه در ایستگاه چولهول 55 مترمکعب بر ثانیه است که نسبت به پارسال 61 درصد افت دارد.
او گفت: دبی رودخانه برآفتاب ایستگاه مادیان رود در حال حاضر صفر است، و دبی کنونی رودخانه کشکان در ایستگاه پلدختر 4.20 مترمکعب بر ثانیه گزارش شده که نسبت به سال گذشته 75 درصد کاهش یافته است.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه هم اکنون دبی رودخانه سیلاخور در ایستگاه رحیم آباد صفر است اظهار کرد: رودخانه ماربره ایستگاه دورود هم اکنون با دبی 1.50 مترمکعب بر ثانیه، 64 درصد و رودخانه تیره ایستگاه دورود نیز با دبی یک مترمکعب بر ثانیه 50 درصد نسبت به سال گذشته کاهش دارند.
گودرزی اضافه کرد: تغییرات دبی ایستگاه‌های هیدرومتری رودخانه‌های اصلی لرستان براساس گزارش‌های خردادماه می‌باشد.
محدودیت کشت محصولات آبدوست در لرستان
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: محدودیت کشت سیب زمینی در منطقه "پل هرو و ایوشان" خرم‌آباد به علت بحران آب و خشکسالی جدی است.
حسن نژاد افزود: کشاورزان غیربومی بدون توجه به کمبود منابع آبی نسبت به کشت سیب زمینی در منطقه اقدام کرده اند که هشدار‌های لازم در این خصوص داده شده است.
او گفت: با توجه به کاهش شدید حجم آب سد ایوشان و شرایط سخت تامین آب برای اراضی پایین دست، در صورت رعایت نکردن الگوی کشت و نادیده گرفتن مصوبه عدم کاشت محصولات آبدوست، به منظور پیشگیری از خسارات وارده به کشاورزان پایین دست، از برداشت آب به وسیله موتور‌های تلمبه‌های غیرمجاز جلوگیری و با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه هم اکنون 46 درصد از مخازن سد‌های لرستان پر است اظهار داشت: حجم آب موجود پشت سد‌های استان 96 میلیون و 36 مترمکعب گزارش شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 31 درصد کاهش نشان می‌دهد.
حسن‌نژاد افزود: هم‌اکنون مجموع آب ورودی 6 سد لرستان 68 دهم و خروجی آن‌ها 6.14 دهم مترمکعب بر ثانیه گزارش شده که با توجه به کاهش بارندگی‌ها در سال جاری و روند افزایش دما، رعایت الگوی کشت، میزان برداشت از منابع آبی و مصرف بهینه آن ضروری است.
پلمب 733 حلقه چاه غیرمجاز در لرستان
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: تاکنون 733 حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان پلمب و مسلوب المنفعه شده است.
حسن نژاد اظهار کرد: در سطح استان هشت هزار و920 حلقه چاه وجود دارد که از این تعداد هفت هزار و610 حلقه مجاز و سه هزار و 310 حلقه غیرمجاز هستند.
او با بیان اینکه 11دستگاه حفاری غیر مجاز در سال جاری توسط گروه گشت و بازرسی استان توقیف شده است، افزود: هم اکنون 18 گروه گشت و بازرسی بطور شبانه روز در لرستان فعالیت و چاه‌های غیرمجاز، اضافه برداشت‌ها و دستگاه‌های حفاری غیر مجاز را رصد و متخلفین را به دستگاه قضا معرفی می‌کنند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان تاکید کرد: همه چاه‌های مجاز شامل بخش کشاورزی، شرب و صنعت باید به کنتور هوشمند مجهز شوند.
حسن نژاد از کشاورزان درخواست کرد از اجاره زمین‌های کشاورزی خود به افراد غیر بومی و کاشت محصولات آبدوست جلوگیری نمایند.
خسارت خشکسالی در لرستان به پنج هزار و 500 میلیارد تومان رسید
رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: خسارت ناشی از خشکسالی به بخش‌های مختلف کشاورزی در این استان براساس برآورد‌های جدید به پنج هزار و 500 میلیارد تومان رسیده است.
اسفندیار حسنی مقدم اظهار کرد: خشکسالی تولیدات بخش کشاورزی لرستان را در سالجاری 700 هزار تن کاهش داده است.
او افزود: این درحالی است که 11 درصد آب‌های روان کشوردر لرستان وجود دارد و با سهم پنج درصدی اراضی کشاورزی، اما سهم استان در سد سازی کشور کمتر از نیم درصد است امسال هم که به دلیل خشکسالی 50 درصد ظرفیت سد‌ها آبگیری نشده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان مطالبه مهم مردم لرستان از وزارت نیرو را تخصیص آب کافی به ویژه در بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: ستاد توسعه سرمایه گذاری جهاد کشاورزی با توجه به اعتبارات اندک دولتی برای ورود بخش خصوصی تشکیل شده است.
حسنی مقدم گفت: در این راستا مجوز 21هزار راسی کشت و صنعت صنایع دورود، کلنگ زنی دامداری 10 هزار راسی طبقاتی دشت سیلاخور، کلنگ زنی گاو داری هفت هزار راسی دورود و مجتمع‌های تولید ماهیان خاویار رومشکان با مشارکت بخش خصوصی انجام شده است.
خشک شدن 50 درصد از چشمه‌های لرستان
حسنی مقدم ادامه داد: 2 هزار و 500 دهنه چشمه در استان وجود دارد که به دلیل خشکسالی 50 درصد این منابع آبی خشک شده است.
او افزود: در صورت احداث 10 سد کوچک در سطح استان می‌توان یک میلیارد مترمکعب آب را ذخیره و زمان خشکسالی به تامین منابع آب مورد نیاز کشاورزان در استان کمک کرد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه خشکسالی اغلب رودخانه‌های استان را نیز بی آب کرده است اظهار داشت: به دلیل نبود سد جهت ذخیره سازی آب، لرستان هم از سیل و هم از خشکسالی متحمل آسیب و خسارت می‌شود.
حسنی تصریح کرد: در پی بروز پدیده خشکسالی که 50 سال اخیر بی سابقه بوده از طریق کار‌های ترویجی، انجام مصاحبه و میزگرد به بهره‌برداران بخش کشاورزی استان در خصوص عدم کشت محصولات آبدوست اطلاع‌رسانی لازم انجام شده که در این راستا کشت محصولات آبدوست در سال جاری از جمله هندوانه، سیب زمینی و برنج به ترتیب ٣٠، 23 و 15 درصد کاهش پیدا کرده است.
او به لزوم تغییر فرهنگ استفاده از آب تاکید کرد و گفت: تجهیز مزارع و باغات به سیستم‌های نوین آبیاری، احداث گلخانه بمنظور افزایش کشت‌های گلخانه ای، استفاده از ارقام زراعی با نیاز آبی کمتر، تغییر زمان کشت از بهار به پاییز، کشت نشاء به جای بذر، یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و کاشت درختان خشکبار که نیاز آبی کمتری دارند می‌تواند در صرفه‌جویی آب کشاورزی موثر باشد.
حجم رودخانه خرم‌آباد 79 درصد کاهش یافت
فرماندار خرم‌آباد گفت: خشکسالی و کاهش محسوس بارندگی موجب کاهش 79 درصدی حجم آب رودخانه این شهر نسبت به سال گذشته شده است.
جعفر طولابی در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران و حفاظت از منابع آب شهرستان بدون اشاره به آمار و ارقام افزود: همچنین آب رودخانه کاکارضا نیز 68 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و سطح آب‌های زیرزمینی بسیار پایین رفته است.
او اظهار داشت: پدیده خشکسالی پیامد‌های مختلفی در ابعاد اقتصادی و اجتماعی در شهرستان بدنبال داشته و خسارات مالی فراوانی نیز متوجه کشاورزان و دامداران شده است بنابراین باید شرایط فعلی را با بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های موجود مدیریت کرد تا مشکلات به کمترین میزان کاهش یابد.
فرماندار خرم‌آباد با اشاره به کم‌کاری برخی دستگاه‌های اجرایی جهت اجرای مصوبات سال گذشته شورای حفاظت از منابع آبی شهرستان افزود: امروز در بخش کشاورزی شاهد مسائلی همچون کشت بی‌رویه و غیرمجاز محصولات آب‌دوست هستیم که اگر مصوبه‌های جلسات قبلی اجرایی می‌شد، اکنون مشکلات کمتری وجود داشت.
طولابی بیان کرد: ادامه روند فعلی مصرف منابع آبی و خشکسالی، شرایط را در ماه‌های پیش‌رو سخت‌تر خواهد کرد و با این وضعیت در 6 ماهه دوم سال آثار و تبعات خشکسالی بیشتر نمایان می‌شود بنابراین باید در کوتاه مدت، میان و بلندمدت تمهیدات لازم را برای به حداقل رساندن مشکلات پیش بینی کرد.
او با تاکید بر رعایت صرفه جویی در مصرف آب، از مسوولان دستگاه‌های متولی حوزه آب درخواست کرد با هماهنگی بخشداران، مناطق و مراکز جمعیتی مستعد بروز تنش آبی را شناسایی و با یک اولویت‌بندی، نیاز هر کدام را تامین کنند.
انتهای پیام/ر

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/221785/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

جوی آرام و پایدار در لرستان

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

بازدید استاندار لرستان از پروژه راه‌آهن خرم‌آباد

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

فیلمی از سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

لرستان |توانمندسازی تسهیلگران اقتصاد مقاومتی در لرستان

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

غبارروبی گلزار شهدا خرم‌آباد با حضور استاندار جدید لرستان

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

دمای روزانه در لرستان روند افزایشی دارد

مراسم قرعه کشی پخش مناظرات نامزد‌های انتخاباتی در صدا و سیمای لرستان

حضور بیش از 60 پزشک در بیمارستان صحرایی شهرستان دلفان

اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است

دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه ثبت اختراع شد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

افزایش 93 درصدی سطح زیر کشت کلزا در سلسله

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد