ندای لرستان

آخرين مطالب

رونق گردشگری و اقتصاد سلسله با گردوهای پوست کاغذی اقتصادي

رونق گردشگری و اقتصاد سلسله با گردوهای پوست کاغذی
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم‌آباد - پاییز از راه رسیده و دوباره جای جای خیابان‌های اصلی شهر الشتر مرکز سلسله مملو از گردوهای سبز و تازه‌ای شده که رونق بخش اقتصاد باغداران و صنعت گردشگری شهرستان است.

به گزارش ایرنا این روزها شهر الشتر مرکز شهرستان سلسله به واسطه برداشت گردوهای سبز و رسیده چهره دیگری به خود گرفته و خیابان های اصلی آن که مرکز تجمع عمده فروشی های غلات و حبوبات است با رسیدن فصل برداشت گردو شلوغ تر شده است.
اکثر این دکان ها، عمده فعالیت خود در این روزها را به فروش گردو اختصاص داده اند، جای جای خیابان های شهید مدنی و امام الشتر (ره) پر از دستگاه های پوست کن شده و عطر پوست سبز گردوهای رسیده ناب ترین بویی است که در این خیابان به مشام می رسد، تا چشم کار می کند گردو گسترده شده است، نوبرانه ای که در معرض آفتاب در خیابان اصلی و پیاده روها، جلوه ای دیگر به این تقاطع شلوغ مرکز شهر بخشیده است. 
بسیاری از باغداران مناطق گردشگری کهمان، هنام و سایر روستاهایی که عمده محصول آنان گردو است این روزها سرگرم برداشت هستند، اکثر باغداران شهرستان هنوز از شیوه سنتی برای برداشت محصول خود استفاده می کنند و پس از جمع آوری و پوست کنی، اکثرا در حیاط منزل و پشت بام به شیوه سنتی آن را خشک و به بازارهای فروش عرضه می کنند.
به جرات می توان گفت گردوی تولیدی شهرستان سلسله هم از نظر عطر و هم از نظر طعم و پر مغزی، یکی از بهترین گردوهای تولیدی در استان و حتی کشور محسوب می شود و خریداران خاص خود را دارد.
اکثر افرادی که در ایام تعطیل به شهرستان سلسله مراجعه می کنند، این روزها که بساط جمع آوری محصول گردوی الشتر در مناطق گردشگری پهن است، هم تفریحی به یاد ماندنی در دل باغات سرسبز کرده و در خنکای دلپذیر درختان سر به فلک کشیده گردو دمی می آسایند و هم سوغاتی خوش عطر و طعم را با خود به تحفه می برند. 
وجود چشمه و سراب های جوشان و طبیعتی معتدل باعث شده است اغلب روستائیان این شهرستان خوش آب و هوا به کاشت درخت گردو روی بیاورند به گونه ای که کمتر باغداری را می توان سراغ داشت که از داشتن این محصول بی بهره باشد.
حجم وسیع کاشت گردو بخصوص در منطقه نمونه گردشگری کهمان جلوه ای زیبا و بی نظیر به این شهرستان بخشیده و رتبه نخست تولید این محصول را در لرستان نصیب سلسله کرده است.
اما باوجود یکهزار و 600 هکتار باغ گردو در سلسله متاسفانه هنوز هیچ برند ( نام تجاری) و ساز و کار مشخصی برای فروش محصول تولیدی باغداران در این شهرستان وجود ندارد و همین عامل مهم دست دلالان و واسطه ها را به تجارت گردوی سلسله باز و سهم کشاورزان و باغداران را از دسترنج خودشان کم کرده است.
نبود صنایع تبدیلی و مکانیزه نبودن برداشت از مشکلاتی است که باوجود توانمندی های بالا در تولید گردوی با کیفیت، هنوز باغداران شهرستان سلسله با آن دست و پنجه نرم می کنند گرچه در سال های اخیر با ورود دستگاه های گردوتکان (شیکر) بخشی از مشکلات باغداران تا حدودی رفع شده است اما هنوز هم اکثر باغداران به شیوه سنتی گردوی رسیده خود را می چینند.
گردو میوه ای ارگانیک محسوب می شود
یک کارشناس ارشد باغبانی که مجری یک طرح 40 هکتاری موفق در زمینه کاشت و تولید گردو است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: درخت گردو برای رشد به آب و هوایی معتدل و نیمه سرد نیاز دارد که با توجه به شرایط جغرافیایی سلسله، بیشترین سطح زیرکشت درختان در این شهرستان، گردو است.
مهدی نظری با اشاره به اینکه خاک‌های شنی، لومی و غنی از کود حیوانی برای کاشت و رشد درختان گردو بسیار مناسب هستند عنوان کرد: بافت خاک شهرستان سلسله و آب و هوای معتدل آن سبب شده است درخت گردو در بیشتر نقاط آن قابل کشت باشد.
وی گفت: میوه درخت گردو شفتی و دارای درون بری چوبی است که آن را نفوذناپذیر می‌سازد، بنابراین اگرچه برای رشد درخت گردو از کود و سموم استفاده می‌شود اما به دلیل نکات گفته شده می‌توان میوه درخت گردو را ارگانیک محسوب کرد.
نظری با اشاره به برگزاری کلاس‌های ترویجی از قبیل هرس، پیوند، تغذیه، چال کود، آفات و بیماری‌ها توسط جهاد کشاورزی شهرستان برای باغداران افزود: مهمترین معضلاتی که در ارتباط با کاشت درخت گردو برای باغداران وجود دارد سرمازدگی و کمبود دستگاه‌های برداشت مکانیزه است.
این باغدار نمونه در خصوص کافی نبودن حمایت‌ سازمان‌های بیمه گر از باغداران گردو گفت: متاسفانه سازمان‌های بیمه گر، هنگام سرمازدگی، حق و حقوق باغدار را آنگونه که باید تامین نمی‌کنند که همین موضوع عاملی در بی انگیزه شدن باغداران برای بیمه محصولاتشان می‌شود.
نظری با بیان اینکه وجود دلالان در بازار گردو و خرید محصولات به قیمت بسیار پایین یکی از معضلات باغداران شهرستان است عنوان کرد: بازار خاصی برای فروش محصول برداشت شده وجود ندارد برای همین دست دلالان وارد معاملات گردو شده است و سبب متضرر شدن باغداران می‌شود.
وی با اشاره به ضرورت وجود صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته بندی در شهرستان سلسله گفت: باغداران به طور معمول به دلیل نبود مکانی مناسب برای خشک کردن میوه مجبور می‌شوند محصول برداشت شده را روی پشت بام‌ منازل خود پهن کنند که نور آفتاب سبب می‌شود محصول تازه، تا حدودی کیفیت واقعی و مطلوب خود را از دست بدهد.
وی افزود: همچنین هرساله به دلیل برداشت به شیوه سنتی، مشکلات بسیاری برای باغداران ایجاد می شود و دچار صدمات و جراحات بدنی بسیاری می شوند که برخی از این صدمات جبران ناپذیر است. 
این کارشناس ارشد باغبانی با تاکید بر ضرورت تخصیص یارانه برای مبارزه با بیماری‌ها و آفات درخت گردو به باغداران عنوان کرد:باغداران باید برای افزایش کیفیت محصولات گردوی شهرستان از ارقام پیوندی استفاده کنند که با توجه به گران بودن نهال پیوندی توزیع شده توسط جهاد کشاورزی، استقبال باغداران از آن کم است.
گردوی سلسله، پوست کاغذی و مرغوب
یکی از باغداران الشتری نیز گفت: ما هر ساله با همراهی و کمک خانواده کار برداشت گردو را انجام می دهیم و حدود یک ماه مشغول هستیم تا حاصل دسترنج خود را برداشت کنیم.
مصطفی حسنوند که صاحب یکی از باغات منطقه کهمان است می گوید: گردوی منطقه کهمان یکی از مرغوب ترین گردوهای تولیدی در لرستان است و معمولا از سایر نقاط استان جهت خرید محصول به این منطقه می آیند.
باغدار دیگری که سالانه حدود 10 تن گردوی خشک در بازار به فروش می رساند اظهار داشت: خاک حاصلخیز روستای "چشمه علی اکبر" عامل کیفیت بالای محصول گردوی این منطقه است و همین عامل باعث شده است محصول آن زبانزد سایر شهرها باشد بطوری که برخی از هموطنان با مراجعه به اینجا، اقدام به خرید گردو می کنند.
این باغدار نمونه در تولید گردو، مغز پر و سفیدی گردوی روستای چشمه علی اکبر را از خصوصیات بارز و کم نظیر این منطقه عنوان کرد و افزود: گرچه زحمت برداشت، نگهداری و رسیدگی به باغات گردو نسبت به درآمد آن مناسب است اما متاسفانه برخی سال ها باغات گردو به علت سرمای شدید، دچار خسارت و زیان می شوند که لازم است در خصوص بیمه باغات از سوی متولیان امر توجه بیشتری صورت گیرد.
پیش بینی برداشت حدود چهار هزار تن گردو در سلسله
مدیر جهاد کشاورزی سلسله نیز با اشاره به آغاز فصل برداشت گردو گفت: برداشت این محصول از سطح یکهزار و 600 هکتار باغ این شهرستان آغاز شده است.
مسعود غلامی اظهار داشت: از مجموع یکهزار و 800 هکتار باغ گردوی این شهرستان، یکهزار و 600 هکتار آن بارور و مابقی غیربارور است که پیش بینی می شود به‌ دلیل پایین بودن میزان بارش، خشکسالی، تامین نشدن نیاز سرمایه در گردش و سرمای بهاره، تولید کمتر از سال گذشته باشد.
وی با اشاره به درآمد بسیار خوب گردو برای باغداران سلسله عنوان کرد: حدود 30 درصد گردوی لرستان در این شهرستان تولید می شود و سلسله رتبه اول استان را در متوسط عملکرد هر هکتار و میزان تولید دارد.
غلامی افزود: کاشت گردو علاوه بر اینکه از نظر اقتصادی بهترین شرایط را برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی باغداران فراهم می کند از نظر رونق صنعت گردشگری نیز این شهرستان را به یکی از مناطق بسیار دیدنی تبدیل کرده است.
وی تصریح کرد: سرشاخه کاری درختان گردوی بذری با ارقام تجاری جدید ( در سطح40 هکتار باغات شهرستان طی سه سال، که 30 هکتار آن در سال جاری صورت گرفته‌است)، کشت ارقام تجاری، تغذیه کافی و اصولی باغات، برداشت مکانیزه و تشکیل تعاونی گردوکاران از جمله اقدامات مدیریت جهادکشاورزی در راستای افزایش تولید و ارتقای کمیت و کیفیت گردوی شهرستان سلسله است.
وی با اشاره به مشکلات پیش روی باغداران گردوی شهرستان افزود: بذری بودن باغات و در نتیجه عدم رسیدگی همزمان محصول در یک باغ، پایین بودن کیفیت محصول برخی درختان، مقاومت مختلف درختان یک باغ به آفات و بیماری ها، یکنواخت نبودن محصول تولیدی و در نتیجه عدم بازارپسندی، نبود بازارهای مطمئن جهت فروش، عدم دسترسی به بازارهای جهانی (نداشتن صادرات)، نبود صنایع تبدیلی جهت فرآوری اولیه و ثانویه محصول و سرمازدگی بهاره که هر ساله منجر به از دست رفتن بخشی از محصول می گردد از مهمترین مشکلات موجود هستند.
غلامی خاطرنشان کرد: با توجه به استعداد گردو کاری این شهرستان و دارا بودن رتبه نخست تولید در استان، ایجاد یک مرکز تحقیقات گردو در سلسله ضروری است که همین امر مهم موجب ایجاد ارتباط بیشتر بین باغداران و مراکز تحقیقاتی می شود و در شکوفایی بیشتر تولید موثر است.
وی بیان کرد: همچنین ایجاد صنایع فرآوری و بسته بندی به دلیل کوتاه کردن دست دلالان و اشتغالزایی بسیار ضروری است که این امر به سرمایه گذار و حمایت سایر دستگاه ها نیاز دارد.
وی گفت: با توجه به تولید گردوی بسیار مرغوب و زیاد در سلسله نیاز است که هر ساله در فصل برداشت، همایش سالانه ای با حضور مسوولان کشوری و استانی برگزار شود چراکه برگزاری این جشنواره ها موجب ایجاد یک برند کشوری برای گردوی شهرستان می شود.
باغات گردوی سلسله نقش مهمی در جذب گردشگر دارند
فرماندار سلسله نیز با بیان اینکه اقتصاد این شهرستان مبتنی بر کشاورزی و گردشگری است اظهار داشت: سلسله دارای ظرفیت های بسیار خوبی در حوزه کشاورزی است که در صورت توجه و برطرف کردن مشکلات موجود می تواند یکی از قطب های تولیدی استان شود.
مرتضی مهدوی کیا با اشاره به اینکه باغات گردوی شهرستان هر2 بخش کشاورزی و گردشگری را با هم رونق داده است افزود: سطح زیر کشت گردو در سلسله هم از نظر جذب گردشگران و هم از نظر باغبانی، باعث رونق اقتصادی شده است.
وی بیان کرد: متاسفانه یکی از مهمترین معضلات پیش روی کشاورزان شهرستان سلسله نبود صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته بندی است که هر ساله در فصل برداشت باعث می شود محصول تولیدی با حداقل ارزش افزوده به فروش برسد و باوجود کیفیت بالا و طعم بی نظیر گردو، برند خاصی برای شناسایی این محصول به سایر استان ها وجود ندارد.
وی گفت: شهرک صنعتی سلسله تمام امکانات لازم را برای احداث صنایع تبدیلی گردو دارد و در صورت جذب سرمایه گذار، این شهرستان می تواند به عنوان یکی از قطب های تولید گردوی کشور نیز مطرح شود.
برچسب‌ها
وزارت جهاد کشاورزی گردو برداشت محصول لرستان سلسله

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/230532/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

انقلابیون انتقادی

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

جشنواره «رود و ریل» در روستای بیشه لرستان برگزار شد

850 هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در سیلوهای لرستان داریم

20 تن‌ ماهی قزل‌آلا از لرستان به خارج از کشور صادر شد

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

تولید 700هزار تن آرد در لرستان

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

رفع‌تصرف 10هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در لرستان

ایستگاه پایانی مسابقات قرآن و عترت در لرستان

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای لرستان

تجلیل از خانواده‌های اعضای وابسته فرماندهی انتظامی لرستان

تجلیل از بازنشستگان فرماندهی انتظامی لرستان

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

تتو با خاکستر لمی کیلمیس، ستاره درگذشته گروه موتورهد بر روی انگشت وسط جیمز هتفیلد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

بارش پراکنده و رگباری در راه لرستان

پیش بینی ذخیره سازی بیش از 600 هزار تن گندم در لرستان

صادرات 75 تن خوراک آبزیان از لرستان به عراق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

پیش بینی بارش‌های رگباری از فردا در لرستان

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

آشیانه سری

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس